Echtscheiding en erna Echtscheiding en erna

Echtscheiding en erna

U bevindt zich op het algemene (landelijke) CJG-forum.

Ben ik nou zo'n dummy?

Ik ben nu 10 jaar gescheiden, we hebben één kind, een dochter die nu 15 jaar is, ze woont bij haar moeder.We zijn toen overeengekomen dat we geen co-ouderschap zouden gaan doen, ons kind woont bij haar moeder en is om de twee weken het hele weekeinde bij mij. Omdat ik maar een klein inkomen heb, zijn we samen overeen gekomen dat ik per maand € 100,- alimentatie betaal en ik draag extra bij in kosten zoals voor school, muziekles, kleding enz. De aftrekpost zorgkosten voor kind op mijn aangifte bedraagt € 1660,- per jaar, maar daarin zitten natuurlijk lang niet álle kosten. Mijn ex vrouw en ik kunnen het goed met elkaar vinden en hebben eigenlijk nooit problemen met gezamenlijk overleg over onze dochter. De laatste vijf jaar is mijn dochter veel vaker bij mij, omdat ze het zelf mag aangeven bij wie ze wil zijn en omdat haar moeder nu een vaste relatie heeft en dus vaker weg is. Prima, is allemaal geen probleem voor mij.
Maar ik ben met ingang van 1 januari jl werkeloos geworden en kwam op het idee om voor te stellen dat we nu wel co-ouderschap kunnen gaan doen,onze dochter kan nu op mijn adres worden ingeschreven zodat ik de kinderbijslag en kindheffingen kan ontvangen. Ook dat is geen probleem, zegt ze, als ze maar de helft van de kinderbijslag mag blijven ontvangen...
En toen ben ik eens gaan informeren en ben er nu achter dat mijn ex al 10 jaar lang kinderbijslag ontvangt (€ 91,- per maand en kindgebondenbudget € 104,- per maand)dat is € 200,- per maand x 12= € 2400,- per jaar + mijn alimentatie € 1200,- per jaar= € 3600,-
Vinden jullie mij nou een 'dummie", dat ik hier nooit eerder naar heb geïnformeerd? Mijn inkomen is al 10 jaar op minimumloon niveau. Ik heb me zelfs al die tijd schuldig gevoeld dat ik maar zo weinig alimentatie hoefde te betalen...niet wetende dat zij € 3600, per jaar met ook nog mijn extra stortingen ontvangen heeft. Ik ben totaal verbijsterd dat ze hier nooit iets over heeft gezegd en word boos als ik denk aan haar voorstel om nu die betalingen naar mij over te laten maken, maar dan de kinderbijslag met mij wil delen. Graag hoor ik wat jullie hier nou van vinden.

Katniss

Katniss

29-03-2014 om 13:03

Het is zelfs meer geweest

Voor kinderen tot 12 jaar krijg je (als je werkt) ook nog combinatiekorting, dus alles bij elkaar kunnen de heffingskortingen en toeslagen wel tot zo'n 5000 euro per jaar oplopen. Jouw bijdrage in de kosten is een schijntje geweest, nog niet eens de helft van de werkelijke kosten.
Dus wat is nu precies het probleem? Dat 'de belastingbetaler' meer betaalt aan de kosten voor je kind dan jij zelf?

bibi63

bibi63

29-03-2014 om 14:03

ik snap het ook niet

Jullie kind is ca. 2 weekenden per maand bij jou. De rest van de maand bij je ex. Dat is ca. 7x zoveel. Jij betaalt 100,= omdat je blijkbaar een laag inkomen had en niet meer kon bijdragen. Daarnaast draag je nog wat bij voor schoolkosten en kleding. Jullie zijn dit blijkbaar samen overeengekomen, zonder tussenkomst van rechter.
Als er een gerechtelijke uitspraak is over de alimentatie, dan wordt er in beginsel van uitgegaan dat beide ouders evenveel bijdragen in de totale kosten voor het kind. Uiteraard wordt daar van alles bij betrokken, zoals de verschillende inkomens, hoe vaak het kind bij de 1 of de ander is, de kinderbijslag die 1 van 2 krijgt, het kindgebondenbudget enz enz, en a.d.h. daarvan wordt de uiteindelijke berekening gemaakt.
Jullie kind is dus 7x vaker bij je ex dan bij jou. Haar kosten voor het kind zijn dan ook veel en veel groter. Jij draagt bij aan bep. kosten zoals school en kleding. Maar de kosten die je ex draagt, naast school en kleding waar zij ook aan meebetaalt, zijn voor eten, drinken, electra, water, (zaken die haar 7x meer kosten dan het jou kost) clubjes, cadeautjes, verzekeringen, uitjes, entrees, zakgeld, beddengoed, (her)inrichting van haar kamer, fiets, reparatie fiets enz enz enz en allerlei andere dingen die zij uitgeeft voor julie kind. Dan is het toch volkomen logisch dat zij de kinderbijslag e.d. ontvangt. Die 100,== is een schijntje voor het deel wat zij moet bekostigen. Ik snap jou niet.
Bibi

amk

amk

29-03-2014 om 15:03

eens met voorgangers

en die aftrekpost verdwijnt ook per 1 januari 2015.

Heb je wel de jaarlijkse indexaties betaald? Zo nee, dan ben je per jaar feitelijk minder gaan betalen dan wat jullie afgesproken hebben. € 3600 aan levensonderhoud is er zo per jaar. Want houd er ook rekening mee dat er van o.a de alimentatie gespaard moet worden voor tijden dat er hogere kosten zijn.
Je betaalt wel meer maar dat hebben jullie blijkbaar niet helder vastgelegd want die tel je niet mee.

Dat jij je niet goed geinformeerd hebt over de kindfinancien, en de overheidsregels daarbij, kun je je ex niet aanrekenen, daar is een advocaat voor die bij de scheiding betrokken was maar vooral jijzelf.

Sindbads vrouw

Sindbads vrouw

Aftrekpost van 1600 euro

Als je al die jaren een aftrekpost had van 1600 euro, dan kreeg je daar dan ruwweg 500 euro per jaar van terug.
Dan betaalde je dus al die jaren netto 1100 euro aan kinderalimentatie...

amk

amk

sindbad's vrouw

niet helemaal hij betaalde ook mee aan andere zaken en dat valt ook onder kinderalimentatie.

Sindbads vrouw

Sindbads vrouw

29-03-2014 om 18:03

Tja... Aftrekpost

als ik lees dat dat een aftrekpost oplevert, dan kan ik niet anders concluderen dan dat die aftrekpost zijn bruto jaarinkomen met dat bedrag verminderd, en dat hij over dat bedrag de betaalde loonbelasting en premie's volksverzekeringen daarover terug krijgt.

En of die aftrekpost nu bestaat uit alleen kinder alimentatie, of kinderalimentatie + extra kosten, dan maakt mij dat niet zo veel uit.

En bovendien, nu ik even e.e.a heb nagekeken:

Ik heb moeite met de instelling van Pietert. Hij loopt nu te klagen, maar was zich wel bewust van het feit dat 100 euro in de maand alleen geen recht gaf op die aftrekpost. Daarvoor moest het "normbedrag aan kosten" minimaal 408 euro per kwartaal zijn.

Als dat het geval is, dan krijg je een vaste aftrekpost van ongeveer 400 euro per kwartaal (leeftijd 12-18)

Kortom, die 35 euro (of meer) die hij per maand "extra" betaald aan kleding/school/weet ik veel levert hem bij de aangifte 500 euro op.

bron: belastingdienst
quote: Voorwaarden voor aftrek uitgaven levensonderhoud

Voldoet u aan het begin van een kwartaal aan alle hieronder genoemde voorwaarden? Dan mag u voor dat kwartaal een vast bedrag aftrekken. Hoe hoog het vaste aftrekbedrag is, hangt af van de leeftijd van het kind aan het begin van het kwartaal en uw aandeel in de totale kosten van het levensonderhoud van het kind. U mag niet de werkelijk betaalde bedragen aftrekken.

U mag de uitgaven voor levensonderhoud van uw kind aftrekken als is voldaan aan de volgende voorwaarden:

Uw kind is aan het begin van het kwartaal jonger dan 21 jaar. Uw kind kan in dat kwartaal niet zelf in zijn levensonderhoud voorzien.
In dat kwartaal krijgt niemand in uw huishouden kinderbijslag of een vergelijkbare buitenlandse uitkering voor dit kind. Ook heeft niemand recht hierop.
Zie ook: Geen kinderbijslag door bijzondere omstandigheden
Uw kind kan in dat kwartaal geen studiefinanciering, tegemoetkoming in de studiekosten of een vergelijkbare (buitenlandse) regeling krijgen
Uw uitgaven voor levensonderhoud zijn voor dit kind in dat kwartaal minimaal € 416 (€ 408 in 2013).
Het moet gaan om uitgaven waarvoor u geen vergoeding krijgt. Hebt u een fiscale partner? Dan mag u de uitgaven van uw fiscale partner meetellen.

link: http://www.belastingdienst.nl/wps/wcm/connect/bldcontentnl/belastingdienst/prive/relatie_familie_en_gezondheid/relatie/alimentatie_2013/betaalde_alimentatie_andere_onderhoudsverplichtingen/uitgaven_voor_levensonderhoud_kinderen_jonger_dan_21_jaar/

Dalarna

Dalarna

29-03-2014 om 19:03

Wat verandert er precies per 1 januari 2015? Dat van tot en met je kind 12 wordt?

Katniss

Katniss

29-03-2014 om 19:03

Aftrek kinderalimentatie

Volgens mij doelt amk op de mogelijkheid om de kinderalimentatie deels af te trekken. Ik weet niet of dat al definitief besloten is. Het plan was ook om de alleenstaande ouderkorting af te schaffen, maar die plannen zijn weer ingetrokken.

Bedragen x 10 jaar?

Je rekent ook met alle bedragen x 12 maanden x 10 jaar. Je dochter is nu 15 en inderdaad is de kinderbijslag dan bijna 300 euro per kwartaal. Maar dat is pas vanaf dat je kind 12 jaar is. Hoe dat met de andere berekende bedragen over de afgelopen 10 jaar zit weet ik niet. De kinderbijslag heb ik ook op moeten zoeken, ik houd me er nooit zo mee bezig. Ik weet niet hoe riant het salaris van je ex is maar met een bijdrage van 100 euro per maand van de vader zou ik het alleen niet redden. Ook geeft je ex aan dat de toeslagen voortaan naar jou toe kunnen omdat je dochter bij jou ingeschreven gaat worden. Ik zou de verstandhouding zo proberen te houden, het klinkt allemaal zeer coulant en soepel. Als je dochter helemaal bij je woont en hoogstens een weekend per 2 weken bij haar moeder is ga je pas merken hoeveel een puber eigenlijk kost.

Pietert

Pietert

30-03-2014 om 09:03 Topicstarter

het wordt me allemaal duidelijker

Ik heb mijn vraag hier expres neergezet om reacties te krijgen zodat het mij allemaal wat duidelijker wordt. Want in eerste instantie voelde ik me belazerd, ze heeft me nooit verteld hoeveel ondersteuning ze van de regering kreeg en dus vond ik het wel een hoog bedrag. Ik had al een brief gemaakt om mijn boosheid een plek te geven, maar die ga ik niet versturen.Want het is waar, we zijn in de gelukkige omstandigheden dat we het nog steeds goed met elkaar kunnen vinden en het laatste wat ik wil is die verstandhouding op het spel zetten.
Ik klaag ook niet over de hoogte van mijn alimentatie, ik zie nu dat ik niet zoveel hoefde bij te dragen omdat zij én meer verdient dan ik én de toeslagen ontvang.Ik ben ZZPer met een laag inkomen.
Maar ik wil nog wel even opmerken, dat ik mijn aftrekpost wel terecht ontvang, want dochterlief is de laatste vijf jaar veel meer nachten bij mij dan alleen de weekeinden om de week.En ja jullie hebben gelijk, een puber in huis zorgt voor een hogere energierekening, meer boodschappen en meer kosten als we samen shoppen.
De situatie is nu compleet veranderd, ik ben werkeloos en moet van een uitkering op bijstandsniveau rondkomen. Daar komt bij dat mijn ex plannen heeft om samen te gaan wonen en dan is het logisch dat ik de toelagen ga krijgen. En we denken dat onze dochter dan ook wel vaker bij mij zal willen zijn.
Misschien wordt het voor mij en mijn ex partner duidelijker als ik eens uitreken hoeveel nachten mijn dochter bij mij of bij haar moeder is?
Dus allemaal hartelijk dank voor jullie reacties,het heeft mij veel duidelijk gemaakt. Het is goed om het ook eens van de andere kant te kunnen bekijken.

Rekenen

Nu vind ik geld niet het belangrijkste motief om na te denken over een kind, maar er zijn in jouw situatie genoeg andere motieven, bijvoorbeeld dat moeder voor een nieuwe liefde gaat en het kind meer bij jou komt.
Ik denk dat de schok was, dat jij alles van je inkomen betaalde en dacht dat ex dat ook deed. en dat je nu pas ontdekt dat ex bijdragen van de overheid krijgt.
Wat betreft de uitgaven, het is zo lang als het breed is: als je meer hebt geef je meer uit aan een kind.
Voor jezelf kun je een rekensommetje maken: als je bijstand krijgt en je kind woont officieel bij jou, dan word je bijstandsuitkering hoger, je krijgt de kinderbijslag en het kindgebonden budget. Let wel, dat is nog maar voor 3 jaar. Over 3 jaar is ze 18 en dan verandert alles weer. Ik hoop dat je tegen die tijd weer aan het werk bent.
Je ex wil nu een deel van de kinderbijslag. Maar als haar inkomen hoger is dan dat van jou en je kind de meeste tijd bij jou is, dan zou je ex aan jou kinderalimentatie moeten betalen en misschien zelfs nog partneralimentatie (ligt eraan of de bijstand accepteert dat je ex niet bijdraagt aan je onderhoud, officieel moet dat 12 jaar, dus nog twee jaar). Zoals de dames hier berekend hebben is kinderbijslag pus kindgebonden budget plus 100 euro alimentatie plus bijdragen in kleding etc. nog niet genoeg voor je kind. Diezelfde rekensom telt natuurlijk ook voor jou. Partneralimentatie en kinderalimentatie voor minderjarige kinderen gaat wel van de bijstandsuitkering af. Dus per saldo levert dat geen rode cent op.
Als je dochter steeds meer bij jou is, dan zou ik aan je ex voorleggen dat je dochter officieel bij jou ingeschreven wordt, maar dat jij dan ook het kindgebonden budget en de kinderbijslag ontvangt om alle kosten te kunnen betalen en dat je ervan afziet om aan haar partner- en kinderalimentatie te vragen (mits de sociale dienst daar niet moeilijk over gaat doen). Of je de wijziging van de verblijfplaats ook vast moet laten leggen door een beslissing van de rechter weet ik niet, misschien is een wijzigingsformuliertje naar de sociale dienst, belastingdienst en sociale verzekeringsbank wel voldoende.

Tsjor

bibi63

bibi63

30-03-2014 om 15:03

pietert

Even 2 punten:
- Als jullie kind inmiddels (of straks) vaker bij jou is, dan verandert en natuurlijk financieel het e.e.a. in de situatie (jij hebt meer kosten). Dat spreekt voor zich. Maar je gaf hier in eerste instantie aan, dat ze maar 2 weekeinden per maand bij jou is, dat was het uitgangspunt.
- De eventuele nieuwe partner van je ex heeft uiteindelijk niets te maken en hoeft niets bij te dragen aan de kosten van het kind.
Bibi

Iets anders

Bibi, in het eerste bericht stond al: ' De laatste vijf jaar is mijn dochter veel vaker bij mij, omdat ze het zelf mag aangeven bij wie ze wil zijn en omdat haar moeder nu een vaste relatie heeft en dus vaker weg is.' De laatste vijf jaar!

Wat betreft je tweede punt: dat klopt, zolang de nieuwe geliefden nog niet samen wonen. Anders wordt de draagkracht groter, omdat de woonlasten worden gedeeld en kan er dus meer alimentatie worden betaald. Let wel, de regeling over alimentatie is niet gespecificeerd naar sekse (mannen betalen vrouwen krijgen), maar gaat over inkomen, draagkracht, lasten en de verdeling daarvan.

Tsjor

wizzer

wizzer

30-03-2014 om 18:03

en dat niet alleen

Je bent ook onderhoudsplichtig voor het kind van je partner als dat in hetzelfde huis woont als jij.

bibi63

[Quote De eventuele nieuwe partner van je ex heeft uiteindelijk niets te maken en hoeft niets bij te dragen aan de kosten van het kind.]

Dat is niet waar, sowieso bij een huwelijk en geregistreerd partnerschap krijgt de nieuwe partner onderhoudsplicht voor minderjarige kinderen.

Hiermee vervalt echter de alimentatieplicht van de biologische vader niet.

Ely

Ely

30-03-2014 om 19:03

Ik heb er niet zoveel verstand van

Maar als moeder gaat samenwonen en vader alleen is raakt moeder die mooie alleenstaande ouder toeslagen (loopt dat echt op tot 5000 euro per jaar?) dan toch kwijt? Zou dat niet ook een argument kunnen zijn om kind bij vader in te schrijven? Mits je geen morele bezwaren hebt om de belastingbetaler zo lang mogelijk mee te laten betalen. (Wat ik persoonlijk in deze situatie gerechtvaardigd vind klinken).

Los van dat ik het beste hoop voor pierert en de zijnen, vraag ik me wel af: als die toeslagen zoveel zijn, was het dan niet chique geweest van ex van pietert als ze dat had verteld? En wat nou als kind straks bij hem ingeschreven staat, hij krijgt toeslagen en kind is alsnog helft vd tijd bij moeder, moet hij die inkomsten dan delen of is dat zijn geld omdat zij nou eenmaal het voordeel van samenwonen heeft?

Pietert

Pietert

31-03-2014 om 13:03 Topicstarter

antwoord op Ely en Tsjor

Mede dankzij alle reacties hier worden sommige zaken steeds duidelijker, dus hebben mijn ex en ik vanmorgen uitgebreid over dit onderwerp gepraat..in goede harmonie. Ze is bereid om mee te werken met het overschrijven van onze dochter naar mijn adres, mits we de toelagen en kinderbijstand delen, sam sam. En daar kan ik mij nu ook in vinden, omdat mijn dochter toch nog de meeste tijd bij haar moeder blijft wonen. We blijven dus ook bepaalde extra kosten delen. Maar er zijn nu nog meer vragen ontstaan, want we hebben allebei een WAO uitkering. Wordt haar uitkering minder als onze dochter op papier niet meer de meeste tijd bij haar moeder woont? En zal ik meer uitkering krijgen of juist minder omdat ik nu opeens kinderbijslag en alle andere toelagen ga krijgen? Krijg ik meer uitkering omdat ik dan alleenstaande ouder ben, want dat ben ik nu officieel niet, omdat onze dochter niet op mijn adres ingeschreven staat. En nu heb ik als aftrekpost € 1660,- raak ik die kwijt als ik officieel de verzorging heb voor mijn dochter en dus kindgebondenaftrek krijg? Want mijn ex heeft deze aftrekpost nu niet.Kortom het is ons totaal niet duidelijk wie er op vooruit gaat. Wat we wel beseffen is dat het verstandiger is om de overschrijving van gemeentes te doen, omdat ik degene ben die het laagste inkomen heeft en omdat mijn ex binnenkort gaat samenwonen.
Als 'gebaar'heeft ze vanmorgen al een deel van de kinderbijslag aan mij gegeven en voorlopig gaan we al die toelagen dus delen.
Ik besef heel goed wat een mazzel ik heb, dat wij het nog steeds goed met elkaar kunnen vinden en dit soort problemen rustig met elkaar kunnen uitpraten.
We gaan nu op zoek naar een deskundige die ons deze hele santenkraam eens goed uit kan leggen.

amk

amk

31-03-2014 om 15:03

WAO is geen bijstands uitkering maar een uitkering op basis van vroegere arbeid.
De woonplaats van je dochter heeft hier in principe geen invloed op tenzij je onder het voor jullie geldende bijstands niveau zou geraken. Maar dan komt er een aanvulling vanuit de gemeente.

De aftrek onderhoud kinderen raak je kwijt want je hebt recht op kinderbijslag en kindgebonden budget.

Je ex krijgt deze post er bij, maar dan slechts gedeeltelijk over 2014 want het plan is deze aftrekpost per 2015 te schrappen. Mits ze natuurlijk aan de voorwaarden voldoet. http://www.belastingdienst.nl/wps/wcm/connect/bldcontentnl/belastingdienst/prive/relatie_familie_en_gezondheid/relatie/alimentatie_2013/betaalde_alimentatie_andere_onderhoudsverplichtingen/uitgaven_voor_levensonderhoud_kinderen_jonger_dan_21_jaar/uitgaven_levensonderhoud_kinderen_jonger_dan_21_jaar

Jij krijgt de aftrek alleenstaande ouder er bij, (die is vaak hoger dan de aftrek onderhoud kinderen.
http://www.belastingdienst.nl/wps/wcm/connect/bldcontentnl/belastingdienst/prive/inkomstenbelasting/nieuw_in_2014/heffingskortingen/alleenstaandeouderkorting

Pietert

Pietert

02-04-2014 om 22:04 Topicstarter

afronden vragenuurtje

Om deze mailwisseling af te ronden hebben mijn ex en ik besloten er samen met een deskundige van een WAO platform over te gaan praten. Dan kunnen we alles op een rijtje zetten en weten wat we het beste kunnen doen. Jullie antwoorden hebben mij al veel informatie gegeven, dank hier voor!
Hartelijke groet,
Pietert

+ Brunette +

+ Brunette +

31-05-2014 om 13:05

Wist je nou echt niet hoe het met kinderbijslag zit?

Elke ouder in Nederland is toch min of meer bekend met dit fenomeen? Ik zou het ook niet met mijn ex bespreken. De rechter zal met de kinderbijslag rekening hebben gehouden toen hij/zij de alimentatie vaststelde. Als je ex-vrouw geen kinderbijslag zou krijgen, had jij meer alimentatie moeten betalen. Honderd euro... een schijntje.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.