Echtscheiding en erna Echtscheiding en erna

Echtscheiding en erna

U bevindt zich op het algemene (landelijke) CJG-forum.

Behoefteoverzicht voor PAL

Hoi allemaal!

Ik moet voor een mediationbijeenkomst een behoefte overzicht maken voor wat ik denk nodig te hebben aan partneralimentatie.
Ik had al eerder een overzicht gemaakt maar tijdens wat uurtjes Googlen kwam ik er achter dat bijvoorbeeld kinderalimentatie niet mee geteld mag worden bij mijn inkomsten. Weet iemand wat ik wel en niet in de rijtjes inkomsten en uitgaven mag/moet zetten? Ik zie door de bomen even het bos niet meer maar schijnbaar hangt wel of geen alimentatie af van dat overzicht dus moet het wel goed in elkaar zitten.
Wie weet raad?

schot voor de boeg

"schijnbaar hangt wel of geen alimentatie af van dat overzicht"

Nou, zo erg zal het toch hopelijk niet zijn ...

Heb je een eigen inkomen? Zo nee, dan heb je sowieso een behoefte die ligt op het niveau van de bijstandsuitkering voor een alleenstaande, of van een alleenstaande ouder als je ook de zorg voor kinderen hebt.

Kinderalimentatie is voor de kinderen en telt dus niet bij jouw inkomsten inderdaad.

Voor een realistische schatting van wat er nodig is zou je eens op de site van het NIBUD kunnen kijken, maar alle posten die je nu al weet (ziektekostenverzekering bijvoorbeeld, of misschien heb je al een eigen woning en weet je de woonlasten) die kan je zonodig invullen in plaats van de Nibudnormen. Denk naast de kosten voor vaste lasten, eten en drinken en kleding ook aan lidmaatschappen, kosten voor vakantie, cadeaus etc.

Maak het niet te gek, maar maak ook niet de fout stelselmatig naar beneden af te ronden met het idee dat het allemaal niet zo luxe hoeft, want je zal zien dat de kosten in de praktijk harder stijgen dan de indexering van de alimentatie. Maar het is hoe dan ook de vraag of er zoveel geld beschikbaar is dat je hele behoefte (en die van de kinderen) kan worden gedekt. Vermoedelijk niet.

Succes ermee

Temet

LonnieBonnie

LonnieBonnie

26-08-2014 om 21:08 Topicstarter

Bedankt!

Dankjewel voor de tips!

NIet aan beginnen

Ik zou er niet aan beginnen, aan dat behoeftelijstje. Dat is echt vragen om problemen. Moet jij dan aan je aanstaande ex gaan uitleggen dat je elke maand een keer de banden van je fiets moet vernieuwen? En als je dan een keer op vakantie gaat, kijkt je ex dan mee of dit wel binnen het behoeftelijstje past?
Stap af van de behoeftelijstjes, je moet het doen met wat er is, niet wat je aan behoeftes hebt. Neem een andere mediator, download het rapport over de tremanormen en neem dat als uitgangspunt. Dat gaat over draagkracht: hoeveel kan een ieder missen om toch nog een leefbaar leven over te houden.

Het laatste tremarapport kun je hier downloaden: http://www.recht.nl/nieuws/familierecht/113899/nieuwe-tremanormen-juli-2014-2014-2/

Het is een stevig pak papier, en er zou nog een aparte bijlage bij moeten zijn, maar die heb ik zo snel niet kunnen vinden. Niet alles is op jullie van toepassing, dus je kunt ook veel overslaan.

Als je het hebt doorgeworsteld weet je nog niet waar je aan toe bent, maar je kunt dan wel het besef hebben dat het verstandig is als iemand een berekening voor jullie maakt.

In mijn situatie liet de advocaat-mediator dat doen door een boekhouder. Prima. Daar komt een bepaald bedrag uit voor kinderalimentatie en partneralimentatie en daarmee moet je het dan doen.

Mijn advies: download dat rapport, print het drie keer uit, een keer voor jezelf, een keer voor je aanstaande ex en een keer voor de mdiator en zeg dat je de alimentatie berekend wil hebben volgens de laatste tremanormen.

Mag je daarna helemaal zelf beslissen of je nieuwe banden koopt, of een nieuwe fiets, of op vakantie gaat, of lekker thuis blijft.

Tsjor

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.