Echtscheiding en erna
U bevindt zich op het algemene (landelijke) CJG-forum.

Bloem13
26-10-2016 om 21:10
Artikel 18 van kinderrechten
Hoi,
Heeft iemand ervaring met het artikel mbt het wijzigen van de omgangsregel als de zorgouder het merendeel van de tijd de kinderen naar de oppas doet, en de andere ouder heeft wel mogelijkheden?

AnneJ
26-10-2016 om 23:10
Status quo
Weinig kans. De rechter zal meestal kiezen voor de status quo en opvang kan geen reden zijn, ouders moeten nou eenmaal ook andere taken kunnen vervullen.
Zo'n verandering, die mogelijk ook wijziging van school en andere zaken als vriendjes e.d. kan inhouden zal met ouders die recht tegenover elkaar staan vermoedelijk afgewezen worden.
Als dat tot de mogelijkheden behoort zou ik aanbieden om zelf vaker in de week van moeder op te passen als je daarvoor mogelijkheden hebt zonder extra toegevoegde voorwaarden uiteraard en onder halen en brengen.

Bloem13
Conclusies
je trekt een heleboel conclusies, het gaat hier om een vader die de kinderen veel naar de oppas brengt. Verder wonen we in hetzelfde dorp, dus school en vriendjes gaat niet veranderen.
Daarnaast snap ik je opmerking over halen en brengen niet, oftewel wel de lasten, maar niet de lusten?

Bloem13
Als de kinderen op de nso zitten worden ze ook niet thuis afgeleverd, het zou wel handig zijn!

AnneJ
Wat ik bedoel
Je hebt helemaal gelijk. Ik denk hier 'onenigheid' bij en dat is een voedingsbodem voor narigheid.
Misschien vergis ik me maar blijkbaar komen jullie er samen niet uit en wil je proberen dat te forceren via de rechter. Die kans lijkt me vrij gering.
Een alternatief dat echt werkt en wat je zelf zou kunnen afspreken, zonder rechter, zou zonder voorwaarden moeten zijn.
Kun je zelf voor meer opvang zorgen maak er dan geen circus van onenigheid van. Gezien je opmerking 'wel de lusten niet de lasten' geen overbodige opmerking denk ik.
Ik ken je hele verhaal niet, het is vast ingewikkeld en verdrietig.

Lisa
27-10-2016 om 07:10
Artikel 18
Ik begrijpt niet zo goed dat je je wil beroepen op het (verdrags) artikel 18. In lid 3 van dit artikel is omschreven dat de ouders er voor moeten zorgen dat als zij werken er opvang is voor het kind, wat ik zo uit je verhaal kan opmaken is dat juist wat vader doet. Als dit zo is dan is er geen schending van artikel 18 van de kinderrechten en is een beroep hierop doen kansloos.
Er bestaat nog wel een ander artikel en dat is 1:377e. Je kan je beroepen op dit artikel als je de omgang wil wijzigen, er moet dan wel sprake zijn van een wijziging van omstandigheden en deze moeten zeer zwaarwegend zijn. Het belang van het kind is immers (wanneer er geen gevaar, ongezonde leefsituatie enz. is) dat er omgang is met beide ouders en wanneer er een regeling ligt om deze zoveel mogelijk te continueren. Je zou hier dus een beroep op kunnen doen maar met de info die je gegeven hebt acht ik de kans klein dat dit slaagt.
Ik denk zelf dat je het beste gewoon in gesprek kan gaan met vader en aan moet geven dat je de kinderen graag op de dagen dat ze naar de BSO gaan bij jou wil hebben. Vader zou ze na het werk dan weer op kunnen komen halen, net zo als bij de BSO. Wanneer vader dit niet wil denk ik dat je je er bij neer moet leggen, vader is immers vrij om te doen met de kinderen in zijn dagen (in grote lijnen)
Bedenk je goed dat een juridische procedure vaak veel pijn omhoog haalt wat ook doorwerkt op de kinderen. Misschien vinden de kinderen het juist wel heel leuk op de BSO?!
Reageer op dit bericht
Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.