Echtscheiding en erna
U bevindt zich op het algemene (landelijke) CJG-forum.

Narcis
12-07-2016 om 01:07
Alleen met kinderen op vakantie, ik kan het nu niet opbrengen
Ik weet niet wat ik moet doen. Ik ben een aantal jaren geleden gescheiden en de afgelopen jaren ben ik met mijn kinderen (beide basisschool) telkens een week op vakantie gegaan, last minute in een huisje of stacaravan in Nederland. Het waren leuke vakanties maar dit jaar kan ik het niet opbrengen te boeken, laat staan om te gaan.
Ik ben wat overspannen en moet er nu niet aan denken om alleen weg te gaan, weer in Nederland het goedkoopste van het goedkoopste, weer hopen dat de auto het gaat redden, weer alleen de kar trekken en weer alleen de kinderen als gesprekspartner. Maar thuisblijven wil ik zeker ook niet, het is zo’n zooi hier in huis, er moet zoveel gebeuren en als ik thuis blijf heb ik daar last van. Ook denk ik dat het goed is om er uit te gaan, even wat anders en even niks. Eigenlijk ben ik gewoon te moe en vorig jaar ben ik, toen we er bijna waren, in paniek geraakt omdat ik de weg maar niet kon vinden en daar ben ik angstig over geworden. Het is stom, want omdat ik binnen 2 weken weg zou moeten is ook de voorpret verloren. Dagjes uit is al helemaal geen optie daar heb ik echt de energie niet meer voor. Natuurlijk, ik kan het ook omdraaien en de positieve kanten (leuk! Vakantie!) ervan inzien maar zo voelt het nu niet.

Taruh
12-07-2016 om 06:07
kamp
Je klinkt domweg overspannen/burnout. Dan trek je dat ook niet.
Kunnen de kinderen een week of 2 naar familie / vrienden.
Kun je ze overdag in elk geval naar de kindervakantiespelen oid laten gaan?
Ben je toevallig lid van de FNV, die organiseren een gratis kinderkamp, misschien is daar nog plek (al is het natuurlijk erg laat)
Gaan ze nog naar hun vader deze weken?
En ga voor jezelf naar de huisarts en overleg hoe met wat psychologische ondersteuning jij er weer boven op kunt komen.
Met alleen thuisblijven ben je er niet want je kinderen blijven dan om je heen. Weg gaan zorgt er ook niet voor dat je huis op orde komt.
Er zal dus iets anders gedaan moeten worden om het op te lossen.

Ginny Twijfelvuur
12-07-2016 om 06:07
Wel thuis blijven
Maar de kinderen op vakantie sturen.
En jezelf een maand Netflix cadeau doen. En iedere dag een half uurtje wandelen. Een beetje ontspannen bezig blijven, dat is het beste.

wil40
12-07-2016 om 08:07
Hulp inschakelen.
Heb je niemand die je kan helpen? Familie, buren, vrienden, wij?
Ik zou niet op vakantie gaan, meer stress dan ontspanning nu voor jou. De kinderen 2 weken uitbesteden vind ik ook erg lang. Wie wil er 2 weken kinderen te logeren?
Ik zou een planning maken per dag. En kijken wie er bereid is dingen samen met je te doen, je huis, je kinderen. Wat zou je nu het liefste willen? Je huis op orde en schoon? Geen dure abonnementen maar een dag een schoonmaakster.
Je tuin een bende? Niet op vakantie, maar een tuinman inhuren.
Je kunt al ontspannen met de fiets en een koeltasje aan het water.
Een middagje helemaal niks doen? Een vriendin kan met je kinderen naar het zwembad.
Ik ben niet van groots, ik ben van kleine, eenvoudige oplossingen, pak van alles wat. De controle terugvinden geeft rust. Vermoeid zijn kan je 100% aan toegeven, maar er verandert dan niets. Na de vakantie moet je dan met dezelfde onrust weer aan het werk.
Je raakt dan juist steeds vermoeider, ik tenminste wel. Geen idee waar je woont, maar ik zou je zeker willen helpen.

Vesper Lynd
12-07-2016 om 09:07
Vader
Kunnen ze niet twee weken naar vader? Als je zegt dat je ziek bent.

Angela67
welke regio?
kunnen we helpen zoeken naar soort dag-besteding voor kinderen, al is het maar voor een paar dagen? In grotere steden wordt zoiets aangeboden.
Kun je informeren of je kinderen mee kunnen met resp vriendje/vriendinnetje op 'vakantie' of paar dagen weg?
Kun je in de buurt van je woonplaats iets huren of kamperen, zodat je met zo min mogelijk moeite toch 'niet in je huis' bent maar de buurt wel kent?
AirBNB/huizen-'huur'?
gr Angela

wil40
Maar maar.....
Zit het probleem in de aanwezigheid van de kinderen? Dat lees ik namelijk niet in de post van Narcis. Huis een zooi, auto slecht, geen energie.....ik lees burn out in combi met financiële zorgen.

Angela67
zonder kinderen . .
kun je in ieder geval meer energie opdoen in kortere tijd.
En met meer energie kun je proberen de problemen wat structureler aan te pakken.
gr Angela

Taruh
als alleenstaande ouder kunnen kinderen energieslurpers zijn.
Ik ga heel eerlijk bekennen dat ik er altijd naar uitkijk als mijn dochter 3 weken naar haar vader is. Terwijl ik best energie van haar krijg. De drie weken dat we op vakantie gaan zijn leuk, maar ik zorg er wel voor dat ik niet 3 weken entertainment moet geven.
Als je tegen overspannen aan hangt of het eigenlijk al bent maar het nog niet wil toegeven aan jezelf of je omgeving zoals Narcis zijn de kinderen niet het probleem maar wel een beperking in de oplossing van het probleem.

Sally MacLennane
Klinkt flink overspannen
Het gaat niet goed met je. Wat zou ik graag even een arm om je heen willen slaan en je even goed laten uithuilen want wat vliegt het je aan allemaal. Het was bij mij de voorbode van een flinke burnout.
Je wil het huis uitvluchten vanwege de troep (hoe erg is het? Is het een kwestie van een dag er tegenaan met de kinderen of is het erger? En dan nog, als je overspannen bent is het opruimen van een ontbijtbordje al een uitdaging)
Het zoeken naar een bestemming, lowbudget, ik heb het ook altijd als leuke uitdaging gezien maar als je overspannen bent is het het zoveelste "moeten" dat je er niet bij kunt hebben.
En herkenbaar ook, alleen de kinderen als gesprekspartner. Dat vloog me soms zo aan, er gingen weken voorbij dat de enige volwassenen die ik sprak de juf en de kassamevrouw waren (ik werkte als zelfstandige dus geen directe collega's). Social Media was al snel mijn luikje op de wereld.
Jij bent óp en zo te lezen komt dat niet uit de lucht vallen want vorig jaar had je al een paniekaanval.
1) ben je al bij de dokter geweest en heb je heel eerlijk gezegd wat er speelt?
2) wat heb JIJ nodig om weer verder te kunnen?
3) wat doet je ex voor/met je kinderen?
4) heb je tijd/energie/geld om af en toe eens 100% met jezelf iets te gaan doen?
5) er zijn zeker weten mensen die je graag met de troep willen helpen. Als je je mond maar open doet. Ook online. Zelf mogen ervaren in een heel heftige tijd.

wil40
12-07-2016 om 10:07
Taruh
"Als alleenstaande kunnen kinderen energieslurpers zijn".
Zeker, dat geloof ik direct, ook als je het met zijn tweeën doet overigens. Dat ligt aan je eigen gemoedstoestand, karakter van je kinderen, kortom, veel omstandigheden.
Maar evengoed zou ik mijn kind(eren) tijdens een gezamelijke vakantie niet 2 weken ergens anders onder willen brengen. Een nachtje uit logeren is weer een ander verhaal.

Taruh
12-07-2016 om 11:07
Narcis is tegen overspannen aan schrijft ze zelf.
Dat is een iets andere situatie dan gewoon toe zijn aan vakantie en een beetje moe.
Dan zijn er rigoreuzere handelingen nodig, anders lukt het straks helemaal niet meer.

wil40
Taruh
Maar dat zeg ik ook nergens, dat Narcis een "beetje moe" is, in tegendeel. Wat zie jij dan als rigoreuze maatregelen?
Misschien dat dat komt omdat ik de optie nooit heb gehad om mijn kind 2 weken bij iemand onder te brengen. Ik zoek de oplossing bij mezelf, hulp inschakelen, huisarts, familie, vrienden.
Ik heb op zo'n moment hulp nodig, mijn kind is een onderdeel van mijn leven, die moet hierin verweven zijn.
Mijn burn out is mijn burn out, die blijft, ook bij tijdelijke logeerpartijen van mijn kind. Prima als hij een dagje meegaat met iemand naar de dierentuin, maar dat is het dan ook wel, voor mij.

Taruh
rigoreus
zie ik dus als kinderen 2 weken op een voor hun leuke plek hebben zodat ik echt even de tijd aan mezelf zou hebben en met hulp thuis orde op zaken kan stellen.
Mijn kind is ook onderdeel van mijn leven maar niet levensbepalend. Even zonder elkaar zie ik als belangrijk onderdeel om het leuk te hebben.
Die burnout blijft idd ook zonder kind, maar je kun grotere herstel sprongen maken in het begin als ze er wat langer niet zijn.

Temet
12-07-2016 om 13:07
dagbesteding
Mijn idee was ook onmiddellijk: stuur die kinderen naar zo'n kindervakantietoestand waar ze overdag leuk bezig zijn. Je kan het eventueel aan de kinderen verkopen met een smoes over geen geld/wrakke auto (eigenlijk niet echt een smoes). Hebben zij wat leuks buiten de deur, en jij geen zorgen en geregel. Paar keer feestelijk afhaaleten in de avond en een extra ijsje voor de vakantiesfeer, en klaar is Klara. En dan kan je overdag een beetje op adem komen.
Dit is de Amsterdamse variant: http://jeugdvakantieplan.nl/ , elke stad/regio heeft zijn eigen varianten. Een goede zoekterm lijkt me 'dagkamp'.
Sterkte, en beterschap, want het klinkt alsof je er flink doorheen zit.
groeten,
Temet

Narcis
13-07-2016 om 22:07
Wat een lieve reacties
En ik heb er veel aan, het is echt een steun. Dank jullie wel.
Ik heb het hier al eens eerder hier geschreven, het is moeilijk om een oplossing te vinden als je het allemaal niet goed aan kan maar wel overeind blijft. Ik ben al vaker naar de huisarts geweest maar die kan ook weinig. Ik heb wel een afspraak gemaakt met iemand in het alternatieve circuit, wie weet, daar heb ik mezelf op getrakteerd. Gisteren een dag gehuild maar vandaag weer vol goede moed. Het probleem is niet de kinderen, die gaan ook 2 weken naar hun vader en zijn gezin maar dan mis ik hen weer heel erg. In die 2 weken dat ze weg zijn moet ik heel veel werken maar ik ga een planning maken om dan het een en ander in huis te doen, niet al te veel maar in ieder geval een begin. En dan ga ik ook wat leuke afspraken plannen. Tevoren wil ik er toch een weekje met de kinderen tussenuit maar durf het nog niet vast te leggen. Ik heb bedacht dat ik weer naar de Veluwe wil dat is max. 45 min. rijden dus in geval van nood ben ik zo terug, desnoods met een taxi. Financiële problemen heb ik gelukkig niet, al moet ik met weinig rondkomen maar ik kan het redden. Over een paar maanden stopt mijn werk en dan wordt het wel anders dus er is nu ook druk om veel te solliciteren maar ook dat zet ik even op een laag pitje. Een ander punt is de houding van mijn ex-man die, op één weekend per 2 weken en een deel van de vakantie na, volledig buiten beeld is en ook geen interesse heeft en al helemaal geen hulp biedt met de kinderen en al die emoties die daaruit voortkomen kosten veel energie. Ja, loslaten, pff... er speelt zo veel dat wil ik niet eens allemaal noemen. En soms, als ik dan vrienden zie die heerlijk 2 weken met hun gezin naar Zuid-Frankrijk of zo gaan dan wordt het soms even te veel.

Reiziger
14-07-2016 om 14:07
Zuid-Frankrijk..
Ach, zo'n vakantie in Zuid-Frankrijk hoeft ook niet alles te zijn. Allerlei onderhuidse irritaties spelen extra op in de beperkte ruimte die je op vakantie hebt, zowel die van de ouders als van de kinderen. Voor je kinderen zorgen moet je toch, dus kun je dat net zo goed een paar weken lekker in het bos doen. Goede beslissing (en last minutes zijn veel goedkoper).
Ga je eigenlijk kamperen? Want anders zou ik lekker met de trein gaan, doen wij ook altijd, ook naar het buitenland. Mijn man en ik hebben een enorme hekel aan autorijden. En het hoeft niet duur te zijn: www.treinreiswinkel.nl , Je moet er wel de bestemming een beetje op uitzoeken natuurlijk, die moet goede verbindingen hebben (treinnetwerk voor langere tripjes, bushalte voor de deur, frequentie van de bus uitzoeken).
Geen aandelen hoor, en misschien niet voor nu, maar voor als je wat meer gesetteld bent en je kinderen misschien wat groter (de mijne dragen nu hun eigen rugzak). Een tent kan ook wel, maar dan natuurlijk wel een trekkerstent. O ja, en jeugdherbergen hebben vaak familiekamers en goed OV. En dan heb je nog de NIVON huizen, voor veel mensen wat oubollig maar mooi gelegen en goedkoop.

Narcis
14-07-2016 om 23:07
Tsja Reiziger,
dat is zo. En ik denk, dat als je moet flaneren in Zuid Frankrijk, je ook nog een lading fancy kleding mee moet nemen :)
De trein is voor mij geen goed idee mijn auto zit tsjokvol als wij wegrijden. Maar voor een buitenlandse reis is de trein inderdaad een goed idee maar ik weet niet of ik dat durf, kwestie van opbouwen.
Ik ben van plan om voor over 1 week een caravan of zo te huren. Vorig jaar heb ik zo een heel voordelige vakantie gehad. Ik ga ervoor: auto vol met boeken, lego, kussentjes, kaarsjes en dekentjes en wij zitten goed. Ik ga zelfs wegwerpservies kopen om het zo makkelijk mogelijk te maken. Ik ga een kijken naar Nivon, oubollig is geen enkel probleem.
Reageer op dit bericht
Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.