Echtscheiding en erna Echtscheiding en erna

Echtscheiding en erna

U bevindt zich op het algemene (landelijke) CJG-forum.

Alimentatieregeling, help weet niet wat te doen

Ik zit erg met het volgende in mijn maag. Vorig jaar augustus zijn mijn ex en ik gescheiden met behulp van De scheidingsmakelaar. Wij hebben toen een kinderrekening geopend waarop wij beiden een x-bedrag zouden storten voor het (vooraf berekende) onderhoud van onze drie kinderen. Hij heeft 1 van onze drie jongens op papier op zijn naam laten zetten (gunstiger ivm een-ouder-korting o.i.d.) en een deel van de partneralimenatie zat "verstopt" in de partneralimentatie. Dit omdat dat gunstiger was i.v.m. belastingaftrek. Kinderbijslag ging in zn geheel naar de Kinderrekening en wij betaalden (altijd in onderling overleg) de kosten welke nodig waren in het onderhoud van de kinderen. Nu is de volgende situatie ontstaan. Ik ben gaan samenwonen met een nieuwe partner en hierdoor verviel mijn recht op partneralimentatie. De kinderen zijn fulltime bij mij (alle drie) m.u.v. 6 weekend-dagen waarop ze bij hun vader zijn. Ik merkte al snel dat ik niet goed meer kon rondkomen (heb een winkeltje aan huis, werk zelf ook) en heb mijn ex verzocht de kinderrekening op te heffen en de 450 euro die er maandelijks door hem op gestort werd aan mij te geven zodat ik wat meer ruimte had in het uitgeven eraan (en ik hoef niet meer voor alles verantwoordelijkheid af te leggen). Verder heb ik gevraagd om wat compensatie want ik moet de jongens te eten geven, gas water licht etc. en dit geld zag ik nergens in terug. Mijn ex stelde toen voor de kinderbijslag in zijn geheel te ontvangen. Prima leek me. Maar toen ik ging uitrekenen bleek dat de KB niet alle uitgaven (gas, water, licht en eten)bleek te compenseren. Ik kwam 150 euro per maand te kort. Ook dit bedrag wil mijn ex mij op mijn rekening storten. Maar ..... ik heb eens gekeken op scheidingswijzer.nl en als ik dan kijk naar de draagkracht van mijn ex (hij verdient ongeveer 2800 netto per maand, ik ongeveer 500) dan kom ik op ongeveer 1000 euro per maand aan alimenatie en de KB komt hier nog gewoon bij. Ik krijg nu per maand: 600 euro voor drie jongens en de KB eens per drie maanden. Ik heb vervolgens scheidingsmakelaar gebeld om eens te vragen hoe groot het deel kinderalimenatie was verborgen in de partneralimenatie. Omdat alles in onderling overleg MOET plaatsvinden weigerde de scheidingsmakelaar mij hierin voor te lichten, mocht alleen maaar als ik cc naar mijn ex zou sturen. Nadat ik dit gedaan had, heeft mijn man de SM gemaild om te zeggen dat we dit zelf wel zouden oplossen. Concreet komt het hier op neer: mocht ik niet kunnen rondkomen met dit bedrag, dan vindt hij dat de kinderen maar bij hem (in de grote stad) moeten komen wonen. Hij krijgt via het werk van zijn vriendin alle schoolkosten vergoed en is dan minder kwijt aan de kinderen dan nu. Ik voel me toch met de rug tegen de muur. Mijn vraag is dus nu: moet ik akkoord gaan met de 600 euro kinderalimentatie die ik nu ontvang? Hij zegt zelf nog 150 euro (voor die zes dagen dat de kinderen bij hem zijn) achter te houden om die zelf te kunnen uitgeven in het weekend, zodat hij nog enige invloed kan uitoefenen op de situatie (????). Ik mag wel altijd medewerking vragen als er grote uitgaven aan komen (nieuwe fiets e.d.), dan wil hij best bijspringen. Verder zegt hij dat hij nu al geld opzij aan het zetten is voor evt. studie voor kinderen. Ik kan dit allemaal niet controleren maar de situatie geeft me een heel vervelend gevoel. Ik heb toentertijd ingestemd met de regeling en mijn handtekening gezet onder het convenant, maar nu de situatie veranderd is heb ik het idee dat ik teveel overgeleverd ben aan de goede wil van mijn ex. Ik voel me verder bedreigd omdat het lijkt dat hij vindt dat de kinderen bij hem beter af zijn dan bij hem en hij dit argument ook inzet als ik aangeef dat ik graag zou willen evalueren hoe het gaat met dit nieuwe bedrag met een maand of twee. Wat te doen? Hij neemt bijvoorbeeld de kinderen wel drie weken mee op vakantie naar zijn tweede huis, maar ik zie dit ook als iets dat hij uit eigen wil doet. Hij zegt echter: ik betaal al heel veel uit eigen zak en je moet maar gewoon tevreden zijn met dat wat je krijgt. Wat vinden jullie? Ben ik te goedgelovig? Laat ik me manipuleren? Ik vind het erg belangrijk dat contact tussen ex en mij min of meer okay is, dit voor mijn jongens... Ook dit speelt een rol....

Dankjewel!

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Tinus_p

Tinus_p

10-08-2010 om 10:08

Twee dingen

"Mijn vraag is dus nu: moet ik akkoord gaan met de 600 euro kinderalimentatie die ik nu ontvang?"
Je moet twee kanten op:
Het eerste is het dumpen van de Scheidingsmakelaar, en je ex confronteren met het tremanormenmodel . Je snelle berekening op scheidingswijzer sugereert dat je mss wel 1000 euro kan krijgen, maar aan die berekening zitten diverse haken en ogen -meestal krijg je minder.

Het tweede is, dat je zelf de tering naar de nering zult moeten zetten. Je krijgt 600 euro KA, je woont samen (met een partner die, neem ik aan, ook inkomen heeft), en je hebt zelf inkomen. Dan is je financiele situatie in de basis niet slecht.

Kosten

Rowen, het advies van Tinus_p is verstandig, ga de tremanormen erlangs leggen en kijk dan wat de hoogte kan zijn van de kinderalimentatie. Over de kosten van gas, water, licht etc., tsja, dat wordt een moeilijk verhaal omdat je nu samenwoont met een nieuwe partner, dus die kosten zullen mede door de nieuwe partner betaald moeten worden.
Je ex lijkt nogal bereid om je ter wille te zijn vanwege de kinderen. Er is een nieuwe situatie en in die nieuwe situatie kun je een herberekening laten maken, maar als je door het samenwonen met een nieuwe partner financieel in de problemen raakt is dat niet echt de verantwoordelijkheid van je ex.
Dus één keer een objectieve berekening laten maken van de kinderalimentatie en dat vast laten leggen, daarna zelf zorgen voor genoeg inkomen.

Tsjor

rowen

rowen

11-08-2010 om 15:08 Topicstarter

Tsjor en tinus p

Hartelijk dank voor jullie beider advies. Ik wil overigens niet slachtofferig overkomen. Het is alleen dat mijn ex-man absoluut niet wil dat ik er opnieuw naar laat kijken nu de situatie is veranderd. En dat maakt dat ik een beetje twijfel aan zijn goede bedoelingen. Ik wil zelf gewoon opnieuw ernaar laten kijken, dan vervolgens in overleg met hem kijken naar wat redelijk is (naar draagkracht) en de hele boel dan vervolgens laten rusten. Ik wil niets liever dan rust wat dit onderwerp betreft. Nogmaals, dank!

Tinus_p

Tinus_p

11-08-2010 om 16:08

Goede bedoelingen

Rowen:
"Het is alleen dat mijn ex-man absoluut niet wil dat ik er opnieuw naar laat kijken nu de situatie is veranderd. En dat maakt dat ik een beetje twijfel aan zijn goede bedoelingen."
Je ex is bang voor geldverslindende juristerij waardoor er geld naar advocaten ipv naar KA gaat

Verder, jullie hebben iig in het verleden geen goede afspraken gemaakt, met of zonder goede bedoelingen....

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.