Echtscheiding en erna
U bevindt zich op het algemene (landelijke) CJG-forum.

melissa
25-08-2010 om 14:08
Alimentatie plicht
Hallo,
ik ben al 3 jaar gescheiden en heb de kids,ik krijg alimentatie voor de kids en voor mij zelf,ik werk er zelf veel bij.
ieder jaar gaat de inflatie omhoog, ik ben er vlede jaar een keer over begonnen tegen mijn ex,maar die vind het zottigheid, maar iederjaar gaat dat zoveel procent omhoog maar krijg niets extra;s van hem. terwijl als je over 5 jaar kijkt wat dan nog dat geld waard is waar we toen mee begonnen is dat natuurlijk een schijntje.( mijn salaris gaat trouwens niet omhoog)
en dan nog een ander punt mijn oudste gaat nu naar de middelbare school en in het convenant staat ook dat we ieder de helft moeten betalen... maar dat doet hij ook niet want hij heb nog meer kids van een andere vrouw waar hij mee woont zegt ie dan...ik wordt hier zo boos om ik kan nu wel mijn advocaat er op zetten maar heb geen zin in narigheid, ik ben onder tusse al veel geld kwijt voor school..
wie weet een oplossing hoe ik dit het beste kan oplossen??
of wie heb het zelfde probleem als mij?
groetjes melissa

Hillary
25-08-2010 om 16:08
Lbio
LBIO kan achterstallige gelden voor je innen, dus ook de jaarlijkse inflatie. Volgens mij moet je wel met een rechterlijke uitspraak komen, dus weet niet of je iets met dat convenant kan, maar dat kun je vast op hun site wel vinden. Een nichtje had wel een vergelijkbaar probleem, vanaf 18 jaar moet de vader de kinderalimentatie aan de kinderen betalen. Vader liet dochter weten dat hij niet meer aan haar kon betalen en dat het tijd werd dat ze maar eens op eigen benen moest staan dan stopte ze maar met studeren, intussen is wel het zoveelste kind onderweg van de zoveelste vrouw en werkt deze vrouw niet, maar reist wel regelmatig af naar het buitenland, ook ex nr. 2 krijgt een fors bedrag aan alimentatie, vader heeft twee flinke auto's voor de deur staan en een flink huis, dus mijn nichtje heeft het LBIO ingeschakeld, uiteraard was vader razend en belde de moeder zwaar gepikeerd op, maar die wist er niet eens wat van. Ja gescheiden vaders vergeten wel eens dat kinderen ook zelfstandig denkende individuen zijn.

Tinus_p
25-08-2010 om 17:08
Indexatie en schoolkosten
Melissa:
"ieder jaar gaat de inflatie omhoog, ik ben er vlede jaar een keer over begonnen tegen mijn ex,maar die vind het zottigheid, maar iederjaar gaat dat zoveel procent omhoog maar krijg niets extra;s van hem. terwijl als je over 5 jaar kijkt wat dan nog dat geld waard is waar we toen mee begonnen is dat natuurlijk een schijntje.( mijn salaris gaat trouwens niet omhoog)"
Indexatie is een recht; elk jaar hoort alimentatie met een door de minister bepaald percentage omhoog te gaan (afgelopen jaar was het percentage 2.3% http://www.lbio.nl/alimentatie/indexering-alimentatie).
"en dan nog een ander punt mijn oudste gaat nu naar de middelbare school en in het convenant staat ook dat we ieder de helft moeten betalen."
Dat zijn slechte afspraken. In principe is KA voor alles, en zou je dit uit de KA moeten betalen. Verder zijn veel van dit soort bedragen niet verplicht (hoewel scholen nog wel eens anders doen lijken) en kun je beter klagen bij school dan bij je ex.

Temet
25-08-2010 om 20:08
In aanvulling
op de site van het LBIO kan je zelfs invullen wat de oorspronkelijke alimentatie was in jaar x, en dan rekent het programma automatisch uit wat de alimentatie nu zou zijn.
Ik zou hem voorhouden: vanaf nu het gewone bedrag + indexeringen betalen, anders kom ik ook nog om de achterstand. het LBIO kan incasseren, en dat gaat van au.
Helaas is er niets te doen aan het probleem dat veel varkens de spoeling dun maken. Hoewel er geloof ik wel plannen zijn voor een regeling in die richting, maar hier heb ik alleen maar de klok horen luiden. Vziw is het nog steeds zo dat alle kinderen recht hebben op een bijdrage naar draagkracht. En tja, dan blijft er minder over per kind. Dat is bijzonder zuur, maar helaas is daar dus vziw niks aan te doen.
Groeten,
Temet

Vic
25-08-2010 om 21:08
Indexering berekenen
http://www.nibud.nl/omgaan-met-geld/scheiden/indexering-alimentatie.html