Echtscheiding en erna Echtscheiding en erna

Echtscheiding en erna

U bevindt zich op het algemene (landelijke) CJG-forum.

Angela

Angela

12-07-2016 om 15:07

alimentatie aanvragen?

Ik heb vorig jaar geen alimentatie geeist en bij een berekening kwam uit dat hij maar 11 euro hoefde te betalen. Nu is er 1 en ander gewijzigd en zou ik recht hebben op meer waarschijnlijk. Ik snap de regel niet helemaal maar kindgebonden budget word nu bij mijn inkomen opgeteld. Ik heb een uitkering en kom dan op (zonder huurtoeslag mee gerekend) 1260 per maand uit. Mijn ex verdiend bijna 2000 netto. Ik heb de werkdagen ons kind, hij alle weekenden. (wil ik overigens veranderen in om het weekend) Mijn vraag is nu als ik alimentatie krijg word ik dan gekort op mijn kindgebonden budget? En trekt de bijstand die alimentatie van mijn uitkering af? (hier ga ik overigens nog over bellen straks) wie heeft hier ervaring mee? En is het de advocaatkosten waard om dit te regelen? de eigen bijdrage met toevoeging is verhoogd naar 340 euro!
Helaas kan ik dit niet onderling met mijn ex regelen. Hij gaat mij alleen betalen wat hij wettelijk zou moeten gaan betalen. Er is geen communicatie over mogelijk helaas.

bijstand

De eigen bijdrage is 287 als je een doorverwijzing hebt van het Juridisch Loket, en in sommige gemeenten is er bijzondere bijstand mogelijk voor de kosten van de eigen bijdrage en het griffiegeld.

Maar alimentatie wordt in mindering gebracht op de bijstand, dus je schiet er niks mee op.

Groeten,

Temet

V@@s

V@@s

12-07-2016 om 16:07

Precies

Zoek eerst een baan en kaart dan pas de alimentatie aan, dan heeft het ook zin.

Inderdaad is de berekening gewijzigd, gedurende een korte periode werd het kindgebonden budget afgetrokken van de behoefte van het kind, zodat er vaak nauwelijks behoefte aan alimentatie overbleef. Nu wordt het kindgebonden budget opgetelt bij het inkomen van de ontvanger. Vaak leidt dit tot hogere alimentaties.

Overigens als je bijstand ontvangt dan zal de gemeente de bijstand deels verhalen op de onderhoudsplichtige. De vader van je kind zal dus waarschijnlijk via een omweg al bijdragen aan jou inkomen.

mara

mara

12-07-2016 om 20:07

wettelijk

Als hij jou betaald wat hij wettelijk verplicht is dan is het toch goed zo?

Paddington

Paddington

13-07-2016 om 09:07

Als je op redelijke voet

staat kun je ook een herberekening aanvragen bij het LBIO. Dat kost 50,-

Indien je kunt werken, zou ik zeker gaan werken, dat scheelt heel veel gedoe.

Wat is de reden dat jullie nu deze regeling hebben? Is het misschien mogelijk dat jullie naar week-om-week regeling gaan? Dat is vaak rustiger voor de kinderen.

De bijstand wordt alleen verhaald op de ex-partner als deze draagkracht zou hebben voor partner alimentatie.

Fani8308

Fani8308

13-07-2016 om 09:07

25 euro

Het minimale bedrag wat hij zou moeten betalen voor 1 kind is 25€

Ik denk dat als je het zou aankaarten of naar advocaat gaat, je zelf meer kwijt bent dan je meer krijgt. Ivm de kosten voor advocaat en griffie enz.

Wat Paddington zegt, je kunt via het LBIO een berekening laten maken voor 50€ maar dan moet je beide wel willen. En de uitslag is niet rechtsgeldig.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.