Echtscheiding en erna Echtscheiding en erna

Echtscheiding en erna

U bevindt zich op het algemene (landelijke) CJG-forum.

Yana

Yana

08-12-2010 om 22:12

Alcoholbeleid (bij gescheiden ouders)

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.

Koentje

wat ik eigenlijk bedoel: als je áltijd opblijft tot je kind thuiskomt om te controleren of er gedronken is,en altijd maar bovenop je kind blijft zitten om te zorgen dat het geen fouten kan maken,dan krijgt het kind toch geen ruimte om dingen te ervaren en daar van te leren?
dat is juist voor pubers zo belangrijk,ervaringen opdoen,experimenteren,grenzen zoeken en vanuit hun eigen goede of slechte ervaringen leren wat acceptabel is of niet.( dus niet omdat je ouders het goed of afkeuren,maar je eigen mening en normen hierover vormen)

Minet

Minet

11-12-2010 om 09:12

Bella

Er is geen harddrug waaraan je definitief verslaafd bent na 1 keer gebruiken. Er bestaan inderdaad wel drugs waarbij je ook na maar 1 keer gebruiken, psychische schade oploopt. Maar daar ben ik helemaal niet bang voor, omdat ik zie dat mijn kinderen en hun vrienden daar een bepaalde mening over hebben. Die mening hebben ze mede omdat wij over dit soort zaken altijd veel gepraat hebben. Daarnaast weten ze inmiddels dat hun vader in het verleden heel veel drugs heeft gebruikt, zowel soft- als harddrugs, en dat een verslaving niet alleen te maken heeft met bepaalde drugs, maar ook met je karakter/omgeving etc.etc. Hij is nl. nooit verslaafd geweest, maar kocht alleen iets als hij daar geld voor had (bv. cocaïne, 1 keer per jaar om een 'witte kerst' te hebben)
Natuurlijk kan het zo zijn dat iemand iets in een drankje doet terwijl je dat niet hebt gemerkt. Een voorbeeld daarvan ken ik van dichtbij. Ook daarover hebben we regelmatig gesprekken, je laat je vrienden nooit alleen achter als ze ziek worden, ook al zijn ze door hun eigen toedoen stomdronken en hebben ze het zelf gedaan. Je bent dan verantwoordelijk voor elkaar en zorgt dat er hulp komt.
Maar Bella, dat die pillentroep een groot probleem is tegenwoordig kan ik niet met je eens zijn. Het is er, net als vele andere gevaren, maar echt, ik ga me er niet te druk over maken, ik durf vertrouwen te hebben in mijn kinderen, al zolang zij leven (was ooit een wijze raad van de neonatoloog, enkele weken na hun geboorte), en dat vertrouwen is maar zelden beschaamd.(want ook mijn kinderen zijn geen heilige boontjes)

Yana

Je schrijft dat je hem zelf wil gaan straffen. Ik zou dat niet doen. Het is bij vader gebeurd, vader heeft aangegeven dat hij het afgehandeld heeft. Punt dan toch?
Als je zoon volgende keer uitgaat als hij bij jou is kun je nog eens een goed gesprek met hem hebben en duidelijk maken dat je dat soort dingen niet wil hebben.
Meer hoef je niet te doen. Toch?

Tsjor

Tulp

Tulp

12-12-2010 om 10:12

Wat deden we zelf?

Weet je nog hoe jij erachter kwam dat een paar glaasjes alcohol wel genoeg is? Ik in ieder geval door met de jongens mee te willen drinken en vervolgens kotsend en hikkend naar huis te moeten. Die boze moeder die dat opleverde (maar ja, die was ook nooit iets anders dan boos), was voor mij slechts een ergernis en doordat zij nooit ergens redelijk op reageerde (ik mocht echt niks, dat vind ik zelfs nu ik volwassen ben) had ik maling aan wat het mens zei. Over alles eigenlijk, want ik deed toch nooit iets goed. Met als gevolg dat ik inderdaad heel veel foute dingen heb gedaan, omdat ik doordat alles fout bestempeld werd op een gegeven moment het verschil tussen goed en fout niet meer wist.

Wat ik bedoel te zeggen is dat gedrag als dit zeker gemarkeerd moet worden, maar niet tot in het overdrevene omdat als je onredelijk wordt, het kind maling krijgt aan wat je zegt, het is immers gezeur. Ik zou in dit geval zeggen dat je van pa gehoord hebt dat het mis is gegaan, dat je dat niet kunt waarderen, dat je het er nu bij laat, maar dat het beter niet weer gebeurt omdat je dan -omdat het gewoon gevaarlijk is- zult moeten gaan nadenken over sancties.

puber

puber

13-12-2010 om 09:12

Pelle

Ik ging om met mensen die rookte, en als je uitgaat waar gerookt word, ruik je zoiezo naar rook.
Op het schoolplein stond ik buiten waar gerookt werd.
Natuurlijk rook ik naar rook, dat het van mezelf was hebben mijn ouders niet geweten. Tot ik 18 was.

Pakjes sigaretten had ik gewoon in mijn jas of in buro la.
oh die moet ik bijhouden voor een vriendin!
"nee hoor mijn dochter rookt niet"

Nou zijn mijn ouders niet de meest slimme mensen, en ik hoop van hun fouten geleerd te hebben.
Ik verbied het mijn kinderen niet, ik hou de communicatie lijnen open, hier word er over gepraat.
Waar hun vrienden bij zijn, gezellig en open, en dan hoor je nog eens wat.

Daarmee zeg ik niet de wijsheid in pacht te hebben, want ik heb geen 24 uur de controle over mijn kinderen.
We zullen zien wat de komende jaren ons gaan brengen.

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.