Echtscheiding en erna Echtscheiding en erna

Echtscheiding en erna

U bevindt zich op het algemene (landelijke) CJG-forum.

thuiszitter

thuiszitter

14-02-2015 om 10:02

Al enkele maanden bezig

Rond kerst 2014 hadden we een viergesprek gehad en na afloop zei mijn advocaat dat het een vruchtbare dag was, waarop ik zei hoezo.
Hij zei dat we het convenant en ouderschapsplan hadden besproken en in grote lijnen er een akkoord was, nu 2 maanden later is er nog steeds niks concreets opgesteld laat staan iets ondertekend, in de tussentijd is mijn ex allerlei spullen die in huis staan te verkopen, spullen die nog steeds van ons samen zijn, en dit terwijl ik nu ( gelukkig sinds kort een tijdelijk eigen onderkomen heb) via MP alles moet aanschaffen zoals kasten, tafels stoelen nou noem het maar op alles gewoon 2e hands en soms ook nieuw om geld uit te sparen.

Heb mijn advocaat al eens gebeld waarom er geen vooruitgang lijkt te zijn, hij verteld me dan het nog even af te wachten om dan later de tegenpartij een bericht te sturen.

Moet ik een andere advocaat zoeken is een vraag die in me oprijst?
Het enige wat ik maandelijks ontvang is de rekening terwijl ik niet kan controleren of ht wel klopt.
In mijn beleving gebeurt er niks.

Ben ik nu te ongeduldig?
Wie kan me raad geven wat te doen, iedere keer dat ik mijn advocaat bel ook al is het maar 1 minuutje kost me al gauw weer € 20,00

Durf eigenlijk niet te bellen omdat het zoveel kost, maar anderzijds wil ik wel vooruitgang.
Vraag me soms wel af of de advocaat die ik in de arm heb genomen wel bekwaam genoeg is!

heb ik eerst nagenoeg alles van mijn uitkering moeten afgeven, nu zit ik zelf ergens te huren en kan minder afstaan, wel moet ik uiteraard de vaste lasten eigen woning blijven voldoen, maar wat is verder nog normaal, wat mag je als vader hebben die huis en haard verlaten heeft om je kinderen de rust te geven in huis die ze dringend nodig hadden omdat ex constant de toon verhief en soms met kop en schoteltjes ging gooien.

Misschien

moet je eerst eens even niet de advocaat bellen, maar de secretaresse en vragen om de klachtenregeling van het advocatenkantoor. Je kunt dan wel even uitleggen waarom je die klachtenregeling opvraagt. Het kan zijn dat alleen dat al voldoende is om iemand wakker te schudden. Ik heb met zo'n verzoek ooit de raad voor de kinderbescherming op stelten gekregen. Je hoeft verder niets te doen, alleen een normale vraag te stellen. Ik neem aan dat je voor de secretaresse niet hoeft te betalen?

Op zich is de tijd sinds kerst nog vrij kort, maar dat je ex nu al spullen aan het verkopen is is natuurlijk wel problematisch. Je kunt voor jezelf in elk geval alvast een lijstje maken met spullen die zij aan het verkopen is: de helft van het bedrag is voor jou.

Mooier was de regeling die ik had: wie uit huis vertrekt mag als eerste kiezen welke spullen hij/zij meeneemt; daarna volgt een controle (klopt het lijstje) en een eventuele verrekening. Het blijft voor mij een mirakel, waarom eenvoudige oplossingen niet meer gehanteerd worden en vervangen worden door dure en ingewikkelde procedures.

Tsjor

thuiszitter

thuiszitter

02-03-2015 om 10:03

Gebeld voor klachten procedure

Vandaag mijn advocaat gebeld, kreeg de secretaresse aan de telefoon, en deze wist me niet te vertellen hoe dit in zijn werk ging, waarop ze mijn telnr. vroeg en dan zal ik later terug gebeld te worden.

Aanleiding hier voor is het feit dat er niks gebeurd, ik heb al ruim een maand geleden geïnformeerd waarom het zo lang duurt dat tegenpartij niets van zich laat horen, vervolgen wordt er eerst een week gewacht op een eventuele reactie tegenpartij vervolgens gaat een week ater een bericht weg per mail, en nu opnieuw 3 weken verder nog totaal geen reactie van tegenpartij en eigen advocaat.

Intussen heeft aanstaande ex al verschillende zaken in huis verkocht terwijl alles nog van ons samen is, ook hier krijg ik geen antwoord op over hoe hier mee omgegaan dient te worden, ook aanstaande ex heb ik per mail geschreven dat verkoop roerende zaken niet zomaar verkocht kunnen worden, ook hier uiteraard geen enkele reactie.

Ben ik te ongeduldig?
Graag tips en /of advies!

Voormalig advocaat

Voormalig advocaat

02-03-2015 om 12:03

Ik weet niets van echtscheidingen.

Mijn advies is wel: precies bijhouden op welke dag hoe lang je met hem belt en dat af en toe in een mail zetten (als je hem voor iets anders mailt).

Kijk kritisch naar de facturen of die qua tijdsbesteding en activiteiten (bellen, mail, stukken bestuderen, contact met advocaat wederpartij etc.) kloppen. En ga daar evt. de discussie over aan met jouw eigen lijstje wanneer en hoe lang jullie contact hadden. Die tijd zou hij niet moeten schrijven (naar mijn ervaring, weet niet of er advocaten zijn die dat dan ook weer als tijdsbesteding schrijven).

Verder: advocaten schrijven normaal per 6 minuten. Dus 12 minuten praten is in principe 2 x 6 minuten "tijd noteren". Als je echt een paar keer maar 1 minuut belt (en je belt hem, hij hoeft er geen voor- of nawerk voor te doen), dan is het wel erg als hij steeds 6 minuten schrijft. Maar vermoedelijk ben je wel langer dan 1 minuut aan de telefoon...

Je kan de "deken" bellen om te vragen hoe je ermee moet omgaan als hij te ruim tijd schrijft, als je je echt afgezet voelt en bang bent dat hij daarmee door blijft gaan.

Maar misschien helpt de vraag over de klachtenregeling al om hem iets "scherper" te krijgen, zowel qua initiatief/voortgang als qua schrijven van tijd.

Sterkte.

thuiszitter

thuiszitter

02-03-2015 om 17:03

Geinformeerd naar procedure

Naar aanleiding van mijn contact met advocaat waar i mijn ongenoegen uitte over de gang van zaken zei hij dat hij bewust rustig bleef omdat de tegenpartij erg op zich laat wachten.

Hij vertelde me dat er 2 opties waren:
eerste dat hij het nog even afwachtte, tegenpartij nog een keer benaderde om een reactie te geven, en hun versie van Oudersschapsplan wat zij zouden opstellen te overhandigen.

tweede optie: Was dat mijn advocaat zelf naast het convenant ook het Oudersschapsplan opstelde, en dan een verzoekschrift gaat indienen, en dan kijken wat de reactie van de tegenpartij zou zijn, met het risico dat ze het er niet mee eens zijn, en dit extra kosten met zich meebrengt.

Wel heeft hij naar aanleiding van mijn reactie vandaag meerdere malen contact proberen te krijgen bij tegenpartij, en bevestiging dat hij het later in de week nog eens probeert.

Is daar in hun vakgebied niks over afgesproken hoe lang zij de tijd hebben om te reageren op bepaalde zaken??

Rustig blijven

Thuiszitter, ik denk dat je vooral rustig moet blijven en goed moet weten waar je op kunt staan.
Ere is al een voorlopige voorziening, dus dan moet de scheiding toch binnen drie maanden rond zijn? Of vergis ik me?

Tsjor

Tsjor

"Ere is al een voorlopige voorziening, dus dan moet de scheiding toch binnen drie maanden rond zijn? Of vergis ik me?"

Je vergist je. Als er een uitspraak voorlopige voorzieningen is, moet binnen een bepaalde tijd (zal wel 3 maanden zijn maar weet ik niet meer) het echtscheidingsverzoek zijn ingediend, anders vervallen de voorlopige voorzieningen. Maar daarmee is de scheiding dan dus nog niet rond.

Thuiszitter, er zijn geen regels of richtlijnen over wachttijden. Het is een inschatting en ik snap je advocaat. Door het zachtjes aan te spelen hoopt die de kans te vergroten dat je ex vrijwillig met dingen instemt, wat de procedure per saldo enorm versnelt (hij hoeft dan geen eigen advocaat in de arm te nemen en 'refereert zich' aan wat jij aanvoert). Tijdverlies in de beginfase levert uiteindelijk tijdwinst op. Maar je wilt ook niet eindeloos wachten. Als de andere kant geen sjoege geeft, moet je uiteindelijk de procedure starten. 'Nou, doe dat dan meteen!' denk je misschien. Maar als je een procedure start en daarin iets vraagt wat jij wilt maar waarvan je vrijwel zeker weet dat de ander dat niet (zo) wil, dan moet die ander wel kosten en energie steken in het voeren van verweer. En als hij dan toch eenmaal zover is, is de kans groter dat hij ook vol verweer gaat voeren en de procedure uiteindelijk langer duurt, vijandiger van sfeer is en meer geld kost.

Het is een evenwichtsact tussen geduld in de hoop op overeenstemming (en uiteindelijk een efficiënte en relatief goedkope procedure) en doortastendheid omdat je dingen ook niet eindeloos wilt laten liggen. En de ene advocaat zal eerder voor het ene, de andere eerder voor het andere kiezen, maar er kunnen heel goede redenen zijn om in eerste instantie kalm aan te doen.

Groeten,

Temet

thuiszitter

thuiszitter

03-03-2015 om 11:03

voorlopige voorziening

Ik heb wel een voorlopige voorziening, maar in tussentijd is er al wat veranderd, zo woonde ik eerst bij mijn vader in, nu sinds een maand op mezelf met dus iets hogere vaste lasten, er is toen naar tegenpartij verandering doorgegeven, maar we hadden al het e.e.a. besproken, zoals ook bijv. peildatum jan 2015, maar ik dacht dat alles wat we besproken hadden ook allemaal op papier moest staan en door beide partijen ondertekend dient te worden voor beide partijen zich aan er moeten houden.

@ Temet, ik snap dit niet:Door het zachtjes aan te spelen hoopt die de kans te vergroten dat je ex vrijwillig met dingen instemt, wat de procedure per saldo enorm versnelt (hij hoeft dan geen eigen advocaat in de arm te nemen en 'refereert zich' aan wat jij aanvoert).

Voor alle duidelijkheid, we hebben beide een eigen advocaat, ik ben hier de man, die het huis verlaten heeft omdat de ruzies te hoog opliepen iedere keer.

Er is dan we gesproken in beginsel over ouderschapsplan en convenant ( Dec 2014 ), echter nu bijna 3 maanden verder hebben we nog steeds geen inzage gekregen over hoe het opgesteld is, laat staan dat we het er beide over eens zijn en het ondertekend hebben.
Ik en mijn advocaat hebben het allang opgesteld ( wij zouden het convenant opstellen, en tegenpartij Oudersschapsplan ) maar tot op heden geen enkele reactie ontvangen.

In tussentijd is toekomstige ex wel al roerende zaken aan het verkopen zonder mijn medeweten en toestemming, en strijkt zij het geld op, terwijl ik misschien graag de meubels had willen overnemen, zodat ik ze zelf niet opnieuw hoefde aan te schaffen.

Sorry

Sorry thuiszitter, ik had niet goed gelezen.

Temet

thuiszitter

thuiszitter

06-04-2015 om 22:04

wat betekent:

Het volgende staat in een brief, het erfdeel €.... van cliënte valt buiten de gemeenschap, van dat bedrag zijn de aandelen en een effecthypotheek afgesloten, daarop is weliswaar €..... verlies geleden, maar het is nominaal in de gemeenschap gevloeid.

Wat betekent dit laatste stukje na de komma ??

filalu

filalu

07-04-2015 om 07:04

dat het verlies bij jou komt te liggen

Stel de erfenis was €100,- en er is een verlies geleden van €20,-. Dan wordt er toch €100,- buiten de inboedel gehouden. En niet €80,-. Was er winst geweest dan zou dit ook zo zijn gegaan. Wat ik begrepen heb is dat een erfenis waarop uitsluiting van toepassing is tot 2012 zo werd behandeld. Maar dat tegenwoordig wel rekening wordt gehouden met winst of verlies. Ik zou dit zeker met je advocaat bespreken.

ervaring

uit ervaring weet ik hoe lang wachten duurt, en dat iedereen altijd maar verwacht dat die ander die niet reageert toch ineens gaat reageren. Helaas.
Uit ervaring weet ik ook dat even bellen met je advocaat zo weer 100 euro kost, want ze mailt even een bericht, waar je weer op moet antwoorden, en verzoekt de ander te reageren, maar dan schijnt het op te houden. en nergens wordt vastgelegd wat er per telefoon is besproken. jij en ook ik moeten maar geloven dat er voor je gewerkt wordt.
Ik mag hopen dat je advocaat werkelijk totaal voor jouw belang op gaat komen, en denk dat als je niet dit gevoel hebt, je je af kunt vragen, niet elders opnieuw te beginnen. met dan een verzoek tot eenzijdige scheiding, dan moet de ander reageren, echter ook hier is weer maanden de tijd voor, en ook dit proces kan inderdaad tergend langzaam gevoerd worden, en ondertussen. Heel veel kracht en sterkte.

thuiszitter

thuiszitter

02-09-2015 om 09:09

eindelijk weer vooruitgang

na 10 maanden lijkt er dan toch vooruitgang in te zitten.
Maar ja heb dit alleen weten te bereiken door met alles akkoord te gaan, want ik verlies hoe dan ook, is het niet door de kosten die de pan uit rijzen door advocaat, dan wel omdat ik met alles heb moeten instemmen, en omdat het dan toch zo moet heb ik maar meteen enkele voorwaarden naar de tegenpartij gesteld zoals uiterlijk deze maand verzoekschrift bij de rechter ingediend moet zijn.

Vraag die ik dan vervolgens heb, welke tijd hier daarna mee gemoeid is tot uitspraak Rechter?
Welke te verwachtte kosten zijn er nog mee gemoeid als tegenpartij instemt en verzoekschrift ingediend moet worden tot aan uitspraak?

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.