Echtscheiding en erna Echtscheiding en erna

Echtscheiding en erna

U bevindt zich op het algemene (landelijke) CJG-forum.

Mien

Mien

27-05-2018 om 12:05

Afwijkende omgangsregeling

Goedemorgen ,
Ik heb een vraag en weet niet zo goed wat er mogelijk is, dus alle adviezen zijn welkom.
Mijn ex en ik hebben een dochtertje van nu 6 en zijn 3 jaar geleden gescheiden. Het contact gaat verloopt goed, we kunnen nog steeds met elkaar overweg.
Wij hebben in het ouderschapsplan staan dat ze om het weekend bij mij is.
Vanaf het begin hebben wij afgesproken dat ze 2 weekenden bij mij zou zijn en 1 niet want anders zou ik haar wel heel weinig zien. Ook mijn dochtertje is hier erg blij mee.
Deze afspraak hebben wij nooit vast laten leggen omdat we dat niet nodig vonden.
Ik heb nu 2 jaar een nieuwe relatie en het lijkt er op dat mijn ex jaloers is op het feit dat ik weer een stabiel gelukkig leven heb. Als haar iets niet aanstaat of ze heeft een humeurige dag dan gaat ze dreigen met: "we kunnen ook wel terug naar de omgangsregeling in het plan" of als ik eens 1 avondje ( is in een jaar tijd 2 keer voorgevallen) met mijn partner een avondje uitga, en mijn dochter gaat logeren bij opa en oma dan is het: "je wilt dus geen zorg dragen voor haar en vind leuke dingen doen belangrijker, we gaan naar om het weekend want dan heb je meer tijd voor leuke dingen"
Het idee om terug te gaan naar de om het weekend regeling benauwd mij enorm, dan zie ik mijn dochter nog minder. Ik voel mij hierdoor echt onder druk gezet en dat mijn ex ten alle tijden een finger in de pap heeft.
Aangezien de omgan al 3 jaar anders is, en ik hier ook bewijzen van heb, kan ik dit eenzijdig laten wijzigen? Als ik eerst met ex ga overleggen weet ik zeker dat thij keert.

De concurrentie

Natuurlijk deugt het van geen meter dat de andere ouder eenzijdig wil bepalen wat de ene ouder in het weekend met de kinderen uitvoert, tenzij er kwalijke zaken aan de hand zijn.
Wat wel kan spelen is dat met een nieuwe partner de indruk ontstaat dat er concurrentie is tussen de tijd besteed aan het kind en aan de nieuwe partner.
Dat kan het kind zelf ook zo ervaren. Het is goed om dat te zien en dat ook te bevestigen naar de andere partner. Die zich daar zorgen over maakt. Maar ook te laten zien dat dat een normale zaak is dat je de aandacht tussen kinderen en je partner balanceert, zeker als er sprake is van nieuwe partners. En dat dat jou zaak is niet die van de andere partner. Dat zou ze zelf ook niet prettig vinden, want het is al ingewikkeld genoeg.

Mondeling

Ik zou er eerst voor zorgen dat de mondelinge afspraak op papier staat, al is het maar in een email: in het ouderschapsplan hebben we afgesproken dat.... Vanaf (datum) hebben we mondeling afgesproken dat .... Ik wil de mondeling gemaakte afspraak nu en ook in de toekomst handhaven. Mocht het wenselijk zijn, dan wil ik die afspraak eventueel schriftelijk vast laten leggen in een aanvulling op het ouderschapsplan. De kosten van het juridisch vastleggen zullen we dan moeten delen.

Tsjor

Mien

Mien

27-05-2018 om 13:05

Ex en partner

Mijn nieuwe partner en mijn ex kunnen het goed met elkaar vinden. Ze gaan ook samen wel eens wat doen met de kleine en zijn het eens met opvoeding. Dan doe ik het in hun ogen juist niet goed en spannen ze samen tegen mij haha. Ze hebben ook gesprekken gehad over wie welke rol. Tuurlijk heeft mijn partner frustraties jegens mijn ex als ze weer dreigementen uit maar die kan ze prima opzij zetten omwille van het kind. Dat is iets wat wij moeten "uitvechten". Het is meer gericht naar mij. Dochter staat op 1, iedereen weet dat, maar als ik dan heel soms een keer iets doe met mijn partner samen want dat hebben we soms ook nodig, Dan is het dreigement dat dan volgt wel echt een stempel en is de drempel ook wel heel hoog om dat nog eens te doen. En niet alleen voor mij maar ook voor mijn partner

Naar

maar is het ook onoverkomelijk? Twee weekenden is het kind bij jou. daarna een weekend niet en door de week niet. De behoefte om ook eens samen iets te doen zou dan toch op 15 van de 21 dagen in 3 weken kunnen plaatsvinden?
Let wel, ik vind niet dat je ex zich daarmee moet bemoeien. Helemaal niet. Maar het jammeren daarover begrijp ik ook niet zo goed.

Tsjor

Mien

Mien

27-05-2018 om 13:05

Ik snap uw reactie

Normaliter zou ik ja klopt zeggen, echter werk ik in ploegendiensten en partner niet. Je leeft dan toch een beetje langs elkaar heen. Daarnaast is mijn partner elke dag van 7:30 tot 18:30 van huis. De weekenden dat dochter er niet is zit ik in de avonddienst en ben ik op vrijdagavond om 23:30 thuis waardoor deze wegvalt.

Ginny Twijfelvuur

Ginny Twijfelvuur

27-05-2018 om 14:05

Bovendien

Mag dochter ook niet af en toe bij haar opa en oma logeren?
Dat is toch ook leuk voor beide partijen?

Daar wordt nu totaal aan voorbij gegaan.

Zeker

Natuurlijk is dat leuk en ex heeft er ook niks mee te maken.

Tsjor

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.