Buitenland Buitenland

Buitenland

U bevindt zich op het algemene (landelijke) CJG-forum.

Teken tegen afschaffen van nederlands in het buitenland!

http://petities.nl/petitie/behoud-nederlands-onderwijs-in-het-buitenland

@dirksmama

ook op je andere berichtje gereageerd, dit was de mail die ik terug kreeg, ik was behoorlijk teleurgesteld
Dank voor uw bericht.
Helaas is het programma dat door NTC Cobham wordt aangeboden alleen toegankelijk voor kinderen die op ACS Cobham zitten.

Uw kinderen kunnen we daarom geen gebruik maken van de lessen.

Ik vind het spijtig u niet verder te kunnen helpen maar hoop u hiermee voldoende geinformeerd te hebben.

Welles

Welles

24-06-2013 om 10:06

Opnieuw dan

Maar dan kan het niet op die school, dat geloof ik meteen. Maar zoals ik in het andere draadje al zei, en Dirksmama nu nog een keer: dan koop je Wereldschool of Edufax. En dan krijg ook jij die subsidie, echt waar.

Welles

@welles

Mijn probleem hier is dat die subsidie gegeven wordt aan mensen die privescholen in greater london kunnen betalen die per jaar per kind minimaal 12000 pond per kind kosten. Helaas behoren wij niet tot de goedbetaalde expat community, dus dat zit er niet in voor ons. Zelfs de kosten voor de wereldschool zijn nog heel hoog voor ons. In de buurt van Geneve kost de ntc opleiding per kind per jaar 250 euro. Mijn punt is dat het niet een subsidie is die op dezelfde manier beschikbaar is. Dat was mijn probleem, de subsidie is wel gelijk, maar sommigen moeten er 12000 pond er jaar bijleggen, anderen 250 euro, dat klopt toch niet?

dirksmama

dirksmama

29-06-2013 om 10:06 Topicstarter

Niet alleen maar voor rijke expats

https://sites.google.com/site/charityregenboog/

14,10 pond per sessie. Niet verbonden aan privé school.
Vergeet niet dat Londen een dure stad is.
In Indonesie kost het 850 euro per jaar, dat is voor ouders daar een maandinkomen!

Welles

Welles

01-07-2013 om 09:07

Kroet

Maar het zijn 2 heel verschillende dingen. De subsidie is van de nederlandse overheid voor kinderen die ntc onderwijs volgen. Zie ook Dirksmama.
Daarnaast bieden sommige, soms particuliere, scholen ook onderwijs aan. Soms onderwijs in Nederlandse taal en cultuur. Voor kinderen die op die school zijn ingeschreven. Daar kan niet iedereen gebruik van maken, alleen leerlingen van die school. Logisch toch? Dat jouw kinderen niet op die school zitten betekent dat ze ook niet van de voorzieningen gebruik kunnen maken. Daarom is juist dat afstandsonderwijs ontworpen: je bent niet meer afhankelijk van de lokatie waar je woont en wie in de buurt iets aanbiedt. En als je dat niet kunt betalen, tsja, dan houdt het op. Als je gastland geen belastingafyrekposten heeft, dan kan je je kinderen dus geen nederlandse les geven en moet je je zelf redden. Boeken, tijdschriften, internet tv, mailen en skypen met familie. 'T is niet anders.

En ja, wij zijn ook expats met 4 kinderen op zo'n stinkend dure 17000 Euro per kind per jaar school. En dat betalen we niet zelf. Maar onze school geeft geen nederlandse les, dus wij kopen privé ntc onderwijs. Dat kost zo 6500 euro, Als we subsidie krijgen gaat daar 1700 euro van af. Volgend jaar dus niet meer. Dan betalen wij alles uit eigen zak. Zo gaat dat.
Vrienden van ons zijn naar een school gegaan waar IB Nederlands gekozen kan worden als vreemde taal. In schooltijd, op school, onderdeel van het vakkenpakket, gratis.
Zij hebben dus een financieel voordeel ten opzichte van ons. Ik ben blij voor ze.

Welles

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.