Alles Digitaal Alles Digitaal

Alles Digitaal

U bevindt zich op het algemene (landelijke) CJG-forum.

Lia

Lia

11-11-2017 om 23:11

Waar printen en kopieren jullie?

Kaaskopje

Kaaskopje

17-11-2017 om 10:11

Als producten claimen groener of duurzamer te zijn voel ik me eigenlijk bij voorbaat al opgelicht.===

Dus jij hebt een flinke voorraad ouderwetse 'peertjes' in de kast liggen, voor in je lampen? Geen ledlampen voor jou?

In grote lijnen ben ik wel een beetje zoals jij. Ik ga niet de hele winter in de kou zitten omdat een graad minder beter voor het milieu zou zijn. Ik stel het moment dat de verwarming aangaat wel zo ver mogelijk richting november uit. Ook ben ik inmiddels overtuigd van de noodzaak om vleesconsumptie te minderen. Ik krijg mijn man niet op een vegetarisch 'dieet', maar minderen lukt wel. Dat is als ik 'zij die het kunnen weten' mag geloven al enorme winst. Overstappen op vegetarische producten scheelt wel vergeleken met de belasting op het milieu door veeteelt, maar ik heb er wel mijn vraagtekens bij. Voor gewassen heb je ook véél water nodig en bemesting en fabrieken enzovoorts. En soja groeit ook niet in een fabriek, daar worden bomen voor afgebrand in de juist zo noodzakelijke natuur, zoals voor wel meer wat verstandiger zou zijn dan vlees of echte boter. Dus als iemand geen 'beest' wil eten, doe het dan goed. Denk ook na over wat er nodig is voor de alternatieven.

Hangkous

Hangkous

17-11-2017 om 11:11

Kaaskpje "probleem" heeft zich zelf opgelost

Nadat ik voor printen en lamp steeds niet thuis gaf voor de "eisende" buur heeft ze eerst ruzie gemaakt en is na 2 jaar ofzo gescheiden en woont niet meer hier. Het waz even ter illustratie van het eenrichtingsverkeer wat ik hier ervaarde.
Elders ging het erover dat printen voor een ander geen probleem is als je er iets anders voor terug krijgt en dat was bij ons niet het geval zeg maar. De balans was volledig zoek.

Kaaskopje

Kaaskopje

Hangkous

Nou ieder nadeel heeft dus zijn voordeel . Maar een lamp met bewegingssensor blijft wel nuttig voor jullie, dan verbruikt de lamp niet onnodig energie als jullie daar niet zijn.

saar

saar

Kaaskopje

Soja wordt vooral (in enorme hoeveelheden) gebruikt in veevoer.
Duss...

Verder, sorry, maar verspilling komt voor een groot deel uit dat idee van ieder voor zich. Dat idee staat mij overigens prima aan, ben erg op mezelf gericht.
Maar moeilijk doen over printjes van een ander, ik kan me er niets bij voorstellen. Zelfs al zou ik het gevoel krijgen opgelicht te worden, nou en? Je gaat toch niet dood aan wat printjes.
En als ik met mijn lampje bij kan dragen aan veilig gevoel van een buur, graag. Of die buur nu leuk is of niet.

Kaaskopje

Kaaskopje

17-11-2017 om 12:11

Kaaskopje

Dat soja veelvuldig gebruikt wordt voor veevoer daar heb je hélemaal gelijk in.

Kaaskopje

Kaaskopje

Kaaskopje = Saar

...

Kaaskopje

Kaaskopje

Saar

Oh ja wat printen betreft. Ik ben het met je eens. Maar stel dat iemand echt altijd alles bij mij komt printen, dus echt veel papier en inkt, dan zou ik toch het gevoel krijgen dat de lasten op mij afgeschoven zouden worden. Er zijn dus wel grenzen. Maar eens een keer een kopietje... handig dat wij er wél een hebben. :-)

saar

saar

Ach dat printen

Dat iemand echt buitensporig veel print bij iemand anders lijkt me een extreme situatie, dat komt niet veel voor.
Dat vergt dan weer een andere aanpak. Vergelijkbaar met een situatie waarbij iemand constant je ijskast komt plunderen. Komt niet veel voor, lijkt me. Meestal ontstaat al snel het gevoel gebruikt te worden. Zie de lamp die wat langer aan zou kunnen.

Ad Hombre

Dat fabrikanten de term duurzaam misbruiken is inderdaad een feit. Verder is er natuurlijk niks mis met echt duurzame producten. Of schaf jij graag ieder jaar iets nieuws aan.
Er is een enorme berg plastic op de wereld waar we eigenlijk geen raad mee weten. Waarom zou je daar geen rekening mee willen houden? Het is toch niet dat ervan je gevraagd wordt dat je nu alleen maar droog brood moeten en water uit de kraan drinken?
Ik begrijp oprecht niet wat er tegen is om te letten op duurzaamheid. Zelfs in de financiele wereld (beleggers en zo) is duurzaamheid een issue geworden. Niet vanwege de door jou vermalijde goeddoenerij maar omdat zij denken dat bedrijven die geen oog hebben voor ontwikkelingen op gebied van duurzaamheid niet de winnaars van de toekomst zijn (en dus geen goede rendementen opleveren)

Target

Target

17-11-2017 om 14:11

Vraag me af

Of de uitgesproken "ik denk aan het milieu". Ook echt iemands voetafdruk weergeven, of dat het leuk klinkt maar men ondertussen grote reizen maakt, een sluipende auto heeft of allebei enz. Het is soms makkelijker miezemuizen en vingerwijzen naar een printer of kiloknaller, maar als je dan vliegt naar het vakantie blijft het voetafdruk waarschijnlijk groter dan die van degene die je zogenaamd niet terecht wijst. En daarom past het woord Farizeeërs hier dan misschien toch wel in sommige gevallen.

Als je oprecht aan het milieu denkt, dan neem je geen printer maar dan had het draadje niet geplaatst hoeven worden.

Kaaskopje

Kaaskopje

17-11-2017 om 15:11

Target

Als je oprecht bewust aan het milieu denkt en daarom geen printer zou mogen kopen, valt er wel heel veel af waarmee je dat zou moeten aantonen. Het huishouden draait op apparaten die ooit in het milieu terechtkomen. Je zit op meubels die daar ooit eindigen, denk je het goed te doen met kunststof kozijnen, onderhoudsvriendelijk, nooit meer verf hoeven kopen, dan krijg je verwijten van mensen met aluminium kozijnen. Maar weet je wel hoe slecht de aluminiumindustrie voor het milieu is? Of de arbeiders? Open gaten in het huis dan maar?

Kortom, bewust zijn van wat je doet is prima, bijdragen aan de bewustwording van wat niet goed is voor het milieu of de mens tot op zekere hoogte absoluut ook, maar ik vind niets zo vervelend als dat ik het gevoel heb dat iemand heeft besloten dat ik een soort achtergebleven gebied ben, wat roept om een missionaris. Mijn zus heeft die neiging op het gebied van vlees plotseling ontwikkeld. Ik voelde me steeds meer in de verdediging gedrukt, dus daar heb ik toch maar eens wat van gezegd.

Ginny Twijfelvuur

Ginny Twijfelvuur

17-11-2017 om 18:11

Vele kleine druppels

@Kaaskopje: al die kleine beetjes besparing bij elkaar kunnen een groot verschil maken. Ik gun jou je printer hoor, maar als iedereen blijft denken dat het geen verschil maakt verandert er nooit iets. En de 'huishoudens' zijn nog steeds grootverbruikers. Dat zijn er namelijk heel erg veel. Dus vele kleine druppeltjes maken samen toch het verschil.

@Ad: iets met waard en gasten enzo....

@Target: wat kan ik zeggen? Begin je eigen draadje over vliegreizen? Succes met je printer en kiloknaller? Of lees de oorspronkelijke vraag nog eens? Ik hoef het geloof ik niet echt voor Kaori op te nemen, want dat kan ze prima zelf, maar ik geloof dat je er in dit geval een heel klein beetje naast zit.

Target

Target

17-11-2017 om 23:11

Ach Ginny

Ik vraag me gewoon af of iedereen eerlijk is of niet, in een eigen straatje praat of niet. Je hoeft niemand te verdedigen tenzij je de hele groep verdedigt; ik heb niemand aangesproken, was het alleen met Ad eens. Wie de schoen past trekke hem aan.

De oorspronkelijke vraag reagéérde ik op: als het je echt om het milieu gaat dan koop je de printer niet en was de vraag niet nodig. Ik twijfel dus of het milieu of andere zaken TS doen twijfelen.

Ginny Twijfelvuur

Ginny Twijfelvuur

18-11-2017 om 00:11

Nou ja Target

Wat is er mis met en en?
Soms kan een combinatie van factoren de doorslag geven.

Kaaskopje

Kaaskopje

18-11-2017 om 02:11

Ginny

Ik neem direct aan dat je het mij gunt. Gelukkig is het een erfenisje, het apparaat was al aangeschaft. Wat ik wel een beetje een 'gevaar' vind, is dat men elkaar de groene maat gaan nemen, voor dat men weet wat de situatie is. De veroordeling voor de printer heb je dan al binnen, maar dat het totaal aantal apparaten misschien wel minder is dan van degene die die groene maat nam, is zomaar mogelijk. Stel dat iemand met een auto tegen mij zegt dat ik makkelijk bij de bieb kan printen, of het gewoon op het werk moet doen om zo het milieu te sparen, is niet de juiste persoon om het over die printer te hebben.

Jo

Jo

18-11-2017 om 09:11

@ Kaaskopje

Precies... en dan gaat diegene, net als Kaori, met de auto naar het werk (en misschien ook wel naar de bieb).

Of het nu gaat om een printer of een auto. Als het om het gemak gaat en de vele voordelen gaat dan gaan al snel de milieu aspecten overboord.

Het is niet zo dat ik geen auto rij om milieu overwegingen, maar ik heb rijangst en daarbij een groot gebrek aan geld.
Daarnaast een enorme trots waardoor ik niet aan een ander zal vragen om mij ergens naar toe te brengen.
Die trots houdt ook in dat ik niet afhankelijk wil zijn van een printer (of tijden) van mijn werk, supermarkt of bieb.
Ik lees graag, maar geef mij a.u.b. geen boek cadeau. Ik ben geen verzamelaar van spullen. Ik ben altijd weer blij als ik dat gelezen boek weer terug kan brengen bij de bieb.
Een hele goed voorbeeld door iemand gegeven: vliegen. Mijn laatste vliegreis (en ook mijn ik-ben-weg-vakantie) was 6,5 jaar geleden. Ook hierbij spelen financiën een rol. In grote getallen trekken er toeristen naar mijn woonomgeving aan de kust waar je prima kunt fietsen. Laat ik nu net van fietsen houden en strand.

In bovengenoemde voorbeelden kan ik op mijn borst gaan slaan, kijk mij nou eens aan het milieu denken. (Zoals Kaori haar teksten op mij over kwamen.) Maar het zou hypocriet zijn. Het heeft zuiver met mijn karakter, mijn behoefte en leefomstandigheden te maken.

Overigens had mijn dochter op het laatst van haar schooltijd de printer voornamelijk nodig om ondertekende weeklijsten in te scannen van haar 4-daagse stage. M.a.w. op school was ze weinig. In de bieb en supermarkt kun je niet scannen.

Triva

Triva

18-11-2017 om 10:11

' Overigens had mijn dochter op het laatst van haar schooltijd de printer voornamelijk nodig om ondertekende weeklijsten in te scannen van haar 4-daagse stage. M.a.w. op school was ze weinig. In de bieb en supermarkt kun je niet scannen.'

en juist daar kun je tegenwoordig je smartphone of fotocamera voor gebruiken.

Kaori

Kaori

18-11-2017 om 11:11

Jo ik kan je geruststellen ik ga niet met de auto naar mijn werk. Dat doe ik lopend of op de fiets. Hier in de stad is een auto eigenlijk overbodig. Maar helaas is dat niet overal het geval en zijn er in NL ook plekken verstoken van OV in het weekend. En laten daar nu net mijn ouders wonen.

Ik vind het wel grappig om hypocriet of Farizeeër genoemd te worden terwijl ik alleen een ik-boodschap heb gegeven. Het is mijn overweging, een ander heeft een andere. Blijkbaar voelen jullie je toch ergens getriggerd.

Ik gaf ook gelijk aan dat ik op dit moment geen printer heb maar dat dat in de toekomst kan veranderen.

Jo

Jo

@ Triva

Je gaat er vanuit dat iemand dan een smartphone heeft of een fotocamera. Die eerste heb ik wel, een 3e handsje, van bijna 6 jaar oud. En nee, de camera is niet meer zo best. En omdat ik geen internet abonnement op mijn telefoon heb en veel van Wifi spots gebruik maak, ook geen behoefte om veel persoonlijke zaken op mijn telefoon te doen. Zoals Overheids- of bankzaken.

En wat mijn dochter betreft. Het school netwerk dat werkt niet via telefoon, dus die vlieger van jou gaat niet op.

En wat ik al zei, ook al zijn er meerdere wegen die naar Rome leiden,bijna altijd wordt gekozen voor de kortste weg. Niet vanwege het milieu maar het gemak (en tijdswinst) om er te komen.

Jo

Jo

@ Kaori

"er in NL ook plekken verstoken van OV in het weekend"

Ik kan mij geen plek bedenken in Nederland waar alleen in het weekend absoluut geen OV komt.

Wel dat het OV niet beschikbaar is op tijden die jou uit komen of waarbij je te veel op de klok moet kijken om die ene bus die om het uur gaat niet te missen.
Mocht ik in het weekend reizen naar de dichtstbijzijnde grote stad dan kan dit ten opzichte van mijn doordeweekse reistijd al gauw 45 min langer duren.

Er zijn zeker plekken, zoals polders, waar helemaal geen OV komt. Als je dan zo met het milieu begaan bent dan schaf je in plaats van een auto een vouwfiets aan en fiets je het laatste stukje.

Target

Target

Combinatie

Ik geloof het niet, dat het milieu voor de gemiddelde mens de doorslag geeft, maar het klinkt natuurlijk wel lekker.

Een vriendin zit na een scheiding op zwart zaad. Ze vertelde me letterlijk dat ze bv geen vlees meer kon kopen, alleen hamburgers of kippenpoten bijvoorbeeld en dat ze alleen een keer een kiloknaller kipfilet kocht in wat grotere hoeveelheid bij een meevaller.
Dezelfde vriendin zit op een verjaardag de moraalridder uit te hangen en mensen te veroordelen die vlees eten. Zij doet dat niet, want zij koopt nooit kiloknallers, ze is tegen plofkippen en tegen zus en zo. En dat zijn dan de luidruchtigste mensen op een verjaardag.
Ze heeft geen geld, dat is de reden. En dat geeft niet maar lieg er niet om en veroordeel een ander niet.

De mens die reist, een vaatwasser, droger, eten per scooter of koelwagen aan huis laat bezorgen, het maakt me niet uit wat, is niet de mens om te wijzen naar een ander.
Van mij mag iedereen hebben wat hij wil en geniet er dan ook van. Als mensen elkaar het licht in de ogen net zo gunnen als ze met het milieu lijken bezig te zijn wordt het een verduveld aardige wereld.

Ga je nu bewijzen dat je overal met OV kunt komen, tuurlijk joh dan heb je gelijk.
Wat Kaori doet is wijzen op milieuaspecten. En ik begrijp niet waarom je daar tegen kunt zijn. Er zullen weinig mensen die nauwelijks een voetafdruk achterlaten - zeker niet hier, want het hebben van kinderen draagt al bij aan die voetafdruk.
Het is wel goed om meer bewust te zijn van je handelen en kijken of het wat duurzamer kan. En nee, dan hoef je niet alles te laten, maar kun je wel keuzes maken.
Het feit dat Kaori een auto heeft voor bezoeken van haar ouders (ook al is door jou aangetoond dat je werkelijk overal kunt komen zonder auto) een keuze. Als ze daarnaast ook nog iedere tekst zou printen en voor elke boodschap de auto pakte zou ze meer milieubelastend bezig zijn dan ze nu is. Zijn namelijk ook keuzes. Je kunt ook de lijn Ad Hombre volgen, namelijk dat het je geen moer uitmaakt. Ook dat is een keuze.

Target klimaatscepticus

" Ik geloof het niet, dat het milieu voor de gemiddelde mens de doorslag geeft, maar het klinkt natuurlijk wel lekker."
Het klinkt niet alleen lekker, maar de meeste wetenschappers zijn er ook van overtuigd dat de mens hier een belangrijke bijdrage levert.
Zelfs dit kabinet - wat je zelfs met nodige fantasie geen groen-links kabinet kunt noemen spreekt ronkende woorden over Klimaatverdrag van Parijs en koppelt daaraan concrete maatregelen die burgers, bedrijven en overheid moeten nemen.
Hoezo zou de gemiddelde mens daar geen doorslag aan kunnen geven?

Kaori

Kaori

Je bent echt geïrriteerd het?
Ik geef alleen mijn overweging, geef nergens aan dat die van een ander minder is. Ik verwonder mij alleen vaak.

Ik doe mijn ding gewoon en pas als anderen er om vragen vertel ik mijn motivatie. Dus nee, mij zul je op een verjaardag niet horen over plofkippen, wel of geen auto etc. Alleen als er naar gevraagd wordt zoals in dit geval met de printer dan zal ik wat zeggen. Maar ik veroordeeld niemand die het anders doet.

Target

Target

18-11-2017 om 12:11

Kaori

Ik heb het niet over iemand persoonlijk. Van jou weet ik dat je sowieso minimaliserend bezig bent. Prima, jouw keuze. Ik heb bij jou de indruk niet dat je veroordelend bezig bent, anders had ik je dat gevraagd met je naam erbij. Ginny bracht jouw naam binnen, niet ik en nu gaat het door en door omdat er niet goed gelezen is. Onnodig.

Ik denk echt dat het gros het milieu geen bal kan schelen. Daar gaan generaties overheen eer dat bewustzijn de norm wordt; bv in het westen en nog veel later elders. Bij mij soms wel, soms niet. Ik heb geen droger, geen vaatwasser, ik rook niet meer, ben de afgelopen 6 jaar niet buiten mijn woonplaats geweest, gebruik mijn oven of wasmachine zo efficiënt mogelijk, heb een auto die ik gebruik maar niet dagelijks en heb een printer. Bij geen van deze zaken speelt het milieu een rol. Geld en gezondheid wel. Ik ben niet arm maar maak andere keuzes.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.