

Alles Digitaal
U bevindt zich op het algemene (landelijke) CJG-forum.

Lia
11-11-2017 om 23:11
Waar printen en kopieren jullie?
Wij hebben lang een printer gehad en gebruikten die regelmatig voor printen, kopieren en soms ook scannen. Ding is nu kapot en ik twijfel of we een nieuwe moeten kopen, ook vanwege het milieu.
Pubers kunnen op school printen, dus daarvoor hoeft het niet.
Nu kan ik wel wat dingen op mijn werk printen, kopiëren of scannen als het moet (geen boekwerken), maar ik doe het liever in een copyshop (waar je dat dan allemaal kunt doen (ook scannen vind ik handig).
Een tijdje geleden keek ik of zoiets er was (vroeger had je wel van die copysbops), maar kon er geen vinden in onze best wel grote plaats. Zo raar!
Dus vraag mij nu af: hoe doen jullie dat met dingen printen en kopiëren en evt. ook scannen?
Ik kan mij zo slecht voorstellen dat iedereen tegenwoordig een prive-apparaat heeft dat dat allemaal kan (nou ja, dat in elk geval kan printen en kopiëren).
Of printen/kopieren jullie nooit wat?

Kaori
16-11-2017 om 10:11
Ad: ja
Dit is iets anders idd. Wel leuk de dingen die m'n telefoon er van maakt.

Ad Hombre
16-11-2017 om 11:11
Kaori
Ja, lekker je telefoon overal de schuld van geven... Als 'refuce' een bestaand woord was zou ik je misschien nog geloven ;-)

Kaaskopje
16-11-2017 om 13:11
Ginny
Ja, geen printer is beter, maar ergens anders printen is ook wat halfbakken . Zo vind een bekende van mij het niet nodig om een rijbewijs te halen, want dat scheelt weer een auto op de weg. Maar daardoor kan het voorkomen, dat een ánder moet rijden.

Kaori
16-11-2017 om 14:11
Kaaskopje
dat is wat anders met die auto. Want met een printer heb je wel de vaardigheid om te printen alleen het apparaat niet. Dat gaat minder ver als het niet hebben van een rijbewijs, dan heb je ook de vaardigheid niet om een geleende auto wel te besturen.
Waarom is het hebben van geen printer half bakken?
Wat mij betreft juist niet want dat ene apparaat dat er wel is wordt dan meer gebruikt en staat minder stil. Waiting is afval heb ik net geleerd bij mijn cursus op het werk. (LEAN voor de geintresseerden met TIM WOODS (voor de insiders)

Hangkous
16-11-2017 om 15:11
maar geen rijbewijs halen,
En dan een ander laten rijden is geen echte besparing van benzine of verbetering van het milieu.
Ik ken ook zo'n stel, We hebben geen auto, maar komen overal!
Ja voor een verjaardag moeten ze worden opgehaald door een kind, die dan ook meteen weer klaar moet staan als ze naar huis willen. Als ze iets kopen dat niet op de fiets mee kan moeten ze een ander laten rijden. Even naar het ziekenhuis voor een afspraak bij de oogarts? Iemand vinden die kan rijden!
Dat is alleen maar voordelig voor hun eigen portemonnee, voor het milieu scheelt het niks.

Kaori
16-11-2017 om 16:11
Hangkous
het scheelt wel voor het milieu want die auto die ze niet hebben is niet geproduceerd, daar zit een behoorlijke milieu winst vooral als je dat met meerderen doet.
Milieuwinst zit vaak niet in het gebruik maar in het niet produceren van iets. Gebruik is vaak maar een klein onderdeel in de totale belasting gedurende de hele levenscyclus van iets.

Jaina
16-11-2017 om 16:11
Rijbewijs of auto
je kan natuurlijk wel een rijbewijs hebben en geen auto. Carpoolen is wel weer goed voor het milieu. Je kan een greenwheels abonnement hebben of met de buren een auto delen of als je helemaal bijna nooit rijdt kan je een auto huren of lenen als je er een nodig hebt. Meerijden met mensen is alleen voordelig als mensen toevallig toch die richting uit moeten.
Het is een goede zaak als de vanzelfsprekendheid van het bezitten van auto wat minder sterk zou zijn.

Hangkous
16-11-2017 om 17:11
Inderdaad Jaina
Mensen met een rijbewijs kunnen een suto huren/lenen en zelf hun ding doen. Geen rijbewijs en geen auto hebben is heel belastend voor je omgeving. Mensen die extra ritten moeten maken om jou ergens te brengen. Dat is alleen voordelig voor degene zonder rijbewijs.
Kaori het scheelt inderdaad een auto die niet geproduceerd hoefde te worden, daar zit de milieu winst in.
Ik heb sowieso een beetje moeite met samendoen met apparaten. Als ik een printer heb en anderen printen bij mij, worden nooit alle kosten eerlijk verdeeld. Soms doe ik iemand graag een plezier zoals die vluchtelingen. Dan piep ik niet maar ik zou er niet blij van worden als de buurvrouw hier wekelijks op de stoep stond om de werkstukken van de kinderen te printen. Ook al kreeg ik er een vergoeding voor.
In de brandgang achter ons huis hebben wij een lamp opgehangen, omdat we vaak in donker thuiskwamen. Komt een buur eisen dat die lamp voortaan aanblijft tot 23.00. Dan voelde zij zich veiliger als ze laat thuis kwam. Wij deden dat ding uit als we allemaal binnen waren. Op een voorstel om dan om het jaar het snoer in een andere schuur aan te sluiten werd negatief gereageerd.
Spullen delen? Prima maar dan ook de kosten.

Ginny Twijfelvuur
16-11-2017 om 17:11
Het ging over 80 printjes op jaarbasis Hangkous
Dan doe je dus 4 jaar met een pak papier.
Nou echt iemand die zo weinig print mag best bij mij komen printen. En als het de hele straat wordt, dan vraag ik gewoon 10 cent per printje. Dan is Kaori nog met 8 euro klaar.
Het gaat hier niet om mensen die uit valse zuinigheid geen printer of auto hebben. Het gaat over mensen die op jaarbasis zo weinig printen of rijden dat dat ding 99% van de tijd staat te verstoffen. En dat is zonde.
Prima hoor als je zelf vindt dat je niet bij die categorie hoort. Mijn zegen heb je niet nodig.

Kaori
16-11-2017 om 17:11
Hangkous
Eens, delen betekend ook alles delen. De lusten en de lasten.
Het kan beiden in natura, kan ook met een finaciele afhandeling.

Jo
16-11-2017 om 18:11
Milieu
"Geen rijbewijs en geen auto hebben is heel belastend voor je omgeving. Mensen die extra ritten moeten maken om jou ergens te brengen"
Pardon... het is ruim 2 jaar geleden dat ik ooit iemand (mijn zoon) verzocht heb om met mij naar een bouwmarkt te rijden omdat de aan te schaffen spullen te veel waren om op de fiets te vervoeren. Ja, als ik minimaal 3x heen en weer zou zijn gegaan. Maar ja, de korting was tot 10 uur in de ochtend en dat zag ik nou niet zitten.
Ik doe alles op de fiets en in uitzonderingsgevallen het OV.
Mijn printer in ruim 6 jaar oud en heeft heel wat werk verzet. Meer dan 5 cartridges zijn er niet gebruikt in al die jaren. Afgelopen maand zijn alle foto albums in gescand.
Ik word een beetje moe van types als Kaori die omdat zij nu eenmaal weinig print/scant met milieu argumenten aankomt alsof iedereen maar te pas en te onpas apparatuur aanschaft.
Alles wat je in huis hebt is belastend voor het milieu, of het nu je glas melk is, je schoenen aan je voeten of die warme jas.... Ja zelfs die milieu besparende fiets...

Kaori
16-11-2017 om 19:11
nou lekker dan Jo
Ik geef aan dat ik het meeneem in mijn overwegingen en dat ik daarom NU geen printer heb. Maar ik heb ook al aangegeven dat bij gewijzigde omstandigheden misschien weel weer een printer aanschaf.
Ik heb bijvoorbeeld wel een auto. Eerst gekeken of ik zonder kon. Dat lukte niet, toen het kosten aspect er bij genomen of ik uit zou kunnen met een deel auto. Dat werd te begrotelijk. Dan dus maar gekozen voor een kleine zuinige auto die ik zo min mogelijk gebruik. Liefst loop ik, ik houd niet zo van fietsen maar dat doe ik toch wel want de auto is een slechter alternatief in veel gevallen. Waar het kan gebruik ik nog steeds het ov.
Alles is idd belastend voor het milieu, maar omdat dat zo is hoef ik die overweging toch niet bij alles gelijk overboord te gooien? Ik kan het toch als onderdeel van de beslisboom bewust meenemen?
Dus ja in veel gevallen besluit IK om dingen niet aan te schaffen of minder dan ik in eerste instantie zou doen. Ik neem mijn eigen zakjes en bakjes mee zo bespaar ik zoveel mogelijk op afval bij dat wat ik dan wel koop.
Vele druppels maken ook een plas.
En je af en toe eens afvragen 'waarom doe ik dat zo?' kan ook geen kwaad. Maar blijkbaar wordt het op het werk gewoon gevonden dat je beslissingen worden 'gechallenged', uitgedaagd om te motiveren, maar in het prive leven niet.

Kaori
16-11-2017 om 20:11
Balans: geven en nemen
Het gaat om de balans bij delen. Je neemt wat en je geeft wat.
Te pas en te onpas verwachten dat je mee kan rijden zonder daar wat tegen over te stellen dat wekt wrevel.
Maar mijn ook rijbewijsloze schoonzusje neem ik met liefde overal mee naar toe en zal ik ook rijden als ze het vraagt want zij past belangeloos regelmatig op mijn dochter als ik dat nodig heb.
Dat voelt goed want het gaat 2 kanten op ook als de handeling die we voor elkaar verrichten volkomen anders.

Ad Hombre
16-11-2017 om 20:11
Milieufarizeers
Ik denk dat het er met name om gaat om elkaar lekker de les te kunnen lezen. Vroeger deden we dat met religies, lekker schande spreken als iemand op zondag in de tuin werkte, maar ja, dat is uit de tijd.
Nu hebben we het milieu ontdekt om elkaar de maat te nemen. Nou, ik doe lekker niet mee. Mijn verwarming staat op 22, mijn pc's staan de hele dag aan en we hebben twee auto's die we te pas en te onpas gebruiken. We zijn ook nog eens allemaal dol op kiloknallers!
Oh ja, eentje is electrisch. Dus als ik eens zin heb kan ik lekker toch meedoen

Ginny Twijfelvuur
16-11-2017 om 22:11
Wat een flauwekul Ad
Niemand wordt de les gelezen. Als jij blij wordt van al die verspilling, gewoon lekker doen.
Kaori maakt haar eigen afweging en ook dat moet ze gewoon lekker zelf weten.
Het slaat nergens op om haar dan meteen een Farizeeër (!) te noemen. Is glas naar de glasbak brengen tegenwoordig ook al verboden?

Kaaskopje
17-11-2017 om 09:11
Hangkous
Als ik een printer heb en anderen printen bij mij, worden nooit alle kosten eerlijk verdeeld. ===
Als iemand bij mij komt printen, kunnen mij die kosten werkelijk niets schelen. Het komt ten eerste zelden voor maar dan nog. Tenzij het natuurlijk complete boekwerken zijn, dan wordt het een ander verhaal. Dan zou ik zeggen 'neem even een pak papier mee en een kleine vergoeding voor de inkt'.
Voor je lamp in het steegje is een oplossing: eentje met een bewegingssensor. Ook als jullie binnen zijn en de lamp onnuttig hangt te zijn, gaat het licht pas aan als er daadwerkelijk iemand beweegt. Jij je besparing en geen kans op zendtijd voor de buren bij de Rijdende Rechter.

Alkes
17-11-2017 om 10:11
goh Ad
Wat een stoere praat joh. Geniet lekker van je kiloknallers en zet de verwarming nog wat hoger.
Word wel een beetje op tijd wakker. Milieu is al lang niet meer een exclusief links thema. Kijk maar naar de electrische auto's. Voor je het weet eet jij ook biologisch vlees of heb je zonnepanelen op je dak.

Ad Hombre
17-11-2017 om 10:11
Ginny
Ik zie jullie kibbelen en elkaar de maat nemen en ik trek mijn conclusies ;-)

Ad Hombre
17-11-2017 om 10:11
Alkes
Als het beter is c.q. goedkoper c.q. technisch interessanter c.q. lekkerder ben ik helemaal voor. Of het al dan niet in het voordeel van het milieu is (wat vaak ook nog lastig te bepalen is) interesseert mij weinig. Als producten claimen groener of duurzamer te zijn voel ik me eigenlijk bij voorbaat al opgelicht.
Ik had ooit een Mercedes van een bouwjaar waarbij de bekabeling van de motor was vervangen door een 'duurzamer' soort plastic. Dat spul rotte spontaan weg na een jaar of tien met allerlei ellende tot gevolg. Dat is niet mijn definitie van duurzaam.

Phryne Fisher
17-11-2017 om 10:11
Betalen
Ik bied altijd aan te betalen als ik bij een ander print, en er is nog nooit iemand geweest die dat aan heeft genomen.

Kaaskopje
17-11-2017 om 10:11
Kaori
Na jouw reactie naar mij toe, zag ik je andere opmerking. Het produceren van een apparaat kost veel energie en als je het niet per se nodig hebt, kan het een afweging zijn om die energie niet voor jou te laten 'verspillen'. Maar ik heb met dit onderwerp altijd het gevoel dat het 'niet doen' zo'n spettertje op de gloeiende wereldbol is, dat het eigenlijk geen zoden aan de dijk zet. Het grote geheel, de producenten, de aandeelhouders, zou zich achter de oren moeten krabben of de insteek de juiste is. Apparaten worden gemaakt om stuk te gaan. Dat is belachelijk natuurlijk. Maar ja, alles voor de winst. Die zijn voor de grote namen enorm. Daar zitten positieve kanten aan: de winst wordt ook gebruikt om het milieu tegemoet te komen door milieubesparende verbeteringen te ontwikkelen, maar nog steeds blijft het zo dat ze liever hebben dat je 2 jaar met een telefoon (bijvoorbeeld) doet dan 4 jaar, met hartelijk dank van de aandeelhouders.
Wat het rijbewijs betreft, heb ik het altijd wel jammer gevonden dat mijn man geen rijbewijs had, het is hoe je het ook wendt of keert, ontzettend prettig om je eigen vervoer te hebben. Maar hij durfde het niet. Hij heeft een paar rijlessen gehad en is na de derde gestopt. Hij was bang dat hij het zo leuk zou gaan vinden, de snelheid e.d. dat hij er teveel risico's in zou gaan nemen. Soms mag je je verwonderen over gedachten van je ega, dus dat heb ik hier ook over gedaan, maar het is zijn goed recht om die keus te maken. Die keus had hij al gemaakt voor wij elkaar leerden kennen, dus ik weet niet beter. Het openbaar vervoer is in Nederland, op de vierkante wielen, de standaardproblemen zodra er één vlokje sneeuw op de rails ligt e.d. na, heel goed geregeld, je komt overal. Het kost alleen een beetje meer moeite.
Bij mijn voorlaatste werkgever zaten ze vanaf het begin dat ik daar was volop in het uitrollen van LEAN. Ik weet dus wat het is. Zo is bijvoorbeeld afgeschaft dat iedereen álles zelf uitprintte, of uit de kast pakte wat al gedrukt was. Deels nog wel, waardoor niet alles teruggebracht kon worden naar één printer, maar heel veel kon gedelegeerd worden naar de postkamer. Daardoor hoefden de werknemers minder lang van hun werkplek. Besparing op materiaal was niet direct de opbrengst, want dat materiaal werd evengoed gebruikt. Maar de tijd van de werknemers werd wel efficiënter gebruikt. Tijd is geld en dat is iets wat een werkgever heel graag wil beperken. Ik heb de indruk dat het milieu-aspect niet standaard het belangrijkste is om LEAN toe te passen. Het is een prettige bijzaak als het lukt daar meer verantwoord mee om te gaan. Zo zie ik dat tenminste.

Kaaskopje
17-11-2017 om 10:11
Die zijn voor de grote namen enorm.
Een niet complete opmerking.
Die winst is voor de grote namen enorm.

Kaaskopje
17-11-2017 om 10:11
Ja zelfs de VVD is om )
Ik heb ooit gehoord, dat Rutte eigenlijk een milieu-activistje is binnen eigen gelederen, maar daar bij de VVD niet echt gehoor voor kreeg. Dus wie weet is de switch naar een milieubewuster beleid voor hem een grote opluchting en vooruitgang. Aan de andere kant... ze móeten wel. Het zou getuigen van een totaal wereldvreemde houding als ze dit onderwerp zouden negeren. Groningen is misschien nog een laatste stuiptrekking van 'ze' geweest, maar het inzicht dat het vermeerderen van inkomsten niet voor alles gaat, lijkt onder dwang van de Hoge Raad nu toch te komen.
Zonnepanelen kunnen bovendien hetzelfde uitstralen als een dure auto, dus ach... als je zo het nuttige met het aangename kunt combineren... dan maar liever status via het aantal zonnepanelen op je dak of je eigen terrein, dan via een dure (nog op benzine-rijdende) auto. Veel hipper! )
Reageer op dit bericht
Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.