Algemeen Ouderschap Algemeen Ouderschap

Algemeen Ouderschap

U bevindt zich op het algemene (landelijke) CJG-forum.

Kadotje

Kadotje

04-04-2019 om 12:04

Zakgeld wel/niet verhogen?

Paperclip

Paperclip

28-04-2019 om 17:04

Wat is dan het verschil

tussen bijdragen aan opleiding en zakgeld geven? Alleen dat het minder zichtbaar is wat er precies naar elk kind gaat, lijkt mij. Dan is de oplossing simpel: je draagt minder zichtbaar wat extra bij.
Blijkbaar is onze aanpak niet mainstream. Op papier tenminste. In de praktijk lijkt me dat niemand een excelsheet bijhoudt van de uitgaven per kind zodat er indien noodzakelijk gecompenseerd kan worden.
Nog een praktijkvoorbeeld: de kinderen zitten op verschillende scholen, die andere reizen aanbieden. Dat houdt ook een flink prijsverschil in. Moet ik dan het ene kind extra zakgeld mee gaan geven? Of het andere kind een deel zelf laten betalen? Wij betalen gewoon voor beide kinderen de reis, en zelf betalen ze het zakgeld. Eentje is opgestroomd, die mag zelfs voor de tweede keer. En dat is ook nog de dure school, dus die boft dubbel. Tja, soms heeft de een mazzel en soms de ander.

Ad Hombre

Ad Hombre

28-04-2019 om 17:04

Toelage

Geen zakgeld. Je geeft de een een extra sporttoelage, de ander een sociale toelage. Gewoon een ander labeltje eraan hangen en de zaak is opgelost.

Verschil

Voor mij zit er wel verschil tussen dingen die wat extra's zijn zoals zakgeld en zaken die noodzakelijk zijn zoals een opleiding.
Plus dat doordat het een vast bedrag is per week het verschil wel heel duidelijk zou zijn.
Veel duidelijker dan bij het verschil tussen ponyrijden en scouting als hobby (als dat is wat ze het liefst doen), zeker bij jongere kinderen die dat verschil qua prijs niet eens weten.

En het hangt er natuurlijk ook vanaf hoeveel geld er beschikbaar is. Zeker bij schaarste zou ik wel gelijk verdelen.
Dus reizen op de middelbare school. Allebei dezelfde bijdrage. Is de ene reis veel duurder dan de ander dan inderdaad zelf bijdragen (of niet gaan). Zelfde bedrag voor hobbies waardoor de een 1 dure sport kan doen en de ander 2 goedkope (bijvoorbeeld).
Maar als er genoeg geld is dan inderdaad voor allebei gewoon betalen.

Maar helemaal gelijk lukt inderdaad niet. Ik hou wel in de gaten dat wat de een krijgt de ander ook zou moeten kunnen krijgen. Dus als de een een master in het buitenland wil doen dan moeten de anderen dat ook kunnen doen als ze dat zouden willen. Ik zou niet voor mijn zoon wel die master betalen en voor mijn dochter niet. Maar als zoon niet zou willen en dochter wel zou willen dan zou ik bijvoorbeeld wel voor dochter betalen (als ik dat zou kunnen). Het is best lastig inderdaad. Zeker naar mate ze ouder worden.

Phryne Fisher

Phryne Fisher

28-04-2019 om 18:04

School

Dat vind ik wel raar, per se hetzelfde willen geven bij school- en reiskosten. De ene school is nu eenmaal veel duurder dan de andere (hier was schoolgeld voor oudste ca 450 euro per jaar, 6 jaar lang, voor jongste 130, 4 jaar, plus misschien 2 jaar havo). De een deed judo voor weinig, de ander rijdt paard. De muzieklessen waren een rib uit mijn lijf, maar de ander heeft er niets mee.

Ginny Twijfelvuur

Ginny Twijfelvuur

28-04-2019 om 20:04

Dat vind ik ook Phryne

Maar ieder doet het op zijn eigen manier.

Als je het maar kunt uitleggen. Aan je kinderen, maar vooral aan jezelf.

84H@artog

84H@artog

28-06-2019 om 23:06

hangt ook van situatie af

Ik snap dat je wat je aan je kinderen geeft eerliijk wilt verdelen maar op een gegeven moment zijn hun situaties soms zo verschillend dat ze niet meer te vergelijken zijn.
Wat je geeft hoeft dan ook niet meer op de euro nauwkeurig met elkaar overeen te komen

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.