Algemeen Ouderschap
U bevindt zich op het algemene (landelijke) CJG-forum.

Guinevere
26-11-2011 om 12:11
We mogen terug naar het aanrecht (bijsterveldt weer)
http://www.telegraaf.nl/binnenland/11006793/___Kind_niet_iets_wat_je_erbij_doet___.html?sn=binnenland,buitenland
"Van Bijsterveldt: oproep aan ouders HILVERSUM - Minister Marja van Bijsterveldt van Onderwijs roept ouders op meer prioriteit aan hun gezin en aan hun kinderen te geven .„Een kind is geen project dat je erbij doet. Een kind, een baan, het leven is net een ontbijtbuffet. Je zou van alle gangen willen nemen, maar je moet kiezen.” etc.
Kennelijk moeten we omdat er minder geld te besteden is voor de kinderopvang, nu maar weer full-time aandacht gaan besteden aan de kinderen? Dus kiezen voor óf een baan, óf kinderen? Is dit een verkapte manier om de tekorten op de arbeidsmarkt op te lossen, door de helft van alle ouders te laten kiezen "voor de kinderen"?

Elisabeth B.
11-12-2011 om 06:12
Opleidingsgegevens ouders
Dat wordt anders wel gevraagd, herinner me zelfs dat er toestemming gevraagd werd om bij opleidingsinstituut te kunnen checken of echt wel je bul gehaald hebt. Dat was volgens mij bij inschrijving basisschool van mijn nu zevenjarige. Ik heb me toen sowieso verbaasd over alle gegevens die gevraagd werden: allochtoon?, kermis?, schipper?
De inschrijving van jongste kind was stuk eenvoudiger.

Elisabeth B.
11-12-2011 om 06:12
Marjavelli maakt ouders boos
In het FD van dit weekend leuke column van Henk Noort met deze titel. Hij denkt dat de onderwijsminister vast blij is met alle boze reacties, want ze ageren tegen iets wat ze niet heeft gezegd en evenmin bedoelt. Maar wat ze wel bedoelt is nog veel erger, de duivel zit in de details.
De kwaliteit van het onderwijs is zorgwekkend. In plaats van investeren bezuinigt Van Bijsterveld 300 miljoen op passend onderwijs waardoor 'probleemleerlingen' hun begeleiding kwijtraken, leraren minder aan vakinhoudelijke scholing toekomen en het onderwijs verder afkalft. Onder het mom van educatief partnerschap mogen de ouders de scherven ruimen. Als medeverantwoordelijke in Van Bijstervelds 'schoolgemeenschap' kunnen ouders de school ook niet meer op gebrekkige prestaties afrekenen. Dat komt haar goed uit.
Partenerschap tussen school en ouders is mooi maar werkt alleen als de partners hun verantwoordelijkheden gescheiden houden. In plaats van met een machiavellistische bezem haar straatje schoon te vegen en ouders de gaten van haar kortzichtige bezuinigingen te laten dichten, kan de minister beter echte oplossingen bedenken.
Als ze ons bij de les wil trekken, mag ze eerst haar eigen huiswerk overdoen.