Algemeen Ouderschap Algemeen Ouderschap

Algemeen Ouderschap

U bevindt zich op het algemene (landelijke) CJG-forum.

Roosje

Roosje

01-04-2013 om 21:04

Wat een rotvakantie!

Even uitzuchten en klagen... We zitten nu in Frankrijk met ons gezin, 2 jongens van 9 en 7 en een baby van 9 maanden. Hoewel we erg naar deze vakantie uitkeken, valt het gewoon erg tegen. De reis ging prima, het weer is prima, huis is mooi , nieuw en netjes, maar toch.Is er weinig aan. De jongens maken zoveel ruzie dat we er helemaal gek van worden. Ze zitten elkaar constant in de haren, en elkaar dan toch steeds opzoeken. Echt haat en liefde. Ze kunnen niet zonder elkaar, maar vooral ook niet met elkaar. Vaak beginnen ze leuk, maar al snel is het slaan, schoppen en schelden. En dat de hele dag. Probeer er dan maar eens de moed en de zin in te houden. Met baby gaat het juist helemaal goed, slaapt net zo goed als thuis en is heel gezellig en lief. Maar natuurlijk moeten we wel een beetje rekening houden met haar ritme, dus moeten we de activiteiten over de dag verdelen. Dat betekent dat de jongens ook moeten wachten tot ze klaar is met slapen en dat soort dingen. En dus vervelen ze zich ook veel. En dat leidt weer tot ruzie enz. enz. Maar af en toe gaan we ook wel een hele dag weg zodat baby onderweg slaapt zodat de jongens ook aan hun trekken komen. Verder zien ze leuke films uit de bieb, doen we spelletjes, maar ze blijven constant ruzieen. Sinds vandaag had ik het helemaal gehad en splisen we constant op zodat ze meer gescheiden zijn. Ook niet meer samen slapen, maar apart. Ik hoop dat het nog wat wordt de komende dagen, maar anders is het echt een k.. vakantie. Komt er nog bij dat de omgeving ook tegenvalt , dus is er weinig te doen. Zo, even lekker gezeurd!

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
liora

liora

01-04-2013 om 22:04

Oh bah wat een teleurstelling!! Wel fijn dat de baby zich prettig voelt. Hoe lang moeten jullie nog?
Ik kan verder geen advies geven behalve misschien opsplitsen?
En als je wil lezen over ook een zeer teleurstellende vakantie, zoek dan in het forumarchief in rubriek Vakantietijd op Texel in combinatie met mijn naam..

Sterkte!!

Liora

Wat vervelend is dat! Op dat soort dingen heb je dan geen invloed soms. Laatst stond in de krant wel een mooi stukje over dat ruzie tussen siblngs heel nuttig is voor later (sociale vaardigheden), maar daar heb je nu geen klap aan natuurlijk!

Wij zijn trouwens gewoon rond huis gebleven, 5 dagen uit het ritme en ik kan niet wachten tot we allemaal weer in de regelmaat zitten: werk, school..
Lijkt dan heel relaxed, beetje lummelen rond huis maar de kinders vreten zoveel energie ! 2 jongens ook, stuiter stuiter, elkaar uitdagen.. Dat dus.

Ik hoop dat julie nog een goede paar dagen hebben! Stuur je man anders een dagje met ze naar een zwemparadijs?

Succes ermee..

Rafelkap

Rafelkap

02-04-2013 om 06:04

Van zo'n berichtje voel ik me juist weer zo anders. Ik zou wel zin hebben in een vakantie met knetterende ruzie tussen mijn zonen. Ook zonder vakantie trouwens. Ik wou dat ze dat allebei konden.

P

P

02-04-2013 om 09:04

Roosje

Als je de keuze maakt om nog een baby te krijgen moet je ook een oplossing zoeken voor dat wachten. Ik vind het helemaal niet nodig dat jongens van 7 en 9 op vakantie moeten wachten tot hun zusje wakker is. Ik zou dan juist lekker weggaan met de jongens en om de beurt als ouder thuis blijven bij de baby. Volgens mij maken ze juist ruzie omdat ze verplicht thuis zitten. Ik kan me niet zo goed voorstellen dat ze ook ruzie maken tijdens een fietstocht, wandeling of wat dan ook.

Verder: tja, ergens naar toe gaan waar niets te doen is, hoe kan dat? Wiens fout is dat? Niet die van de jongens en dan moeten ze ook nog verplicht thuis zitten wachten?

Yespe

Yespe

02-04-2013 om 10:04

Kort door de bocht

Dat vind ik wel een kort door de bocht reactie van P, rekening met elkaar houden betekent ook dat de jongens best kunnen wachten tot de baby uitgeslapen is en Roosje zegt toch ook dat ze af en toe een dagje weggaan en dat de baby zich dan maar moet aanpassen. Ik denk dat je je een beetje verkeken hebt op het vertier van de jongens. Wij gaan altijd naar een vakantiepark waar een zwembad en een (binnen)speeltuin is, tijdens de slaapjes van het jongste kind kon een van de ouders met de oudsten daar heen en had de andere ouder even een uurtje rust. Maar we bleven ook wel in het huisje en dan moeten ze zich maar even vermaken.
Dat ruziemaken herken ik wel van mijn oudsten, ze zijn nu 11 en 8 en het gaat nu veel beter, zeker als ze buiten hebben kunnen 'uitrazen'.
Het is lastig, maar probeer de sfeer om te draaien, anders laat je de hele vakantie vergallen door de jongens, ga met ze praten en ze zelf de verantwoordelijkheid geven om er een leuke vakantie van te maken, misschien helpt het.

Aan hun oortjes

Ik geloof dat ik toch ook deze heren even aan hun oortjes bijeen zou harken en heeeel duidelijk zeggen dat het zo NIET leuk is op vakantie en dat mama dat zo NIET meer wil hebben. Gepaard met een heel strenge blik en desnoods dreigement van straf.

P

P

02-04-2013 om 14:04

Yespe

Het kan best hoor dat jij gelijk hebt maar mijn ervaring is gewoon dat hoe meer je niks doet op vakantie hoe meer ruzie ze krijgen. Ga je er op uit dan is er weinig aan de hand. Je kunt dan denken dat je er niet teveel aan moet toegeven maar blijkbaar is er geen vakantieverblijf gevonden waar de jongens zich buiten goed zelf kunnen vermaken en dan zul je ze helaas een beetje meer moeten bezighouden als wat je van tevoren bedacht had.

Marie

Marie

02-04-2013 om 14:04

Negatieve aandacht trekken?

Hoi
Ik denk dat het een combi is van te hoge verwachtingen hebben van de vakantie is en (negatieve) aandacht trekken van de jongens?
Is dit de eerste vakantie waarbij echt rekening gehouden moet worden met zusje? Daar moet iedereen aan wennen natuurlijk. Ook het meerdere dagen met elkaar op moeten trekken kan moeilijk zijn voor jullie.
Ik begrijp dat jullie of met z'n allen erop uit gaan of met z'n allen thuis blijven?
Waarom de jongens niet eens apart meenemen, zodat ze even exclusieve aandacht krijgen? Best kans dat de "thuisblijver" tot rust komt en gezellig met zusje gaat spelen? En ook de thuisblijver heeft dan even exclusieve aandacht van eƩn van jullie. En zo'n uitje hoeft helemaal niet ingewikkeld te zijn: even boodschappen halen een paar dorpjes of een stad verderop.
succes de laatste paar dagen in elk geval

Maylise

Maylise

02-04-2013 om 15:04

Op pad

Rondhangen bij het huisje is blijkbaar weinig succesvol. Daar kan ik me wel iets bij voorstellen. Niet alle kinderen kunnen zich (in een andere omgeving) even goed alleen vermaken.

Vanaf nu zou ik dus gewoon de hele dag op stap gaan. De baby slaapt blijkbaar ook buitenshuis goed dus geen enkele reden om thuis te blijven. Naar buiten dus en het liefst iets actiefs zodat ze 's avonds moe zijn.
Gescheiden slapen lijkt me een uitstekend plan als ze elkaar niet met rust laten.

In het huisje zou ik ze dan films laten kijken en verder ze af en toe ook gewoon gescheiden laten spelen. Zodat iedereen even rust heeft.

Overigens is het natuurlijk jammer dat de vakantie geen succes is maar de volgende keer gaat het vast beter. En de kinderen houden misschien wel een goede herinnering aan de vakantie over (ik heb ontzettend slechte herinneringen aan een zeer verregende vakantie waarbij iedereen constant ruzie had. De kinderen herinneren zich dit als een leuke vakantie.)

liora

liora

Nou p

Sorry hoor, maar wat een botte reactie! Ik denk dat Roosje ook wel begrijpt dat deze locatie niet goed is gekozen, maar nu zit ze er eenmaal, en dan is het evengoed erg vervelend dat de jongens alleen maar ruzie maken!

En die opmerking dat ze niet hoeven te wachten? Waarom niet? Is dat schadelijk als je als 7- of 9-jarige even moet wachten totdat de baby wakker is? Juist op die leeftijd moet je je echt wel kunnen vermaken met een game of een boekje of zo, of met elkaar natuurlijk.

Liora

P

P

Liora

Zo als het nu is krijg je het binnen een dag niet meer rustig en kalm en gezellig en om dat te doorbreken zul je er dus uit moeten (tenzij ze ook buitenshuis elkaar de hersens inslaan maar daar heb ik dan ook geen ervaring mee). Je bent daar niet nog maanden dus zou ik er geen tijd meer aan besteden om ze lekker rustig in het huisje te laten samenspelen, dat is al gedaan en dat werkte niet.

Tango

Tango

02-04-2013 om 17:04

Even wachten

Dat kan natuurlijk wel. Maar wachten tot een baby is uitgeslapen duurt natuurlijk best lang. Ik zou dan toch in die tijd met de jongens wat gaan doen. De andere ouder blijft bij de baby.
Ik vind het wel herkenbaar hoor. Hier wordt ook regelmatig veel gekibbeld tussen de kinderen (8 en 11). In zo'n huisje zit je wat dichter op elkaar, dus dan gebeurt dat eenmaal sneller. Als er dan buiten ook nog weinig te beleven is wat ze samen kunnen doen is dat helemaal jammer. Ook vind ik altijd dat kinderen bij vakantiehuisjes niet zo makkelijk contact met andere kinderen maken zoals bijv. op een camping.
Hoe gingen jullie eerder op vakantie, Roosje? Was daar meer te doen in de buurt? Dit is in ieder geval een les voor de volgende keer en voor nu toch maar proberen het beste ervan te maken. Veel eropuit, ofwel met z'n allen ofwel splitsen. In het huisje de jongens apart laten spelen, 1 op de slaapkamer, de ander in de woonkamer. Apart laten slapen zou ik zo gauw niet doen, dan moet je vaak als ouders ook apart gaan liggen. Maar misschien wel gewoon de jongste eerder naar bed doen en dan de oudste als jongste slaapt. Succes!

Paal

Paal

02-04-2013 om 18:04

Ook gehad

Als ik het zo lees doe je van alles met de jongens. Spelletjes, dvd, er op uit. Kortom, niets mis.
Daarnaast verwacht je dat de jongens zich ook aanpassen, net als hun zusje. Ook niets mis mee.
Dat de omgeving tegenvalt kan iedereen overkomen. Daar zal je je naar moeten aanpassen. Kijk wat wel de mogelijkheden zijn in de omgeving. Een speurtocht uitgezet door ouder met 1 jongen terwijl de ander met de ander wacht met zusje? Een Mac in de omgeving? Speelgoed museum? Speeltuin?
Daarnaast hebben wij dit ooit gehad. Ze waren denk ik een jaar ouder, maar niet veel meer. Heb pen en papier gepakt voor beide en ze 5 minuten laten opschrijven wat zo leuk aan de ander is. Daarna 5 minuten wat minder leuk is. Als dat in deze volgorde gebeurt zijn ze de minder leuke dingen al vergeten. Daarna er samen over gepraat. Eigenlijk vonden ze elkaar vooral leuk. En ze gaven aan rekening met elkaar te kunnen houden.
Verd een geweldige vakantie gehad. Wel met extra inspanning ook van ons, maar we kijken er nog steeds met veel plezier op terug. Ze hebben het er nu, zo'n 10 jaar later, nog wel eens Ov.

Roosje

Roosje

02-04-2013 om 19:04

P en anderen

Dus als ik het goed begrijp P, mogen mijn andere kinderen geen "last" hebben van hun zusje, omdat wij zelf de keuze hebben gemaakt voor nog een baby? Het is volgens mij voor kinderen juist heel goed om rekening te houden met ieder gezinslid en het wachten wat ze soms moeten doen, is echt niet extreem hoor.
Vrijdag zijn we hier aangekomen met etenstijd, toen dus gegeten, van het mooie huis genoten, baby naar bed en spelletje met z'n 4-en gedaan. Jongens zijn zeer competitief en gunnen elkaar weinig. Je sportief gedragen tijdens een spelletje is dus altijd een uitdaging. En aangezien dit niet alleen voor spelletjes geldt, maar zo'n beetje voor alles wat er op deze aardbol is, zijn er veel ruzies. Ik dat dat wij gewoon pech hebben dat ze zo mega competitief zijn, waarbij de jongste ook nog onzeker is en dus zijn gram op andere (lees: minder faire) manieren wil halen. Dit gedrag is uiteraard thuis ook zo, dat is voor ons dus niet echt verrassend. Maar juist in een vakantie is dat vervelend, omdat je er naar toe leeft. Wat dat betreft heb ik de lat misschien te hoog gelegd.
Zaterdag was gericht op boodschappen doen. Vroeger vond ik het zelf als kind heel speciaal om in Frankrijk in zo'n mega supermarkt rond te lopen waar je van alles kunt kopen, hele vissen en konijnen ziet liggen, maar onze jongens vinden dat niet leuk. Jammer, moet toch gebeuren. 's Middags is papa met ze naar het strand gegaan terwijl baby sliep. Ben ik dus thuis gebleven en heb zelf ook even gedut. Zondag zijn we de hele dag weg geweest naar een onderwaterwereld vissen-haaien iets. Gisteren heb ik de boodschappen alleen met baby gedaan en zijn we met z'n allen naar het strand gegaan en daarna naar de Mc Donalds. En vandaag vanaf 12.00 uur naar een vogelnatuurgebied waar we een rondwandeling hebben gemaakt in het duingebied. En nu is papa weer naar het strand met de jongens en ik ben in huisje met baby die slaapt. Maar alle momenten die ik niet beschrijf, zijn dus in het huisje tijdens eten, tv-kijken, dvd-kijken, ds-en, voetballen in de tuin, spelletje doen enz. Ik vind echt dat wij best actief zijn hoor.

Toen onze dochter een paar weken oud was, zijn we voor het eerst met z'n 5-en op vakantie geweest op Duinrel. Dat was voor de jongens natuurlijk een groot paradijs. Dat hadden we bewust gedaan zodat zij hun gang konden gaan en wij ons om en om met de baby konden bezighouden. Deze vakantie is dus de 2e vakantie met zijn 5-en. Ik heb van te voren uitgebreid op Internet gekeken wat er hier allemaal te doen was, en dat zag er wat rooskleuriger uit. Het is een klein parkje, maar op dit moment zitten er geen andere kinderen. Had ik niet verwacht. Is gewoon pech denk ik. Ik neem mezelf nu ook weer voor om de volgende keer gewoon weer op een park te gaan zitten met vertier of op een camping. Dit soort vakanties doen we eigenlijk altijd op een camping (stacaravan), alleen dat zag ik nu met de baby niet zo zitten. Vandaar.
Tot slot dan nog wat voorbeeldjes van de ruzies tussen de jongens: zand op elkaar scheppen, begint met ongelukje, maar wordt vanzelf met opzet. Voor elkaar geen drinken inschenken. Te wild stoeien met pijn. Elk een andere film willen zien. De bal niet willen ophalen. Wie het beste rekenen kan, wie het snelste is, wie 5 minuten langer kan uitslapen, wie beter kan gooien, wie beter kan vangen. Nou, ik denk dat jullie het wel snappen. Dit gaat gewoon de hele dag door, ook tijdens uitstapjes dus. En daar word je moe van, that's it.

Ach, vandaag was best een leuke dag. Vrijdag weer naar huis .

P

P

02-04-2013 om 20:04

Vraagje nog

Hoe kan het dat je meer kinderen had verwacht? Ik ken geen enkele basisschool die nu vakantie heeft in nederland maar misschien is het in Frankrijk vakantie? Ik vind begin april er van uit gaan dat er veel kinderen zijn een beetje apart geloof ik.

Ginny Twijfelvuur

Ginny Twijfelvuur

02-04-2013 om 21:04

Maar p

Jij bent niet de wereld...

Ik ken best wel wat kinderen die nu vrij zijn. Zo heel erg gek is die verwachting van Roosje nu ook weer niet.

liora

liora

Ja p

In Amsterdam zijn veel scholen nu een hele week vrij.

Ik vind jouw reacties erg vreemd.

En Roosje wat een leuke dingen hebben jullie gedaan! En een dagje eerder terug is natuurlijk ook een optie!

sinas

sinas

daar moet ik p wel gelijk in geven, dit is niet een gebruikelijke vakantie, zoals de mei- herfst- of kerstvakantie bijvoorbeeld. In die zin is het verwachten van meer kinderen nu inderdaad niet logisch.
Verder, jongensstrijd is er vrijwel altijd, haantjesgedrag, zo noem ik het meestal. En winkelen met jongens? Ik doe het niet meer!!! Geen lol aan!

Tijgeroog

Tijgeroog

02-04-2013 om 22:04

Vakantie

In andere landen hebben ze wel vakantie. Belgiƫ, Duitsland in ieder geval. Toen we een paar jaar terug met Pasen op een camping in Italiƫ stonden was het heerlijk voor de kinderen, veel vriendjes om mee te spelen.

Koosje

Koosje

02-04-2013 om 22:04

Herkenning

Oh oh wat herken ik dit!! Hoe jij je jongens omschrijft, zo gaat het hier precies hetzelfde! Die van mij zijn ouder, maar hier is het al jaren net zo. Ik heb geen tips hoor. Wij doen en deden ook maar wat met vakanties. Goed dat jullie elkaar afwisselen en zoveel ondernemen. Sterkte de laatste dagen.......maar wie weet komen ze nog in de vakantiestemming en verlopen deze dagen nog goed.

Vic

Vic

02-04-2013 om 23:04

Ik weet niet beter

Ik weet niet beter dan dat kinderen elkaar constant in de haren vliegen. Die van mij spelen incidenteel wel eens een uurtje lief samen, meestal als ze knutselen, maar verder is het gegrauw en gesnauw over en weer. Zorg dat ze allebei iets hebben met een schermpje en laat ze om beurten een activiteit kiezen waar de ander dan al dan niet ook verplicht aan mee moet doen.

P

P

03-04-2013 om 06:04

Het kan best in andere landen vakantie zijn en ze kunnen in Amsterdam vakantie hebben (mijn nicht en neef niet op twee verschillende scholen) maar dat wil nog niet zeggen dat er nu veel kinderen op een camping zitten!

Mussie

Mussie

03-04-2013 om 07:04

Wel met p eens

Ik snap dat het tegenvalt, en dat je het niet naar je zin hebt. Maar ik vind dat je de oorzaak daarvan wel erg bij de jongens neerlegt. Natuurlijk is het niet erg om te leren dat ze rekening moeten houden met een zusje, maar echt leuk kan het niet zijn toch? Ik zou daar wel een beetje meer consideratie met 2 jochies verwachten, die ineens moeten leren met zo'n wurm rekening te houden.
En het gedrag dat je beschrijft lijkt mij typisch een heel normaal broertjesgedrag. Wel irritant, maar ze hebben allemaal van die fases. En op vakantie zitten ze natuurlijk op elkaars lip en valt het meer op.
ik denk, net als P, dat je keuze voor de periode niet zo handig is geweest. Er kunnen zoveel scholen in Amsterdam vakantie hebben maar het is nu gewoon nog niet druk op parken en campings.

Mussie

Mussie

03-04-2013 om 07:04

Nog een aanvulling

Ik denk dus dat het voor de jongens ook niet zo'n leuke vakantie is. Dat ligt vast voor een groot deel aan hun eigen gedrag maar ze zijn ook nog maar klein natuurlijk. Sterkte en nog een paar fijne dagen toegewenst.

Ef

Ef

03-04-2013 om 09:04

Roosje

Die van jou doen tenminste nog een wedstrijdje wie het langste uit kan slapen! Hier doen ze meestal een wedstrijdje wie het eerste wakker is....
Hier is de ervaring dat de kinderen de dingen heel anders kunnen beleven dan ik. Ik heb ook wel eens half overspannen en over mijn toeren op een camping gezeten; gek werd ik van het gekibbel en geruzie; daar waren dan ook nog nichtjes bij die hun portie meidenvenijn ook volop in de strijd gooiden. Nou, ze praten nog over die vakantie; hoe geweldig leuk en gezellig die was...

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.