Algemeen Ouderschap
U bevindt zich op het algemene (landelijke) CJG-forum.

jwroseboom
06-01-2015 om 14:01
Waar moet de Week van de Opvoeding over gaan dit jaar?
Ieder jaar hebben we in ons land in de 2e week van oktober de 'Week van de Opvoeding'. Een week lang zijn er op honderden plekken leuke dingen om te doen met je kinderen, mogelijkheden om uit te wisselen met andere ouders en activiteiten waar je interessante informatie kunt krijgen over dingen die gaan over opvoeden en gezin.
De Family Factory is één van de initiatiefnemers en we vinden het erg belangrijk de week echt relevant te laten zijn voor ouders. Daarom de vraag: waar zou wat jou betreft de Week vd opvoeding dit jaar over moeten gaan?
Misschien over overeenkomsten en verschillen tussen jongens en meiden? over minder stress in je gezin? of gewoon over hoe je zorgt dat het thuis echt leuk is en blijft? of....
We zijn benieuwd!

AnneJ
10-01-2015 om 14:01
mediaopvoeding
Ik zou erg oppassen met mediaopvoeding. Veel opvoeders, ouders en deskundigen, blijven erg hangen in het koste wat het kost beperken van de schermtijd, en dan kom je makkelijk terecht in nutteloze discussies.
In mijn omgeving zijn die soms net zo erg als de fascinatie met obesitas. Alles om de schermtijd van een kind te kunnen beperken.
Aan de discussie waarom je dat zou doen en hoe anders kom je bijna niet toe.
Heel het wereld- en kinderleed, maar uiteraard meer de obsessie van de ouders, wordt opgehangen aan de schermtijd.

mirreke
11-01-2015 om 20:01
daarom juist is mediaopvoeding belangrijk
Hoe maak je kinderen streetwise, maar dan op het net. En dan graag in de context van de realiteit, en niet in een discussie over schermtijd. En die realiteit is dat kinderen gewoon heel veel op het net zitten. En als dat niet thuis is, dan is dat wel bij vriendjes.
Laatst vertelde moeder van vriendje bijna trots dat zoonlief en vriendje (beiden 10) omegle hadden gedaan. Ik kende het niet eens, maar ze zagen: rukkende mannen, blote vrouwen, een man met een geweer, en nog zo wat van die dingen.
Onbegrijpelijk... En ik wil graag ook dat mijn zoon dan zelf weet wat hij moet doen...

AnneJ
11-01-2015 om 20:01
gereedschap
Dan denk ik dat het handiger is om ouders gereedschap te geven. Zodat ze zelf de inhoud kunnen bepalen. Bijvoorbeeld in de trant van 'how to talk to kids'. En die mediaopvoeding geef je dan gewoon thuis.
Ik denk dat ouders dan meer hebben aan een cursus moderne media. Gegeven door kinderen.:-)

jwroseboom
13-01-2015 om 09:01
dankjewel!
Heel erg bedankt allemaal voor jullie reacties! als er een onderwerp gekozen is dan horen jullie dat uiteraard!
Jan Willem

Vakantieganger
13-01-2015 om 14:01
Nog eentje
verkeersregels en -gedrag van (vooral) beginnende pubers en brugklassers.
Iedereen is bang voor kinderlokkers, maar er gaan meer kinderen dood door een auto/ongeluk, dan door een kinderlokker/moordenaar.
Als ik zie hoe de jeugd van tegenwoordig 3 fietsen breed, tegen de voeg in en zonder licht me tegemoet fietst, dan snap ik wel dat er ongelukken gebeuren.

Fiorucci
15-01-2015 om 21:01
Vakantieganger
De jeugd van tegenwoordig? Welnee, dat is van alle tijden..;))
Reageer op dit bericht
Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.