Algemeen Ouderschap Algemeen Ouderschap

Algemeen Ouderschap

U bevindt zich op het algemene (landelijke) CJG-forum.

Nicky

Nicky

27-12-2014 om 21:12

Vuurwerk gedoe

Ad Hombre

Ad Hombre

05-01-2015 om 09:01

Wat een gekronkel, Jippox

"Idem dito als je zulke types hun rotjes ontneemt. Halen ze dan geen rottigheid meer uit? Is er echt iemand zo naïef?"

We ontnemen ze hun rotjes nu al 364 dagen per jaar, denk je dat ze die 365e ineens een onstuimige aandrang krijgen? Is er echt iemand zo dom?

"Illegaal vuurwerk is verboden. Waarmee gebeuren verreweg de meeste ongelukken? Met illegaal vuurwerk. Doe dáár wat aan. Het verbod is er al lang, nu alleen eens handhaven."

Het is bijzonder lastig om die illegale knallen tussen al die legale knallen op te merken en ook nog te vervolgen. Bovendien hebben we open grenzen, dus verkoopverboden zijn sowieso lastig te handhaven. Daarnaast is ook het ondeskundig c.q. bewust gevaarlijk gebruik van legaal vuurwerk verantwoordelijk voor heel veel slachtoffers en overlast.

We moeten het al normaal vinden dat de brievenbussen tijdens de jaarwisseling worden dichtgemaakt omdat ze anders vrijwel zeker de lucht in gaan. Dat we dat pikken! Binnenkort klikt er om 12u een luchtalarm en moet iedereen dekking zoeken als de oud- en nieuwviering begint. Wordt een leuke traditie!

creabea

creabea

05-01-2015 om 10:01

Ad Hombre

Tja weetje, ik moet ook wel eens wat pikken van andere mensen. Misschien ben jij wel zo'n buurman die 3x per week moet barbecuen in de zomer zodat ik zelden kan genieten van warme zomeravonden in mijn achtertuin, of heb jij een paar katten die de zandbak het hele jaar door vol schijten waardoor mijn kinderen wormpjes krijgen. Of wat dacht je van al het dronken volk wat langskomt na koninginnedag, het wk-voetbal en dergelijke? Misschien ben jij zo'n idioot op een mountainbike die mijn zoon laatst volledig verrot schold, nadat hij nog net niet dwars door hem heen was gereden. Deze meneer was lekker aan het sporten (lees 40km. per uur aan het fietsen) op een wandel/fietspad in het bos, waar wij met vele anderen aan het wandelen waren met onze kinderen. Heel gezond, sporten, maar dit was nog net geen heel zwaar ongeluk geweest, ook door onverantwoord gedrag.

Ja weet je, het land is gewoon een beetje overbevolkt en af en toe moet je wat overlast van een ander verdragen. Dat illegale vuurwerk is wel een probleem, maar niet hetzelfde als consumentenvuurwerk. Vergelijk het met hard- en softdrugs/alcohol, het een is gevaarlijk en mag niet en het ander wordt wel toegestaan (en geeft ook wel overlast).

creabea

creabea

ja weet je

sorry, ik val in de herhaling zie ik.

Barvaux

Barvaux

Angela

'Jij werpt allemaal drempels op, vraag je eens af waarom? Is het een discussietechniek, wil je toch gewoon graag alles laten zoals het is? Ik weet het niet.'

We zijn aan het discussiëren en ik erger me in discussies dat mensen soms zo makkelijk denken dat als je X of Y doet het hele probleem opgelost is. Toevallig heb ik vorige week op radio 1 hier ook een discussie over gehoord waar mensen uit de vuurwerkbusiness en artsen aan mee deden en daar haal ik wat punten uit.

Denken dat ik alles wil laten zoals het is getuigd wel van heel erg slecht lezen moet ik zeggen. Ik wil alleen dat voor het verboden wordt de invoer van illegaal vuurwerk aan banden wordt gelegd. Denken dat een beetje handhaven de oplossing is is echt heel dom want al jaren hoor je vuurwerk van eind okt tot eind jan en vooral de dagen rond oud en nieuw. Handhaven lukt niet, men gaat niet drie uur staan knallen met illegaal spul op één plaats.

Verder heb ik nooit gezegd dat aangewezen vuurwerkgebieden geen goed idee zou zijn, ik heb alleen kritiek op argumenten als 'een vuurwerkshow in elke wijk is de oplossing'. Nee dat is GEEN oplossing omdat gemeentes dat niet kunnen betalen en omdat je niet voldoende mensen hebt om die zooi af te steken.

Hombre

Op oudejaarsnacht blijven mensen wel tot (heel) laat op, drinken ze alcohol, gaan ze uit. Dat geeft wel een andere dynamiek dan op andere dagen. Wil je dat dan ook allemaal maar gaan verbieden? Is dat jouw oplossing voor alle problemen?
En verder: die types die rottigheid uithalen met illegaal vuurwerk, gedragen zich ook niet als modelburger op de andere 364 dagen in het jaar.

Jammer hoor, voor je jongens dat je ze het plezier van het vuurwerk afsteken niet gunt.

creabea

creabea

05-01-2015 om 12:01

werkelijk?

".....want al jaren hoor je vuurwerk van eind okt tot eind jan ..."

echt, serieus waar, ik heb hier alleen vuurwerk gehoord in de laatste week van december en misschien tot 2 januari een héél enkele (kleine) knal. Met een heel enkele knal bedoel ik misschien 2 of drie keer op een avond. Nu ben ik er ook niet geweldig op gespitst, maar toch. Mijn ouders (ook vuurwerkhaters) beweren dat er bij hen geweldig veel en hard geknald wordt, al maanden. We zijn er deze kerstvakantie twee keer geweest, maar ík hoorde het niet.

Ha Jippox, misschien moet Ad zelf eerst eens wat vuurwerk afsteken, dat draait hij wel bij. Ik heb ook pas mijn eerste vuurwerkje afgestoken op mijn 24ste omdat mijn ouders er altijd op tegen waren (en in mijn studententijd deed niemand aan vuurwerk). Nu haal ik die schade ruim in:-)

Barvaux

Barvaux

05-01-2015 om 12:01

creabea

Ik gebruikte ook argumenten die eerder voorbij kwamen in dit draadje maar ook hier hoor ik wel eens wat. Het gaat vooral om het punt dat je het niet kunt handhaven, ze blijven niet drie uur staan namelijk.

Kaaskopje

Kaaskopje

05-01-2015 om 13:01

Barvaux

Ik zie in mijn antwoord geen gedraai, het is niet wat je wilt horen.

Dat je in kleine gemeenten geen blik professionals kunt opentrekken, daar heb je een punt mee, maar wie weet zijn er mensen die zich daarin willen bekwamen zodra de wet aangepast gaat worden. Ik zie het niet als probleem van de gemiddelde Nederlander als daar te weinig animo voor is.

Je geeft aan dat jij erg geniet van het vuurwerk wat heel veilig verderop wordt afgestoken. Dat is fijn, maar dat verderop is wel in een straat waar mogelijk mensen wonen die er wél een probleem mee hebben. Bij mijn ouders thuis vroeger, keken wij naar vuurwerk uit omringende dorpen. Prachtig! En natuurlijk is het jammer als dat verdwijnt. Maar als mensen zichzelf niet kunnen of willen beschermen, dan moet de overheid dat doen. Je geeft ook aan dat je geen geld wilt betalen voor een gemeenschappelijk vuurwerk. Ja, dus, en? Zo belangrijk vind je het blijkbaar.

Er is nú al merkbaar, door het verleggen van het tijdstip van het afsteekverbod, dat daardoor minder klachten en slachtoffers binnen zijn gekomen. Het aanscherpen van de regels werkt dus en zal nog beter werken als gewoon vuurwerk niet meer verkocht wordt. Als alle dombo's met een rijbewijs vervolgens geen vuurwerk meer gaan halen uit het buitenland, zou dat helemaal prachtig zijn, maar je blijft nu eenmaal mensen houden die niet zitten met illegale praktijken. De gevangenissen zitten er vol mee. Volhouden dat we eerst het buitenland moeten afwachten vind ik heel apart. In Australië mag je op kangoeroe jagen en toch mag je ze hier niet uit een weiland schieten, eerst maar afwachten tot Australië het verbiedt?

Met je laatste regel in je reactie naar mij noem je dat het verleggen van het tijdstip naar 10 uur en later naar 12 uur al heel wat zou zijn. Ik ben het daarmee eens, zolang een verbod er nog niet in zit, maar waarom niet in een keer naar 12 uur? Het is toch geen verslaving waar we stapsgewijs van af moeten kicken om trilhanden te voorkomen? En vervolgens het verbod weer instellen rond 3 uur. Maar dat zal teveel gevraagd zijn.

Kaaskopje

Kaaskopje

Creabea

Ondanks dat inbreken in Nederland als een foute gewoonte wordt gezien, waarvoor je de gevangenis in moet, wordt lang niet elke inbreker in de kraag gevat. Er wordt dan wel gehandhaafd, maar dat lukt maar tot op zekere hoogte. Dat is met vuurwerk niet anders. Je kúnt niet verwachten dat de politie álles onder controle kan krijgen. Zelfs niet als ze nog een kudde politie-agenten erbij halen. Wat wel resultaat lijkt te boeken is dat de regels aangescherpt worden. Minder slachtoffers, minder klachten. Er is dus zeker wel iets gaande.

Kaaskopje

Kaaskopje

Creabea

werkelijk?

".....want al jaren hoor je vuurwerk van eind okt tot eind jan ..."

Ja werkelijk, halverwege oktober kun je de eerste hartverknettering incasseren en op dit moment, maar goed dat is dan ook 'nog maar' 5 januari, is het nog niet stil. Mondjesmaat weliswaar, maar men heeft nog wat bewaard blijkbaar. En ik woon in een wijk waarvan ik niet kan zeggen dat het van een bepaald niveau is, bepaald soort inwoners, of wat dan ook. Heel gemiddeld.

Barvaux

Barvaux

kaaskopje

'Je geeft aan dat jij erg geniet van het vuurwerk wat heel veilig verderop wordt afgestoken. Dat is fijn, maar dat verderop is wel in een straat waar mogelijk mensen wonen die er wél een probleem mee hebben'

Je begrijpt me ook verkeerd blijkbaar. Van mij mag het ZO afgeschaft worden, daar heb ik helemaal geen probleem mee. Het gaat mij er om dat je daarmee een groot probleem creeërt door de ons omringende landen waar je het vuurwerk zo illegaal vandaan kan halen. Nogmaals: ik dacht dat we in de EU leefden met gelijke regels.

Elders in dit draadje had iemand het er over dat in de ons omringende landen het allang verboden zou zijn. Nou niet dus: http://www.vuurwerktraditie.nl/bibliotheek/bestanden/Europakaart_1.0.pdf Vergelijken met Australië slaat natuurlijk weer nergens op. Zolang de politie niet kan handhaven moet je het niet verbieden want dan neemt het illegale vuurwerk alleen maar toe.

Zo maar iemand 'even een cursusje' geven om pyrotechnicus te worden? Laat me niet lachen. Met zoveel mensen de één of andere pyromaan dat laten doen is erger dan zomaar wapenvergunningen uitdelen.

Er wordt zo vaak geroepen dat vuurwerkshows DE oplossing zijn maar ik zie dat niet, niet in eerste instantie.

Kaaskopje

Kaaskopje

06-01-2015 om 00:01

Barvaux

Ik haalde die kangoeroes erbij om het belachelijke ervan te laten zien. Ik ben niet tegen Europa-regelgeving, maar op elkaar wachten tot alles op een lijn zit, vind ik nou niet bepaald een vooruitgang. Iets dichter bij huis dan: Ierland. Ik neem aan dat je weet hoe men daar over abortus denkt? Ze zijn nu net zo ver dat ze moeder niet meer laten creperen in het belang van het behoud van de baby. Wij waren al een poosje zover. Als je het van de positieve kant bekijkt toont het aan dat je als EU-lid nog wel een eigen identiteit mag hebben, met eigen keuzes. Laat een vuurwerkverkoopverbod een keuze van Nederland zijn, wie weet volgt de rest óns.

Bovenstaande heb ik eerder op de avond geschreven. Inmiddels heb ik via het nieuws meegekregen dat de schade dit jaar toch weer gestegen is vergeleken met vorig jaar. Vermoedelijke reden: geen regen. Miljoenen euro's schade. Echt het is gewoon niet verdedigbaar meer. Ik ben daarmee gestopt in ieder geval. Al die miljoenen kunnen beter besteed worden. Zeker als het om zorgkosten gaat. Door illegaal vuurwerk zul je schade en lichamelijk letsel blijven houden, maar waarschijnlijk toch flink minder dan met legaal vuurwerk erbij.

Ad Hombre

Ad Hombre

06-01-2015 om 06:01

Creabea

"Tja weetje, ik moet ook wel eens wat pikken van andere mensen. Misschien ben jij wel zo'n buurman die 3x per week moet barbecuen in de zomer zodat ik zelden kan genieten van warme zomeravonden in mijn achtertuin, of heb jij een paar katten die de zandbak het hele jaar door vol schijten waardoor mijn kinderen wormpjes krijgen. Of wat dacht je van al het dronken volk wat langskomt na koninginnedag, het wk-voetbal en dergelijke? Misschien ben jij zo'n idioot op een mountainbike die mijn zoon laatst volledig verrot schold, nadat hij nog net niet dwars door hem heen was gereden. Deze meneer was lekker aan het sporten (lees 40km. per uur aan het fietsen) op een wandel/fietspad in het bos, waar wij met vele anderen aan het wandelen waren met onze kinderen. Heel gezond, sporten, maar dit was nog net geen heel zwaar ongeluk geweest, ook door onverantwoord gedrag. "

5x nee

"Ha Jippox, misschien moet Ad zelf eerst eens wat vuurwerk afsteken, dat draait hij wel bij. Ik heb ook pas mijn eerste vuurwerkje afgestoken op mijn 24ste omdat mijn ouders er altijd op tegen waren (en in mijn studententijd deed niemand aan vuurwerk). Nu haal ik die schade ruim in:-)"

Dat zal het verschil wezen. Ik heb me wat dat betreft flink uitgeleefd. Zelf vuurwerk gemaakt met nkaliumchloraat en suiker. Kanonnen gemaakt die stukken uit een muur schoten en een grote ruit aan diggelen schoten. Gerotzooid met strijkers waarbij er eens een bijna in mijn hand ontplofte. Gelukkig heb ik al mijn ogen en vingers nog, maar ik weet hoe gevaarlijk de combinatie van testosteron en springstof is.

Vandaar dat ik alert was toen ik eens in een groepje stond en een doos met lichtkogels (die op ooghoogte was neergezet, legaal) door een knal omviel en recht op ons groepje gericht stond. Ik wist de meesten tegen de grond te duwen voor de rest afging. Niemand had verder iets door. Een man die niet op tijd wegkwam raakte gewond aan zijn nek, nog mazzel want dat geneest tenminste. De idioten die dat ding op ooghoogte hadden neergezet begrepen niet wat ze fout hadden gedaan.

Ik weet dus als geen ander dat vuurwerk niets voor amateurs is. Mijn zoons zullen er niets aan missen, net zomin als die paar miljard jongens die in een land wonen zonder deze idiote gewoonte.

Barvaux

Barvaux

06-01-2015 om 07:01

Ad en kaaskopje

Zoveel landen zijn dat helemaal niet waar het verboden is. In Europa alleen Ierland.

Kaaskopje: ALS je vergelijkingen wil trekken, doe het dan goed. Wij hoeven niet bang te zijn dat die kangoeroes hier de grens over komen en dat Ierse vrouwen hier abortus komen doen is geen gevaar voor de samenleving daar.

" Door illegaal vuurwerk zul je schade en lichamelijk letsel blijven houden, maar waarschijnlijk toch flink minder dan met legaal vuurwerk erbij.'

FLINK minder? Laat me niet lachen... het wordt juist flink meer als je het alleen nog maar in België kan kopen en niet meer hier. Dan is al het vuurwerk wat binnenkomt een soort handgranaat en niemand leert meer hoe je normaal vuurwerk afsteekt omdat niemand het meer doet.

Ad Hombre

Ad Hombre

06-01-2015 om 10:01

Barvaux

"Zoveel landen zijn dat helemaal niet waar het verboden is. In Europa alleen Ierland."

Ik schreef niet dat het verboden was, maar dat het elders niet zo'n grootschalige gewoonte is. Ik ken persoonlijk geen land waar particulieren op zo grote schaal vuurwerk afsteken. Als ik eens met O&N in het buitenland ben is het meestal heerlijk rustig.

Op een of andere manier slaan die Hollanders zo vaak door. Kopen ze vuurwerk? Dan staat de hele straat blauw. Nemen ze ene hond dan kiezen ze massaal voor een vechthond. Toch iets vreemds in onze volksaard. (allochtonen doen vaak trouwens vrolijk mee)

Evanlyn

Evanlyn

Je vergeet de oranje vlaggetjes nog.

Barvaux

Barvaux

ja klopt

Ze slaan zo vaak door... waar geen vuurwerk of tv mag gaan ze over op alcohol

Tink

Tink

06-01-2015 om 11:01

pfffff

Ik ben elk jaar weer blij als het voorbij is, dat vuurwerk, en iedereen al zijn vingers nog heeft.

Wij steken zelf nooit wat af, hoogstens sterretjes. Dit jaar waren mijn jongste 3 kinderen (13, 11 en 7) nog even buiten kijken toen mijn man en ik al binnen waren. Met de nodige waarschuwingen natuurlijk.
Gaat er zo'n pipo hier in de straat rotjes afsteken, veel te dichtbij. Oudste zoon waarschuwde, en ze wilden net een stukje verderop gaan staan toen er al 1 zo'n ding langs de hand van de jongste kwam scheren. Gelukkig alleen een rood plekje, niet eens een blaar. Maar grrrrrrrrr........ stommeling.

In de klas van oudste zoon was er 2 jaar geleden een jongen die op een haar na zijn oog is kwijtgeraakt doordat hij met illegaal vuurwerk liep te klooien. Dat heeft wel stevig indruk gemaakt toen, en dus talen ze er bij ons niet naar. (Diezelfde knul uit het stukje hierboven wilde onze kids ook nog rotjes geven maar dat hebben ze beleefd geweigerd.)

Nee hoor, afschaffen. Zet een vuurkorf op straat en dan wordt het ook heel erg gezellig samen met alle buren, zeker weten. Daar hoeft geen orentergend en levensgevaarlijk geknal bij.

Kaaskopje

Kaaskopje

06-01-2015 om 19:01

Barvaux

Ik verbaas me echt over je. Normaal vind ik je zo verstandig, maar nu lijk je net een kind waar het speeltje van afgepakt dreigt te worden.

"Kaaskopje: ALS je vergelijkingen wil trekken, doe het dan goed. Wij hoeven niet bang te zijn dat die kangoeroes hier de grens over komen en dat Ierse vrouwen hier abortus komen doen is geen gevaar voor de samenleving daar."

Het ging me hier ook niet om een voor ons gevaarlijke situatie voor onze of hun samenleving (hoewel dat op persoonlijk vlak in Ierland natuurlijk wel speelt), maar om keuzes die EU-landen maken en daarbij niet kijken of ze wel op een lijn zitten met de rest van Europa. De regels van Ierland zullen inderdaad geleid hebben tot abortussen overzees, dat was vroeger met Spanje ook aan de orde. Tot voor kort waren de strenge regels wel gevaarlijk voor Ierse vrouwen. Het leven van de vrouw was ondergeschikt aan het leven van een ongeboren leven. Nu mag een ongeboren leven afgebroken worden als het leven van de moeder daarmee gered kan worden. Op zich is dit een totaal ander onderwerp, maar ook weer niet. Het gaat om mensenlevens, mensengezondheid. Verminking door vuurwerk kan ook teruggedrongen worden door de regels te veranderen. Legaal vuurwerk afschaffen, vuurwerkverkoop afschaffen. En je mag lachen omdat ik zeg dat dat al flink zal schelen.

Barvaux

Barvaux

06-01-2015 om 20:01

kaaskopje

Je doet het weer, je hebt het over dat ik een klein kind lijk wiens speeltje wordt afgepakt maar al meermaals heb ik gezegd dat het van mij zo verboden mag worden. Ik signaleer alleen de problemen die daarna kunnen ontstaan die jij vervolgens wegwuift.

Nu moet ik weer op al jouw voorbeelden over kangoeroes en abortus in gaan en daar pas ik voor, dat doe ik in andere draadjes.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.