Algemeen Ouderschap
U bevindt zich op het algemene (landelijke) CJG-forum.

Triva
16-02-2017 om 07:02
Verplicht lootjes verkopen en anders geen lid meer van de voetbalclub
Tja, kinderen moeten leren dat er iets tegenover moet staan, dit was de eerste keer voor deze jongen dat hij dit moest doen. Ik denk dat de ouders hier van tevoren niet goed van op de hoogte waren en ik snap ook wel dat het niet eerlijk is ten opzichte van de andere spelers die wel loten hadden verkocht maar ik vind het nogal wat hoor.
Iemand met een grote gulle familie en een verjaardag in de verkoopperiode heeft dus binnen 5 minuten iets 'voor de club teruggedaan' en een ander moet daarvoor uren en urenlang de straat op en bij mensen aanbellen. Als het die laatste niet is gelukt: wie heeft er dan het meest voor de club gedaan en geleerd dat je een tegenprestatie moet doen om lid te zijn van een club?

Stickertje
20-02-2017 om 13:02
gebrek aan vrijwilligers
Sommige mensen hebben het naïeve idee dat echt ALLES uit dat contributie betasld kan worden. De club van mijn kinderen heeft bewust lage contributie maar daarvoor heb je wel per kind 4rijbeurten per seizoen en 2 wasbeurten. Ouders met een tweeling in hetzelfde team moeten dus 8 keer rijden. Wil je dat niet, moet je wat anders doen. Wassen, bardienst draaien, schoonmaken of zo. Wil je dat allemaal niet dan roep je heel hard dat je al meer dan genoeg contributie betaald en dat de club het maar anders opbmoet lossen. Meestal is er dan wel een vrijwilliger met echt hart voor de club die het gat vult dat jij laat ontstaan. Na een keer of 3 beginnen de vrijwilligers met hart voor de club dat door te krijgen en lopen ze niet meer zo hard. Zo daalt de bereidheid van ouders/vrijwilligers en ontstaat een gebrek aan vrijwilligers.
De ouders van een teamgenoot van jongste willen vaak hun rijbeurt "ruilen" wat dan inhoud dat ze op dit geruilde dag ook niet kunnen en wij dus 2 keer de klos zijn. Wij ruilen dus niet meer. Iets doen voor de club oké, iets meer doen dan anderen, daar kies ik zelf voor maar door andere ouders " gebruikt" worden, omdat zij "al zoveel doen en genoeg betalen" daar pas ik voor. Mijn bereidheid tot vrijwilligen loopt terug en jammer voor de club niet alleen bij mij.

Triva
ja maar
'Terug naar nu. Nee, niet iedereen heeft een auto. Maar ik denk dat degene die dan geen auto heeft weer andere dingen kan doen. Bardienst bijvoorbeeld, schoonmaken, shirtjes wassen, whatever. Ik heb geen verstand van voetballende kinderen, die van mij hadden andere hobbies, maar ik denk dat er best wel e.e.a. te regelen is als tegenprestatie als je geen auto hebt. Of geen loten wil of kunt verkopen (wat ik me heel goed kan voorstellen).'
Je vergeet dat Kaaskopje geen auto heeft én geen bardiensten wil draaien. De was doen moet iedereen al om de beurt en sorry dat ik het zeg maar naar een uitwedstrijd gaan kost heel veel tijd (van huis op tijd ivm op tijd verzamelen bij de club, naar uitwedstrijd rijden, half uur wachten voor de wedstrijd, eerste helft, pauze, tweede helft, douchen en omkleden, verzamelen, naar sportclub rijden, kinderen afzetten en naar huis rijden) en geld (benzine). Ik zie niet in hoe een ouder dat goed kan maken omdat ik (en andere ouders) nu vaker moeten rijden. Wij hadden uitwedstrijden op een uur rijden afstand en ik was dus bijna 5 uur van huis! De meeste uitwedstrijden waren op een half uur rijden dus ook nog eens 4 uur. Een ouder kan wel mooi met de club afspreken dat ze een extra bardienst draaien maar wie betaalt de benzinekosten en mijn tijd omdat de rest van de ouders vaker moeten gaan?

Triva
Ik zat 35 jaar geleden op voetbal en noway dat wij met de bus gingen, altijd gewoon per auto en de tegenstanders waren altijd meisjes (dus ook niet naar alle clubs op fietsafstand bedoel ik daarmee).

vlinder72
vroeger en nu
hoe het vroeger was is niet meer te vergelijken met nu. Overigens werd ik vroeger inderdaad achterin een auto gepropt en zaten wij met vijf kinderen op de achterbank + nog 2 of 3 in de achterbak (bij een stationwagen). Met de bus gingen wij nooit (dat kostte immers geld).
Nu zijn er rijschema's en gaan de kinderen bij ons wel degelijk op de fiets als de wedstrijd in directe omgeving is. En ouders zijn volgens mij ook veel geinteresseerder. Mijn ouders kwamen vroeger alleen bij een thuiswedstrijd even kijken maar tegenwoordig komen ouders heel vaak kijken zowel bij uit als thuiswedstrijden.
Clubs ontvangen geen subsidies meer van de gemeente. Vroeger wel. Er zijn veel meer eisen aan materiaal (doeltjes moeten tegenwoordig bijvoorbeeld inklapbaar zijn en vaststaan en bij voetbal wijzigt er komend jaar weer van alles, clubs draaien dan weer op voor de ikoop van nieuw materiaal). Ook zijn er allerlei eisen aan het inhuren van trainers en andere medewerkers (de flexwet is ook van toepassing voor verenigingen)

Li
kan, kennelijk is in die tijd de klad er al in gekomen. Het verandert niets aan mijn mening hierover.

Li
dat de bus geld kost is een non-argment. Een auto kost namelijk veel meer geld. Bovendien heb je het hier over mensen die zich sportclubs kunnen veroorloven (contributie, kleding). Dat buskaartje kan er dan ook nog wel af. Nee, het is een soort verslaving. Iedereen neemt maar aan dat alles met de auto moet en anders "kan het niet". En ondertussen maar huilen om de zielige ijsberen en het smeltende Antarctica.
Sorry, einde rant.

Triva
Reken jij eens voor dat met de bus gaan met 16 man goedkoper is dan met 4 auto's

vlinder72
Bij ons sportpark is de bus een flink stuk lopen
Als het in de stad zelf is gaan ze al fietsen
Ze moeten altijd een behoorlijk eind met het openbaar vervoer. Dus bus dan trein en weer bus en misschien wel twee bussen plus een flink stuk lopen. Of bus en nog een bus. En dat terwijl de wedstrijd op zaterdagmorgen om half negen begint.
Ik zie het niet voor mij. En dat terwijl ik zelf altijd naar mijn werk ga met de fiets en het openbaar vervoer.

Kaaskopje
Triva
Ik zou met alle plezier de ritjes op mij genomen hebben, als ik auto mocht rijden. Ook dat doe ik liever dan bardienst draaien (ik laat thuis ook het liefst de koffie door man inschenken als er al kopjes op tafel staan), of het sanitair boenen en de dag erna zelf niets meer kunnen.
Er is meer tussen labbekakkerigheid en een enorm toewijding aan de club van je kinderen. Ik kan wassen, dus als mij verweten zou worden dat ik te weinig doe, zou ik best meer willen wassen.
Vind jij dat tijd voor vrijwilligerswerk in kosten uitgedrukt moet worden? Kost het jou geld als je niet thuis bent?

Li
20-02-2017 om 14:02
auto
https://www.nibud.nl/consumenten/wat-kost-een-auto/
Zo'n 500 euro per maand (want je kan niet het hele team in een Mini stoppen).

Li
je kan ook
iets minder ver gaan. Dan speel je wel tegen minder verschillende teams, maar so be it. Helaas staat of valt het hele systeem met de auto, terwijl er al gevoetbald werd voordat er auto's waren. Het is duas niet zo dat voetballen (of andere teamsport) onmogelijk is zonder auto. Net zoals schooluitjes ook best kunnen zondder auto. Het worden er dan misschien wat minder, maar dat is juist goed: meer tijd voor taal en rekenen, minder onzin.

Li
kijk,
in het huidige systeem hebben jullie gelijk hoor. Maar als er zo hard geklaagd wordt over ouders die niet willen of kunnen rijden, doe dan iets aan het systeem in plaats van nog harder te klagen. Als dat niet gebeurt, dan is het kennelijk niet ernstig genoeg, maar is het gewoon lekker om even te klagen :-)

Kaaskopje
20-02-2017 om 15:02
Ik keek net eens bij Connexxion of er groepskorting werd gegeven voor kinderen. Dat bestaat wel, maar alleen voor scholen en bso's. Dat is erg jammer, want voor 22 euro mogen er 15 mee. Sportclubs zouden natuurlijk kunnen onderhandelen met een busmaatschappij om dat ook naar sportclubs uit te rekken. Nee heb je, ja kun je krijgen .

Triva
Kaaskopje
Beetje flauw want ik rijd ook liever dan dat ik een bardienst draai. Hoeveel tijd kost het jou om te wassen? Dat staat niet in verhouding tot de tijd die je kwijt bent aan een uitwedstrijd (en dan de brandstof nog). Ik vind jouw reactie echt een beetje te simpel hierin: ' Maar ik denk dat degene die dan geen auto heeft weer andere dingen kan doen. Bardienst bijvoorbeeld, schoonmaken, shirtjes wassen, whatever. Ik heb geen verstand van voetballende kinderen, die van mij hadden andere hobbies, maar ik denk dat er best wel e.e.a. te regelen is als tegenprestatie als je geen auto hebt. '
Bardiensten draaien is in ieder geval ene beetje vergelijkbaar met de tijd die je kwijt bent aan een uitwedstrijd. Schoonmaken doen volgens mij al helemaal niemand met plezier en de was doen telt gewoon niet.

Triva
tuurlijk
vergelijk de aanschaf van een auto maar met buskaartjes ipv de brandstofkosten... Met het ov ga je vanaf een plaats waar je niet bent naar een plaats waar je niet moet zijn op (inderdaad) zaterdagochtend rond een uur of 7/8

Sally MacLennane
20-02-2017 om 16:02
Oké
Maar wat doen we dan met die mensen zonder auto? Meer laten betalen? En als ze nou om financiële redenen die auto hebben weggedaan? Toch maar verplicht die loten laten verkopen, ook al zie je nog zo op tegen boze gezichten na het aanbellen of het geleur op zich?
Of zouden er toch nog andere alternatieven zijn?

Kaaskopje
Triva
Beetje flauw want ik rijd ook liever dan dat ik een bardienst draai. ===
Wat is daar flauw aan? Er zijn mensen die bardienst een feest vinden. Wie weet vind ik het ook wel leuk, maar ik wil de klanten niet aan mijn onhandige gedrag blootstellen. Niet iedereen is geschikt voor alle klusjes.
Telt de was doen niet? Dat vind ik wel erg kort door de bocht. Ik was er toch even zoet mee. Meestal twee trommels en ik kon onze eigen was dan niet doen. Ik werkte toen ook. Wanneer moest ik nog meer mijn goede wil laten zien dan? Ik werkte iedere zaterdag. Man was een periode actief voor een andere voetbalclub. Daar was hij al vanaf zijn jonge jaren bij betrokken.

ijsvogeltje
waarom moet rijden gratis?
Ik snap niet zo goed waarom 'rijden' ook betekent dat je zelf de brandstofkosten moet betalen. Dat kan (en gebeurt) ook anders: een reiskostenvergoeding voor mensen die rijden. Ja, dat betekent dat de contributie hoger zal zijn. Maar het is wel het meest eerlijk.

Ginny Twijfelvuur
Dat auto staat er toch al Li
Waarom moet ik dan ook nog gaan meebetalen aan de afschrijving van de bus?
Je vergelijkt echt appels met peren met je Link.
Bovendien geef ik het je te doen: op zaterdagochtend om 9 uur aanwezig zijn, 30 kilometer verderop. Dan gaat er echt geen bus. Nu niet en vroeger ook niet.
Ik proef hier ook een beetje een makkelijke houding bij de niet rijders. Mij boeit die benzine niet zo maar, vergis je niet in de tijd die het kost. En hoe minder mensen rijden hoe vaker je een de beurt bent. Als je je deel niet kunt doen, mag je best iets daar tegenover zetten. Een keertje extra wassen is het dan niet. Heel het seizoen de was doen komt dan al meer in de richting.
On topic gaat mijn sympathie echt naar de club. Het is niet dat de betreffende moeder geen alternatief gekregen heeft, maar ze wil gewoon niks. Tja dan houdt het toch een keer op.

Li
Mijn kinderen gingen om deze reden niet bij een teamsport. Mijn houding is dus helemaal niet zo "makkelijk". Terwijl je volgens mij best zonder auto tegen een bal kan trappen, als de wil er maar is om het zo in te richten. Maar die wil is er niet, men vindt het wel prima zo.
"Die auto staat er toch" is natuurlijk geen argument. Als het gaat om de werkelijke kosten, moet je alles erbij betrekken. Eigenlijk ook die voor het milieu. Die staan hier nog niet eens bij.

Li
en ja,
je betaalt wel eme aan de afschrijving van de bus. Daarom lijkt dat kaartje ook zo duur.

Drietje
Leuk
Uuuh.... Het is toch gewoon hartstikke leuk als je kinderen een sport doen? Hier hebben we voor beide teams een rijschema en dat komt altijd goed. Meestal zijn er meer auto's dan nodig, want ouders willen graag kijken. Tenues wassen wordt hier vergoed, trouwens. Nooit een probleem. Ik draai ook wel eens een bardienstje, help bij een toernooi of doe de was. Man is trainer geweest en helpt ook bij allerlei activiteiten. Lootjes verkopen doen ze hier ook. Dat doe je toch gewoon om je cluppie te helpen? Het zijn allemaal vrijwilliger, net als jij. En als je niet kunt of wilt dan is dat ook goed.
Ik denk dat de Bladelse club veel last heeft van ouders en kinderen die zich niet betrokken voelen. Royeren is niet de manier om dit af te dwingen ;)

Sally MacLennane
auto
"Ik proef hier ook een beetje een makkelijke houding bij de niet rijders. Mij boeit die benzine niet zo maar, vergis je niet in de tijd die het kost. En hoe minder mensen rijden hoe vaker je een de beurt bent. Als je je deel niet kunt doen, mag je best iets daar tegenover zetten. Een keertje extra wassen is het dan niet. Heel het seizoen de was doen komt dan al meer in de richting."
Zo makkelijk denk ik er niet over, integendeel.
Ik vind ook dat er best iets tegenover mag staan. De was, bijvoorbeeld. Of iets anders (in overleg).
Of autobezitters zouden aan mensen-zonder-auto-maar-met-rijbewijs hun auto eens kunnen uitlenen zodat ze ook eens een dagje vrij hebben.
Kwestie van creatief denken in mogelijkheden en rekening houden met elkaars omstandigheden en dat is wat anders dan "een beetje een makkelijke houding".

Ginny Twijfelvuur
Nee Li
Daar betaal ik dus niet aan mee, ik vind de bus veel te duur.
En mijn auto kost mij echt geen 500 euro per maand. We rijden niet allemaal nieuw.
Dat jij je kinderen teamsport ontzegt omdat je weigert auto te rijden moet je natuurlijk lekker zelf weten. Maar dan ook niet gaan miepen en zielig doen in de krant. Dat ging het hier namelijk om.
Bij teamsport horen wedstrijden en bij wedstrijden horen flinke afstanden.
Reageer op dit bericht
Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.