Algemeen Ouderschap Algemeen Ouderschap

Algemeen Ouderschap

U bevindt zich op het algemene (landelijke) CJG-forum.

passiebloem

passiebloem

19-10-2013 om 13:10

verenigde naties onderzoekt zwarte piet

'Er is nogal een verschil in ernst'

De ernst van de zaak is net vanuit welk perspectief en met welke perceptie je het bekijkt.

etnostudies

Mijn zwarte internationale student is blij dat ze in Nederland is. Openlijk racisme is een etnische rariteit en dat dat nog zomaar voorkomt in het wild hier in Nederland! Het kon weleens het laatste jaar zijn dat je dit in het wild kunt observeren.:-)

passiebloem

passiebloem

23-10-2013 om 18:10

nee knurf

Jij begint zelf over vrouwenbesnijdenis. Als ik je corrigeer geef je deze reactie:

"onzin passiebloem

in Iran geldt de Sharia en onder de Sharia is vrouwenbesnijdenis toegestaan. Sterker nog, vrouwen moeten het als eer beschouwen om besneden te zijn."

Weet je hoe beledigend dit is voor Iraniƫrs? En ja die zijn er ook in Nederland. Je beschuldigd ze van zeer barbaarse gebruiken die daar niet plaats vinden. Als ik je er op wijs dat niet klopt draai je jezelf eruit door te stellen dat de hele discussie over vrouwenbesnijdenis een zwaktebod is. Knurf, als je dan politiek correct bent doe het dan goed. En beschuldig een volk niet met gebruiken die ze niet doen.

passiebloem

passiebloem

23-10-2013 om 18:10

Ik ben altijd faliekant tegen de PVV geweest en tegen Wilders, maar ik begin wel te begrijpen hoe ze zich soms moeten voelen. De vergelijkingen die gemaakt worden (zwarte piet met vrouwenbesnijdenis) de beschuldigingen die geuit worden (als je graag wil dat zwarte piet blijft ben je op zijn minst zeer conservatief, zo niet een racist.) Bij mij roept het alleen maar minder begrip op voor het standpunt. Ik vind het zeer kwalijk dat jullie deze vergelijkingen maken en eigenlijk minacht je hiermee de ernst van de echte problemen als vrouwenbesnijdenis. Er is geen overgrote groep in Nederland tegen zwarte piet, er is een klein groepje dat vooral veel bombarie maakt.

Overigens in de Trouw vandaag een stuk over zwarte piet als een oeroud archetype wat in verschillende culturen op heel de wereld voorkomt. Er zijn vergelijkbare figuren in de pyreneeen, Tjechie, Iran en Hongarije.

bedreigingen in Hoogezand Sappemeer

Om beide kanten tegemoet te komen wilde men een regenboogpiet dit jaar. Dat leverde doodsbedreigingen op, nsb-er nazi, van voorstanders van de zwarte piet.
http://www.spitsnieuws.nl/archives/binnenland/2013/10/bedreigingen-om-plan-met-regenboogpieten
Zo blijft het geen kinderfeestje.

Tijgeroog

Tijgeroog

23-10-2013 om 19:10

Mijn mening

Ik zou het liefste hebben dat zwarte piet blijft zoals die is, als ik alleen naar mijn mening kijk. Maarja, ik ben niet alleen, dus ik denk dat zwarte piet aanpassen naar iets wat voor eengroctere meerderheid dan nu aanvaardbaar is een goed alternatief. Zeker als dat in goed overleg gaat en niet te snel, maar in kleine stapjes Odat het makkelijker went.
De huidige pieten lijken toch ook niet meer op die van 60 jaar geleden, met Surinaamse accenten, dikke lippen, roedes en zakken naar Spanje. Daar klaagt ook niemand over.
De personage zwarte piet helemaal afschaffen lijkt me niet nodig en ook niet de insteek van de mensen die om aanpassingen van zwarte piet vragen.

En de discussie over vrouwenbesnijdenis is totaal niet relevant. Dat is iets waar de VN allang tegen strijdt (kijk maar naar het werk van Waris Dirie) en staat hier dus helemaal los van.

Nils

Nils

23-10-2013 om 19:10

Tjee Passiebloem

Conservatief is geen scheldwoord hoor. De betekenis van het woord is "behoudend", dus als je in een bepaalde kwestie de zaken graag bij het oude wil laten, neem je een conservatief standpunt in. Over lange tenen gesproken...

a.s. zaterdag propietdemonstratie op het malieveld

http://nos.nl/artikel/566052-demonstratie-voor-piet-en-tegen-vn.html
Gezellig.

Doutzen Kroes schaamt zich

Schaamt zich weleens voor Nederland, voor zwarte Piet.
Jan Pronk vind zwarte Piet goed uit te leggen, ook aan een neger uit Jamaica.:-) Het was natuurlijk ook een illusie om te denken dat Jan Pronk aan die beroepsziekte van ontwikkelingswerkers, witte arrogantie en cynisme, kon ontkomen.

http://www.youtube.com/watch?v=x7l3zaX5aP8

Beledigd?

Nou inderdaad passiebloem, waarom voel je je nou beledigd? Wie heeft je beledigd dan?
Zijn er meer die zich beledigd voelen?
Zit daar de pijn dan ook, alsof het erkennen van het dubieuze karakter van zwarte piet gelijk staat aan toegeven dan je racist bent?
Dat zal toch niet?
Neem een voorbeeld aan de hoofdpiet. http://www.nrc.nl/nieuws/2013/10/22/hoofdpiet-maak-mij-minder-zwart-en-minder-knecht/

Anneke

Anneke

23-10-2013 om 21:10

Miriam was me net voor...

Maar ik sta helemaal achter de tekst van ons aller hoofdpiet (zie posting hierboven van Miriam voor de link).

onschuld verloren

Zoon is boos en kiest de kant van de propieten. Ze hebben zijn Sinterklaasfeest besmeurt. Hij was zich van geen kwaad bewust en 'zij' hebben daar nu de betekenis van Piet=racistisch ingelegd. Zijn onschuldige kinderfeest door de modder gehaald.
Tja. Vroeger gingen we nog wel eens naar het Tropenmuseum. Ik heb hem nu maar aangeraden om eens te googelen op 'blackface'.

Knurf

Knurf

24-10-2013 om 07:10

de arrogantie

'Jan Pronk vind zwarte Piet goed uit te leggen, ook aan een neger uit Jamaica.'

Ja, dat geloof ik graag. Dat doen we immers allemaal? We komen allemaal met sprookjes om deze traditie door te kunnen laten gaan: het roet van de schoorsteen (blijkbaar is het nodig om ook hierover tegen onze kinderen te liegen, omdat we dondersgoed weten dat het anders ligt), Zwarte Piet als belangrijke rechterhand van een arme oude man die het niet alleen kan.

Dat ergens een verhaal van te maken valt, wil toch niet zeggen dat het goed is?

Knurf

Knurf

en AnneJ

'Hij was zich van geen kwaad bewust en 'zij' hebben daar nu de betekenis van Piet=racistisch ingelegd'

Vanuit kinderen gezien een heel logisch standpunt. Blanke kinderen in Afrika waren zich er ook niet van bewust dat ze racistisch waren. Zwarten waren toch gewoon minder? Dat wist iedereen ... En toen gingen volwassenen uit het buitenland ze ineens vertellen dat ze verkeerd bezig waren. Hun hele wereld op zijn kop.

Fiorucci

Fiorucci

Knurf

Heb je mijn link gelezen? De meningen zijn verdeeld over de oorsprong van zwarte piet.

Fiorucci

Fiorucci

Ongelofelijk

Ik vermoed dat as zaterdag meer demonstranten te vinden zijn op het Malieveld dan voor de demonstratie tegen het kabinetsbeleid...in Deventer zijn doodsbedreigingen geuit aan het adres van organisatoren die behalve zwarte pieten ook gele en groene pieten willen laten meedoen aan de optocht....een vrouw heeft zwarte piet laten tatoeeren op haar rug....facebook gaat grotendeels over...zwarte piet....
overal worden berichten gedeeld van pagina's die Nederland Tuigvrij of Nederland mijn vaderland heten....pfff.....

passiebloem

passiebloem

beledigd?

Ik heb even nagedacht of ik beledigd ben. Ja misschien wel. Omdat jullie kwalificaties hangen aan mensen die een bepaalde mening hebben. Ik ben van mening dat zwarte piet moet blijven (al dan niet in aangepaste vorm) dus ik ben conservatief. Miriam komt aanvullend met een vraag waar ze me ook die kant mee stuurt:

"Zit daar de pijn dan ook, alsof het erkennen van het dubieuze karakter van zwarte piet gelijk staat aan toegeven dan je racist bent?
Dat zal toch niet?"

Heel suggestief en invullend en ook weer een bepaalde kant opsturend.

Mijn antwoord is: " nee Miriam ik herken uberhaubt niet het dubieuze karakter van zwarte piet in de vorm zoals hij nu bestaat, en herken ook niet dat ik een racist ben."

Goed misschien heb ik in dit opzicht een conservatieve mening ten op zichten van jullie standpunt, maar daar kun je niet meer conclusies uit trekken als dat dit een mening is. Zegt niets over mij of wie dan ook als persoon. Er zullen nog wel conservatieve meningen zijn.

Ik kan me ook een heel eind vinden in de brief van de hoofdpiet. Prima dat er aanpassingen komen. Maar de meest fanatieken willen het sint feest afschaffen. Iemand opperde op televisie dat we dag van het kind vieren met cadeautjes in plaats van sinterklaas. Dat vind ik echt veel te ver gaan!

Dat hebben we al, het heet "verjaardag"

Quote: Iemand opperde op televisie dat we dag van het kind vieren met cadeautjes in plaats van sinterklaas. Dat vind ik echt veel te ver gaan!

We leven in een wereld die globaliseerd, het gaat er ook niet om hoe wij als Nederlanders tegen Zwarte Piet aan kijken, maar hoe de meerderheid van de werldbevolking er tegenaan kijkt.

Een als de meerderheid een totaal andere beeldvorming heeft over dit traditionele feest, komen er protesten op gang en wordt er actie ondernomen.

Dan kun je twee dingen doen, je kunt heftig in de verdediging schieten, je kunt ook openstaan voor het commentaar en kijken hoe je er een feest van kunt maken waar iedereen vrede mee heeft.

Fiorucci

Fiorucci

24-10-2013 om 08:10

herstel

Niet Deventer maar Hoogezand Sappemeer.

niet conservatief

Passiebloem, je maakt van jezelf een slachtoffer. Dat ben je niet. Jou wordt niks aangedaan. Er wordt niks over jou gezegd. Ik stelde wel een vraag, meer in het algemeen.
"Zit daar de pijn dan ook, alsof het erkennen van het dubieuze karakter van zwarte piet gelijk staat aan toegeven dan je racist bent?
Dat zal toch niet?"
Ik gaf er bovendien een voorbeeld bij van iemand (namelijk de hoofdpiet) die de dubieuze oorsprong van zwarte piet erkent en zich toch geen racist voelt (en zo ook door niemand genoemd wordt). En ja, dat is sturend bedoeld. Je hoeft niet te ontkennen. Je kunt gewoon erkennen. Dat erkennen maakt niemand tot racist.
Kortom: ik wilde je gerust stellen.
Maar zo pak je het niet op. Jammer.
De constructie die je verzint om het dubieuze karakter van _zwarte_ piet te ontkennen, is niet conservatief. Conservatief betekent behoudend (van het oude). Het betekent niet dat je de oude oorsprong ontkent.

Dalarna

Dalarna

24-10-2013 om 08:10

Welke link, ik heb een eind teruggezocht en ik kan geen link vinden (al betwijfel ik of het echt zo is dat de meningen verdeeld zijn of dat het gewoon onwetenden zijn, zoals half facebook).

Piet als pierrot

We weten waarom piet van oorsprong zwart is. Vanzelfsprekend racisme noemt de hoofdpiet het. Dat lijkt me evident. Maar waarom heet hij Piet? Is dat toch een verwijzing naar Pierrot, die toen ook al bestond? http://nl.wikipedia.org/wiki/Pierrot
Die verwijzing kunnen we wel maken.
En dan zou ik zeggen: kleur de pieten half zwart en half de tint uit het pak dat ze dragen (geel of groen of rood, whatever) Maillot en handschoenen ook in twee kleuren.
Dan is duidelijk dat de nadruk op de narren rol ligt.
Ik weet niet of de bedenker van de knecht die rol ooit zo bedoeld heeft. In mijn tijd was Piet toch nog vooral de boeman (hij sjouwde de zak waar je in meegenomen kon worden). Maar mijn kinderen kennen hem al wel als nar.

Miss Congeniality

Miss Congeniality

24-10-2013 om 09:10

...and of course "World Peace"

Allow yourself to acknowledge that some old traditites not work. By the energy of love that connects all life together, we can recognize ourselves in everything. As a cell in the big picture, we are responsible for the welfare of the whole.

Rosa van der Zanden

Rosa van der Zanden

24-10-2013 om 09:10

Nar?

Ik ken Piet als de Persoonlijke Assistent van Sint. Treetje hoger op de functieschaal .

krin

krin

24-10-2013 om 10:10

meerderheden

De Spanjaarden moesten er iets mee dat veel mensen vonden dat stierenvechten dieronterend is. De moslims en joden moesten er iets mee dat veel mensen vonden dat slachten 'humaan' moet. De palingtrekkers (http://nl.wikipedia.org/wiki/Palingoproer) moesten er iets mee dat veel mensen vonden dat palingen niet uit elkaar getrokken mochten worden. De slavenhouders moesten er iets mee dat veel mensen vonden dat zwarte mensen geen dieren waren. De speelgoedwinkelfolderontwerpers moeten er iets mee dat veel mensen vinden dat je niet zulke genderspecifieke plaatjes moet pushen. De Chinezen zouden iets met hun schendingen van de mensenrechten moeten, en de Amerikanen iets met hun behandeling van de mensen in Quantanamo Bay - als ze zich niet om allerlei redenen een grote bek en dichte oren konden permitteren.

Niet alle voorbeelden zijn van dezelfde orde, natuurlijk. De weerstand is dat wel. Zo doen wij het nou eenmaal. Wij vinden dit belangrijk. Dit mag je ons niet afpakken. Dit is wie wij zijn. Het is nodig.

Een meerderheid (ja, een meerderheid. In Nederland lijkt het misschien een minderheid, maar de wereld kijkt en denkt mee) vindt dat wij iets moeten met een Piet die veel mensen misselijk en ongemakkelijk maakt. Panta rhei. Alles stroomt.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.