Algemeen Ouderschap Algemeen Ouderschap

Algemeen Ouderschap

U bevindt zich op het algemene (landelijke) CJG-forum.

liza

liza

04-02-2017 om 18:02

Veilig Thuis, hulp

Liza

Fijn dat je weer even bericht. Het is zo normaal wat je zelf denkt. Ik vind het vreemd dat een kind moet leren gehoorzamen voor ze een test kan krijgen bij de fysiotherapie. Een kind van 2,5
En kinderen leren spelend, niet afgedwongen. En probeer toch die meldende instellingen zoveel mogelijk te mijden. Ga je eigen gang.
Liever een student bij je thuis dan een buurtroddelende peutergroep.
Kinderen hoeven toch niet geprotoprofesionaliseert voor samenwerkingsvaardigheden en gehoorzaamheidsvaardigheden naar school te gaan? Hoe gek wil je het krijgen.
Rare wereld.
Trek vooral ook je eigen plan Liza. Want de eisen die zijn stellen kunnen je ook verder problemen bezorgen omdat de organisaties waar ze mee samenwerken als peuteropvang e.d. handlangers worden van deze stasi.
Liever een vrijgevestigde student.
En na een paar keer kun je de woordenschat toename niet zo goed beoordelen, het is geen wiskunde. De woordenschat groeit ook passief en in sprongen, maar gericht spelend contact aansluitend bij het niveau en de belangstelling van het kind zelf daar leert een kind van, niet van dwang.
En sommige kinderen leren beter van persoonlijke aandacht dan van een groep. Het heeft allebei voordelen. Er is geen voorkeur. Ja, jou voorkeur.

mirreke

mirreke

06-11-2017 om 10:11

Nou Vlinder

Mijn jongste ging ook naar school naast (vrijwel IN) een bos. Ik verheugd: leuk, zullen ze wel veel in spelen. Nou, nee dus. Alls vier jaren dat jongste daar op school zat, hebben ze geen een keer in dat bos gespeeld want: te onoverzichtelijk (er zou eens een kind vallen), te vies (er zou eens een ouder klagen), te lastig (wilde jongetjes zouden eens nog wildere spelletjes gaan doen...).
Echt, dat waren argumenten... NAAST een bos! Het mocht niet! En school zelf had een mooie wilde tuin rond het gebouw, maar ook daar mochten ze niet spelen, vanwege dezelfde argumenten.

Belachelijke school, en er waren nog wel meer belachelijke dingen. Zo gebeurt het echt ook. Niet in de Randstad trouwens.
Wat dat betreft doen onze ervaringen met Duitse scholen (waar onze kinderen ook hebben gezeten) veel meer denken aan de denkbeelden en opvattingen die Liza hier uit... Qua buitenspelen en bos en zo dan.

Niki73

Niki73

08-11-2017 om 10:11

Geen taalprobleem!

Dat een fysiotherapeut zich uitspreekt over taalontwikkeling, vind ik zorgelijk. Het is algemeen bekend dat twee- en meertalige kinderen later gaan spreken. Dat is normaal en GEEN probleem! Ook het mengen van de thuistalen is op deze leeftijd compleet normaal. De talen scheiden zich later pas.

mirreke

mirreke

08-11-2017 om 16:11

Verder is het algemeen bekend

dat tweetalige kinderen per taal weliswaar een (iets) kleinere woordenschat hebben, maar per saldo bij elkaar opgeteld in totaal dus weer een grotere woordenschat. En dat deze kinderen later een onnoemelijk voordeel van die tweetaligheid hebben, waarbij de (relatieve) achterstand ruimschoots wordt ingelopen. De voordelen bevinden zich op allerlei gebied, van veel gemakkelijker een derde en een vierde taal bijleren, tot een (bewezen) grotere tolerantie naar andere culturen...

Liza, ik zou de fysiotherapeut en de dames en heren van Veilig Thuis enkele links doen toekomen:

https://nl.express.live/2012/03/20/de-voordelen-van-tweetaligheid-gaan-veel-verder-dan-men-denkt-exp-164418/

https://www.nu.nl/gezondheid/4048466/tweetaligheid-goed-hersenen.html

https://wehavekids.com/parenting/Benefits-of-Raising-Bilingual-Children

Liza

Ik zit deze draad voor het eerst te lezen.

Ik geniet eigenlijk erg van de manier waarop je schrijft. En je de dingen ziet.
Ik zit vaak te lachen.

Wij hebben zelf te maken met een dreiging van een melding door het sociaal wijkteam. Die hebben zelf nooit gevraagd hoe wij met taal omgaan. Mijn man is ook van een ander land. We hebben één gesprek gehad op hun verzoek met een psychiater (er waren problemen tussen mijn man en de twee oudste kinderen die puber geworden zijn) en die vroeg wel door naar taal en cultuur, hoe dat bij ons was. Het verrassende was dat hij zei dat het jammer was dat de kinderen niet tweetalig zijn opgegroeid en ook dat wij te weinig deden met de sfeer van het land van mijn man.

Wat ik steeds nog wilde zeggen

Omdat ik gastouder ben, moest ik ehbo voor kinderen halen en sreeds herhalen. Als het gaat om vergiftiging, dan bestaat er wel een lijstje, spoelen of juist niet bij dit of dat en wel of niet laten drinken, maar steeds wordt er door de cursusleiders bij gezegd, bij elke twijfel is het enige goede antwoord: 112 bellen...

Target

Target

20-11-2017 om 23:11

Dat is denk ik in dezen

Ook de reden van de melding helemaal niet.

liza

liza

04-12-2017 om 10:12

Zwarte Piet

Dus volgens de wens van VT gaat mn kind nu in de speelgroep.
Dacht om daarover langer te schrijven. Het was overal gezegd dat het "goed is voor een kind om samen te spelen met anderen." Wat het nu, pas na 1 maand lijkt te zijn, is... "het is een plaats waar ze leren 3 uur zonder moeder vol houden". Ook zijn er kinderen met merkwaardige ontwikkelings-verschil in 1 groep gezet. 2 jarigers, 2,5 jarigers en 3,8 jarigers degene klaar zijn voor basisschool. Wat het mee brengt: ze gaan zeker mee spelen. Het lijkt meer, oudere kinderen kijken aan kleinere. Ze zijn sneller, slimmer, knapper. Het blijkt het eerste plaats zijn waar ze in plaats van harmonische groepsdynamiek een hierarchische pyramide leren mee doen. Is er ook een goede redenen waarom kinderen met so verschillende ontwikkelingsverschil naar 1 groep moeten. Ook, hoe veel je eigenlijk als een ouder mee kan denken- praten daarover? Het VT "wens" dat kind moet daar in- goed, kind is er nu in. Verder? Het werd me meerdere keer op speeltuin of groep gezegd, ik mag dus NIET borstvoeding geven.... dan vragig specificatie... hoor ik.. ik mag borstvoeding geven niet op aanwzigheid van andere kinderen... en later... ik mag dat wel maar alleen in toilet of plaatsen waar niemand ziet... In andere hand, toen ik ging uit zoeken, of het dan verboden is. Wettelijk... nee dat dus verboden is het ook niet. "het is gewoon ongewoon." hoor ik van een jonge begeleidster van en speelgroep. Zij hed me zien voor speelgroep zittend en kind had op een borst geklommen voor een moment. Maar verboden? Het is me niet moelijk kind een fopspeen geven, maar in het algemeen, als borstvoeding geven iets... ongewoons is geworden omdat iedereen daarme stopt voor 6de maand van een baby... omdat ze moeten gaan werkn en langere borstvoedingsperiode is echt niet een optie naast en baan... wordt het straks verboden of niet togestaan... Andere verbasing over elkdaagse leven: Het laatste keer toen kind van peuterspeelgroep uit was gekomen, was kind met zwarte smink opgesmeerd zonder te vragen, of ik als moeder dat okee vindt of of dat hoeft. Of het kwam over als en cultuurschok: Je woont nu hier, je doet mee met Nederland dus word je kind donker geputst. Ga maar wennen. Zou proberen in situatie humor zien maar het komt niet grappig over. Het is me niet moeilijk om dat smink af wassen thuis. Het ging over, of deze act zelf noodzakkelijk is. Moet kind dat nu echt mee doen? Zou gewoon van speelgroep bezoeken niet genoeg zijn...

Target

Target

04-12-2017 om 10:12

Zoeken

Je blijft zoeken en commentaar leveren op alles dat anders is terwijl jij anders bent dan het gros van de mensen. Niks mis mee maar we passen ons allemaal een beetje aan toch?

In een gemiddeld gezin met meerdere kinderen zijn dezelfde leeftijdsverschillen.
Geleerd om het 3 uur zonder moeder vol te houden? Je had het kunnen opbouwen. Als je kind had gehuild was je gebeld.
Ik neem aan dat ze thuis ook wel eens 3 uur zonder borstvoeding is, dus waarom zou jij het ritme van kind in de klas willen verstoren?
Als jou kind had geweigerd om pietenpoets op het gezicht te krijgen was ze niet gedwongen.
Je bent verschrikkelijk aan het draineren, zuigen, dwarsliggen en ik snap niet dat je tijd genoeg hebt om er zo'n project van te maken.

vlinder72

vlinder72

04-12-2017 om 11:12

Overdrijf niet zo

Je moet een zwaar leven hebben als je altijd overal zo negatief over bent. Een beetje aanpassen kan ook. Daar krijgt je kind niks van. Moet je persé borstvoeding geven terwijl je dochter op de peuterspeelzaal is? Kan ze niet een keer uit een bekertje drinken. Ik heb mijn kinderen ook borstvoeding gegeven. Mijn vierde kind moest zich destijds aanpassen aan het schema van zijn broers. Die moesten immers naar school gebracht worden. Naar zwemles en weet ik veel wat. Toen ik weer ging werken heb ik gekolft. Mijn schoonzus ging in haar pauze naar het kdv om daar haar zoon te voeden. Er zijn ook moeders die stoppen. Dat is hun keuze. Ik vond het na 10 maanden wel welletjes. Ook mijn keuze

Probeer wat meer open te staan voor een andere cultuur. Voor andere levenswijzen. Anders is niet slecht. Wees zelf ook flexibeler. Dat maakt je eigen leven zoveel makkelijker. Je dochter zal haar hele leven kinderen tegen komen die anders opgevoed worden. Maar anders is niet verkeerd. Het is alleen anders.

En smincken is bloedirritant. Vooral als ze daarna naar zwemles moeten. Helaas vonden mijn kinderen het geweldig dus ik heb vaak staan poetsen.

Sabbelen

Zo te lezen, ging je kind niet aan de borst vanwege de behoefte aan voeding maar de behoefte om te sabbelen.
Dat zijn twee verschillende aanleidingen. Als ze echt honger had, ondanks de fruit/drinkpauze, en te maken had met een ondergewicht, had een speelgroep na alle waarschijnlijkheid wel meegewerkt aan de borstvoeding. Alles in belang van de gezondheid van een kind.
Maar het gaat om sabbelen. Als andere kinderen van ca. 2 jaar zien hoe een kind nog borstvoeding krijgt, is de kans groot dat ze haar ook gaan zien als een baby. Dat kan leiden tot uitsluiting ipv meespelen.
Je aanwezigheid bij de speelgroep kan de acceptatie van je kind binnen de groep remmen. Je kind gaat naar een speelgroep om zo te wennen aan het groepsgebeuren voordat ze naar groep 1 gaat.

Je leven draait om één kind. Eerlijk gezegd zou het voor jullie beiden misschien wel goed zijn als er nog een kindje bij jullie rond ging kruipen. Dan gaat je aandacht niet alleen naar je dochter,

Zo gaat dat

Zij zijn onbegrijpelijk dwars, je moet naar een nutteloze voorschool, je mag geen borstvoeding geven, maar dan ben jij raar en je moet je maar aanpassen.:-)

Volhouden

Ik werd ook zo'n beetje weggekeken op de kinderopvang als ik kwam borstvoeden. Soms weigerden ze me een plekje te geven. Dan ging ik maar onder de kapstok op de grond zitten. Samen met een enkele andere diehard moeder.
Op mijn werk kreeg ik nota bene een vergaderkamer en koffie om te voeden, maar dat zou tussendoor teveel tijd kosten om kind heen en weer te halen en te brengen.
Soms denk je, wat zijn er toch veel benepen mensen die het allemaal zo goed menen maar ondertussen je tenen doen krommen.

Triva

Triva

04-12-2017 om 13:12

Annej

Jij zal altijd zoeken naar iets om het negatief te maken. Als je je kind naar een psz of voorschool brengt dan breng je het daar, dan eet en drinkt het daar maar geef je géén borstvoeding. Een kind van 2 moet inderdaad 3 uur zonder borstvoeding kunnen.

Target

Target

04-12-2017 om 13:12

Hakken Anne

Het gaat om de hakken in het zand. Mensen die niet flexibel zijn. Jij kunt je daar alles bij voorstellen maar weer net zo hard niets bij voorstellen dat het gros anders is en dat de wereld nu eenmaal draait om het gros.
Ook bij jou dus altijd dat trekken, jammer. Er wordt best meegedacht met wat afwijkt van de gestelde norm.
Maar je kunt het ook overdrijven.
Dat kun je haar beter uitleggen dan het tegendeel voeden, want ze moet het hier doen, ze moet hier leven.
En als ze dat niet wil en Nederland met haar inwoners werkelijk zo giftig is voor haar kind, dan moet ze misschien terug naar haar paradijs.
Want dat gemier en dd verzonnen slechte dingen hier, díe zijn pas echt tenenkrommend, evenals jouw ophitsen daarbij.

Nee hoor

Er zijn genoeg zogenaamde Nederlandse mensen die net zo denken als Liza. Waarom zou je het gros steunen in hun beperkte opvattingen?

Dan ga je maar terug naar je land vind ik een verwerpelijke opmerking. Alsof kortzichtig dwingen, voorschool, eigen kamer, vaccinatie, typisch Nederlands zou zijn?

En Zwarte Piet

Typisch Nederlands.

Kaori

Kaori

04-12-2017 om 14:12

nu zwart, morgen groen, roze of blauw

Schmincken wordt nu eenmaal veel gedaan op peuterspeelzaal, kinderdagverblijf, kleuterklassen en nog verder in de school en feestjes carriere.

De meeste kinderen vinden schmincken nu eenmaal heel erg leuk. Zeker 1x per week kwamen ze wel geschmincked thuis, nu is het minder maar toch best vaak nog in groep 8!

Nu is het zwart omdat de meeste kinderen met sinterklaas bezig zijn. Volgende keer is het wit of roze vanwege de winter of de lente of het bloementhema dat er dan in de klas is.

Tov borstvoeding bij een 2 jarige of ouder: die zou gewoon zonder moeten kunnen voor een aantal uren. Kind is op peuterspeelzaal, daar is het zonder ouder.

Met je huidige gedrag plaats je je kind buiten de groep. Dat wil niet zeggen dat je geen rekening moet houden met de kinderen die niet in het gemiddelde vallen, maar waarom zou je je kind daar willens en wetens buiten willen plaatsen?

Over kinderen van verschillende leeftijden bij elkaar plaatsen

'Het blijkt het eerste plaats zijn waar ze in plaats van harmonische groepsdynamiek een hierarchische pyramide leren mee doen.'
Zo'n analyse heb ik nog nooit gezien. En dan te bedenken dat de meeste gezinnen met meerdere kinderen leeftijdsverschillen kennen.

Tsjor

wat een beperkt wereldbeeld..

dit: "... dat het gros anders is en dat de wereld nu eenmaal draait om het gros."

Omgaan met andersdenkenden

https://www.bol.com/nl/f/allemaal-andersdenkenden/30008041/

Goed boek om deze zaken, nogal triviale zaken die enorm belangrijk blijken te zijn in de dagelijkse omgang, te duiden.

Gelukkig zie ik dat het in steeds meer opleidingen gehanteerd wordt. Mits men er natuurlijk van wil leren.

Target

Target

04-12-2017 om 18:12

Beperkt wereldbeeld

Dat zou je van TS kunnen zeggen die denkt dat iedereen die anders denkt dan zij doet het kwaad met haar voor heeft.
Dat zijn er dan nogal wat. Wie denkt er hier nu beperkt?

Nee Anne, ik vraag me werkelijk af wat iemand hier doet als het hier hel en verdoemenis is en het thuisland geweldig. Als je werkelijk alles plat fileert, dingen zoekt en ziet die er niet zijn. Een voorschool op maat van alleen jouw kind wilt, dan maak je je kind wereldvreemd. Ik vind dat schadelijk, want zoals Kaori zegt: waarom plaats je je kind willens en wetens buiten de groep? Waarom mag ze niet thuis zijn en meedoen hier?

Ga jij erover Target?

Het probleem is dat wij er niet over gaan en wat jij doet is zaken zo formuleren dat het allemaal niet deugt.
Liza is nogal tegen onze dwang- en bemoeizorg aangelopen die zeer ongrondwettelijk voor Liza wil bepalen hoe ze al dan niet haar kind opvoed.
Een kind van om en nabij de twee jaar. Liza wil zelf dingen doen met haar kind en dat is niet alleen thuishouden. Maar ze moet nu al gedwongen worden om mee te bewegen met de groepsdwang van de schoolterreur?
Lijkt me helemaal niet goed voor een kind. En daar is ook uit wetenschappelijke kring genoeg kritiek op geleverd. Voorschool helpt niet, kinderen worden op grond van beperkte achtergrond bij elkaar gestopt en leren niets. Er word te vroeg al te veel getest. Allemaal onveilig.
Lijkt me veel beter als Liza haar eigen intuitie volgt, die deugt en hoeft ze tegenover niemand te verantwoorden.
Zal ze best wel eens opvallen maar voor niemand een reden om de regie van haar af te willen nemen of haar omgang met haar kind af te wijzen.
En al helemaal niet haar terug te verwijzen naar haar land van herkomst. Daar zijn vast ook rigide dwangbemoeials in aanleg.
Het is gewoon een gebrek aan tolerantie en begrip. Kun je beter naar jezelf kijken en daar eens wat aan doen voor we steeds meer gezinnen op dubieuze gronden de grond in praten en dwingen.

nee hoor

"Dat zou je van TS kunnen zeggen die denkt dat iedereen die anders denkt dan zij doet het kwaad met haar voor heeft." Zo denkt zij helemaal niet. Haar man bijvoorbeeld, die denkt heel anders dan zij, terwijl zij nergens laat merken dat ze denkt dat hij het kwaad met haar voor heeft.

Professioneel

Als je professioneel wil handelen dan hoor je hier een moeder als Liza juist gerust te stellen en de regie bij haar te laten. Nu bezorg je haar een hersenkoorts en ze houdt voortdurend de touwtjes strak in handen, beargumenteert en debatteert vanwege de angst de controle te kunnen verliezen aan lieden die echt veel machtiger zijn dan jij als ouder, dat is al gebleken.
Echt professioneel is haar bevestigen dat ze het goed (genoeg) doet en haar keuzes respecteren. En aanbieden haar te helpen of te adviseren als ze nog een vraag heeft waarbij jij echt kan helpen. Zonder haar te dwingen.
Maar goed, de jeugdhulpverlening wil zo graag helpen dat ze je gezin nog liever de vernieling in helpen. Allemaal goed bedoeld hoor.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.