Algemeen Ouderschap Algemeen Ouderschap

Algemeen Ouderschap

U bevindt zich op het algemene (landelijke) CJG-forum.

Van de redactie

Van de redactie

24-05-2013 om 09:05

Toptip?

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Molleke

Molleke

25-05-2013 om 09:05

Samen gaan

Dingen kunnen samen gaan. Ik sluit me helemaal aan bij Anneque en P. Hier vinden we het ook belangrijk dat onze kinderen elkaar en anderen dingen gunnen maar daarom kan je nog wel dingen om en om doen. Nee, niet alles wordt hier pp een weegschaal gelegd maar we houden we rekening mee dat we de balans niet laten doorslaan. Dat gebeurt overigens vanzelf hoor. Daar hoeven we niet echt heel veel moeite voor te doen. Wij hebben zelf nog nooit de regel toegepast dat ze vaste dagen hebben maar wel met bepaalde dingen. Zo mogen ze nog steeds om en om kiezen wie ze naar bed brengt. Zo'n voorbeeld van dat lepeltje zou ik dus ook oplossen door dat om de beurt te doen. Het wordt nu door sommigen wel heel erg zwart wit gesteld met lijstjes etc. maar dat is natuurlijk aan jezelf in hoeverre je het toepast.

Maylise

Maylise

25-05-2013 om 16:05

Wat is er eigenlijk mis met dingen om de beurt doen? Dat is toch juiste heel netjes. Hierdoor krijgt iedereen een kans om in dezelfde mate aan bod te komen. Als je het helemaal los laat krijg je vaak dat de meest gehaaide vaker aan bod komt. Dat is ook niet echt eerlijk.
Juist vaste afspraken als bepaalde dingen om de beurt doen brengen vaak veel rust omdat ze dan minder om hun plekje hoeven te vechten.

Margriet*

Margriet*

25-05-2013 om 19:05

Toch

moeten lijstjes bij jouw maar ook bij je gezin passen. Bijv. om en om naar bed brengen dat werkt hier niet. Soms ben ik hier niet, soms mijn man niet en niet op vaste dagen. Deed dat vroeger keer 3, ehhhh ik zou daar niet uitkomen en het leidt tot veel extra discussie (dit soort regels onderhouden kinderen dan altijd wel heel goed). Dus als het voor de een werkt hoeft het niet voor een ander te werken lijkt mij de conclusie. Afhankelijk van hoeveel kinderen (als je er zes hebt, komt je kind maar iets meer dan 1x per week aan de beurt), hoeveel tijd jezelf hebt, hoe je humeur staat (vroeger droeg ik ze wel eens over als ik het even zat was aan manlief) etc etc. Vroeger hadden wij nooit lijstjes met een gezin van vier en ik ben prima groot geworden...

Stenna

Stenna

25-05-2013 om 22:05

Bemoei

Geheel onwetend hier, want maar 1 kind. Maar zelf wel uit gezin van 3 kinderen. Mijn ouders bemoeiden zich eigenlijk nooit met onze ruzies. Zolang we elkaar de hersens niet insloegen dan.
Was er een tijd geleden niet ook een redactioneel stuk over de relaxte opvoeding, luie ouder oid? Hoe verhoudt dit nieuwe artikel zich daar toe?

Yaron

Yaron

26-05-2013 om 22:05

Gedoe

Het zou me veel te veel gedoe zijn om zo'n schema in te voeren. De tafelschikking staat vast en is vooral praktisch ingesteld, zodat ik de twee jongsten kan helpen tijdens het eten en zodat de twee ruziemakers niet te dicht bij elkaar zitten. Verder krijgt iedereen de beurt om wat te zeggen, maar wie het eerste wat mag en wil zeggen kan een paar dagen hetzelfde zijn, maar ook per dag verschillen. Ze hebben dat maar te accepteren en ik vind dat dat niets met te veel of te weinig aandacht of eerlijkheid te maken heeft. Het enige waar ik een uitzondering in maak is het roze bord dat de jongste twee allebei willen, dat gaat om de beurt, ik weiger om er nog zo'n bord bij te kopen, maar om daar nu elke avond gezeur over te hebben daar heb ik ook geen zin in. We hebben overigens vier kinderen.

Verstuurd met de Ouders Online iPad app.

Redactie Ouders Online

Redactie Ouders Online

27-05-2013 om 01:05

Hartelijk dank voor alle input!

Beste forumgebruikers,

Heel hartelijk bedankt voor jullie nuttige input. Het artikel is inmiddels gepubliceerd. Zie: Lost 'het kind van de dag' jaloersheid op?

Henk Boeke - Redactie Ouders Online

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.