Algemeen Ouderschap
U bevindt zich op het algemene (landelijke) CJG-forum.

mamahippie
25-09-2013 om 10:09
taboes
naar aanleiding van het opgehaalde draadje over luierdragende tieners, misschien is het leuk/zinvol om naar buiten te komen met je taboes? Dingen die je kinderen nog doen, maar die je eigenlijk liever niet vertelt aan andere mensen, uit angst voor negatieve reacties?
Ik zal ermee beginnen: Ik geef mijn zoon van 4 nog borstvoeding. Wie weet er nog zo een?

Jippox
08-11-2013 om 10:11
Stenna
De afgelopen 2 jaar zijn we in de buurt van Malaga geweest. Het is dan meestal tussen de 15 en 20 graden, en vaak zonnig. Je moet het natuurlijk een beetje treffen, vorig jaar hebben we van de 14 dagen, 13 dagen zon gehad. Het heet daar niet voor niets de Costa del Sol, zeg maar. En die periode wordt daar ook wel "pequeño verano" (kleine zomer) genoemd, vanwege het weer dus.
Het is natuurlijk niet heel warm, maar wel echt lenteachtig. Meestal gaan rond einddecember/begin januari ook de amandelbomen bloeien. Prachtig!
We zijn ook een paar keer op Mallorca geweest. Daar was het weer enigszins vergelijkbaar, maar net iets koeler meestal. We laten de bestemming ook wel afhangen van waar de goedkoopste vlucht heen gaat. Zoals gezegd kun je met een beetje zoeken heel goedkoop een zomerhuis huren van particulieren. Zorg wel dat het er eentje met verwarming is, want 's avonds en 's ochtends kan het wel aardig fris zijn!

Spider
08-11-2013 om 14:11
Ik zie veel herkenbare taboes
Degene die mij het hardst raak (is alweer even geleden en er is weinig op gezegd) is het meer houden van je ene kind dan het andere.
Ikzelf was het minder leuke kind. Eigenlijk nog.
En mijn moeder doet haar stinkende best dit zoveel mogelijk te ontkennen, wat ik eigenlijk nog veel erger vind.
En dat je met een hoogbegaafd kind beter niet te koop kunt lopen, die indruk heb ik ook. Ik heb geen hoogbegaafd, maar wel een erg slim kind (cito 550 en nu 9ens en 10en in de gymnasium brugklas).
Zelfs dat vind ik soms lastig om te noemen.
Maar ik merk ook wel teleurstelling bij ouders als hun kind "maar" VMBO advies heeft. Ook al is hun kind daar wel beter af.
Ik praat met deze mensen liever niet teveel over de prestaties van mijn kind.
Ik vind wel dat slim in deze maatschappij wordt overgewaardeerd.
Dat schoolslim met name.
Mijn oudste past precies in het schoolsysteem, heel fijn voor haar.
Ik vermoed trouwens dat mijn jongste VMBO advies gaat krijgen, en ik vind dat echt prima. Ze houdt niet van leren, en ik denk dat met name de werkhouding doorslaggevend zal zijn. School is eigenlijk niks voor haar.
Maar ik vind zelf dat ze superslim is, alleen haar soort slim is op scholen niet wat ze zoeken.
Ik denk dat ze zeker wel op haar pootjes terecht zal komen.
En feestdagen IEUW. Ik ga ook het liefst de hort op. Ik haat ze (de feestdagen).
Al vanaf mijn jeugd is het bij mij thuis ieder jaar ruzie. We zijn gewoon niet gemaakt om op elkaars lip gezellig te zitten doen.
En bij mijn man thuis verloopt het bijna hetzelfde.
Krampachtig probeert men het gezellig te houden.
Het is net een komedie-drama, als je de lol ervan inziet (wat achteraf vaak wel is).
En helaas we zijn alweer uitgenodigd, we zoeken nog een smoes. Vakantie zit er niet in dit jaar.
Taboes gaan vooral over afwijken van de norm. En niemand is dan toch 100% normaal?!
Sommige dingen zou je anders willen, maar juist door een taboe erover te maken los je het helemaal niet op.
Als mijn moeder nu maar zou toegeven dat ze meer op heeft met mijn zus, dat zou voor mij echt veel fijner zijn. Als ik het aankaart (wat ik best vaak heb geprobeerd) schiet mijn moeder direct in de verdediging en wordt het tot nu toe steeds ruzie en ben ik de probleemzoeker.
Ik was deze draad even kwijt, maar ik vind hem erg boeiend.

Monique D*
08-11-2013 om 15:11
Ja, inderdaad, cursus beleefdheid zou men moeten volgen
Hanne:
"Volgens mij heeft jouw familie behoefte aan een cursus beleefdheid (zit dat al in het HEMA assortiment?).
Zoals ik mijn kinderen altijd voor houd. Als je een cadeau krijgt zeg je dank je wel. Als je thuis bent kan je (privé) mopperen dat het niet iets is wat je wilt. Dan zoeken we een oplossing.
Zeker als je van te voren niet zegt wat je wilt hebben."
/. Inderdaad. Mijn halfzus heeft daar een handje van. Zij zegt alles wat zij denkt. En nu komt ze met eisen dat iedereen een cadeautje voor haar kleinkind moet meenemen (zogenaamd heeft haar dochter dat gezegd). Ik weet nog dat vorig jaar dat kind een groot aantal cadeautjes heeft gehad. Ik snap niet waar ze dat vandaan haalt.
Dalarna:
"Ik denk dat jullie kadootjes te duur zijn, een mooie trui, een dekbedovertrek... nee dat soort dingen wil ik niet krijgen van mijn zwager, die zoek ik toch echt liever zelf uit. Daar gaat het mis, het bedrag is te hoog en dan is het al snel een teleurstelling, zeker zonder verlanglijstje."
./ Die dingen halen wij vaak op de markt. Daar zijn ze minder duur dan in een winkel. Helaas was die trui die ik voor dat familielid haalde wel 25 euro uit de Hema.. ik kon helemaal toen helemaal niets voor hem vinden, dus daarom kwam ik met die trui.
Maar de een komt met kerstversieringen, de ander met een zak chocolaatjes en andere snoep, weer een andere met games, leuke jassen, leggings, schoenen, etc., dus dat wisselt. En niemand klaagt, alleen mijn halfzus en het andere familielid hoor je als ze niet tevreden zijn.
UPDATE
Ik was gisteren bij mijn ouders en heb dit toen aangekaard. Ik heb gezegd dat ik dat dat cadeautjesgedoe tijdens kerst mijn neus uitkomt. Het blijkt dat mijn ouders het nu allebei ook zat beginnen te worden. Mijn moeder had zich enorm geërgerd aan de reactie van desbetreffende familielid en was ook boos op haar oudste dochter (mijn halfzus) die kwam eisen dat iedereen ook cadeaus voor haar kleinkind moet halen. Inderdaad, al krijg je iets wat je niet zo mooi vindt of wat je niet graag had willen hebben, hou je mond hierover, zeg dankjewel en hou aub rekening mee dat diegene wel zijn best heeft gedaan om wat voor die persoon te kopen! Het is een aardigheidje. Je kan nooit verwachten of ze het leuk of niet leuk vinden.. Het komt erg kwetsend over voor de gever!
Wat de cadeaus voor het (achter)kleinkind betreft: je kan niet voor iedereen bepalen of ze iets voor de kleine meid gaan kopen. Dat betekent dat iedereen verplicht wordt om twee cadeaus te kopen en dat kan niet. In dat geval zou de moeder en eventueel de oma van dat kind zelf voor die cadeautjes moeten zorgen! Dat deed ik destijds ook voor mijn kinderen toen zij nog klein waren.
Ook was het zo dat de een 4 tot 5 cadeaus kreeg (bijvoorbeeld de zoon van mijn broer, hij en zijn vrouw vinden het leuk om hem flink te verwennen) en de ander krijgt maar 1 klein cadeautje. Ook dit kan niet.
Verder vinden mijn ouders het nu te veel worden. Wij komen met zijn allen bij elkaar na een week in december. Dat betekent dat we met kerst bij elkaar zijn en dan ook nog tijdens Nieuwjaar. Mijn pa en ma denken er nu hard over om dit jaar voor het laatst tijdens kerst elkaar cadeautjes te geven en dan stoppen wij ermee. Wij gaan dan gewoon samen Nieuwjaarsdag vieren. GELUKKIG!!!
A.s. zaterdag komen wij met zijn allen bij elkaar om de lootjes te trekken. Mijn ouders geven dan aan dat dit de laatste keer zal zijn en zullen de bovengenoemde redenen aangeven.
DUS DAT PROBLEEM IS OPGELOST!

Molleke
Grappig
Want ik heb juist het idee dat genieten van de feestdagen not done is. Je moet ruzie hebben met je (schoon)familie. Je moet de bezoekjes allemaal zien als verplichte kost. Je mag niks leuk vinden.
Ik vind het heerlijk de feestdagen. Vooral de sfeer in de stad. Al die lampjes, drukke winkels die gezellig zijn "aangekleed" . Het begint al met sinterklaas (we doen geen pakjes met kerst). Die voorbereiding, daar kan ik zo van genieten. Lekker struinen naar leuke cadeautjes voor weinig. Met de kerst kan ik ook heerlijk genieten van al die versieringen. Niet zo zeer bij mij thuis. Naast een kerstboom en wat extra waxinelichtjes maar ook hier kan ik genieten van de sfeer in de binnenstad en als ik naar huis fiets, lekker binnen kijken bij al die mensen die de gordijnen open hebben. De kerstdagen zelf vind ik ook geen probleem. Ik heb hele lieve ouders en we vinden het gewoon gezellig om bij elkaar te zijn. Gezellig gourmetten (is ook not done en mag je ook niet leuk vinden heb ik wel eens het idee, niet dat ik me er iets van aan trek overigens) 2e kerstdag ga ik met het gezin op pad. Voor en na de kerst lekker vrij. Dus hier is het echt "kom maar op" met die feestdagen!!!!!

Monique D*
Skik en Dalarna: fiets met laag zadelstand
Skik:
37 cm is goed. Dan kan het zadel op de juiste stand gezet worden.
Maar de banden van jouw fiets moeten worden vervangen. En ik moet nog naar Rotterdam gaan om jouw fiets op te halen. De kosten zijn net zo hoog als een tweedehandse fiets. Dat is voor mij op dit moment teveel. Ik denk dat ik daarvan afzie. Bedankt voor jouw aanbod!
Dalarna:
"Met betrekking tot de fiets: waar gaat het nu over? 26 inch is GEEN kinderfiets, dat is 24. Juist 26 is prima voor jouw lengte, ik zei toch al dat mijn zoon daarop fietste tot hij 170 was? Mijn jongste fietst er nu op en die is al langer dan jij.
Ik zou me toch eens wat beter laten informeren, er zijn heus wel meer mensen van jouw lengte die een fiets nodig hebben."
./ 26 inch is toch de wielgrootte? Het formaat van de wielen maakt helemaal niet uit, als ik maar op het zadel kan zitten met voeten op de grond met mijn lengte van 1,58 m. De wielgrootte maakt dus helemaal niet uit. Op de vouwfiets met hele kleine banden (grootte is volgens mij 20 inch) die ik heb gekocht, kom ik niet met mijn voeten op de grond als ik op het zadel zit. Dat zadel is al op de allerlaagste stand, lager kan niet. Dat betekent erop of eraf springen. Dat kunnen een heleboel mensen van mijn lengte dus uitstekend (zoals mijn korte dochter, die met gemak ook haar vriendin van 1,78 m achterop kan vervoeren), maar ik kan dat niet.

Katniss
08-11-2013 om 16:11
26 en 28
Ik heb er hele rekensommen op losgelaten toen ik een fiets zocht voor mijn oudste (nu 1.57 m.). Op een 26" inch fiets moet je meer omwentelingen maken om een zelfde afstand te halen dan met 28" inch wielen, dus we hadden liever een 28". Die zijn er ook gewoon met een laag frame. Op haar huidige fiets, 28" dus, is het zadel op de laagste stand zelfs te laag voor mij met mijn 1,59 m. Mijn zusje heeft wel een 26" fiets, maar zij is dan ook wel erg klein met haar 1,48 m. En dat verschil tussen 26 en 28 inch zie je dus echt wel.

Spider
Molleke zo zie je maar :)
Wat voor de een heel normaal is, is voor de ander soms niet gewenst.
Ik benijd je wel hoor; het lijkt me zalig om gewoon echt gezellig samen te zijn met de feestdagen, maar het is nooit gelukt.
En overigens ik heb het ook niet druk, maar heb wel last van vrienden en familie die het altijd druk lijken te hebben. Ze hebben weinig of geen tijd voor mij. Daar baal ik erg van.
Als we al eens afspreken is de kans op een afmelding op het laatste moment vrij groot. Of ze moeten op tijd weer weg naar de volgende afspraak.
De druk om het druk te hebben is voor veel mensen naar mijn idee ook groot.
Als ik zeg het niet druk te hebben zijn ze altijd bang dat het slecht op mijn werk gaat.

Spider
Monique D* over fietsen
De maat zegt niet veel.
Ik heb een cruiserfiets en het zadel kan echt veel lager dan hij nu staat. Ik ben 167.
Hij kan zo laag dat mijn 10 jarige van 1.45 er op kan fietsen, en met haar voeten bij de grond kan. Het was een keer nodig vanwege een lekke band. Ze wilde hem al van me overnemen
Ik dacht dat de framemaat 26 was, maar de zadelpen (of waar de pen ingaat) is nogal kort. Dat verschilt nogal per fiets heb ik het idee.
Cruiserfietsen zijn naar mijn idee erg fijne, stabiele fietsen. Het stuur zit lekker hoog, je hoeft niet te leunen. En volgens mij zijn ze ontworpen op een relaxte zit.
Ik denk ideaal voor de onzekere fietser.

Svenja
Molleke
Ja dat idee heb ik dus ook. Het lijkt meer een taboe om wel kerst met je familie te willen vieren dat het niet te doen. Je moet het heel vervelend vinden dat je kerst 'moet' vieren met je (schoon)ouders. Dat mensen dat echt leuk vinden lijkt een taboe te zijn. Ik hoor mensen vaak zeggen dat ze veel liever kerst alleen met hun eigen gezin willen doorbrengen zonder verdere familie of dat ze liever op vakantie zouden willen gaan of zo. Heerlijk thuis met alleen je eigen gezin drie dagen lang lijkt het summon van geluk of zo volgens veel mensen. Als ik dan zeggen dat me dat niks zou lijken, dat ik al tijd genoeg met alleen mijn eigen gezin doorbrengen eb dat ik het juist heerlijk vindt om andere mensen te zien en om tijd door te brengen met familie en dat ik dol op lekker eten en mooi aangekleed aan de dis zitten dan wordt daar eerder met verbazing op gereageerd.
Traditioneel met de familie kerst vieren is dus ook ergens een taboe

Ilse L
08-11-2013 om 17:11
Open relatie
Wij hebben sinds een kleine 2 jaar, na een monogame relatie van 16 jaar, een open relatie, tot beider tevredenheid. We praten daar veel over, er is veel respect voor de wensen en de gevoelens van elkaar en de derde partijen. Ik schaam me daar niet voor, wij doen (volgens mij toch) niets verkeerd.
Toch is het op één of andere manier taboe. Ik heb goede vrienden (of eigenlijk eerder vooral vriendinnen) aan wie ik dit nooit zou zeggen omdat ik weet dat ze er een compleet drama van zouden maken, of dat ze me er anders door zouden gaan bekijken, terwijl ik er niet iemand anders door geworden ben.
Ik weet dat het verstandig is om dit niet aan de grote klok te hangen (dat doen we ook niet), maar toch wringt het als ik dichte vrienden met opgetrokken neus over open relaties hoor praten alsof het een verderfelijke ziekte is, en als ik er dan voor kies om maar wat mee te knikken en niets te zeggen. Het voelt een beetje huichelachtig.

mamahippie
08-11-2013 om 20:11
ilse L
wauw, het eerste echte taboe wat ik hier voorbij zie komen! Tenminste, dat lijkt me nu echt iets wat niet algemeen geaccepteerd is. Ik denk niet dat als een vriendin met zou vertellen dat ze een open relatie heeft ik haar minder lief zou vinden, maar ik zou het wel gek vinden denk ik. Hoeveel mensen zouden er eigenlijk daadwerkelijk een open relatie hebben? (in percentages zeg maar)

mamahippie
26" fiets
ik heb ze niet allemaal gelezen over de 26" fiets, maar is dat nu zo bijzonder? Ik heb zelf ook een 26" fiets, namelijk een Batavus delivery bike. Hartstikke degelijk, met een rekje voor en een extra lange bagagedrager, stuurslot (tegen het omslaan van het stuur) etc. Dit type zie je ook vaak als leenfiets bij de fietsenmaker. Zelf ben ik toevallig ook niet groot (1,60 m.) maar ik pas wel prima op een grote grotemensenfiets. Ik zie ook volwassen mannen die een deliverybike hebben, dus ik geloof niet dat het hebben van kleine wieltjes aan je fiets nu zo'n punt is.

mamahippie
nog iemand anders die z'n ouders niet leuk vindt?
.... ik zit er af en toe best wel mee namelijk. Ben ook nog enig kind.

nickje
09-11-2013 om 11:11
ja hoor
Mijn man vindt zijn ouders niet leuk. Heeft geen hekel aan ze en gaat ook braaf op bezoek. Maar hij vindt het echt niet leuk dat ze zo zuur zijn geworden nu ze gepensioneerd zijn. Zijn zus is in het buitenland gaan wonen en dus zit hij ermee opgescheept. Zo voelt het voor hem ook echt. Want je kan ze moeilijk in de steek laten. Als hij bij ze is geweest en een uur heeft moeten aanhoren hoe slecht iedereen is en hoe slecht zij het hebben, dan komt hij thuis met knetterende koppijn.
Dus je bent niet de enige!

Stenna
09-11-2013 om 12:11
zonder nick
Ja, zie mijn eerdere posting over de opluchting die ik voelde toen mijn vader overleden was. Had zeker ook te maken met dat ik hem helemaal niet leuk vond.

Knuffel
09-11-2013 om 12:11
Hekel aan moeder
Ik heb een hekel aan mijn moeder. Ik heb geen contact meer met haar en veel mensen weten dat. Ik praat niet over wat er is gepasseerd allemaal. Ik zeg alleen dat mijn moeder vast ook haar eigen kant van het verhaal heeft, niemand graaft verder dan.
Het gaat best ver hoor, ik koop geen van haar favoriete merken voor bijvoorbeeld de was of de afwas. Dat komt niet in mijn huis. Ik heb een aversie tegen moederdag vanwege de reklames er omheen. Al die ma-de-liefste's etc. Ik kan er niet tegen.

Monique D*
09-11-2013 om 13:11
Spider: zadelpen fiets
Spider:
"Ik heb een cruiserfiets en het zadel kan echt veel lager dan hij nu staat. Ik ben 167.
Hij kan zo laag dat mijn 10 jarige van 1.45 er op kan fietsen, en met haar voeten bij de grond kan. Het was een keer nodig vanwege een lekke band. Ze wilde hem al van me overnemen
Ik dacht dat de framemaat 26 was, maar de zadelpen (of waar de pen ingaat) is nogal kort. Dat verschilt nogal per fiets heb ik het idee."
Ik denk ook dat de zadelpen voor mij een grote rol speelt. Dus daar moet ik dus naar kijken.
Hoe komt het eigenlijk dat zulke fietsen bijna nooit in een fietsenwinkel te zien zijn?

Monique D*
Reactie op taboes "hekel aan ouders"en "open relatie"
In mijn vriendenkring ken ik 2 mensen die helemaal geen goede band hebben met hun ouders. Dus jullie zijn niet de enigen.
Je kan je ouders niet zelf uitkiezen en zij moeten jou per slot van rekening opvoeden.
Ik ken niemand die een open relatie heeft, maar heb wel mensen gekend die een driehoeksrelatie hebben.
Ik denk dat men die mensen kent met een open relatie dit bedreigend vindt (o jee, straks wil zij of hij wat wat met mijn man of vrouw). Of het zijn mensen die vinden dat een relatie of huwelijk "gesloten" moet zijn. Een relatie hebben of een one-night-stand met een andere is dan verboden.
Zelf zou ik geen problemen hier mee hebben, dat moet iedereen voor zichzelf weten.

Monique D*
Weer een taboe: geen feesten in huis
Ik hou zelf niet van feestjes organiseren. Zeker niet in mijn huis. Ik hou niet van "zorgen voor mensen".
Ik vind dat teveel moeite.
Ook heb ik zelfs moeite met gewoon (klein) bezoek ontvangen. Maar dat heb ik liever dan een feest.
Als ik toch een feest wil vieren dan zou het buitenshuis moeten zijn. Eten, drinken en schoonmaak moet uitbesteed zijn, dat wil ik zelf dan niet doen. Vergelijk het maar met een bevalling zonder voor- en naweeën!
Feesten bij anderen vind ik wel leuk, dan hoef ik zelf niets te doen!

Dalarna
09-11-2013 om 15:11
Monique
De vraag is natuurlijk klein naar zo'n fiets maar je kunt zo'n fiets altijd bestellen.

Monique D*
09-11-2013 om 15:11
Reactie bestelling lage fiets
Zou ik zo'n fiets ook tweedehands kunnen krijgen? Een gloednieuwe fiets is erg duur.

Dalarna
09-11-2013 om 16:11
Monique
Ja, dat is ook vraag en aanbod. Heb je geen forum voor kleine mensen waar je dit soort dingen op kunt vragen?

albana
09-11-2013 om 19:11
kerst en relatie's
Met die feestdagen speelt hier ook nog mee dat we met de hele familie normaliter best close zijn. Iedereen kan prima met elkaar opschieten en normaal brengen we best veel tijd met elkaar door.
Maar met de feestdagen dus niet:) Dat heeft er ook mee te maken dat we elkaar de periode ervoor en erna al elke week zien! (pfffffff) Omdat er gewoonweg elke week een jarige is. Met als kers op de taart mijn vaders verjaardag die hij altijd zéér groots wil vieren dus dat is minimaal een dag als het geen weekend wordt.
We komen elkaar tegen de feestdagen dus de neus uit.....dus zoekt de rest van de familie het bij de schoonfamilie, zijn die ook nog 's aan de beurt hahahaha. En die van ons wonen te ver weg. Hoewel we daar wel een paar keer rond die tijd geweest zijn.
Dat maakt het denk ik ook extra raar...als ik zeg dat we gewoon thuis blijven vragen er altijd wat naar mijn familie en schoonfamilie, nee daar zijn we prima mee, dat is het niet, sorry.....Dát bedoel ik niet.
Wat betreft een open relatie hebben, denk ik toch dat wat dat betreft de tijden aan het veranderen zijn. Wij hebben vrienden die dat ook hebben, nou prima toch, moeten zij weten of niet? En als ze wel eens 'swingen' zoals dat schijnt te heten, logeren de kinderen wel eens hier. Weet eigenlijk niet wie het verder van de vrienden weet, maar het is geen erg groot taboe naar mijn idee.
Ook geen dagelijks onderwerp van gesprek, maar normaal praten wij ook niet echt over sex op een verjaatdag ofzo, ook niet over de standaard sex dus.
Wat dat betreft zou ik eerder zeggen dat in groepsverband praten over sex een taboe is en niet per se dat 'open relatie hebben.'
Het is net zo'n taboe om te vertellen dat je een tarzan hebt of graag s een trio zou doen.
Of zie ik dat verkeerd?
Wat betreft een hekel hebben aan familie....nou er zijn er volgens mij talloze die een nogal 'koele' relatie hebben met 1 van beiden kanten van de familie.Dan noem je het geen hekel hebben aan, maar w.s. zit het vlak bij elkaar. En dat weet iedereen, wie dat precies zijn, toch?
groeten albana

albana
09-11-2013 om 19:11
ow en op vakantie
Nee dat red ik niet, ik moet werken tot de dag voor de kerst, dus tot de 23ste anders kan ik al die diners en ontbijten niet doen he?
En nee dat kan niet eerder...en nee dat kan niet een ander. It's part of my job. En dan komt oud en nieuw en werk ik ouderjaarsdag nog omdat die oliebollen er moeten komen he? En dat kan je moeilijk een week eerder doen:)
Dus nee weggaan zit er niet in.
groeten albana
Reageer op dit bericht
Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.