Algemeen Ouderschap Algemeen Ouderschap

Algemeen Ouderschap

U bevindt zich op het algemene (landelijke) CJG-forum.

taboes

naar aanleiding van het opgehaalde draadje over luierdragende tieners, misschien is het leuk/zinvol om naar buiten te komen met je taboes? Dingen die je kinderen nog doen, maar die je eigenlijk liever niet vertelt aan andere mensen, uit angst voor negatieve reacties?

Ik zal ermee beginnen: Ik geef mijn zoon van 4 nog borstvoeding. Wie weet er nog zo een?

Monique D*

Monique D*

05-11-2013 om 13:11

Kinderfiets is niet zo handig

Kinderfiets is helaas geen optie... mijn knieën komen dan tegen het stuur aan! Ze zijn wel lekker laag, maar niet geschikt voor mijn beenlengte.

Monique D*

Monique D*

05-11-2013 om 14:11

Nog een taboe: geen groepsdier

Ik hou zelf niet van groepen mensen. Ben zelf helemaal geen "groepsdier".
Zo heb ik problemen met:

- met zijn allen (10 tot 14 man) in een vakantiehuisje zijn. Ik kan mij niet terugtrekken (heb dat wel nodig om mijzelf te kunnen opladen)en word er zelf vervelend van om steeds met andere mensen samen te zijn. Gevolg: irritaties, kribbig zijn.

- Ik merk de laatste tijd op dat bij cursussen, opleidingen, etc. de "klas" in groepen wordt verdeeld om stellingen te bespreken / scripties te maken / jezelf te presenteren voor de grote groep. Ik daar een enorme hekel aan. In een groep moet je wel goedgebekt zijn, anders laat je jezelf ondersneeuwen en heb je geen eigen bijdrage geleverd aan de uitwerking van de stelling of werkstuk. Dat heb ik door ervaring wel geleerd, maar toch... ik werk het liefst alleen en presenteren voor de groep hoeft voor mij niet..

- iemand opperde ook hier over recepties op het werk of de kerst- of nieuwjaarsborrel. Ondanks dat ik mijn collega's ken heb ik daar ook moeite mee.. je moet het gesprek laten doorgaan (dus geen stiltes laten vallen) en anders zoek je een andere (groep) collega'(s) op om daarin te mengen of te praten... je bent verplicht om tot een bepaalde tijd daar te zijn, anders ging ik stilletjes naar huis..

Graag alleen zijn met mijzelf is ook een taboe. Je hoort met andere mensen om te kunnen gaan. Helaas vonden mijn ouders dat en zelfs hier op het forum merk ik dat veel ouders een probleem hebben als hun kind geen behoefte heeft aan vriendjes en het liefst lekker in huis is (dus geen horden vriendjes en ravotten en sporten). Dat is jammer.

mamahippie

mamahippie

06-11-2013 om 00:11 Topicstarter

tijdje niet gelezen, maar...

ik zie een paar herkenbare taboes voorbij komen...

- de klusjes blijven hier ook nogal liggen. Man kan er niks van (heeft de voordeur al geruïneerd bij het schilderen) en ik wil echte klussen eigenlijk liever niet zelf aanpakken, maar het liefst samen. Bijvoorbeeld elektra aanleggen, wil ik best een keer doen, maar heb ik nog nooit gedaan. Man doet wel eens een poging (gevalletje zelfoverschatting) waarna we dikke kortsluiting hadden.

- slaan. Ik probeer het wel te voorkomen, maar ik kan het ook niet eens zijn met mensen die vinden dat je NOOOIT MOET SLAAN. Tuurlijk, je moet nooit je kind een serieuze dreun verkopen. Ik heb mijn kinderen als ze écht écht dwars waren met schoenen aandoen als je al laat bent voor school wel eens een tik gegeven. (is voor de kinderen samen wel op 1 hand te tellen).

mamahippie

mamahippie

06-11-2013 om 00:11 Topicstarter

ik vind mijn ouders niet leuk

eigenlijk maar vervelende chagrijnige mensen. Beetje xenofoob, ze vinden vanalles niet leuk, moeilijk, ze blijven nooit eens eten, hebben het altijd over geld, maken moeilijk vrienden... Komt nog eens bij dat mijn moeder een koopverslaving heeft en het dus heel genant is om met haar te gaan winkelen. Eigenlijk moet er wat aan gedaan worden, maar hoe ga ik daar wat aan doen? Ik vind het wel heel moeilijk om dat te benoemen bij m'n ouders.

Monique

De framemaat weet ik niet, maar de bovenkant van het zadel is vanaf de grond gemeten 74 cm. De wielmaat is 26 inch. Ik woon in Rotterdam. Ik weet niet of forumbeheer dat nog doet, maar je mag mijn mailadres bij ze opvragen.

skik

Mamahippie

Leuk verjaardagscadeautje voor je man: http://www.volksuniversiteitamsterdam.nl/

skik

zonder nick

zonder nick

06-11-2013 om 10:11

erg moeite dit te bekennen

Dus ik heb mijn nick zelfs weggehaald. Ik schaam me er zelf vreselijk voor en voel me elke keer weer schuldig als ik erover nadenk. Maar diep in mijn hart was ik opgelucht toen mijn zieke vader overleed. Vanwege zijn leed (dat is het makkelijke excuus) maar eigenlijk vooral uit egoistisch gevoel. Dat ik van die enorme druk van de mantelzorg en van mijn problemen met hemzelf af was. Erg. Toch mis ik hem best, maar tegelijk dus ook weer niet.
Dit heb ik nog nooit aan iemand durven bekennen.

dc

dc

06-11-2013 om 12:11

Zonder nick

Volgens mij is dat echt helemaal zo raar niet. Ik was ook opgelucht toen mijn moeder overleed. Ook verdrietig hoor, maar gevoelens zijn zo ingewikkeld, ik zou me daar echt niet schuldig om voelen.

Dalarna

Dalarna

06-11-2013 om 12:11

Monique

Dat vind ik zo'n vooroordeel! Hoe kan je nu een 26 inch fiets zomaar afwijzen omdat dat een kinderfiets zou zijn? Mijn zoon heeft tot hij ongeveer 170 was gewoon op een 26 gefietst en niemand die het verschil ziet. Pas als je naar de hoogte van de band kijkt zie je dat de band wat lager is. De rest van het frame is gewoon gelijk en als jij met je knieën tegen het stuur komt staat het stuur gewoon te laag.

De banden komen een kleine 5 cm lager uit dan een 28 inch fiets.

Monique D*

Monique D*

06-11-2013 om 13:11

Skik: fiets

Hoi Skik,

Kan je toch voor mij de maat opmeten vanaf de onderkant van het frame (de onderkant van de zadelstang) tot het zadel?
Ik wil toch voorkomen dat ik bij jou langskom en de fiets is toch te hoog. Dat is mij een aantal keren overkomen (zelfs bij een vouwfiets die hele kleine banden heeft!).

Tja, Rotterdam.. dat is wel een eindje rijden vanuit Amsterdam, ik moet daar wel even over nadenken. Je hoort nog van mij.

Ik denk ook dat het mailadres via het forumbeheer opgevraagd kan worden met verwijzing naar dit draadje.
Maar ik denk er nog over na.

Monique D*

Monique D*

Dalarna: kinderfiets

Ik wilde bij een fietsenwinkel een kinderfiets kopen, maar de verkoper zei dat dit echt een kinderfiets is en niet bij mij zou passen èn ik zou er niet op passen (knieën tegen het stuur). Het stuur kon niet omhoog.
Die wielen waren zeker geen 26 inch groot.

Het lijkt wel alsof die fietsen die jij bedoelt niet te verkrijgen zijn bij fietsenwinkels.

zonder nick

Mijn ouders leven beide nog.
Mijn vader heeft Alzheimer en is hartpatient en mijn moeder lijdt daaronder.
Ik heb altijd veel van mijn vader gehouden, maar hij is mijn vader niet meer. Hij is een vreemde voor me geworden. En ik voor hem.
De rustige, verstandige, welgemanierde, liefdevolle, actieve, zorgzame vader is veranderd in een opstandige, opvliegende dwingeland die zijn bed niet uit wil, die de zusters van zich afslaat, die zijn eten naar binnen schrokt en veel huilt omdat niemand zich om hem bekommerd. Hij is vergeten dat hij een stoma heeft en weet niet meer hoe hij daarmee om moet gaan.
Mijn vader is verworden tot één brok ellende.
Ook voor mij zou het een opluchting zijn als hij kwam te overlijden.
Het heeft geen zin om hierover schaamte te voelen, het heeft zin om je vader weer heel te kunnen zien in je herinnering.
En om je vader, die hij voor zijn ziekte was, te vieren.

Monique D*

Monique D*

Nog een taboe: cadeaus tijdens kerst

Ja, het komt er weer aan, pakjesavond tijdens kerst. Wij gaan binnenkort lootjes trekken.
Dit doen wij samen met de familie (13 mensen) bij mijn ouders.

Jaren terug was mijn vader daar tegen omdat tijdens de kerstdagen de geboorte van Jezus wordt herdacht. Die dagen je volgens hem niet gebruiken voor cadeaus onder de kerstboom. Ik was het ermee eens, voor mij hoeft dit allemaal ook niet.

Op een gegeven moment kwam de nieuwe vriendin van mijn broer spontaan met kerstcadeaus binnen. Ja, en dan ga je natuurlijk niet achterblijven.. mijn vader was òm en deze traditie duurt inmiddels bijna 25 jaar.

En iedereen vindt dit leuk en gezellig, maar ik baal er elke keer van dat ik op zoek moet gaan naar een cadeautje voor diegene die ik "getrokken" heb. En dan moet je maar afwachten of de ontvanger dat cadeautje leuk vindt, want anders hoor je het nog achteraf: "Wat voor belachelijks heb ik nou toch ontvangen!" Erg vervelend.
Laatst kreeg mijn zoon schoenen die hij niet mooi vond, ik kreeg zelf twee dozen kerstversieringen(!). Ik had een leuke trui voor een mannelijke familielid gekocht en helaas hoorde ik achteraf dat hij helemaal niet van die trui hield (V-hals en een rand met verticale lijnen eronder). Hij zei nog: wie komt nou op het idee om dit te geven? Als die-of-die mij getrokken had dan was dat niet gebeurd, want die wéét wel waar ik van hou.. of ik koop een boek voor een jong familielid, zij keek er met een sikkeneurig gezicht ernaar en dan hoorde ik weer dat ik wel iets leukers voor haar had kunnen kopen.. BAH! Ik heb er geen zin meer in. Maar ik wil geen spelbreker zijn dus ik moet wel! Ik ben de enige die er niets meer aan vind.

Ook wordt er bij het uitpakken van het cadeau geen aandacht geschonken aan de inhoud van dat pakje. Je hebt het cadeau amper uitgepakt of het volgend cadeautje wordt al aangeboden. Als een sneltrein wordt alles aangeboden en uitgepakt onder positief en negatief commentaar. Waar gaat dit toch over?

Een paar jaren terug waren mijn ouders tijdens kerst met vakantie. Ik verwachtte dat iemand zou aanbieden om de pakjesavond bij kerst bij hen thuis te vieren. Maar dat gebeurde niet.. (zelf bied ik het niet aan, gewoon omdat dit voor mij niet hoeft).

Straks is het weer zover. Mijn halfzus meldde nog dat er nog meer cadeautjes moet worden gekocht voor haar kleindochter (kind van mijn nicht), want vorige keer kreeg ze alleen cadeautjes van onze ouders.. meer verplichtingen dus?

Binnenkort moet ik dus de stad in en zoeken naar cadeaus die hopelijk in de smaak vallen (wat voor mij een enorme toer is, want ik ben niet zo fantasierijk of creatief met cadeaus) en nog voor twee mensen? Wat een energie!

Nee, dit mogen ze van mij afschaffen. Maar dat wordt heel moeilijk als één tegen die traditie is en alle andere 12 zijn er voor.
Het draait per slot van rekening alleen om de cadeaus!

En wat mijn kinderen hiervan vinden? Bij hun is het om het even. Zij vinden het wel leuk om cadeaus te krijgen en te geven, maar het hangt er wel van af wie ze trekken en of zij hun cadeautjes leuk zullen vinden.

Wat een gedoe!

Ginny Twijfelvuur

Ginny Twijfelvuur

06-11-2013 om 14:11

Oplossing Monique?

Een stapel Hema cadeau-bonnen? Voor elk wat wils!
Zo zou ik er ook geen zin in hebben. Wij geven altijd een soort van verlanglijstje mee en zijn openlijk blij met alles, behalve als het cadeau te bar en boos is. Maar dat is dan meer op het niveau van het cadeau geven van een oud verwassen badlaken.... En zelfs toen was de ontvanger heel stilletjes niet blij. Een geven paard enzo... Dit vraagt trouwens om een leuk gedicht erbij.

Stenna

Stenna

06-11-2013 om 15:11

Nog een oplossing voor Monique

Ga op vakantie met kerst. Net zoals je ouders blijkbaar al eens gedaan hebben (vinden die het wel echt leuk, wat jullie doen?). Al is het maar een paar dagen, je ontloopt dit gedoe. Want daar zou ik ook geen zin in hebben zeg, als het zo'n verplichting wordt met allerlei eisen aan de cadeau's. Bah.

Monique D*

Monique D*

06-11-2013 om 16:11

Leuke oplossingen!

Die Hemacadeaubonnen lijken mij wel een goed idee. Ik denk ook aan thee- en handdoeken, maar dat is weer zo afgezaagd (dat komt heel vaak voor). Waarschijnlijk wordt het voor de mannen (behalve die ik laatst heb "getrokken") een mooie warme trui, ik weet dat zij niet zo moeilijk zijn hierover. Anders wordt het een dekbedovertrek, hopelijk is dat niet zo afgezaagd omdat dit vaak als cadeau wordt gegeven.

Op vakantie gaan is een prima idee, maar op dit moment heb ik daar geen geld voor!
Men gaat wel naar de reden vragen: he, je gaat juist nu met vakantie, jammer dat je niet bij kerst bent voor de pakjesavond! Dan zou ik zeggen: ik wil eens wat anders, lekker even wat anders! Maar dat zit er nu helaas niet in.

Mijn ouders hebben er zelf heel veel plezier in, die houden het ook graag in stand. Toevallig waren ze wel die ene keer met vakantie, maar dat kwam omdat ze toen uitgenodigd werden door diegene die daar woonde. Maar zij willen zelf niet meer rond kerst en oud-en-nieuw op vakantie gaan.

Tink

Tink

07-11-2013 om 00:11

Monique

Waarom maken die mensen dan geen verlanglijstjes??
Op de manier zoals jij beschrijft kan het bijna niet anders dan een teleurstelling worden, ik zou er zo ook al heel snel geen zin meer in hebben.

Monique D*

Monique D*

07-11-2013 om 13:11

Tink, ze willen niet

Dat heb ik ook voorgesteld, maar ze willen dat niet. Het moet een verrassing blijven...

Hanne.

Hanne.

07-11-2013 om 14:11

cursus beleefdheid

Volgens mij heeft jouw familie behoefte aan een cursus beleefdheid (zit dat al in het HEMA assortiment?).

Zoals ik mijn kinderen altijd voor houd. Als je een cadeau krijgt zeg je dank je wel. Als je thuis bent kan je (privé) mopperen dat het niet iets is wat je wilt. Dan zoeken we een oplossing.
Zeker als je van te voren niet zegt wat je wilt hebben.

Monique

Ik begrijp geloof ik niet helemaal precies wat je bedoelt, maar vanaf de onderkant van het frame tot aan de top van de zadelpen (dus vlak onder het zadel) is het 37 cm. Heb je wat aan deze info?

skik

Dalarna

Dalarna

08-11-2013 om 08:11

Monique

Ik denk dat jullie kadootjes te duur zijn, een mooie trui, een dekbedovertrek... nee dat soort dingen wil ik niet krijgen van mijn zwager, die zoek ik toch echt liever zelf uit. Daar gaat het mis, het bedrag is te hoog en dan is het al snel een teleurstelling, zeker zonder verlanglijstje.

Met betrekking tot de fiets: waar gaat het nu over? 26 inch is GEEN kinderfiets, dat is 24. Juist 26 is prima voor jouw lengte, ik zei toch al dat mijn zoon daarop fietste tot hij 170 was? Mijn jongste fietst er nu op en die is al langer dan jij.

Ik zou me toch eens wat beter laten informeren, er zijn heus wel meer mensen van jouw lengte die een fiets nodig hebben.

feestdagen

Ik vind de feestdagen thuis niet leuk. Ook een taboe...Tot nu toe heb ik voor mijzelf nog geen spectaculaire taboe's zien langskomen. Heb geen moeite met HB kinderen en de ouders mogen er wat mij betreft best over opscheppen, prima, logisch, no problem. Ben alleen wel blij dat die van mij het niet zijn, hahahaha. De jongsten van mijn broer zijn HB en hebben een klas overgeslagen en ze zitten met de handen in het haar hoe ze die kinderen nu weer moeten uitdagen en aan het 'werk' moeten houden. Borstvoeding ook niet, heb zelf oudste gevoed tot ze 2,5 was. Heb eigenlijk nooit wat gemerkt van een taboe, heb er ook nooit stiekum over gedaan. Zelden opmerkingen over gekregen. En autorijden ook niet, ken er zat die b.v. alleen een boodschap ermee willen en ook die geen rijbewijs hebben. Het lijkt me erg lastig en verder niets.
Maar de feestdagen, dat is wel een taboe. Ik moet i.v.m. werk al tig keer de feestdagen vieren en écht ik heb er dan zó genoeg van dat het me de neus uitkomt. Sint eerst (4 keer) en dan al die voorbereidingen, bah! Inclusief pieten smincken en baardlijm bestellen en zakken en pepernoten inkopen en tientalle gedichten maken. En dan ben je er al zo mee bezig geweest dat ik thuis niet verder kom dan de restjes van werk opeten en chocolademelk drinken. De kinderen zijn er al aan gewend. Vroeger toen ze klein waren vierden we het natuurlijk wel, maar de laatste jaren dus niet. Ook de kinderen leven zich wat dat betreft uit op alle vrije tijdsgedoe waar ze op zitten. Wel krijg je tig vragen over hoe je Sintavond was...not dus. En dan boom opzetten. Geloof me dat is niet leuk als je er al 28 gedaan hebt! Dus stel ik het uit tot de hele straat al versierd is en we er écht niet meer onderuit kunnen. Dan de kerst. En dan heb ik er al 4 kerstontbijten en kerstdiners opzitten, inclusief toespraken van de directeur die elke keer hetzelfde zijn en ook kerkdiensten in kerstsfeer.De kerstliedjes kunnen me na al dat gezang op werk ook niet meer bekoren.Het liefste zou ik thuis gewoon patat halen ofzoiets en een leuk spel spelen aan tafel met wat lekkers erbij. Maar dat gaat niet. Alle patattenten zijn dicht op 1ste kerstdag. En tweede kerstdag besteden we maar meestal aan shopping. Gelukkig zijn de tijden wat dat betreft veranderd.
En dan moet oud en nieuw nog komen! En dan bak ik een heleboel oliebollen op werk dus thuis haal ik ze gewoon bij de kraam.
Dat is pas écht een taboe. Geen feestdagen willen vieren thuis.
Nou sorry, ik zou het het liefste zonder feestdagen thuis willen doen.
groeten albana

albana

Wij gaan de laatste jaren altijd weg in de kerstvakantie. Naar zuid Spanje bijvoorbeeld, daar is het dan soort van lente en je huurt voor bijna niks een huis. Zo slaan we die hele kerst-shit gewoon over. Heerlijk!

albana - Kerstdiner

Ons kerst diner bestaat uit stamppot zuurkool o.i.d. in ieder geval iets heel erg makkelijks, ook een taboe.

Vraag me altijd af als ik bij de kassa sta of er bij de drogist ook extra magen te koop zijn rond kersttijd :)

Stenna

Stenna

08-11-2013 om 09:11

Jippox

Waar gaan jullie precies heen? Want ik wil ook vluchten dit jaar, maar naar ergens waar het eind december nog echt lekker weer is. Spanje komt toch al snel onder de 20 graden dan? Canarische eilanden zijn wel warm, maar dat is dan ook weer erg populair (en dus duur of al volgeboekt).

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.