Algemeen Ouderschap
U bevindt zich op het algemene (landelijke) CJG-forum.

lunamaya
01-12-2014 om 22:12
Sunny Bergman
Ik heb mijn hoofd gebroken onder welke rubriek mijn post zou moeten. Omdat hij nergens past en het mijn inziens wel gaat over opvoeden en keuzes die we maken bewust en onbewust hier:
Wie heeft de documentaire gezien?
Ik vond hem erg goed en best wel confronterend! Ik stoorde me eraan dat ze racisme er zo groot bij betrok halverwege, maar toen ze haar oude vriend erbij halen en liet zien hoe de "schuldgevoel" rollen omgedraaid werden, viel het kwartje...
Mijn kind verkleed zich ook als zwarte piet of roet piet... Maar voor het eerst begrijp ik waarom dit voor sommige mensen erg pijnlijk kan zijn (niet mijn kind, maar de hele traditie en vooral de ontkenning daarvan).
Ben benieuwd wat anderen vinden!
Lunamaya

Manda Rijn
04-12-2014 om 10:12
Ik vind blond minder erg dan spleetoog. Net zoals ik wijf minder erg vind dan teef omdat je er dan een ander woord van maakt.
Vieze zwarte vind ik ook minder erg dan vieze aap.

bromvlieg
04-12-2014 om 10:12
gevoelswaarde van scheldwoorden
Dat hangt af van het taalgebruik wat je om je heen gewend bent.
Sowieso is de dooddoener 'schelden doet geen pijn' pure waanzin. Woorden hebben kracht. Schelden op papier vind ik soms nog harder aankomen dan 'live'.

Ad Hombre
04-12-2014 om 11:12
Kan het niet laten
Sorry hoor, maar schelden is niet verboden, mishandeling wel.
En gelukkig maar.
Stomme bromvlieg...

bromvlieg
04-12-2014 om 15:12
poe!
Schelden is ook een vorm van mishandeling. Waarom is geestelijke mishandeling minder erg dan fysieke verwonding?

Ad Hombre
04-12-2014 om 19:12
bromvlieg
Tja, soms kan een geek meer vragen dan tien wijzen kunnen beantwoorden. Steek iemand met een mes en hij gaat dood of heeft een litteken. Scheld iemand uit en hij haalt zijn schouders op.
Weet je wat, doen we een experiment, scheld jij mij eens even lekker stevig uit. Eens kijken hoe erg ik het vind. Dan sla ik even stevig op jou los, kijken hoe erg jij dat vindt.
Sticks and stones may break my bones but words will never harm me.

Carla
04-12-2014 om 20:12
Misschien niet eenmalig van een vreemde in een situatie waarin je zelf ook nog wel een vloekje zou laten ontsnappen, maar dat schelden/woorden geen pijn doen of schade aanrichten ben ik niet met je eens. De psychologen hebben soms hun handen vol om mensen te helen die dat soort woorden naar hun hoofd hebben gekregen door deze of gene.

Ad Hombre
04-12-2014 om 20:12
Ik zal het eens vragen
Aan mijn psychologenvriendin...
Nee, ze heeft nog nooit iemand op bezoek gehad omdat hij of zij was uitgescholden.
Misschien als we het over geestelijke mishandeling hebben, maar dat kan natuurlijk ook heel goed zonder schelden.

Blondie
05-12-2014 om 00:12
Ik ben zelf gediscrimineerd
Waar ik (blank, vrouw, blond) woonde was ik in de minderheid. En ik woonde alleen. Zag je daar ook bijna niet. Ik heb de gekste dingen naar mijn hoofd geslingerd gekregen, ben achtervolgd tot aan mijn huis. Waar ik mee zat was de onveiligheid. Ik was bang. Omdat ik het niet snapte. Als ik me een volle boodschappentas over straat liep en een man vroeg of hij hem voor me zou dragen zei ik netjes: 'nee dank u'. Vervolgens kreeg ik een scheldkanonade naar mijn hoofd. Meerdere keren gebeurd. Dat waren altijd mannen met een andere culturele achtergrond. Ik snapte niet hoe ik moest reageren om gewoon met rust gelaten te worden. Nog steeds niet. Maar het schelden deed geen pijn. Het onveilige gevoel vond ik heel naar.
Maar dat is persoonlijk. En zo was niet mijn hele leven. Dus ik weet niet hoe het voelt om je altijd de minderheid te voelen.
Het heeft me wel nog meer doen realiseren dat cultuurverschillen heel diep geworteld kunnen zitten. En soms niet makkelijk 'op te lossen'.
On topic: ik vind het vooral jammer dat er zo gepolariseerd wordt. Volgens mij was er best een tussenoplossing mogelijk geweest. Minder 'slaaf uiterlijk' maar wel 'zwarte piet'. En af en toe een kleurpiet voor t speciale. Zoiets.

Nou nou!
05-12-2014 om 09:12
Schelden
Schelden is op zichzelf niet zo pijnlijk. Het zijn immers maar woorden. Het is het gevoel wat erbij komt; intimidatie, minachting enz die het schelden zijn lading geeft.
De scheldwoorden dragen over het algemeen dit soort gevoelens uit. En hoe vaak monden scheldpartijen uit in iets ergers?
Hoewel ik mijn oom toch al niet aardig vond heb ik me er toch de rest van dat bezoek rot over gevoeld. Hij had ook niks kunnen zeggen, en dan had ik dat gevoel niet gehad.
En ja dat levert toch echt wel psychologische problemen op. Al is het maar een paar uur een zure smaak.
Hoe meer schelden hoe meer problemen.
Dus Ad Hombre ik ben het totaal niet met je eens.

creabea
05-12-2014 om 09:12
Nou nou
Ik denk dat Ad gewoon een wat dikkere huid heeft. Verder maakt het natuurlijk nogal uit hoe vaak, door wie en waarmee je wordt uitgescholden. Ik denk dat je wat minder geraakt was als je oom je voor iets had uitgescholden wat minder op jou van toepassing was geweest. Had je je minder rot gevoeld als hij je geen ecoteef had genoemd, maar 'gewoon' botweg zijn ongenoegen had geuit over jouw soort mensen dat alles zonodig biologisch moet doen, ofzoiets?
Maar heerlijk weer, wat maakt zwarte piet weer een hoop los....

Ad Hombre
05-12-2014 om 11:12
Je aangevallen voelen
Ik zal een woord als ecoteef nooit laten vallen, maar ik kan wel 'stevig' discussieren, zoals je hier wel eens kunt meemaken. Dat leidt ook wel eens tot mensen die zichzelf aangevallen voelen en boos worden. Uiteindelijk is dat het probleem. Mensen voelen zich aangevallen en niet iedereen kan daar even goed mee omgaan. Fijn als je dan op schelden kunt wijzen om alsnog je gelijk te krijgen, maar dat is niet het echte probleem.
Reageer op dit bericht
Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.