Algemeen Ouderschap Algemeen Ouderschap

Algemeen Ouderschap

U bevindt zich op het algemene (landelijke) CJG-forum.

Emmawee

Emmawee

05-03-2015 om 17:03

Stop Jo Frost!

Kaaskopje

Kaaskopje

26-03-2015 om 12:03

Uit pure verveling

hebben we weer eens naar Jo Frost gekeken. Er was weinig anders op tv:-).

Wat ik mij ten eerste afvroeg was, of het 'stop Jo Frost'-gedoe is ontstaan omdat ze in Nederland praktizeerde. Kom niet aan onze Hollandse kinderen, want dat is ánders...'. Zoiets.

Het strafstoeltje werd toegepast en ik had ook de indruk dat Jo onaangenaam getroffen was door de verkeerde uitleg van het stoeltje. Ik weet niet of je dit type programma de schuld moet geven van hoe ouders bepaalde zaken voor zichzelf uitleggen. Dan kun je alle opvoedboeken ook wel in de vuurkorf gooien, want overal worden tips gegeven die onzekere ouders uitproberen. Ik heb die boeken op een gegeven moment naast mij neergelegd. Niet omdat ik opeens het licht gezien had en het zo fantastisch deed, maar mijn conclusie was wel dat je het uiteindelijk zelf moet doen op een manier die bij je past. Vanuit een boek opvoeden of blind adviezen gericht op ándere mensen opvolgen kan niet de bedoeling zijn. Je verdiepen in het fenomeen kind lijkt mij veel belangrijker.

Mijn indruk van de (stief-)moeder was dat ze in een soort perfectiekramp geschoten is toen ze de zorg over de stiefkinderen kreeg. Ze had nog geen ervaring met kinderen, vanuit die niet-ervaring had ze het gevoel dat het op een bepaalde manier hoorde, haar man had misschien het gevoel dat hij de invloeden van zijn ex de kop in moest drukken door streng en duidelijk te reageren naar de kinderen, even vergetend dat er ook nog zoiets is als dat het fijn moest zijn om vader te zijn en een vader te hebben. (Dit vulde ik maar even zelf in.) Kortom, een en al kramp. Voor dit gezin is het goed dat er hulp geboden werd. Of dat nou Jo Frost moest zijn of iemand anders, maakt niet zoveel uit. Het patroon waarin ze zaten is doorbroken, hopelijk vallen ze er niet volledig in terug. Dat ze daarbij op tv zijn gekomen, is hun eigen verantwoordelijkheid. Ik ben ook twee keer op tv geweest, ik had alle ruimte om nee te zeggen.

sarah

sarah

26-03-2015 om 14:03

gezien

Jee wat ongelofelijk verdrietig.
Vond het vooral zo pijnlijk om te zien hoe de kindjes smachten naar liefde, en zich helemaal vastklampten aan de volwassenen toen die lief deden. Maar natuurlijk heel voorzichtig, want bang.
Volgens mij deed vader harstikke zijn best, voor de komst van Jo proberend krampachtig de tips van Jo op te volgen en daarna ook, leek hem goed af te gaan. Moeder vond ik het prototype van een boze stiefmoeder.
Vast zelf ook niet zo blij (vond haar op het eind ook niet blij uitzien dus heb eigenlijk slechte hoop) maar jee wat een ellende voor die kinderen. Net gekooide vogeltjes.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.