Algemeen Ouderschap
U bevindt zich op het algemene (landelijke) CJG-forum.

Brianna F
25-10-2012 om 12:10
Sint cadeaus
Ben ik de enige die steil achteroverslaat van cadeaus die voorgesteld worden voor de sint. Net nog in de rubriek basisschool. Een Ipod. Ik heb eens op de site gekeken, de goedkoopste is 150 euro.
Ik zou het me best kunnen veroorloven, maar nog in geen 150 jaar zeg. Als je daaraan begint, worden de cadeaus alleen maar duurder. Ik vind het eigenlijk niet normaal. Zijn er meer die er zo over denken?

Vic
26-10-2012 om 10:10
Ik houd me niet zo bezig met hoeveel anderen uitgeven aan hun cadeaus. De enige met wie ik afspraken maak is mijn zusje, omdat we gezamenlijk vieren en willen dat alle kinderen ongeveer even veel krijgen. Mijn oudste krijgt dit jaar iets minder cadeaus, omdat mijn hele budget voor haar is opgegaan aan 1 cadeau. Meestal geef ik ca. 40-50 euro uit aan een groot cadeau en dan nog wat kleine dingetjes erbij. Totaal ca. 70 euro per kind. Ik vind dat best veel, en ik vind december ook echt een dure maand. Mijn ouders en zusje geven ook nog een cadeautje aan mijn kinderen (en v.v.), en mijn ouders kopen daarnaast de halve Action leeg. Erg leuk, zo'n berg pakjes.

Annet
26-10-2012 om 10:10
Ik koop gerust cadeaus van verschillende waarde
Dit hebben we altijd gedaan, net zoals het uitkwam. Kinderen zijn nu 10 en 14. Ik heb nooit commentaar gehad.
Wel was het bij jongste belangrijk dat zijn cadeau even groot (of beter nog groter) was als dat van zijn zus. Dan gaat het dus om de omvang, niet om de prijs. Dit speelde rond 3-7 jarige leeftijd.
Wij vieren het ook met zus. We spreken af dat alle kinderen evenveel cadeaus krijgen, de prijs spreken we niet af. Volgens mij krijgen haar kinderen duurdere cadeaus. Ook daar hoor ik mijn kinderen niet over.

albana
27-10-2012 om 09:10
Waarom niet samen?
Over dure kado's met Sinterklaas...Ik zie niet in waarom dat niet zou kunnen. Bij uitzondering dan wel. Altijd héél veel en heel duur, zou ons ding niet zijn. Dan verwachten ze het op den duur ook.
Doorgaans is/was hier het Sintbudget beperkt. Als het eens 40 euro was, was het veel en daar zaten dan ook nog 'nuttige kado's' (pyama's of sokken) bij ook.
Maar toen ik zoveel jaar in dienst was op mijn werk kreeg ik bol.com-bonnen (collega's ) en geld kado (baas). En eigenlijk wilde ik een Wii. En niet alleen voor mezelf, daar konden we best allemaal mee doen. En het was nog vlak voor Sinterklaas ook. Kwam dat even leuk uit...dus zat er in de zak van Sinterklaas een Wii met daarop al onze namen...en een gedicht over 'samen doen' en ook nog 3 spelletjes, voor de kinderen beiden 1 en voor mama dus. De Wii was toen net uit en kostte best veel en inclusief de spelletjes was het iets van 380 euro (of nog iets meer? Ben het even kwijt..). En nog wat flutkado's om de zak een beetje te vullen (vooral 1 euro dingen en nuttige zaken die ze toch nodig hadden). En zo konden ze beiden op school, toen er werd gevraagd wat ze gehad hadden zeggen dat ze een Wii hadden gehad. Daar kwamen best reacties op van : "Wauw...."
Ik zou niet zo snel oordelen...je weet niet hoe die mensen in het dagelijks leven staan, of ze dat vaker doen (hier nooit, dat is volgens mij de enige keer dat we zo extreem veel geld investeerden in Sint) en wat hun budget is en of er nóg iets achter zit (zoals in ons geval mijn jubileum).
groeten albana

Valkyre
28-10-2012 om 08:10
Niet te vergelijken
Wij vieren Sint groots met mijn moeder en soms zus en gezin (voor ons budget dan, rond de 70 euro denk ik, afh van onze financiele situatie op dat moment, incl de obligate nieuwe flanelken pyjama en sloffen oid). Door oma, pardon, Sint, krijgt hij dan meestal een berg kleine dingetjes. Met kerst krijgt Spruitje van de duitse grootouders vaak een flink cadeau, maar van ons dan alleen nog een kleurboek en een nieuw pak stiften ofzo. Het hangt er ook erg vanaf wat Spruitje op dat moment interessant vindt/nodig heeft (fiets).
Maar ieder gezin is anders, de situaties zijn niet te vergelijken. Mijn zus en zwager hebben meer te besteden dan wij; hun kinderen hebben dan ook een Wii en beiden een DS of hoe zo'n ding ook heet. Wij hebben dat allemaal niet. Maar als we 't geld hadden, zouden we dat ook misschien wel kopen hoor. Leven en laten leven. Ik denk dat zij hun kinderen ook zeker wel leren wat de waarde van geld is; mijn neefje en nichtje sparen regelmatig voor dingen van hun zakgeld, terwijl Spruitje, die het met minder zakgeld en cadeau's moet stellen, elke binnengekomen 50 cent weer zo snel mogelijk uit wil geven... Kwestie van aanleg, denk ik. :-)
Valkyre

Yaron
30-10-2012 om 16:10
Geen vast bedrag
Wij hebben geen vast bedrag voor de Sintuitgaven, we hebben vier kinderen tussen 2 en 10 jaar en ik probeer wel het hele jaar door al wat kleine cadeautjes in te kopen voor in de schoen of voor pakjesavond. Waarschijnlijk krijgen de oudste 2 samen een cadeau en de jongste 2 ook. Dat zal met elkaar wel zo'n 200 euro zijn, verder krijgen ze dan nog wat kleine dingetjes, de jongsten bijvoorbeeld vouwblaadjes en andere knutselspulletjes en voor de oudsten weet ik het nog niet, zij geloven niet meer in de Sint en dan is het gemakkelijker als ze wat minder krijgen. Het totale bedrag zal denk ik op 250 euro komen voor ons alle zes, man en ik kopen ook altijd een paar kleine cadeautjes voor elkaar. Wel probeer ik elk jaar speelgoed te verkopen waar ze te groot voor zijn, meestal hou ik daar zo'n 100 euro aan over, dus zijn we ongeveer 150 euro kwijt dit jaar. Wij hebben bijvoorbeeld wel een WII, maar die is door de oudsten en ons samen betaald en niet voor Sinterklaas. En voor verjaardagen hebben we geen vast bedrag, één van de kinderen kreeg dit jaar een nieuwe (Marktplaats) fiets van 125 euro, een ander kreeg skeelers voor 35 euro en de jongste kreeg een duplo huis (van Marktplaats) van 25 euro. Daar letten wij en de kinderen dus niet op, soms krijg je dus een duur cadeau en een andere keer is het weer goedkoper, maar net wat de jarige wil en wat wij willen geven (de felbegeerde I-pad kregen ze dus niet).

Ilva
30-10-2012 om 16:10
Ipod
Mijn kinderen willen ook heel graag een Ipod (en de jongste een 3DS). Oudste geloven niet meer. Zij zijn dus al het hele jaar aan het sparen, hebben geld gevraagd voor hun verjaardag. Met Sinterklaas leveren ze het geld in en krijgen van ons het restant (ongeveer 50 euro). Ze krijgen dan hun zo geliefde Ipod. Jongste gelooft nog wel maar we hebben hem vertelt dat we contact hebben gehad met Sinterklaas en als hij mee betaald dan krijgt hij een 3DS. Hij is vlak na 5 december jarig. We hebben hem verteld dat we eventueel ook z'n verjaardaggeld wel naar de Sint willen sturen. Hij vond het een geweldig idee! Hij wordt 8 dus het is waarschijnlijk het laatste jaar dat hij geloofd (als hij ons niet in de maling neemt nu, haha). Ze krijgen dus wel een duur kado maar het grootste deel hebben ze zelf gespaard (en dan ook alles he, zakgeld, verjaardagsgeld, rapportgeld ect.).

Vertigo
30-10-2012 om 18:10
Leuke discussie
Ik zat ook te overwegen om dit jaar mijn moeder eens te vragen om 1 mooie doos lego voor onze kinderen ipv 20 liflafjes. Maar ja, dat haalt ook de lol van zo'n avond.. Ik wacht wel af of iemand iets opstart :)

Anneke
30-10-2012 om 20:10
20 liflafjes
Er zit een hele wereld tussen 1 cadeau pp in de zak of 20 liflafjes per persoon. Maar ik ben het wel met je eens, hoor. Bij Sinterklaas horen (naast gedichten, pepernoten, gezelligheid, chocolademelk) wel minimaal een hele volle zak met cadeautjes. En wij hebben ook wel eens een groot cadeau gegeven (wat uberhaupt niet in een zak paste dus alsnog verstopt stond in de garage) maar dan verzinnen we er wel vier cadeautjes van 1 euro bij per kind.
Wij doen hier vijf cadeautjes per kind (afgesproken met schoonzus), daarnaast voor iedereen een surprise. Oma en opa doen meestal nog wat in dezak voor iedereen en wij voor opa en oma. Daarnaast stoppen we nog wat cadeaus of nuttige zaken in de za voor de volwassenen (zodat onze kinderen ook nog wat geduld aanleren)

Genista
31-10-2012 om 10:10
Dat zie ik dan weer niet zo...
Waarom is de lol eraf met minder cadeaus? Dat zie ik écht niet en bij ons zijn er dus ook geen vijf pakjes pp, maar twee ofzo.

Fred de Velde
31-10-2012 om 15:10
Ben je zo gauw klaar
"Waarom is de lol eraf met minder cadeaus? Dat zie ik écht niet en bij ons zijn er dus ook geen vijf pakjes pp, maar twee ofzo."
Na 1 ding ben je klaar voor de avond.
Ik vind het nog steeds leuk, meerdere kleine dingen, zodat je de hele avond het idee hebt dat je nog een leuk kleinigheidje kunt verwachten..

Vertigo
31-10-2012 om 21:10
Nou eh snel klaar...
Als je met 8 kleinkinderen en 7 kinderen en grootouders bent, en je echt NOOIT snel klaar hoor haha.

Genista
01-11-2012 om 09:11
Fred
Nou, dat valt nogal mee. We vieren weliswaar alleen met ons gezin (=5 personen), maar dankzij wat extra uitpakwerk, tussengedichten, doorgeefpakjes en dergelijke zijn we met twee pakjes pp echt wel tot ruim na kinderbedtijd bezig. Je kunt wel lekker de tijd nemen voor alles.