Algemeen Ouderschap
U bevindt zich op het algemene (landelijke) CJG-forum.

Hombre
03-04-2012 om 20:04
Sdq sterke kanten en moeilijkheden - ouderlijst
De oudste (bijna 6) mag binnenkort weer bij het CJG komen opdraven. Onderdeel van de voorbereiding is dat je een vragenlijst mag invullen waar blijkbaar uit moet komen in hoeverre je kind een probleemkind is.
Het bevalt ons niet. Om te beginnen wordt er nergens aangegeven dat het optioneel is om dat ding in te vullen. Ten tweede wordt er gesuggereerd dat het is ter voorbereiding van het gesprek terwijl uit de kleine lettertjes duidelijk blijkt dat de gegevens opgeslagen gaan worden en gebruikt (o.a.) voor wetenschappelijk onderzoek. Ik dacht dat je voor onderzoeken altidj expliciet toestemming moest geven.
We zijn echt niet te beroerd om hulp in te roepen mochten we tegen opvoed- of gedragsproblemen aanlopen, maar we zijn (samen met juffen en kdv-leidsters) best in staat dat moment zelf te kiezen.
Wat denkt de OO-community van dit soort vragenlijsten/onderzoeken?

skik
05-04-2012 om 11:04
Temet
Die lijsten zijn enerzijds bedoeld om te kijken hoe het met jouw kind gaat, anderzijds voor statistische doeleinden.
Maar waarschlijnlijk is het ijdele hoop te denken dat wanneer we allemaal invullen dat wij ze volgens het boekje opvoeden en onze kinderen zich volgens het boekje gedragen, de beleidsmakers ook daadwerkelijk denken dat het met de Nederlandse jeugd goed gaat. Want uit Amerikaanse cijfers blijkt dat 1 op de 4 kinderen mishandeld wordt (ofzo), dus dat moeten er in Nederland dat toch ook wel zoveel zijn. En als we ze niet vinden moeten we nog harder zoeken of de criteria verruimen. Zoiets.
skik

Hanne.
05-04-2012 om 12:04
Regio (temet)
Het gaat over een CB in de regio kennemerland. (Hoewel we van regio gewisseld zijn en we in de tijd dat ik kritiek leverde onder Amsterdam Amstelland vielen).
De test is een test van de vragenlijst. BEvalt deze beter. Zowel voor ouders als voor CB verpleegkundigen/artsen. Voorals nog dus alleen bij ons, en dan weet ik niet of 'ons' het specifieke CB is of de hele regio.

AnneJ
05-04-2012 om 13:04
Risico sociaal wenselijk
Het risico van het invullen van een sociaal wenselijke lijst is dat de lijst van de juf of meester afwijkt en dat er in het gesprekje met je kind afwijkende antwoorden komen. Sta je ook mooi te kijk en zal er vanaf hangen hoe dat geinterpreteerd wordt. Moeder weet het niet is dan nog een aardige.

Temet
05-04-2012 om 14:04
Dat ook nog ja
AnneJ, dat had ik helemaal niet eens door maar je hebt natuurlijk gelijk: als er ook nog een lijstje door de leerkracht wordt ingevuld vallen eventuele verschillen wel op.
Of niet. De eetgewoontes van mijn kinderen zouden allicht aanleiding geven tot opgetrokken wenkbrauwen. Zoon heeft echter mooie witte tandjes, geen overgewicht, en krijgt naar school volkorenboterhammetjes mee, dus denkt de juf vermoedelijk dat het op dit vlak allemaal fantastisch gaat
Groeten,
Temet

Karmijn
05-04-2012 om 18:04
Nooit toestemming geven
Ik geef nooit toestemming om mijn kind met de leerkracht te bespreken. Dat vind ik namelijk het meest middeleeuwse geheel van die hele schooldokter. Wijze juf en verstandige dokter gaan samen het kind van die domme moeder bespreken, want zij weten wat het beste is. Jakkes.
Als de leerkracht dingen bij mijn kind ziet, waar zij vragen bij heeft, mag ze daar met MIJ over spreken. Ik ben namelijk de wettelijke vertegenwoordiger van mijn kind. Stel nu dat er echt sprake is van grote zorgen en wil ik niet in gesprek, dan kunnen ze naar mijn huisarts gaan. Die doet niet aan onnodige dossiervorming en houdt zich aan zijn medisch beroepsgeheim.

angelina ballerina
05-04-2012 om 20:04
Temet
Ik kwam er achter dat de juf ook een lijst in had gevuld doordat ze daar later in een gesprek iets over zij. Ik heb geen toestemming vooraf gegeven en schoolarts had er niks over gezegt. Later begreep ik van juf dat ze dat standaard doen, in elk geval in onze regio. Dit wordt echter niet naar ouders gecommuniceerd al zag ik later dat het wel, enigzins onduidelijk, ergens in de schoolgids staat.

even anders
05-04-2012 om 23:04
Kindermishandeling
Bij een therapeute hing een grote poster over kinderrechten. Zoon las ze ernstig door, keerde zich naar me toe en zei: "Zie je wel, je mag me niet mishandelen, mama!". Therapeute keek me met grote ogen aan. Later bleek dat hij dacht dat "mishandelen" betekende: hem zijn zin niet geven. Tja, daar gaat je goede reputatie...

albana
06-04-2012 om 11:04
Alcohol
Wij zitten bij schoolarts waar we wel enigzins naartoe moeten, want dochter kwakkelt altijd met ondergewicht en geringe lengte. Vragenlijst niet ingevuld, dus vraagt schoolarts ze tussen de bedrijven door even zelf. Of ze wel eens alcohol heeft gedronken of gekregen. Ik zeg 'nee', dochter (11) zegt 'ja'. Ik met grote ogen pardon???? Jaha toen er op het strand waren met (noemt naam oom en neef van 24) toen kwam die en die en die had een glas alcohol en toen dacht ik dat dat mijn cola was.....en dronk ervan.
Ik kende dat hele verhaal niet.....en stond er met een rood hoofd van wanneer was dat dan? En weet papa dit? En waarom heb je dat niet verteld? "Nou je hebt het ook nooit gevraagd" zegt dochter....
Papa wist het trouwens wel, maar had het niet belangrijk geacht, want van schrik van de vieze smaak had ze alles meteen weer uitgespuugd (op strand hé?). Maar dát laatste vertelde ze even niet aan de schoolarts...
groeten albana

Karmijn
06-04-2012 om 15:04
Triest
Triest toch eigenlijk, dat ouders zich zo beoordeeld en gewogen voelen door die stomme ggd, dat ze zich gaan schamen, als er een onschuldig feitje aan het licht komt.
Alsof de ggd een soort opvoedpolitie is. Bah.