Algemeen Ouderschap
U bevindt zich op het algemene (landelijke) CJG-forum.

Vedoke
18-01-2015 om 22:01
Restjes middageten, wie krijgt voorrang om ze 's avonds op te eten ?
Soms is er van het middageten wat over. Soms net niet genoeg voor een 'volle maag' voor het avondeten voor 1 persoon. Soms voor 1,2 a 2 personen. Ik heb twee kinderen. Vroeger thuis was het de gewoonte dat (ik en mijn broer) eerst mochten nemen, was dan het restje op, dan was het op en aten ma en pa een boterham. Nu bij ons thuis wil mijn man het restje vaak opeten. Hij vindt dat hij dat voorrecht heeft. Gevolg : zoon vindt papa een klein beetje egoïstisch (want zoon verheugt zich vaak ook op het restje). voorbeelden van de restjes : nog enkele stukjes stoofvlees met veel saus/aardappelen waar gebakken patatjes van gemaakt worden of koude aardappelsla,...
Heb het er met manlief al over gehad, kwam ruzie van, ouders hebben voorrang vindt hij. Dus zit zoon boterham te eten terwijl pa geniet van het restje. Moet ik dan echt koken met de bedoeling genoeg rest over te houden ? (wat best moeilijk is want ene dag wordt haast het dubbel aantal aardappelen gegeten dan de andere dag)
Dus mijn vraag : wie krijgt het restje als het maar zo weinig is ?

Astrid
25-01-2015 om 11:01
zeg dan op tijd op
Er gaat daar een hoop mis met opzeggen, op pauze zetten (die pauze is eindig namelijk en dan krijg je ineens weer een box die je moet afnemen).
Ik heb het meer over het verschil in, dat als je een bouwvakker bent of een kantoorbaan hebt, je lijf weer bouwstoffen nodig heeft. Die krijg je niet uit het karige dat de box je voorschotelt, tenzij je gewicht wilt verliezen.
Het is niet goedkoop. Je betaalt voor afgepaste hoeveelheden; het gemak.
Daarbij betaal je voornamelijk voor vervoer en opslag. Logisch, want ze rijden heel het land door.

Barvaux
25-01-2015 om 11:01
shoarma
Inderdaad, als wij broodjes shoarma eten dan hebben we ook wat meer nodig omdat het bij die maaltijd dan wat meer om het vlees gaat ook al gaat er paprika, ui en sla in het broodje.
Ik denk alleen dat het probleem in de twee broodjes per persoon zit. Wij zitten toch wel aan 12 voor 4, soms wel 14/15.

Meisje Klein
25-01-2015 om 13:01
Hello Fresh
Wij hebben ook Hello Fresh en er zitten leuke gerechten bij die je zelf niet snel zou maken. Ik kijk echter wel elke week of de gerechten van de volgende week me aanspreken en dan bepaal ik of ik een box laat komen. Zo hoeven de gerechten met de goedkope vissoorten als koolvis en heek voor mij niet.
Nou zijn wij geen grote eters, maar ik vind de porties ook niet heel royaal. Je betaalt voor de bijzondere recepten en niet alledaagse biologische ingrediënten. En uiteraard het gemak.

Astrid
25-01-2015 om 14:01
maar
Maar hello fresh is niet biologisch. Er zitten soms biologische producten in, maar niet standaard en dat is ook niet hun uitgangspunt.
"HelloFresh Boxen
Zijn alle ingrediënten biologisch?
De producten in onze box hebben niet altijd een biologisch keurmerk. We selecteren producten op basis van enkele criteria: de producten moeten vers en lekker zijn, het moet duidelijk zijn waar de producten vandaan komen en ze moeten zijn geproduceerd met respect voor de natuur, het milieu en dierenwelzijn. Dit vinden wij belangrijker dan een keurmerk en dit betekent dat niet al onze producten een biologisch keurmerk hebben. Kijk voor meer informatie over onze selectiecriteria onder het kopje filosofie."

Meisje Klein
25-01-2015 om 14:01
Weet ik
Niet alles is biologisch inderdaad, maar wel het merendeel van de producten die je krijgt.
Overigens hebben wij ook een tijdje De Krat gehad, maar het voordeel van HF vind ik dat je dus vooraf kan zien wat erin zit en dan kan bepalen of je de box wilt bestellen of niet. Misschien kan dat nu ook wel met De Krat hoor, maar toen wij 'm hadden kon dat nog niet.
Uiteraard is dan het verrassingseffect weg, maar het voorkomt teleurstellingen :-)

Juno
25-01-2015 om 16:01
Ik vond het wel leuk
Ik vond Hello Fresh wel leuk. Had er ook de fruitbox bij. Het grote nadeel van HF vnd ik de bewerkelijkheid van de recepten, je kan nooit even hup op routine koken en de overdaad aan geitenkaas. Ik ben als enige in het gezin vegetariër en de vis/vleesrecepten waren niet makkelijk om te bouwen naar vega. Verder hou ik niet (NIET) van geitenkaas en heb ik een notenallergie. Dat was best lastig. Veel recepten werden erg lekker gevonden en het fruit was prima. In mijn hebberigheid had ik voor de gratis eerste bestelling zowel de grote fruitbox als de vegabox als de reguliere box voor drie dagen gedaan. Niet handig, omdat het in de praktijk niet mogelijk is om met HF twee soorten maaltijden te bereiden en je dezelfde bestelling een aantal keer moet afnemen.
Na een paar maanden weer gestopt.
Toevallig afgelopen week shoarma gegeten, voor vijf personen had ik 1500 gram vlees en zo'n 15 broodjes. Ik hield iets vlees over. Nu had ik een gast dus wel royaler ingekocht. Anders heb ik 1000 gram voor vier personen, blijft ook iets van over. Ik eet dan linzen met een gefruit uitje en wat knoflook in een broodje. Ik reken drie broodjes per persoon.

Meisje Klein
25-01-2015 om 21:01
Juno
Grappig, ik heb nog nooit geitenkaas gehad met HF. Wel vaker heek en koolvis en daarop een tijdje afgeknapt.
Ik hou best van vis, maar als ik flink wat betaal voel ik me bekocht met dit soort inferieure soorten. Geitenkaas zou ik prima vinden. Zo zie je maar, zoveel mensen zoveel smaken.

Kaaskopje
26-01-2015 om 00:01
13 euro
Barvaux, het kan inderdaad goedkoper, ik denk dat ik daar zelfs extremer ervaring mee heb dan jij, maar nu we met ons tweeën eten voor een groot deel van de week, is het ook gewoon leuk om eens wat buiten het normale paadje te koken en dat doe je wel met HF. Het leuke van HF is dat je alles vers maakt en zonder pakjes. Pakjes zijn makkelijk en ik vind het ook prima dat ze er zijn, maar ik merk toch dat het echt lekkerder is om mie bijvoorbeeld zelf te maken met verse gember e.d.. Dus in de winkel zou je dan ook gember moeten kopen, een pepertje, nog wat vers spul, de mie, sojasaus, e.d.. Alles bij elkaar kost dat ook wat.

Mina
26-01-2015 om 00:01
Hello Fresh: hoeveel porties voor twee volwassenen en een kind
Wij zijn hier met twee volwassenen en 1 kind van zeven jaar oud. Meestal kook ik ongeveer de hoeveelheden voor twee volwassenen, en dan is het genoeg voor ons drieën. Kind krijgt altijd voorrang, dus als het te weinig is dan eten de volwassenen minder.
Bijvoorbeeld: voor een volwasssene reken ik 75 g. pasta p.p., ik kook dus 150 g. voor ons drieën en dat gaat meestal schoon op.
Kind eet meestal niet weinig!
Nu zag ik die Hello Fresh boxen en dat lijkt me wel interessant. Maar moeten we dan een box voor 2 of voor 3 personen nemen?

Meisje Klein
26-01-2015 om 08:01
2 personen
Al hangt het ervan af of je kind een flinke eter is, maar dat lijkt bij jou niet het geval. Aan pasta krijg je bij HF ongeveer 180 gram dus dat moet in jullie geval voldoende zijn.
Wij eten ervan met 2 volwassenen en 2 kinderen (9 en 5 - kleine eters). Maar soms maak ik iets aparts voor ze, afhankelijk van wat er op het menu staat.

Juno
26-01-2015 om 09:01
Mina
Ze hebben vaak flinke aanbiedingen, soms wel €25,- korting of meer. Als je het abonnement aangaat voor twee personen, kan je altijd nog een grotere doos bestellen. Volgens moj kan je ook een proefbox bestellen om te kijken of het bevalt. Ik zou niet voor vijf dagen nemen, je kookt je anders helemaal het schompes.

Juno
26-01-2015 om 09:01
Kaaskopje
Ik heb altijd een stuk verse gember en wat pepers in de vriezer liggen. Bevroren gember kan je makkelijk verwerken, je hoeft het niet eerst te ontdooien. Dat maakt het weer wat makkelijker. Als je regelmatig uit een bepaalde keuken kookt is het handig om daar de kruiden van te hebben, dan is de drempel wat minder hoog.

Mina
26-01-2015 om 10:01
Dank, De Krat
Dank voor de reacties!
Ik heb er nog eens goed naar gekeken (ik kende het hele concept nog niet), en gezien dat De Krat me waarschijnlijk beter zal bevallen dan Hello Fresh. De Krat komt ook als beste uit een test van Kassa. Verschil met Hello Fresh is dat De Krat meer verse streekproducten bevat en wat voordeliger lijkt. In ieder geval komt De Krat op mij sympathieker en bijzonderder over.
Bij De Krat kun je nu ook vooraf zien wat er in zit.
Er zijn ook nog een hoop andere van dat soort boodschappendozen trouwens...
Er is een merk met een doos voor twee personen, waarbij je nog los dingen kunt bijbestellen, dat is handig voor volwassenen met kinderen die niet als een hele persoon meetellen.
Het lijkt me een nadeel als de recepten erg bewerkelijk zijn, ik zag bij HF dat veel recepten wel 45 min. duren.
Maar het lijkt me een leuk concept, ga het maar eens proberen, ben benieuwd of we dan er aan toe komen om het inderdaad allemaal te gaan koken...

Meisje Klein
26-01-2015 om 11:01
De Krat
Waar wij met De Krat tegenaan liepen is dat het een Weekendkrat is en het de bedoeling is dat je de recepten in het weekend maakt. Wij hebben dan vaak afspraken/uitjes dus dat paste niet echt (ook ivm de krappe THTs). Nu met HF is de levering op maandag en kunnen wij de recepten in de loop van de week maken.
Maar voor jou zal dit misschien niet bezwaarlijk zijn hoor, gewoon proberen!

Angela67
26-01-2015 om 12:01
alleen groente?
als je graag afwisseling wilt maar niet 'verplicht' aan recepten vast wilt zitten en of hoeveelheden, ga dan voor een groentezak.
je krijgt receptideeen erbij en op internet kun je ook op hun website het hele archief van de recepten raadplegen.
je eet met de seizoenen mee, vegetarisch/vlees/vis is geen discussiepunt, de kinderen zijn makkelijker te overtuigen 'want het zit in de zak dus het moet op' .
www.odin.nl bevalt ons al jaren goed.
gr Angela

Mina
26-01-2015 om 16:01
De Krat ook voor door de week
Ik zag op de website dat De Krat ook voor door de week is, op maandagavond bezorgd.
Voor het weekend kun je een speciale "luxe" krat bestellen.
Waarschijnlijk hebben ze het concept aangepast n.a.v. dit soort bezwaren...
Prijs is iets lager dan HF en je schijnt dus meer waar voor je geld te krijgen.

Meisje Klein
26-01-2015 om 16:01
nou mooi!
Het is voor ons alweer een tijdje geleden dat we De Krat hadden dus goed om te horen dat dat veranderd is.
Kunnen ze wel aan hun marketing werken, want het lijkt me voor hun zeer nuttig om oude klanten hierover te informeren. Maar via OO gaat het ook ;-)

Mina
26-01-2015 om 17:01
marketing
Ik heb sterk het idee dat Hello Fresh veel meer aan marketing doet dan De Krat (we kregen laatst kortingskaarten opgestuurd van HF bijv.). Dit betekent dat je bij HF relatief veel voor marketing betaalt en dus daardoor minder etenswaar voor je geld krijgt dan bij De Krat.
Ik hoorde via dit forum over De Krat, waarvoor dank.

amk
26-01-2015 om 18:01
best prijzig
die krat en hello fresh. En dat is alleen voor je avondmaaltijden en niet eens voor de hele week. Wij besteden voor een hele week 3 maaltijden per dag, tussendoortjes en ander huishoudelijk spul (tandpasta, schoonmaakmiddelen etc) zo'n 50 euro per week.

Moni
26-01-2015 om 19:01
Ik vind het ook prijzig
Maar ons budget is hoger dan dat van AMK. Jij bent toch met één volwassene en een kind. Wij zijn met twee volwassenen en twee pubers.
Ik krijg het idee dat hello fresh en dergelijke initiatieven eerder bedoeld zijn om mensen andere dingen te leren koken, over de drempel te stappen van het gewone. Daarnaast is er ook de gemaksreden. Voor beide redenen betaal je een prijs.
Wij koken vaak aparte dingen, hebben allerlei kruiden en gember etc. in huis (die zijn niet duur als je ze geregeld gebruikt, Aldi heeft goede verse gember). Daarnaast is hier voldoende tijd om boodschappen te doen. Voor ons dus geen krat of box.
Wat ik wel leuk vind is dat mensen anders gaan koken. En dat is veel beter dan koken uit al die doosjes en pakjes. Terwijl de inhoud vooral kunstmatig is en veel minder lekker dan het echte werk.

Meisje Klein
26-01-2015 om 20:01
prijzig
Het is zeker ook prijzig en daarom bestel ik het niet elke week. Ik kijk elke week of de recepten me aanspreken en of we thuis eten (dat het praktisch gezien uitkomt). Maar je kunt ook inspiratie opdoen door leuke recepten op de site uit te kiezen en de ingrediënten zelf te kopen. Niemand die je tegenhoudt. Maar het heet idd niet voor niets 'De Gemakskrat'
Maar Moni, ik denk dat de mensen die dit bestellen een bovengemiddelde interesse voor koken hebben hoor. En die hebben daar ook geld voor over. Die maken hun pastasaus zelf en niet met saus uit een pot. Alleen is het soms leuk om wat andere inspiratie te hebben.

Kaaskopje
27-01-2015 om 23:01
Meisje Klein
Ik heb nu wel in de gaten dat ik voor woensdag moet overleggen of we de doos wel moeten laten komen. Deze week was er even crisis toen we hoorden dat dochter de hele week thuis zou eten, haha. Inmiddels is duidelijk dat ze twee dagen niet meeëet dus de crisis is weer bezworen. (We hebben HF voor 3 dagen.) Voortaan gaan we voor woensdag maar even vragen hoe vaak ze thuis denkt te zijn:-).
Ik heb overigens geen bovengemiddelde interesse voor koken. We hebben er (tijdelijk) wel wat extra geld voor over. Ik ben er met een flinke korting aan begonnen en het beviel ons eigenlijk best goed. Wij zijn blijkbaar niet zo avontuurlijk en culinair begaafd dat we altijd maar weer iets origineels op tafel weten te toveren en met de ingrediënten van HF hebben we eigenlijk nog geen dag iets gegeten wat we normaal al zo maakten. Deze week lijkt het voor het eerst te gaan gebeuren: gebakken aardappels, bloemkool en kaassaus met een worstje. Kaassaus maak ik altijd al zelf:-)
Ik zei dat we er nu iets meer voor over hebben, maar daartegenover staat dat ik tegenwoordig ook zelf brood bak en dat is meestal weer goedkoper dan uit de supermarkt. Ik heb sinds kort een elektrisch mes waarmee ik mooie dunne plakken kan snijden en die leg ik meteen als het brood afgekoeld is in de vriezer. Komende week is het brood wat ik lekker vind in de aanbieding, dus dan is kopen weer goedkoper.

Meisje Klein
28-01-2015 om 08:01
plannen
Ja het is wel een kwestie van plannen Maar goed, dan hoef je je ook niet druk te maken om boodschappen. Wij hebben de noodles met viskoekjes en de soep met olijfbrood inmiddels op. De bloemkool met worst volgt donderdag.
Bloemkool maak ik overigens nooit, vind het eigenlijk smerig vooral met die witte saus die de meeste mensen erbij eten. Maar ik geef het een nieuwe kans...
OK, ik dacht dat de meeste die er extra geld voor over hebben ook in zijn algemeenheid meer geld voor eten over zouden hebben. Hoeft natuurlijk niet altijd. Bij ons is eten en koken wel belangrijk.
Brood zelf bakken doe ik dan weer nooit, maar lijkt me heerlijk!

Suze
28-01-2015 om 09:01
Meisje Klein / restjes
Grappig, ik vind bloemkool heel lekker, vooral met die witte saus erbij . Maar die eet ik er vaak niet bij ivm extra calorieën/geen tijd.
Je kan het een keer proberen met alleen nootmuskaat erover, misschien vind je dat lekkerder.
En als je het niet lekker vindt met nootmuskaat: misschien met een beetje geraspte kaas?
Wel grappig dat dit draadje een Hello Fresh / De Kratdraadje is geworden .
Ben wel benieuwd of TO nog meeleest en hoe ze nu thuis met de restjes omgaat na alle reacties hier.
Wat ik me nog afvroeg: TO (als je nog meeleest), waarom kook je op die paar dagen nou 's middags? Dat levert 's avonds zoveel gedoe op, kan je niet beter op die dagen ook gewoon 's middags brood eten en 's avonds warm?
NB: 's middags warm eten is wel gezonder voor de mens (als je dan 's avonds alleen brood eet, niet ook weer warm), maar met al dat gedoe zou ik toch voor 's avonds warm kiezen.

Barvaux
28-01-2015 om 09:01
kaaskopje
Je wéét nu dat je ook zonder pakjes kan koken maar je hebt de recepten niet. Is het dan niet veel logischer en goedkoper om een site te vragen hier waar goede recepten op staan of dat boekje te kopen van 'koken zonder pakjes met karin' of iets dergelijks? Om de beurt zoek je een recept uit en dat koop je dan, ben je niet afhankelijk van je dochter en of je wel zin hebt in bloemkool en volgens mij is het toch echt goedkoper.
Reageer op dit bericht
Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.