Algemeen Ouderschap Algemeen Ouderschap

Algemeen Ouderschap

U bevindt zich op het algemene (landelijke) CJG-forum.

Restjes middageten, wie krijgt voorrang om ze 's avonds op te eten ?

extra

Ik kook hier ook royaal en wat over is gaat meestal de volgende dag tussendoor op en soms vries ik wat in als het erg veel is. Pubers hebben altijd honger en een gezonde warme hap is een goede keuze, inderdaad eventueel op een boterham als het niet zoveel is.
Tegenwoordig eten ze hier pizza op vrijdag. Dat vind ik pubereten en gelukkig is er voor mij dan nog iets extra's van donderdag over.

Liz

Liz

21-01-2015 om 17:01

Barvaux / restjes bewaren

"Man, oudste en ik eten bijna altijd twee borden vol".

Wauw, zijn dat hele kleine bordjes of eten jullie (alledrie) echt onwijs veel?

Ik zou wel willen hoor, daar niet van, maar dat lijkt me voor mij en tenminste 1 van mijn kinderen zeker niet verstandig om een gezond gewicht te behouden .

On topic: ik gooi echt niet graag eten weg. Staat me echt tegen. Ben ook zo opgevoed (door honger van een ouder in de 2e WO ingegeven).

Maar ik hou er ook niet van dat iemand meer moet eten dan zijn lichaam zegt, zo van "eet jij nog even de pan leeg". Alleen als het groente (weinig calorieen) betreft kan ik daar nog wel mee leven, maar ik zal zelf niet snel aandringen bij een ander.

Wij houden regelmatig eten over, omdat de een of de ander minder eet, iets minder lekker vindt, opeens iemand niet thuis eet (bij klasgenoot blijft eten bijv.) of wat wat dan ook.

Restjes in de pannen gooi ik helemaal niet graag weg, op de borden meestal wel (hebben we sowieso veel minder vaak en kleinere hoeveelheden), maar soms bewaar ik zelfs die (als het vrij veel is en niet alles door elkaar zit).

Als ik 1 persoons porties heb of meer, dan vries ik het in. Soms maak ik bewust iets meer vleesjes en stop ik er 1 of meer in de diepvries, zodat ik op makkelijke dagen snel nog wat vlees in de magnetron kan opwarmen. Erg handig (vind ik dan).

Bij kleinere restjes (vaak groente of aardappels) bewaar ik het in de koelkast en probeer die dan de dag(en) erna te eten, meestal 's avonds. Soms vormen meerdere kleine restjes samen (evt. met een vleesje uit de diepvries) weer mooi een 1 persoonsmaaltijd. Van een andere maaltijd kan dan soms weer een hele portie in de diepvries .

En soms komen de kleine restjes helaas niet helemaal op. Dus soms gooi ik toch erg tegen mijn zin maar eten weg .

Barvaux

Barvaux

Gewone borden

Ja, wij eten echt heel veel en dan gaat er daarnaast nog elke dag een bruin brood plus vier losse sneetjes door elkaar. Oudste zit nu precies op de grens tussen te dun en normaal en jongste zit er zelfs nog onder. Man en ik zitten gewoon midden in 'normaal'. Jongste eet niet zo veel maar kwam de laatste weken hongerig uit school. Nu eet hij zes boterhammen in plaats van vier en dat scheelt al wat.

Er staat nu een zuurkoolschotel in de oven van een kilo zuurkool, 1,5 kilo aardappelen met kaas, worst, rozijnen en ananas. Daar blijft waarschijnlijk 1/8 van over (lekker morgen voor mij).

Annet

Annet

Liz, even off topic

Jij hebt het over vleesjes. Mijn man gebruikt dat woord ook. Ik heb het, behalve dan bij hem en zijn ouders, nog nooit gehoord.
Is het iets Limburgs? Of iets Indisch?

Hanne.

Hanne.

21-01-2015 om 19:01

dik restjes en veel

Ik bewaar veel, maar niet als het al op een bord heeft gelegen. Ik krijg regelmatig onverwacht bezoek en ik vind dat ik het niet kan maken om die gebakken aardappelen voor te zetten waar mijn peuter al met zijn handen/kwijlvork aan heeft gezeten.

Wat ik bewaar is wel afhankelijk van wat er verder op de planning staat. Een hap sperciebonen of 1 aardappel kan de volgende dag prima door de ragout of een gevulde maaltijdsalade of de soep. Maar eten we de dagen niets waarin ik het kan verwerken dan gooi ik het weg. Restjes rauwkost gaan de volgende dag vaak als salade mee naar het werk/naar school.

Dik worden we er niet van. Of ik nu een restje salade mee neem of en verse koop maakt naturlijk niet uit. Idem voor een voor een pita met een restje hamburger of een pita met een vers etukje vlees.

Jaina

Jaina

21-01-2015 om 19:01

Verschilt

Ik kook meestal redelijk ruim. Zeker nu onze kinderen ouder zijn en soms uithuizig zijn rond etenstijd is het vaak moeilijk gissen hoeveel we precies nodig hebben. Bovendien willen die kinderen misschien nog wel wat eten als ze thuiskomen. Sowieso is het met oudere kinderen best handig om in de vriezer wat te hebben liggen voor als ze honger hebben.
Soms gaat het eten ook helemaal op.
Eten wat op de borden heeft gelegen gooi ik wel weg.Kleine kinderen moedig ik dan ook aan kleine porties op te scheppen zodat ze opeten wat er op hun bordje ligt. Ik heb liever dat ze drie keer een beetje opscheppen dan een keer heel veel en dan de helft laten liggen. Grote kinderen en volwassenen kunnen hopelijk zelf redelijk inschatten hoeveel ze gaan eten.
De rest van de salade en soms brood gaat elke avond naar de kippen. Als er nog een heel kleine restje groenten/aardappels/rijst is gaat dat ook naar de kippen. Een wat grotere portie vries ik in.
Verder hoef je restjes niet als extra te eten. Als ik als lunch een restje van het een of ander eet dan ga ik dan uiteraard er geen brood meer bij nemen.
Twee borden avondeten vind ik overigens helemaal niet extreem veel. Dat gaat hier bij veel gezinsleden ook wel in.

guera

guera

22-01-2015 om 13:01

Ik sta ook te kijken van sommige hoeveelheden. Als ik tegen jongste zeg schep zelf maar op dan neemt ze 1 rijstkorrel en 1 sperzieboon. Die krijgt dus iets voorgeschoteld van mij. Dat hoeft niet perse helemaal op, maar is niet mega veel.
Wij eten met ons 4 dan ook vaak 3 stukjes vlees. Dus bv 3 hamburgers met z'n vieren. Zo'n zakje krieltjes van celavita daar houden we bijna van over, maar als dat 1 eetlepel is ga ik dat niet bewaren. Niemand die dat ooit nog opeet. Ik wil ook niet de volgende dag rekening moeten houden met dat wat er over was. Ik doe boodschappen voor meerdere dagen en als de dag erna pasta op het menu staat zit ik met die lepel aardappeltjes. En de dag daarna heb je een lepel aardappels en een lepel pasta/pesto. Dat vindt niemand hier lekker/leuk :)
Dus 2 borden? 1,5 kilo aardappels????

Hanne.

Hanne.

22-01-2015 om 14:01

wie eet er mee

De hoeveelheid die er gegeten wordt is natuurlijk ook sterk afhankelijk van wie het eet. Zijn de 4 personen aan tafel een peuter een kleuter en twee ouders die kantoorwerk doen of gaat het om 2 tieners met 2 ouders die de hele dag fysiek zwaar werk doen? Dat valt niet te vergelijken.

Idem voor 2e porties. Bestaat die uit een groot bord salade of een extra gehaktbal met jus? Bij ons vaak het eerste want veel vlees is er niet (2 kipfilets voor 5 personen oid).

Hier wordt veel brood gegeten. Voor 5 personen dagelijks een heel brood. Aan de andere kant zou ik blij zijn als mijn jongste 1 sperzieboon en 1 korrel rijst zou eten. Dan vertienvoudigt de groenten inname!

Charis

Charis

22-01-2015 om 16:01

Boodschappen voor meerdere dagen en restjes

Net als Guera doe ik inderdaad ook boodschappen voor meerdere dagen. En daarvan gaat eigenlijk meestal elke dag alles op. Als ik al eens wat aardappels of rijst overhoud, ga ik dat niet bewaren voor een volgende dag waarvoor ik al een andere maaltijd heb gepland.

Mijn verbazing over al die restjes geldt dan ook geloof ik ook voornamelijk de logistieke kant ervan (bewaren, invriezen, ontdooien, opwarmen, bedenken waar het bij kan en wanneer, etc).

Ik vind het al gedoe zat om elke dag van de week een zelfgekookte maaltijd op tafel te zetten, laat staan dat ik nog aan restjesbeheer moet doen :-)

Liz

Liz

Charis

"Mijn verbazing over al die restjes geldt dan ook geloof ik ook voornamelijk de logistieke kant ervan (bewaren, invriezen, ontdooien, opwarmen, bedenken waar het bij kan en wanneer, etc).

Ik vind het al gedoe zat om elke dag van de week een zelfgekookte maaltijd op tafel te zetten, laat staan dat ik nog aan restjesbeheer moet doen :-)".

Haha, ik snap hem wel. Ik werk ook 4 dagen, man fulltime, en doe 2x pw de boodschappen. Snap jouw verbazing, ook gezien de logistiek. Ja, je hebt gelijk. Maar mijn weerzin tegen eten weggooien is nog net wat groter, dus doe ik het toch.

Overigens vind ik zo'n restjesmaaltijd met 3 of 4 porties uit de diepvries ook wel weer lekker. Alleen opwarmen, niet weer echt koken.

En overigens: ik gebruik de restjes alleen voor ons gezin, niet voor gasten. Ook altijd handig als er maar 1 of 2 thuis eten en de rest andere dingen heeft: hoef je ook weer niet te koken. Heerlijk en scheelt ook weer geld.

Maar vooral: het eten wordt opgegeten, dat wat de (mijn) bedoeling is .

Liz

Liz

Annet

"Jij hebt het over vleesjes. Mijn man gebruikt dat woord ook. Ik heb het, behalve dan bij hem en zijn ouders, nog nooit gehoord.
Is het iets Limburgs? Of iets Indisch?"

Geen idee.

Bij nalezing vond ik het woord "vleesjes" (door mezelf dus gebruikt) eigenlijk heel raar. Normaal zou ik zeggen "stukjes vlees" of "porties vlees" of zo. Maar misschien gebruik ik het onbewust vaker dan ik weet.

En mijn moeder houdt wel erg van indonesisch eten, maar ik vermoed dat je dat niet bedoelt .

Annet

Annet

Jammer Liz

Nou weet ik nog niet waar dat woord vandaan komt :-)
Ik houd ook van Indonesisch eten maar voor het woord 'vleesjes' ben ik allergisch.

amk

amk

22-01-2015 om 17:01

restjes

ik plan gewoon dat er restjes zijn. Want die eet ik op de dagen dat mijn dochter niet bij mij is. Warm ik op op mijn werk tussen de middag als zij op de bso warm eet tussen de middag en we laat thuis zijn.

Verder blijft er niet veel over. Maar ik vind het niet meer plannen dan de andere maaltijden plannen.

Barvaux

Barvaux

22-01-2015 om 17:01

guera en hanne

Guera Als wij celavita eten dan koop ik twee zakken en zitten we elkaar aan te kijken. Meestal kopen we de grotere zakken van het eigen merk. Als we diepvriesgroente eten kopen we twee doosjes en eigenlijk is dat ook te weinig (ja we kopen ook wel eens vers maar dit vergelijkt handig).

Hanne: hier gaan dus gewoon twee volle borden eten per persoon door. Gisteren dus die zuurkool maar zo ook pasta, nasi, aardappelen/groente etc maar dan wel 1x vlees Alleen jongste eet dus wat minder.

amk

amk

22-01-2015 om 22:01

Barveaux

klinkt mij als normale porties maar kleine borden.

Wij eten met z'n 2 (1volw + 1 kind 9j) ook 1 celavita zak en 1 doosje dv groenten. En dat gaat schoon op idd in 2x opscheppen.

Moni

Moni

22-01-2015 om 23:01

Hoeveel gram groenten is 1 doosje diepvriesgroenten?

Ik heb alleen maar doperwtjes in de vriezer maar die gaan in kleine porties ergens doorheen.

amk/barvaux

Zo zie je maar...

Onze (net) 9 jarige eet net een opscheplepel van die Cela Vita aardappeltjes. Broertje nog een opscheplepel en wij verdelen de rest. Diepvriesgroentjes gaan toch in grote dozen? Daar doen wij ook best lang mee :-)

Kaaskopje

Kaaskopje

23-01-2015 om 00:01

Bakaardappels

Als wij met vier personen eten, hebben we zo'n beetje 700 gram aardappel nodig. In blokjes, krieltjes of schijfjes. Groente toch zeker wel 800 gram.

Man en ik hebben ons opgegeven voor de boxen van Hello Fresh. We hebben het nu twee weken gedaan en de conclusie is dat het wel lekker is wat ze sturen. Gek genoeg merken we door de porties van deze boxen dat wij normaal wel erg royaal koken. Ik ben altijd een beetje bang om te weinig te maken, dus is het resultaat dat ik voor een weeshuis sta te koken (bij wijze van spreken). Gister hadden we puree. We keken allebei naar de aardappeltjes in de pan met een blik van 'dat kan toch nooit genoeg zijn?' Maar het eindresultaat was dat het prima voldeed. Maar wat echt veel te weinig was, was de shoarma die dinsdag op het menu stond. Iets van 250 gram vlees voor ons tweeën, 125 per persoon dus. Verdeeld over twee broodjes (tarwe pita broodjes... lekker!) per persoon. Nou... dat is krapjes hoor. Dus man rukte een hamburger uit de vriezer en nam die erbij.:-) Normaal is een stukje vlees of vis van 125 voldoende (meestal eten wij wel iets royalere porties), maar in de vorm van shoarma heb je wel wat meer nodig dan 125 gram. Maar al met al vinden we het wel een leuke ervaring, deze boxen. We maken gerechten die we nog niet eerder gegeten hebben of net even anders gewend zijn te eten.

Barvaux

Barvaux

23-01-2015 om 07:01

Vooral anderen vinden het veel en dat merken we ook wel als we bezoek hebben.

Verder zijn het echt geen kleine borden en zei ik juist dat wij NIET genoeg hebben aan twee zakken Celavita, wij nemen dus twee zakken van 600/700 gram ipv die van 450.

200 gram groente per persoon is aanbevolen en dat is aan de lage kant voor ons en dan hebben we dus nog een zoon die dat absoluut niet haalt.

Een diepvriesdoos groente bevat meestal 450 gram en eigenlijk moeten we naar drie van die dozen met wellicht een aardappel minder (ik schil globaal 10 aardappelen van 1,5/2 eilengte groot denk ik)

wenda

wenda

24-01-2015 om 22:01

Wat veel vlees Kaaskopje. Ik eet graag vlees, maar 75 gr is eigenlijk zat, soms nog minder. (of geen soms dan)

Moni

Moni

24-01-2015 om 22:01

Ik vind meer dan 125 gram ook veel

Meestal houd ik 100 gram per persoon aan. En dan vind ik ons echt vleeseters. Voor vis houd ik meer aan.
Als wij gehakt hebben, zit die in een pak van 500 gram. Daar houden wij altijd van over. Ik maak kleine ballen en wat overblijft wordt weer gegeten voor lunch of door oudste voordat ze gaat werken (horeca, ze eet daar om 21.00 uur).
Eigenlijk dacht is dat wij al veel vlees eten.

Astrid

Astrid

25-01-2015 om 00:01

hellofresh

heeft meestal 75-100 gram vis/vlees per persoon, maar weeg maar eens na zonder verpakking, soms scheelt het 60 gram op een tweepersoonsverpakking.
Ze houden de richtlijnen van het voedingscentrum aan, maar vergeten voor het gemak het verschil tussen man en vrouw, jong kind en puber, kantoorbaan/actieve baan.
Verder is het duur en gaat er steeds minder in de doos.

Kaaskopje

Kaaskopje

25-01-2015 om 00:01

Astrid

Ik zal het inderdaad eens zonder verpakking wegen. Bedankt voor de tip.

Normaal vind ik 100 gram vlees ook prima te doen, ik noem dat altijd 'tartaartjesmaat', hoewel wij dus iets royaler doen. Maar 125 gram vleesreepjes verdeeld over twee pitabroodjes ziet er toch wat sneu uit vonden wij.

75 gram vlees vind ik echt karig.

We hebben nu twee weken de Hello Fresh box achter de rug en we vinden gemiddeld twee van de drie dagen (we doen 3 dagen) echt heerlijk en 1 dag mwah. We kunnen het ons nu even veroorloven, maar ik vrees dat we over twee maanden weer moeten gaan snijden in dit soort kosten. Op zich vind ik 13 euro per dag voor twee personen acceptabel, zeker als je ziet dat het vrij compleet is met 'verantwoord' vlees, sauzen, verse kruiden, eieren e.d..

Verschil tussen man en vrouw maken vind ik een beetje ouderwets. Mijn ervaring is dat mannen lang niet altijd meer eten dan vrouwen. De kantoorbaan van de man is niet zwaarder dan de kantoorbaan van de vrouw tenslotte. Ik ben van ons tweeën de 'veelvraat'. Altijd al zo geweest. Op de shoarmadag na waren alle maaltijden wel wel voldoende voor ons.

Barvaux

Barvaux

25-01-2015 om 09:01

kaaskopje

Het verschil tussen mannen en vrouwen zit toch ook in andere dingen hoor, niet alleen wat ze doen aan lichamelijke activiteit.

13 euro niet duur? Kom op zeg, dat kan toch echt goedkoper!

Katniss

Katniss

25-01-2015 om 11:01

Mannen en vrouwen

Een man en vrouw van precies dezelfde lengte en gewicht zullen ongeveer hetzelfde nodig hebben. Volgens de statistieken is een gemiddelde man echter zo'n 15 cm langer dan een gemiddelde vrouw en ook een stuk zwaarder, en heeft dus meer nodig.
Wij zijn in huis met allemaal kleine vrouwen, maar ik vind 75 gram vlees ook een beetje karig. Voor zelfgemaakte broodjes shoarma haal ik 400 gram vlees, en dat gaat aardig op. Jongste neemt dan drie snippers en oudste en ik de rest. Stukjes vlees hebben we rond de 100 gram per persoon, en vis soms meer.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.