Algemeen Ouderschap Algemeen Ouderschap

Algemeen Ouderschap

U bevindt zich op het algemene (landelijke) CJG-forum.

Patatgeneratie gebruikt niks minder


Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Hanne.

Hanne.

02-08-2012 om 11:08

Redeatie blijft staan

De redenatie blijft dan toch net zo goed staan?

En misschien koopt hij APPELS als hij dan ooit zelfstandig woont WEL BIJ DIE SUPERMARKT, want hij heeft die positieve accociatie al...Van gezond=APPEL van DIE SUPERMARKT en leuk, gezellige dag.

Laten we wel zijn, voor niets gaat de zon op en 'gratis' bestaat niet. De supermarkt maakt met het uitdelen van appels net zo goed reclame als de chips fabrikant met het uitdelen van chips.

Oh wat erg zeg

Een zoon die appels koopt bij een bepaalde supermarkt. Wat een drama. De supermarkt die vroeger appels uitdeelde bij de avondvierdaagse bestaat niet eens meer.
Er worden vaak gratis producten uitgedeeld in ons winkelcentrum. De domme massa loopt daar echt niet met een boogje omheen. Als ik gratis kattenvoer kan meenemen doe ik dat. Verder blijf ik mijn eigen merk kopen.
Het zal heus effect hebben; productbekenheid. Er zijn nog steeds producten die floppen. Als consument ben je echt niet compleet machteloos en willoos overgeleverd aan de fabrikanten. Het is een spel waar je als consument ook je voordeel mee kunt doen.

dc

dc

02-08-2012 om 12:08

Albana, gaat juist niet meer op

Toen ik jong was (dus 80/90er jaren), ging jouw argument wel op. Ik had geen flauw idee hoe je groente moest snijden, etc etc etc. Maar sinds een tijdje is er een hele handige uitvinding. Internet. Je kunt er met filmpjes of gewoon tekstuele uitleg echt alles vinden. Ik doe dat geregeld trouwens.

Chippie

Chippie

02-08-2012 om 14:08

Wat een wauweldiscussie...

Sorry, voor mijn woordkeus.

""De rest loopt gewoon met de kudde mee...Merkt het niet eens! En dat laatste is denk ik wat ik het ergste vind. Dat mensen dat onbewust, ongemerkt doen...niks door hebben en steeds maar meer en meer eten qua hoeveelheid"

Speak for yourself, denk ik dan. Oh nee, het is natuurlijk altijd op die ander van toepassing en niet op jezelf? Gruwel.

Je hebt altijd een keuze waaraan je je geld uitgeeft. Slimme marketingtrucs waren er altijd al. Wat een gewauwel. Maar jij bent degenen die beslist of je het in je karretje kiepert of niet. En er is altijd een alternatief; juist veel meer alternatieven dan vroeger. En ja, er zijn misschien meer ongezonde alternatieven maar ook zeker meer gezondere alternatieven dan vroeger.

In een dorp met 20.000 inwoners hebben alle supermarkten en groenteboeren voorgesneden groente en fruit maar ook ongesneden toestanden. Dat voorverpakte grijp ik wel eeens mee, en ik vind het prima dat die mogelijkheid bestaat. Soms/vaak snijd ik gewoon zelf mijn preitje. Ik zie nog niet 123 in waarom je dikker van dat wel of niet voorgesneden preitje kunt worden. Er is - denk ik - wel veel meer keuze gekomen. Je kunt nu kiezen voor voorgesneden hutspot of gewoon losse wortels, uien, aardappels. En die voorgeneden groente in allerlei soorten en maten, dat headden we vroeger niet, maar wat is er nu mis mee?

Chipszakken, colaflessen, melkpakken zijn groter geworden. Maar er zijn nog steeds kleinverpakkingen te over om te kiezen. Die grotere melkpakken vind ik een verademing. Eindelijk past mijn melkvoorraad in 1 koelkast.

bibi63

bibi63

02-08-2012 om 15:08

Gemak dient de mens

We leven in eeh hele andere tijd dan 40/50 jaar geleden...... en daar past de producent, maar ook de consument zich aan aan. Maar keuze heb je nog steeds.We hebben nu heel veel tweeverdieners, ook in gezinnen, dus het is wat dat betreft wel logisch dat velen voor gemak gaan, want geen/weinig tijd om te koken. Maar je hoeft niet......
Ikzelf heb daar een middenweg voor gekozen. Soms neem ik gesneden groente, maar dan alleen als ik het snijden van de groete geen doen vindt (bijv. andijvie of boerenkool), maar een preitje, uitje, sperciebonen enz. kook ik echt niet gesneden, zo klaar. De zakken roerbakgroenten/wokgroenten koop ik wel weer vaak, omdat ik dat praktisch vind (als ik al die groente los zou kopen, zou ik van sommige soorten veel te veel hebben). Het kruiden van pasta's, nassi, roekbakgerechten enz. doe ik meestal niet met een kant en klare mix. Gewoon omdat ik dat meestal niet lekker vind, of het dan niet naar eigen wens de smaak kan geven. Dus hier volop potjes met kruiden, sambal, ketjap enz. Ik vind dat ook niet veel meer werk, zo gebeurd. Een enkele keer stuit ik op een mix/potje/boemboe die ik wél lekekr vind, dat koop ik dan weer wel, maar puur omdat ik het lekker vind en niet precies dezelfde smaak zelf kan maken.
Kortom, we hebben nu juist volop keuze, dus doe er je voordeel mee. En natuurlijk is het zo dat als je een zak voorgesneden andijvie koopt, dat dat dan niet altijd precies de hoeveelheid is die je zou willen hebben. Dat is niet anders, het zit in een zak en kan je natuurlijk niet los afwegen, dan verlept de boel. Uiteraard zijn er ook dingen waar ik minder blij mee ben: tot voor kort kon je bij de Jumbo losse limoenen kopen, nu zitten ze op een schaaltje van 4. Bij de AH kan je geen losse pepers kopen en geen lossen uien. Dat vind ik dan wel weer jammer. Maar daarvoro ga ik naar de weekmarkt. En vlees: dat is wel erg vervelend voorverpakt.
Bibi

Kaaskopje

Kaaskopje

02-08-2012 om 23:08

Bibi

Iedere winkel blijkt het dus anders te doen. Wij zijn een gezin van 4 en verdraaid... ik kan alleen verpakkingen met 3 stuks vinden! 3 Tartaartjes, 3 karbonaadjes, enz.. Saucijsjes bijvoorbeeld per 5. Ik mis de losse vleesverkoop best, ondanks dat je bij de C1000 ook om de juiste aantallen en grammen kunt vragen.

Kaaskopje

Kaaskopje

03-08-2012 om 00:08

Ongemerkte reclame

Soms zie je op tv wel eens hoe sneaky we worden beïnvloed door fabrikanten, of ieder die ons wil beïnvloeden. Je mond zakt er van open. Ik vind dat eigenlijk razend interessant. De hele pscychologie achter de indeling van een winkel, wat er op welke plank staat, 'aanbiedingen', over álles is nagedacht. Maar ook op tv, tijdens een programma, etc., het gebeurt soms zonder dat je het merkt. Ik kan me best voorstellen dat er nog veel mensen zijn die zich dat nog niet volledig bewust zijn. Dat is niets om voor te schamen, vind ik. Als het onderwerp je niet zo boeit ga je je er ook niet in verdiepen tenslotte. Maar ook als het onderwerp je wel boeit word je nog bij de neus genomen. Daar ligt misschien dan toch een schone taak voor weekbladen, als Margriet, Libelle, Privé, etc., om dat onder de aandacht te brengen bij de lezers. Laatst had ik ook zo'n typisch gevalletje in de C1000. Ik koop regelmatig Air Mentos. Ik kon blind naar het hoekje lopen waar ze altijd lagen, tot vorige week. Verwarring alom... ze lagen niet op de vaste plek. Ik ben nogal kippig dus ik had niet direct het overzicht waar ze dan wel lagen, met als gevolg dat ik het hele mentos assortiment langs ben geweest en toen ja hoor daar lagen mijn Air Mentosrollen! Doel van de winkel is dus bereikt: ik keek met een frisse blik naar de snoepjes. Wie weet zou ik daardoor in verleiding worden gebracht om eens iets anders te kopen, maar nee... ik ben nogal gek op Air Mentos en blijf dat dus kopen.

Kaaskopje

Kaaskopje

03-08-2012 om 01:08

Gesneden voorverpakt

Ik krijg de indruk van sommigen dat voorgesneden en voorverpakt iets verfoeilijks van de huidige tijd is, maar ik weet van mijn moeder (en velen met haar) dat zij zich maar wat graag van al dat snijden en zand uit wassen liet verlossen. Spinazie kwam op een gegeven moment toch echt uit de diepvries en erwtensoep en gewone groentensoep werd gemaakt met voorgesneden groente (erwtensoep met speciale kuipjes erwtensoepgroente uit de diepvries). Dan heb ik het minstens over 35 jaar geleden. Mijn moeder kruidde de nasi met een kruidenblokje van Silvo (moest je even wellen in heet water) en deed er verder geen groente door. Hetzelfde met macaroni. Het fenomeen is op zich niet nieuw, maar de keus in gemaks'voer' wordt wel groter en groter.
Ik heb in mijn hele leven nog nooit boerenkool gesneden. Waarom zou ik er zelf aan beginnen als de klus al voor mij geklaard is? Andijvie snij ik ook niet zelf, zeg ik eerlijk. Lekker makkelijk zo'n voorgesneden zak. Als ik uit mijn werk kom en nog snel moet koken scheelt het toch weer als ik niet hoef te snijden. In tegenstelling tot mijn moeder doe ik in pasta en rijstgerechten verse groente. Voorgesneden weliswaar, maar vers genoeg voor voldoende vitaminetoevoer. Ik doe het dus eigenlijk 'beter' dan mijn moeder vroeger. Ik vind sowieso dat wij een uitgebreider 'menu' hebben dan onze ouders. Het was vroeger vooral aardappels, groente en vlees wat de klok sloeg. Nu kunnen 'we' de wereld rond koken, okee... vaak de Hollandse variatie, en deels worden we daar via voorgesneden gemak bij geholpen. Ik kan er niet mee zitten.

Wisse

Wisse

03-08-2012 om 01:08

De groenteboer van mijn moeder

De groenteboer van mijn moeder verkocht 40 jaar geleden ook al voorgesneden groente en geschilde aardappels. Die groente had hij dan wel zelf voorgesneden, en was niet voorverpakt (vitamineverlies? risico op besmetting?). Ik heb mijn moeder nog nooit boerenkool zien snijden, dat was typisch iets dat je gesneden kocht. Die groenteboer had vast een handige snijmachine...

Die groenteboer verkocht natuurlijk ook niet-gesneden groente, en in principe per ons of zo, maar in de praktijk per (half) pond of per kilo of misschien per stronk/aantal hele stuks/of zo ("mag het ietsje meer zijn?").

Niks op tegen (groente)

Op zich heb ik niks tegen voorgesneden groenten...alleen ik heb moeite met de hoeveelheden die ons opgedrongen worden en dat het alternatief (ongesneden) amper nog te koop is. Ongesneden is namelijk veel langer thuis houdbaar, ook zonder koelkast. En ja natuurlijk kopen wij ook gesneden boerenkool als het zo uitkomt...want we krijgen heus niet altijd 'gratis' groenten...en boerenkool aan krop hebben ze hier nergens meer...niet eens de groenteboer.
Mijn moeder ging trouwens naar een groenteboer (toen was de keus nog minder beperkt) die het aan krop had liggen en á lá minuut sneed....Dus je gaf de hoeveelheid aan, groenteboer sneed krop doormidden al naar gelang de hoeveelheid die je wilde en hup in de snijmachine, zakje dicht en precies hoeveel je wilde. Halve krop ging zo weer terug voor de volgende klant.
Het is ook niet dat ik denk dat ik niet in de marketing van de voedingsproducenten trap...Natuurlijk trap ik er ook in.Ik heb het niet door...of wist iets niet over bepaalde voeding...net zo als iedereen. Maar dat ik het besef dat dat gebeurd, ook met mij en ons, is denk ik al een verschil, anders dan de grote ontkenning die mensen ook uiten dat zij daar niet intrappen en niks hebben gewijzigd in hun voedingspatroon. Ik denk zelfs als je je best daar op doet, dat dat niet lukt en dat het gebeurd, ongemerkt.
Misschien je eigen verbruik thuis nog nét, maar dan moet je al heel erg je best doen. De rest van je gezin, de mensen die bij de thuis komen etc.etc. op een gegeven moment zullen ze ook andere 'verwachtingen' hebben en vreemd staan kijken dat je dát niet hebt.
Die light-producten ook zoiets...wij kopen het niet, ik zie het nut er niet van in..ook niet toen we nog 'geloofden' dat het écht zou bijdragen aan een gezonder leven. Wij hebben ook geen overgewicht dus dat is makkelijk. Ik kan me wél voorstellen dat in de beginfase dat dat ingevoerd werd, mensen die wilden afvallen of gezonder zouden moeten leven er door verleid werden. De reclame bij die invoering was overdadig. Ik heb wel een vriendin, die eigenlijk níks anders drinkt dan cola-light. Als ik het niet heb, drinkt ze kraanwater...Dat vind ik ook zo sneu als je iemand toch gastvrij wil ontvangen dus als zij komt koop ik een klein flesje light-cola. De hele clou van dat light-gedoe is me altijd ontgaan..Ja het was niet gezond of per defenitie 'gezonder' daar waren we al gauw achter, toch? Maar kort geleden las ik de reactie van Elisa Germani in gezondheid...En opeens begreep ik de clou van het invoeren van die light-gedoe-dingen...Alweer was het doel om ons meer te laten eten...Zie:
http://www.ouders.nl/TMMforum/FRindex.html

Om eerlijk te zijn, had ik dát achter die lightproducten niet gezocht. En ik weet héél goed dat producenten nastreven ons meer te laten eten zodat ze meer verkopen, maar ik dacht dat het 'm erin zat dat wij zouden denken dat we i.p.v. 1 glas gewone cola, 2 light-cola's zouden kunnen drinken omdat het light is. En dat de enige bedoeling was. Dat is natuurlijk nogal eenvoudig te doorzien...en ik dacht dat het de 'vraag van de klant' was, we waren opeens veel meer bezig met 'gezond eten'.Dat er nog veel méér achter zat daar had ik geen idee van...
Ik vind dat kaaskopje het goed verwoord....het gaat zó sneaky, hoe moet een normaal mens zoiets weten?
groeten albana

Fiorucci

Fiorucci

03-08-2012 om 11:08

Albana

Als het echt boerenkool seizoen is, ligt het hier bij AH nog gewoon per krop, die je ook gerust doormidden kunt delen voor aanschaf. Geldt ook voor andijvie.

bibi63

bibi63

03-08-2012 om 14:08

Klopt kaaskopje

Bij AH alleen tartaartjes per 2 of 4, voor jou handig en bij de Jumbo per 3 (en da's voor mij weer handig). Maar bij de Jumbo kun je wel altijd vragen om de verpakking open te maken en de juiste hoeveelheid te krijgen (volgens mij bij Hoogvliet ook).
Gr. Bibi

bibi63

bibi63

03-08-2012 om 14:08

Nou..... kaaskopje (libelle/margriet)

Die bladen doen zeer zeker zelf ook mee aan dit soort truken. Een redactioneel artikel over bijv. de verzoring van haar: daarin worden verschillende onderwerpen en haartypen, behandeltips onder de aandacht gebracht mét daaronder suggesties om te kopen 'Niveau voor vet haar, 5,95'. Vreselijk vind ik dat.
Gr. Bibi

bibi63

bibi63

03-08-2012 om 14:08

Albana, lightproducten

Ik vraag me af of het altijd zo is, dat lightproduchten altijd misleidend zijn. Cola-light: als ik het af en toe lekker vind een glaasje cola te drinken, dan neem ik light. Ik ga daar echt niet meer van drinken, want na 1 glas heb ik echt genoeg. Het scheelt me wel een bom aan calorien (los van het feit dat cola op zich natuurlijk niet gezond is). Magere yoghurt (is ook uiteindelijk lighurt, want yoghurt was van oorsprong vol. Scheelt een hoop calorien (en slecht vet), maar waarom zou ik daar meer van eten? Wel zou ik me kunnen voorstellen dat er mensen zijn die vaker kroketten of friet op het menu zetten in de light variant met het idee dat je het dan vaker zou kunnen eten. Dat zou kunnen. Maar ik denk dat het voor de producten die je toch vaak eet, niet uit maakt, of juist wel, omdat er minder calorien inzitten. Bijv kaas. Ik koop altijd 30+, maar eet echt niet meer kaas op m'n boterham dan voorheen.
Gr. Bibi

Kaaskopje

Kaaskopje

03-08-2012 om 15:08

Bibi

Ja, dat kan bij de C1000 ook, of je moet de pech hebben om bij een C1000 te wonen die het vlees aangeleverd krijgt en er geen semi-slagerij achter heeft zoals bij ons. Ik wist niet dat er C1000 winkels zijn waar geen kleine slagerij achter het voorverpakte aanbod is.

Kaaskopje

Kaaskopje

03-08-2012 om 16:08

Bibi 2

Ja daar heb je gelijk in, ze maken zelf ook reclame/ doen ook aan 'bëïnvloeding'. Maar volgens mij zijn ze ook weer niet wars van een stukje consumenteninformatie.

Kaaskopje

Kaaskopje

03-08-2012 om 16:08

Precies p

Helemaal eens. Afgezien van dat ik wel te zwaar ben dan:-) Maar dat komt echt niet doordat je niet precies kunt kiezen voor het juiste gewicht. Dat komt doordat ik ijsjes, chips en grote koeken lekker vind en mijn loopje van en naar de trein niet afdoende is om van op gewicht te blijven.

Grappig kaaskopje

Als inkoper voor een gezin van 5 zie ik juist vooral verpakkingen van 4 of 6 stuks :-)

Tink

Tink

03-08-2012 om 23:08

Kaaskopje

Jij schrijft "Daar ligt misschien dan toch een schone taak voor weekbladen, als Margriet, Libelle, Privé, etc., om dat onder de aandacht te brengen bij de lezers."

Grappig dat je dat zegt, want die bladen zijn nou juist zelf van voor tot achter 1 grote reclame. Nieuw boek op de markt? Interview met de schrijver ervan en aan het eind een kortingsbon van 2,50 voor dat boek. Artikel over de zomerzon? Zowat om de regel een productnaam + prijs erbij. En dan heb ik het nog niet eens over de advertorials. Die zien eruit als een artikeltje van 1 bladzij maar het is wel degelijk een advertentie. Staat er in heel kleine lettertjes boven als je goed kijkt.

M Lavell

M Lavell

04-08-2012 om 10:08 Topicstarter

Misleiding en het calorieënmysterie

Albana:"En dat de enige bedoeling was. Dat is natuurlijk nogal eenvoudig te doorzien...en ik dacht dat het de \'vraag van de klant\' was, we waren opeens veel meer bezig met \'gezond eten\'.Dat er nog veel méér achter zat daar had ik geen idee van..."
Het is nog maar de vraag of fabrikanten daar enig idee van hadden. Marketing rust vooral op gedragsonderzoek. Bij een nieuw product of bij productwijzigingen, wordt met panels en testen onderzocht of mensen het willen hebben, lekker vinden, er meer van kopen.
Anders dan bij wetenschappelijk onderzoek, hoeft het meer willen hebben zich niet voor te doen bij alle mensen, of bij een onafhankelijke maat als ratten.
Als een groep mensen er in dat soort testen gretig op reageert, dan is dat genoeg. Met de juiste marketing kun je die groep tot doelgroep maken.
Ja, fabrikanten weten al jaren dat consumenten van cola light met gemak 2 x zoveel drinken, maar dat dat ook een meer wetenschappelijke verklaring kan hebben, weten ze mogelijk niet.
Het is ondertussen goed mogelijk dat de volgorde van het ontstaan van light producten een andere is dan je zou denken. Het is mogelijk dat fabrikanten eerst hebben gezocht naar een vervanging voor zoet (vet, zout, vul maar in) om de productie goedkoper te maken.
Dat van dat product ook nog gebleken is dat het bij voldoende consumenten het gedrag verandert (ze willen er meer van) en dat vervolgens die fabrikanten zelf bij de overheden gelobbyd hebben om in voorlichtingscampagnes de nadruk te leggen op het slechte van zoet (of vet, of zout).
Ik deed al een verhaaltje over een kaasje en hoe overheidsregelgeving de gewone productie daarvan in de weg zit, maar een veel mooier voorbeeld is volop in het nieuws.
Zie http://nos.nl/artikel/402435-hoe-een-pil-vijftig-keer-zo-duur-werd.html
Het maakt duidelijk hoe fabrikanten onder het mom van 'gezond' en 'veilig' overheden voor hun kar kunnen spannen om hun productiewijze tot de enige legale te maken, of de enige die het stempel 'gezond' mag dragen.
Voldoen aan de regels is hierbij een hoger doel dan voldoen aan de feiten.
Vandaar dat ik bij elke overheidscampagne voor 'gezond' of 'veilig' mijn twijfels heb.
Het is goed mogelijk dat fabrikanten al jaren weten dat mensen die meer gaan eten/drinken van light producten, er nog een schepje bovenop doen als ze (met die producten) ontbijten, of melk drinken, of vezelrijke voeding kiezen.
Ik ben dus tegen school ontbijten, melk campagnes, gezeur over vezel of fruit, kies bewust labels en meer.
Het is op zijn best misleiding die zich richt op een klein deel van de bevolking (doelgroep), die met elkaar toch nog voor een grote winst kunnen zorgen.
Ondertussen bestaan er de gangbare paradigma's van de wetenschappers.
Die zijn/waren simpel. Vet is veel calorie per gram = schrap vet, dan val je af.
Verbranding (beweging) - inname = resultaat. Wie weinig beweegt en/of veel eet, die komt aan.
Omgekeerd: wie wil afvallen moet meer bewegen en/of minder eten.
Uit die logica komt ook de gedachte voort dat de hedendaagse mens veel minder calorieën verbruikt. We bewegen minder en we worden dikker, dus.....
Ondertussen kennen we allemaal het calorieënmysterie van mensen die minder eten en toch aankomen, niet afvallen, etc. Of die juist veel meer eten en niet aankomen, wel afvallen, etc.
Verschijnselen die steevast zijn afgedaan als gezeur, slap excuus, en meer van die oordelen.
Maar nu dan, met dit onderzoek (start draadje), is het mysterie een feit geworden. De Jagers verzamelaars bewegen veel meer, maar verbruiken net zoveel calorieën als wij.
Er wordt nu verondersteld dat er een soort basisverbruik is. Een lichaam dat veel beweegt, geeft het uit aan bewegen. Een lichaam dat weinig beweegt, geeft het uit aan het immuunsysteem.
De vervolgvraag is nu: Hoe weet je wat jou lichaam doet en hoe heb je daar invloed op? Alleen als je dat weet, kun je een dieet/beweegpatroon opstellen dat jouw lichaam helpt aan een gebalanceerd bestaan (gewicht).
We weten dat allemaal nog niet.
Maar het is heel goed mogelijk dat fabrikanten allang gedragsveranderingen gezien hebben bij een bepaalde combinatie van inname, die zicht geeft op een hogere omzet.
Het zou me niet verbazen als over een jaar of wat blijkt dat de combinatie van voedingsstoffen (en vooral vervangers) die nu tot ons normale (op veiligheid en gezondheid gecontroleerde) menu horen, er voor zorgt dat minder eten of meer bewegen niet (onvoldoende) tot afvallen leidt.
Dat is gunstig voor de omzet.
Groet,
Miriam Lavell

Bijdrage van elisa

Nee ik zie dat die link niet werkt...Het ging om het stukje van Elisa Germani in gezondheid (in dit forum) en het heet: "light producten". Waar het kort gezegd op neer komt is dat wetenschappelijk onderzoek heeft aangetoont dat light-producten je lichaam aanzetten tot 'meer honger'.
Zie die bijdrage van Elisa: "Wetenschappelijk onderzoek heeft aangetoond dat de consumptie van onder andere light- en diet-dranken een meespelende factor kan zijn in het veroorzaken van overgewicht. De kunstmatige zoetstoffen zetten het lichaam op de verkeerde been, en maakt het lichaam hongeriger dan als men dranken met natuurlijke suiker zou consumeren. Dit schrijft de medische site News Medical, en is verschenen in de International Journal of Obesity. "
Voor de rest zie haar bijdrage....
Toen ik dat las...begreep ik wat de clou was van al die bombarie bij de invoering van de light-producten.
Je gaat er dus gewoon méér van eten, misschien niet van dat 'light product' an sich...maar dan stil je die honger w.s. met iets anders. En meer eten= meer verkopen.
groeten albana

Kaas en onderzoeken

Ik 'ken' de onderzoeken die o.a. voedselproducenten houden...Wij deden er als studenten volop aan mee...kregen we een doos met bepaald voedsel opgestuurd en een vragenlijst. Gratis eten...wie wil dat niet als student? Omdat ze dan onze gegevens hadden werden we ook wel eens uitgenodigd om op locatie te komen en daar mee te doen. Ik herinner me dat ik ooit heb meegedaan aan een soort 'kruidentest' in een lab. Dat waren dezelfde kruiden als daarvoor in poedervorm, maar nu vermengd met olie-achtige iets. Er werden stukjes vlees en groenteschotels in gebakken (mierehapjes) en dan moesten wij proeven...en het verschil benoemen en cijfers geven. Later lagen die kruiden van dát merk inderdaad in zakjes vermengd met olie-achtige substansie in de winkel.
Ach ja, als student doe je onbezonnen dingen....
Ik weet ook niet zeker of de voedinsgproducenten dat effect van dit onderzoek al voor de invoering van de light-producten als wisten...Maar vast véél eerder dan wij of de overheid. Ze stoppen in zulke onderzoeken véel geld...Meer geld dan de onafhankelijke wetenschappers ooit bijelkaar hebben gehad. Ze weten dus w.s. zulke dingen wél eerder.
Qua richtlijnen enzo...Ik heb van een kleine aan huis makende 'kaasmaker' wel eens gehoord dat het hem bijna onmogelijk werd gemaakt om nog op de gewone manier zoals dat al eeuwen word gedaan kaas te maken. Europeese richtlijnen, zogenaamd voor de gezondheid en hygiëne....Aangetoond w.s. door onderzoeken (door wie betaald?).Zonder bepaalde toevoegingen mocht hij de kaas niet meer verkopen van de keuringsdienst. En die toevoegingen waren onverkrijgbaar voor gewone kaasmakers. Er was later ook nog de nodige media-aandacht voor dit probleem. Ik ken de kaasmaker persoonlijk, ik lag ooit met zijn vrouw in het ziekenhuis en sinds dien houden we zo nu en dan contact. Het gaat om een kaasmakerij die al héél veel jaar 'in de familie' is en nu een toeristische atractie is. Ik weet niet meer precies hoe het uiteindelijk 'opgelost' is, volgens mij hebben de kleine kaasmakers zich uiteindelijk verenigd in een soort 'collectief' om zo toch aan de benodigde toevoegingen te komen...En die wie door gingen met de kaasmakerij hebben een zéér dure verbouwing moeten doen om aan de regels voor de productie te voldoen. Hele kleine kaasmakers konden die investering niet betalen en gingen over de kop natuurlijk.
Daar hebben ze héél wat nachten van wakker gelegen...daar gaat je bedrijfje ten onder aan europeesche richtlijnen die gefinancieerd worden door allerlei 'grote' concurenten.
groeten albana

Kaaskopje

Kaaskopje

05-08-2012 om 01:08

Miriam

Ja, fabrikanten weten al jaren dat consumenten van cola light met gemak 2 x zoveel drinken, maar dat dat ook een meer wetenschappelijke verklaring kan hebben, weten ze mogelijk niet. ===
Dat betwijfel ik eigenlijk. Ik zeg eerlijk dat ik niet wist dat mensen van cola light meer cola gaan drinken, ik drink dan ook geen light, maar het klinkt heel logisch. Het is minder slecht dus doen we er nog maar eentje, zal onbewust of bewust de gedachte zijn. Ik kan me niet voorstellen dat de fabrikanten dat niet weten.
Net als jij gis ik natuurlijk ook een beetje naar de aanvankelijke motieven van een fabrikant om light-producten te willen promoten, maar de versie dat de productie goedkoper is betwijfel ik ook. Ik denk dat ze toch echt naar het gedrag van potentiële afnemers hebben gekeken en daar een gat in de markt vonden. Hoe kun je die beter aan de cola krijgen dan door te zeggen dat het veilig is? Je kunt overal dik van worden, maar niet van cola-light.
Man en ik constateren al jaren dat allerlei adviezen, vaak wetenschappelijk bewezen aldus de adviseurs, na een tijdje kant nog wal bleken te hebben geslagen. Ondertussen zijn er allerlei mensen die die adviezen opgevolgd hebben en zich lachend op het volgende advies storten. Eerst mocht je uiterlijk 2 eieren per week, later werd dat weer losgelaten, om een oudje te noemen. Eerst was een stevige inname van koffie slecht te zijn, nu lijkt het een wonderdrank te zijn tegen van alles en nog wat. Je zou er toch flink van in de war raken:-)

Dank p

Normaal copieéer ik ook linken...maar op de een of andere manier lukte dat niet.........
Geen idee waarom.Dus bedankt!
En voor ieder die het nog wil lezen: volg de link van P.
groeten albana

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.