Algemeen Ouderschap Algemeen Ouderschap

Algemeen Ouderschap

U bevindt zich op het algemene (landelijke) CJG-forum.

Patatgeneratie gebruikt niks minder


Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Sindbad's vrouw

Sindbad's vrouw

01-08-2012 om 10:08

Boodschappenlijst.

Boodschappenlijst

Grappig dat je dat noemt van die boodschappenlijst. 
Want daarmee bevestig je precies wat albana al zei. 
Het merendeel van de boodschappenlijstjes ziet er namelijk zo uit: 

2 X koffie
3X fris
1 X jam
3X chips
etc.... 

En nu gaat het niet om de producten die ik opnoem, maar dat "men"  opschrijft hoeveel verpakkingseenheden je wil kopen. 

Ik ben het helemaal met Albana eens dat we behoorlijk gestuurd worden door de fabrikanten en de supermarkten in wat we kopen, en hoe we het kopen. 
Waar mijn ergernis ligt, is bij de groenten en vlees, en het feit dat alles voorverpakt is. 
Het voorverpakken van groenten zorgt er idd voor dat je een bepaalde hoeveelheid hebt, en dat je idd sterk in je schoenen moet staan als je maar 300  gr wil gebruiken, en dat er in de verpakking 400 gr zit (dus hou je weer wat over, wat moet je daarmee) maar zorgt ook voor iets anders, namelijk dat er voldoende mensen zijn die niet weten wat ze met een product moeten als het niet voorverpakt is. 

Zo  zijn er mensen die alleen het witte en het lichtgroene gedeelte van de prei eten, en het donkergroene meteen weggooien. Als je pech hebt, dan is dat 1/3 tot 1/4 van de prei die je koopt. Ook zijn er legio mensen die niet weten hoe je vervolgens die prei het handigst wast/schoonmaakt en snijdt...

Wat mij ook irriteert, is dat ik het idee heb dat het aanbod van groenten steeds minder wordt bij de supermarkten. Rodekool, witte kool, groene kool, koolraap, als die er al zijn dan liggen ze in de "biologisch dynamische"  hoek,  is het formaat kleiner als ik van oudsher gewend ben, en zijn ze ook nog eens schrikbarend duur... 

Idem dito met het voorverpakken van vlees. Doordat er steeds meer supermarkten zijn waarin het vlees voorverpakt aangeboden wordt, is het lastiger om een verpakking te vinden waarin precies die hoeveelheid in zit die je nodig bent.  

De vraag: "mag het ietsje meer zijn"  wordt dus niet meer gesteld, en dat ietsje meer was vroeger 10%. Dus als je 200 gr. gehakt vroeg bij de slager, dan kon het zijn dat je maximaal 220gr. kreeg. Als ik nu op zoek ga naar 200 gr. gehakt, dan kom ik uit bij de 250 gr. verpakking, en zit ik op 25% meer.....

Serwe

Serwe

01-08-2012 om 12:08

Het is juist naief om te denken dat we ons niet laten beinvloeden door reclame. Natuurlijk speelt dit onbewust mee. Mensen zijn veel minder bewust in hun keuzes dan ze vaak denken. Wij kennen niet de origine van onze gedachten en zolang we deze niet kennen en niet controleren is de mens oneindig minder bewust en vrij in zijn keuzes dan de mens zelf denkt.

M Lavell

M Lavell

01-08-2012 om 12:08 Topicstarter

Beperkter

We laten ons beinvloeden door reclame, maar dat is wel beperkt. We laten ons vooral beinvloeden door de tastbare verschijningsvorm van producten: hoe ziet het eruit, wat is de inhoud, waar ligt het in het schap/de winkel, etc.
In die zin is er steeds minder te kiezen.
Fabrikanten bepalen welke producten zij op de markt brengen, supermarkten bepalen waar die producten komen te liggen.
Kun je nog zo stellig beweren dat je 'vrij kiest' maar dat is flauwekul.
Kijktip http://www.uitzendinggemist.nl/afleveringen/1276164
Bolkestein doet ook zijn zegje. Tegen beter weten in hangt hij nog steeds de idee aan dat succes (en falen dus) een keuze is.
Groet,
Miriam Lavell

Rafelkap

Rafelkap

01-08-2012 om 13:08

Makkelijk

even ingaan op sinbad's vrouw; mensen kiezen voor het gemak, alle boodschappen in de supermarkt. Je kan natuurlijk ook naar de markt of de groenteboer, naar de slager, maar naar meer winkels kost meer tijd en dat heeft niet iedereen er voor over. Maar dan zit je niet zo met het probleem dat je 175 gram gehakt wil.
Ik denk doordat de mensen minder tijd willen besteden (en kunnen, want veel tweeverdieners) men meer kiest voor het gemak en dus voor de 'handige verpakkingen' van de supermarkt waardoor men onbewust te veel eet.
Ieder pondje gaat door het mondje is alleen niet wat mensen horen willen.

M Lavell

M Lavell

01-08-2012 om 14:08 Topicstarter

Je draait de zaken om

Rafelkap:"Ik denk doordat de mensen minder tijd willen besteden ("
Dat klinkt logisch, maar dat is het niet. De werkelijkheid is dat er nauwelijks nog slagers en groenteboeren zijn (bij mij in de stad van elk ééntje) omdat ze actief zijn verdrongen door de grotere spelers (supermarkt).
Die hebben vervolgens hun versafdelingen geschrapt (alles voorverpakt). En zo is er geen keus, of kost het ontiegelijk veel meer tijd en moeite om toch nog aan 175 gram gehakt te komen ipv de standaard verpakte hoeveelheid.
Nu hoeft dat voorverpakte niet zo'n drama te zijn: je kunt ook 2 dagen doen met een pak van 250 gr gehakt. Maar dat botst dan weer met het advies dat je vooral gevarieerd moet eten (dat er feitelijk ook alleen maar is om ons de restjes weg te laten gooien en snel weer wat nieuws te kopen).
"Ieder pondje gaat door het mondje is alleen niet wat mensen horen willen."
En ook hier draai je het om. Er wordt ons werkelijk al die tijd al voorgehouden dat het niet komt omdat we teveel eten, maar omdat we te weinig bewegen.
Zie de start van dit draadje.
In de documentairereeks "The man who made us fat" is te zien hoe de voedsellobby ism overheden de waarheid over eten al decennia verstopt en onder de mat veegt.
Wat 'de mensen willen horen' doet er helemaal niet toe.
Groet,
Miriam Lavell

Rafelkap

Rafelkap

01-08-2012 om 14:08

M lavell

"In de documentairereeks "The man who made us fat" is te zien hoe de voedsellobby ism overheden de waarheid over eten al decennia verstopt en onder de mat veegt.

Wat 'de mensen willen horen' doet er helemaal niet toe."

Mee eens, ik schreef het wat simpeler op (al heb ik niets gezien, net terug van een waardeloze vakantie). Maar alleen maar roepen heeft niet zoveel zin. Dan zullen we toch zelf iets moeten doen. En dat kunnen we wel zelf doen maar hoe overtuigen we medeconsumenten die het geen bal kan schelen? Is lastig.

M Lavell

M Lavell

01-08-2012 om 14:08 Topicstarter

Dat gaat niet lukken

"En dat kunnen we wel zelf doen maar hoe overtuigen we medeconsumenten die het geen bal kan schelen? "
Bestaat die dan? Ik vraag het me af.
Wat ik wel weet is dat het niet gaat lukken om op te boksen tegen het communicatiegeweld van voedselproducenten hand in hand met overheden in hun missie de economie op gang te houden: dat is de consument te laten overconsumeren.
De consumenten/burgers die dit spel braaf meespelen, zouden wellicht ook best braaf meedoen als ze op dezelfde manier opgeroepen zouden worden tot minder consumeren.
Maar bereik ze maar eens.
Groet,
Miriam Lavell

bibi63

bibi63

01-08-2012 om 16:08

Sinbad's vrouw, lang leve de jumbo

Eens, ik erger me ook aan het voorverpakte vlees. Wij zijn een gezin van 3. Carbonaatjes zijn altijd per 2 verpakt idem als bijv tartaartjes. Dus het worden er dan 2 of 4. Het gehakt is er ook nooit in precies de hoeveelheid die ik wil hebben. Bij AH en vele andere supers loop je daar tegenaan. Ik ben blij met onze Jumbo. Hier ligt het vlees ook voorverpakt, maar achter de lage vitrines staan de slagers vlees te verpakken enz. Ik vraag daar gewoon of ze uit een 2 stuks carbonade verpakking, 1 stuk willen halen. Of van de 3 ons gehakt schaal 2 ons willen maken. Doen ze altijd. Dus daar kan het gelukkig wel.
Gr. Bibi

bibi63

bibi63

01-08-2012 om 16:08

Rafelkap

Daar heb je op zich gelijk in: ga naar de slager of groenteboer. Maar...... die zijn ook vele malen duurder. Ik vind de zaterdag markt in ieder geval voor mezelf een optie voor groente, fruit, kaas, kip, aardappels en vis (een slager staat er niet).
Gr. Bibi

mix

mix

01-08-2012 om 16:08

C1000 ook zonder moeite

laatst hele gourmetschotel om laten pakken, vlees op maat, het is geen probleem, ook niet bij het bakkersgedeelte.
Bij (mijn) c1000 is de groente niet voorverpakt, bij een grotere hoogvliet verderop wel, maar dat is eerder uitzondering dan gewoonte.
En heb ik teveel gehakt in 1 pakje, dan gaat thuis de helft in een zakje/bakje de vriezer in en gebruik ik de andere helft.
Karbonades hier per 2, 3, (4) of 5 stuks evenals veel ander vlees.
Koop ik er 5 terwijl ik er 4 nodig heb omdat de andere hoeveelheden op zijn, dan haal ik de nummer 5 er uit, in bakje/zakje en de keer er op heb ik weer genoeg.
Het is niet zo dat omdat ik zeg dat het kan, het voor iedereen moet kunnen, maar het is ook niet zo omdat meer mensen zeggen dat het lastig is, het per definitie ook voor iedereen lastig is.

Rafelkap

Rafelkap

01-08-2012 om 18:08

Bibi

Wij hebben een biologische slager om de hoek, dat maakt de drempel erg laag. En omdat het zo duur is (en ook niet zo nodig) eten we wat minder vlees, maar wel veel lekkerder dan supermarktvlees.
Ik vind ook de groenten, kaas en vis op de markt velen malen lekkerder dan in de supermarkt, verser waarschijnlijker.

Fiorucci

Fiorucci

01-08-2012 om 19:08

Invriezen

Wat ik over heb,vries ik in, en dat komt altijd wel weer van pas op een later tijdstip.

Tink

Tink

02-08-2012 om 01:08

Sindbad's vrouw

Ik heb nog niet alles gelezen, sorry alvast als ik als mosterd na de maaltijd (haha) kom.

Jij schrijft: "Idem dito met het voorverpakken van vlees. Doordat er steeds meer supermarkten zijn waarin het vlees voorverpakt aangeboden wordt, is het lastiger om een verpakking te vinden waarin precies die hoeveelheid in zit die je nodig bent."

Bij mijn supermarkt kun je dat gewoon vragen. Toevallig had ik het van de week nog, ik wilde een onsje of 3 rundergehakt en er lagen alleen nog grote verpakkingen (500 gram en meer). Ik vroeg naar kleinere, maar die waren op. Maar de jongen achter de counter zei: ik wil wel even wat gehakt voor u ompakken hoor!
Zo ook met bv. gemarineerde varkenslapjes e.d., die zitten meestal per 2 verpakt. En ik wil er 3, want 4 vind ik teveel. Dan ga ik met zo'n pakje naar een medewerker van de supermarkt en maken ze een pakje met 1 stuks voor me. Die ene die ze dan overhouden ligt even later ook opnieuw verpakt in de koeling. Er komt vast wel nog een klant die aan 1 losse genoeg heeft.
Alleen bij Lidl en Aldi doen ze dit niet, daar zit je echt vast aan hun verpakking. Maar in andere supermarkten: gewoon vragen!

Supers en voorverpakt

W.s. is het aanbod qua winkels hier kleiner dat je zoiets eerder opmerkt. Hier wel een heleboel supers, maar niet 1 waar ze vlees ompakken, ook niet als je het vraagt. Het vlees word voorverpakt aangeleverd en ze hebben de matrialen er gewoon niet voor. Niet bij de AH, Super (3 stuks nog wel) C1000 en bij de Jumbo ook niet. Misschien bij de Jumbo wel....daar staat wel altijd iemand bij de vis....Dat is er vlak bij, dus daarvan durf ik het niet 100% zeker te zeggen, de rest weet ik heel zeker. Een slager hebben we nog (2) en een groenteboer ook....Maar die laatste is erg duur, dus daar kom ik alleen in noodgevallen (geen appels te krijgen voor appeltaart, groenteboer had ze wel, bij verschillende supers trouwens gevraagd maar ze vonden de 'inkoopprijs te hoog en dat pastte niet bij hun beleid'). Verder is er nog een turk/toko in 1 dat dan wel. En natuurlijk een markt. Die laatste is wat betreft mijn inkopen favoriet. Maar het gebeurd heel vaak dat ik er wel héén wil, maar gewoon de dag me enorm slecht uitkomt, ik moet werken, kind moet naar iets gebracht worden, etc.etc. In dezelfde buurtsuper waar ik als kind kwam omdat we er vlakbij woonden werkt oudste nu als bijbaantje. Toen stond er een slager, die je evt. ook een plaatje worst gaf....Nu komt het voorverpakt binnen,niks geen slager meer. Oudste zegt dat daar ook niet meer zelf ingepakt wordt, ze hebben de faciliteiten er ook niet voor.
Kaas is ook zoiets. Wij houden erg van kaas, hier ter plaatse zijn 2 kaaswinkels (duur, erg duur) en écht helemaal nergens óok niet in de Hema pakken ze het meer zelf in. Het is allemaal 'voorgeseald' en daar houden wij dus niet van...Dan gaat de kaas naar plastic smaken, oke we eten het nog wel, maar met veel minder plezier. De enige optie die over blijft is de markt, de rijdende winkel (ook duur maar w.s. in het aanbod gericht op ouderen, die ook graag onverpakte kaas eten?) en boeren in de omgeving (ver, kost benzine=ook geld).
Ook al beweren velen hier dat ze niet naïef zijn en best weten wat de invloed is van reclame en de inrichting en het aanbod van producten. Toen ik in eerste instantie beweerde dat de verpakkingen véél groter zijn geworden, kwamen er in eerste instantie reacties als dat dat 'mijn eigen keus' was en dat ik ook best 'ergens anders' alsnog die producten kon krijgen en dat de meesten zelf nog steeds even veel eten/drinken als toen ze jong waren m.a.w. het had hélemaal geen enkele invloed, op niemand niet. En als ik daar zo moeilijk en overdreven over doe, dan moet ik maar gewoon verder shoppen.
Maar een enkeling onderkend die invloed dus in het dagelijks leven...en houd er bewust rekening mee.
De rest loopt gewoon met de kudde mee...Merkt het niet eens! En dat laatste is denk ik wat ik het ergste vind. Dat mensen dat onbewust, ongemerkt doen...niks door hebben en steeds maar meer en meer eten qua hoeveelheid. En zo komt er vanzelf een Nederland met dikkere mensen, nog dikker dus dan nu....zoals in Amerika dus en niet eens omdat we zoveel junkfood eten w.s. maar gewoon omdat we onze dagelijkse hoeveelheid opvoeren.
Dat ik trouwens weet is gewoon dankzij een opleiding die ik heb gedaan voordat ik de opleiding deed waarin ik nu mijn beroep uitoefen. En die was in de reclame, marketing, grafisch....Daarin leerde je alle manier waarop je 'de klant' kan beïnvloeden. Maar ik was er al snel achter dat dát mijn ding niet was....Ik vond het helemaal niet leuk om mensen zo d.m.v. wat ik procuceerde/bedacht te sturen. Dus die heb ik maar half (nou ja, wel meer dan voor de helft) afgemaakt en ben toen geswitscht naar een heel andere sector. En op de een of andere manier heeft het tóch altijd mijn belangstelling gehad, gehouden. Is er een product opeens niet meer? Ik vraag naar de reden in de supermarkt en bedenk dan wat er qua marketing nog voor'n reden zou kúnnen zijn...kijk wat er verder qua aanbod is, vergelijk etc. Opeens een andere indeling? Ik loop er 3 keer door en ga na wat ik toen geleerd heb...en zo kom ik altijd wel achter de w.s. reden. Ook programma's. documentaires wat dit betreft, ik kijk ze als het even kan allemaal. En van de weeromstuit is denk ik ook dat basiskoken ontstaan.
Ik wíl gewoon niét doen waar de grote producenten me naar toe sturen. Gewoon omdat ik het niet wil. Ik wil mijn 'eigen' ding doen. En ik merk gewoon dat het me wat dat betreft steeds moeilijker en moeilijker word gemaakt. En ik weet heus wel dat het ze niet om mij persoonlijk te doen is....Maar om het grote publiek. En omdat het grote publiek erin stinkt...blijft er voor mij amper nog keus over, zo simpel is het.
groeten albana

Wat sinbads vrouw zegt

Wat sinbads vrouw zegt...dat het logische gevolg is dat van al die voorverpakte groente dat er steeds meer mensen komen die geen idee hebben hoé je die groenten moet snijden/klaarmaken is iets dat ik me nog niet eerder heb gerealiseerd. Hoe snijd je een witte kool? Een prei, spinazie....Getsie wat een kledder spinazie...is dat wel goed?
Dat zal heus ook wel ingecalculeerd zijn door de grote producenten. Op een gegeven moment zullen er steeds minder mensen zijn die verse onverpakte groenten kopen. Niet eens omdat dat een keus is, maar omdat ze er niet mee om weten te gaan, geen idee hebben wat ermee te doen (geen verpakking waar kooktijden etc. opstaan). Ik voorzie hierop voortbordurend dat tegen de tijd dat wij met pensioen zijn er amper nog onverpakte verse groenten líggen in de supermarkt. Ik durf er zelfs wel om te wedden. Alleen nog verpakte. Misschien is de groenteboer dan ook wel falliët.
Ook een gevolg zal zijn dat het grootste gedeelte van de inwoners in Ned. niet zal weten hoe een normale boerenkool/witte kool/bloemkool/tuinbonen/wortelen etc.etc. eruit ziet. Zoals veel kinderen nu ook niet weten/beseffen dat de melk in dat pak van de koe komt. Jaha, als we ze het vertellen! Maar het automatisme dat de melk van die koe dezelfde is als in dat pak is er al niet meer (oke, waar de koeien om je heen lopen..zoals hier is het begrip er al heel snel).
Zelfs mijn 18jarige, die best redelijk kan koken en dat ook regelmatig doet, wist afgelopen winter niet wat ze met die hele boerenkool aanmoest, oke snijden, maar wat het was???. Zij zou koken, ik zou klaarleggen op afgesproken plek. Had een gekregen boerenkool van iemand met een moestuin, die ze niet op kreeg, aan de krop dus. Dat was toevallig nog nooit voorgekomen als zij kookte. Belde ze me op....."Mam, wat ís dat???" Jaha ze moest 'm snijden, dat begreep ze wel, zoals de prei en de andere kolen...Maar wat het was, dat automatisme dat had ze niet. En écht ik heb best vaak gekregen boerenkool aan de krop, ze heeft het dat weet ik zeker ook best vaak gezien, maar blijkbaar niet bewust.
Dus zelfs hier...waar ik toch best bewust basis probeer te koken, zelf gesneden eigenlijk toch zoveel mogelijk heb, was het automatische besef van wat dat is er al niet meer.
Hier werken veel jonge kinderen 'op het land' in de akkerbouw, aardappelen rapen, wortels trekken...in grote groepen, betaald natuurlijk. Zoals nu in de vakantie. Was gisteren nog bij vriendin, wiens dochter aardappels raapt (is 14) die was onstelt van die 'vieze aardappelen' en wilde ze voorlopig niet meer eten...Zó vies waren ze met modder/klei dik erop enzo...Bah, dat eet je toch niet???
groeten albana

mix

mix

02-08-2012 om 10:08

Huh albana

"Ook al beweren velen hier dat ze niet naïef zijn en best weten wat de invloed is van reclame en de inrichting en het aanbod van producten."

En wat beweer je nu? Dat mensen jokken? Dat jij een van de weinige bent die het allemaal doorheeft? Dat, omdat het in "jouw" wereld niet kan, het bijna onmogelijk is?

M Lavell

M Lavell

02-08-2012 om 10:08 Topicstarter

Opzet

P "Tja, dat zal dan een foutje geweest zijn.... kan gebeuren toch? Iemand die 6 kleine aardappelen ziet als 100 gr per aard?"
Het is niet zomaar iemand natuurlijk. Het is een pretentieuze site (met redactie) over voeding waar ook door de overheid (en dietisten) naar verwezen wordt.
Er stond niks over 6 aardappels, er stond 600 gram aardappel. De vergissing die je suggereert, klopt dus niet.
Ondertussen is vergissen menselijk en ligt verwarring over begrippen als 'groot' of 'klein' op de loer.
Dat is juist het punt.
Gewone mensen (zonder redactieteam in huis) raken net zo goed in de war van dit soort informatie. Die site draagt bepaald niet bij aan duidelijkheid, maar doet van harte mee aan verwarring scheppen.
Dat is ook logisch, want die site is niet onafhankelijk. Hij wordt betaald en in stand gehouden door de productschappen. Die willen dat je te veel koopt.
Het is met opzet verwarrend.
Groet,
Miriam Lavell

M Lavell

M Lavell

02-08-2012 om 10:08 Topicstarter

Ander soort van jokken

"En wat beweer je nu? Dat mensen jokken?"
Nee. Die mensen rationaliseren achteraf. Ook wel cognitieve dissonantie genoemd.
Dat is een normaal menselijk verschijnsel. Marketing speelt er bewust op in.
Groet,
Miriam Lavell

Wisse

Wisse

02-08-2012 om 10:08

'te duur'... tja... (eigen schuld!)

Ik lees nu een aantal berichten waarin enorm geklaagd wordt over dat er alleen voorverpakt vlees en groente te koop is, en waarin vervolgens gesteld wordt: ja er zijn hier in de buurt wel een groenteboer en slager en kaaswinkel (of natuurvoedingswinkel? daar kun je ook het meeste onverpakt op maat kopen), maar die zijn veel te duur...

Tja, dat is dus een belangrijke oorzaak van het probleem: dat de consument voedsel op een koopje wil, Ten koste van de kleine middenstand, maatwerk, de boeren, diversiteit, gezondheid...

In de afgelopen decennia is men in NL aan voedsel enorm veel minder gaan uitgeven dan vroeger. Het voedsel is enorm goedkoop geworden vergeleken met vroeger (gerelateerd aan inkomens, inflatie, kosten van andere zaken). Men geeft in NL liever geld uit aan spullen, meubels, vakanties, etc., dan aan voedsel. Tja, om daar in voorzien leveren de supermarkten zo goedkoop mogelijk, en dus geen maatwerk, en steeds minder keus in de minder populaire producten.

Eigen schuld dus.

Deels natuurlijk, want natuurlijk heeft de voedingsindustrie een enorm sturende werking en wordt de consument enorm gemanipuleerd, daar hebben jullie volkomen gelijk in. Schandalig vind ik, en allerlei foute marketing- en reclame-praktijken zouden gewoon verboden moeten worden wat mij betreft. Bijv. alle reclame gericht op kinderen: onmiddellijk verbieden! Zou het leven van de ouders een stuk makkelijker maken... En lijkt me een stuk effectiever dan al die "kies bewust"-achtige onzin (vettaks, etc.).

Grote massa albana

Sorry hoor Albana, jij had er misschien een speciale opleiding voor nodig, maar de mensen (diverse generaties) die ik ken zijn zich echt wel bewust van de supermarkt-marketing-trucs. Allemaal leden van de grote massa. Niet naief of dom. Tuurlijk zullen we allemaal weleens in een truuk trappen, maar iedereen is in staat zelf kritisch na te denken. Als ik een nieuw product voor een introductieprijs koop, dan weet ik heus wel dat dat een truuk is om mij dat product vaker te laten kopen. Of ik dat dan vervolgens ga doen is echt mijn eigen keus.
En er is ook nog zoiets als vraag en aanbod, veel producten spelen in op de behoefte van de consument. Steeds meer supermarkten bieden biologische producten aan omdat daar vraag naar is. De consument heeft zelf ook invloed op het aanbod. Als niemand een nieuw verzonnen product koopt (zoals light-chips) dan is het zo uit de schappen.
Wij kunnen overigens alle groenten ongesneden kopen, misschien niet in elk seizoen, maar het kan zeker wel. En nog goedkoop ook, goedkoper dan voorverpakt. Dat een puber niet weet hoe boerenkool gesneden moet worden bewijst niets. Toen ik het huis uit ging wist ik niet hoe lang aardappels en bloemkool moesten koken. Ik kookte bij mijn ouders thuis alleen pasta en ovenschotels. Is goedgekomen .

M Lavell

M Lavell

02-08-2012 om 10:08 Topicstarter

Verdringing

Wisse, ondanks de nuances die je aanbrengt, is bewering nog steeds te kort door de bocht.
Het evangelie van het goedkope voedsel is eind jaren 60 ontstaan, na een periode van daadwerkelijke tekorten (omkomen van de honger) in Amerika.
Bij dat evangelie hoort het geloof in de groei: als het groeit is het goed, stagnatie of krimp is fout.
Dus: steeds meer produceren, steeds meer afzetten, steeds meer consumeren. Ietsje meer maar per kilo goedkoper, hoort naadloos bij die strategie.
Toch was dat nog niet voldoende. Consumenten bleven hardnekkig kopen bij de kleine producent/winkelier. Daar is iets op bedacht: de veiligheidsvoorschriften.
Het zijn de productschappen zelf die de algemene regels (europa, de overheden) in toepassingsvoorschriften vatten en daarop controleren.
En dat doen ze zo dat kleine winkels of producenten er niet aan kunnen voldoen.
Een voorbeeld werd hier al gegeven. Om labels als 'kies bewust' te kunnen voeren, moet de producent betalen. Dat is geen kattenpis. Bovendien moet het product aan eisen voldoen mbt productie, ook als het om 'puur natuur' zou moeten gaan.
De regels zijn zo dat kleine producenten alleen maar voort kunnen bestaan, als ze besluiten groot te worden.
Dat is de verdringing die het laatste beetje keus dat er was, de nek om heeft gedraaid.
Kennissen van mij hebben een melkgeitenhouderij in Frankrijk. Ze maken er Rocamadour kaas. Zie http://nl.wikipedia.org/wiki/Rocamadour_AOC
Met hun eigen productschap hebben de producenten zich verenigd en ze voldoen aan al hun regels, bijvoorbeeld "Het voedsel voor de geiten moet voor minimaal 80% uit de regio komen"
Maar de echte kenners, de lokale bevolking, weten wat er mis gegaan is. De kaas smaakt namelijk het hele jaar door hetzelfde. De geiten staan het hele jaar binnen en krijgen het hele jaar precies hetzelfde voer. Zomerkaas en winterkaas, zoals hier zomerboter en winterboter zonder verschil is.
Zo is een lokaal product een fabrieksproduct geworden, dat nog steeds prijzig is maar wel goedkoper dan het oorspronkelijke kaasje.
Wie terug wil naar het maken van een oorspronkelijk kaasje (duurder, anders van smaak, minder intensief), kan dat alleen nog voor zichzelf maken. Op de (z.g. vrije) markt kom je er niet meer in. Daar hebben de productschappen het voor het zeggen.
Groet,
Miriam Lavell

Mix jokken?

Huh??? Jokken? Dat lijkt me een beetje een verkeerd woord, ik denk dat de meesten het gewoon amper merken.
Dat bewijst ook het feit dat het gewoon steeds 'erger' word. Mensen trappen er dus massaal in....anders was er niet veel veranderd in 20 jaar en dat dat het geval is kan iedereen zien volgens mij.
groeten albana

MariaV

MariaV

02-08-2012 om 11:08

Boodschappen doen = stemmen

Een vriend van me zei eens: iedere keer dat jij boodschappen doet, breng je je stem uit op bepaalde producten: ik vind het belangrijk dat deze producten te koop zijn, de andere vind ik minder belangrijk. Dus als je een minimuminkomen hebt, vind je het belangrijk dat er goedkoop voedsel is, en als dat er is dan koop je dat ook. Ik heb het wat ruimer en ik eet graag gezond, dus ik koop zoveel mogelijk biologisch en vers. Dat is mijn stem. Deze gedachte zorgt ervoor dat ik toch vaker naar de iets duurdere, maar gezondere, biologische en/of lekkerdere variant grijp. Omdat ik wil dat het in het assortiment blijft en dat er meer van dat soort producten komen.
En mede daarom koop ik ook bewust vaker bij de buurtwinkel. Als die te weinig klanten heeft, gaat hij over de kop. En dan heb ik het gemak in de buurt niet meer.
Wij als consumenten hebben wél een stem. Als wij het willen, verandert het aanbod in ons voordeel.
Maria

Invloed consument

De invloed van de consument is maar zeer beperkt. Voor light-chips worden hele reclame en marketingscampagnes uitgedacht.... Zelfs voor zeer lange termijn (dus járen).Dát weten we wel, maar weet je ook hoe en wat precies? Dus als jouw kind misschien wel gratis op een of ander sporttoernooi dat aangeboden krijgt in een wat kleiner zakje zegt het nee??? En als 't 'm dan smaakt en ze leuk op ooghoogte staan in elke supermarkt dan zegt ie niet ; "gut wat waren die lekker, toen met dat leuke sporttoernooi?" (ascosiatie, leuk toernooi en chips werkt ook erg goed qua beinvloeding). En misschien koopt hij ze wel als hij dan ooit zelfstandig woont, want hij heeft die positieve accociatie al...Van gezond=light-chips en leuk, gezellige dag.
Ik denk dat 80% van de ouders die dan de kinderen daar op dat sporttoernooi hebben aan die beïnvloeding niet eens denken..die denken gut wat aardig van die supermarkt/voedingsproducent zo'n gratis zakje....
groeten albana
Dat is namelijk ook de bedoeling dat het 'ongemerkt' gaat.

Appels

Het enige dat hier uitgedeeld wordt op sportdagen/avondvierdaagse door de plaatselijke supermarkt zijn appels. Even nagevraagd bij zoon, die chips uitdelen op een sportdag erg vreemd vond.

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.