Algemeen Ouderschap
U bevindt zich op het algemene (landelijke) CJG-forum.

M Lavell
27-07-2012 om 09:07
Patatgeneratie gebruikt niks minder
In aansluiting op het voorgaande draadje over overgewicht en de gedachte dat vooral minder bewegen daarvan de oorzaak zou zijn.
Eindelijk is er dan het antwoord: het is niet waar!
Zie http://www.trouw.nl/tr/nl/4516/Gezondheid/article/detail/3292203/2012/07/26/Onderzoek-eetgedrag-heeft-meer-invloed-op-overgewicht-dan-beweging.dhtml
Bewegen moet, daar niet van, maar dik word je alleen maar van teveel eten.
"Gecorrigeerd naar lengte en gewicht bleek het energieverbruik niet af te wijken van die van westerlingen, terwijl was aangetoond dat de Tanzaniaanse stam veel meer dagelijkse beweging krijgt. Zij blijken dus niet meer calorieën te verbranden."
Groet,
Miriam Lavell

dc
29-07-2012 om 16:07
Restjes eten?
Ik kook eigenlijk altijd bewust te veel, en we eten wat we nodig hebben, en de rest bewaar ik voor later in de week. Ik heb zeker 1 keer per week een restjesdag. En zeker met dingen als spagetti, lasagna, stampot etc, is het juist handig lekker veel te hebben. Dat is een tweede keer weer gewoon een hele maaltijd.
Voor mij is de beste manier om niet te veel te eten, gezellig lang aan tafel te zitten, dus niet snel te eten, en te luisteren naar je maag! Ik geef de kinderen ook altijd een kleine portie, en als ze daarna nog meer willen, gewoon een beetje meer (een nog kleinere portie).

mix
29-07-2012 om 17:07
T is niet altijd zo moeilijk
de action en de blokker hebben de toe-schaaltjes gewoon (glazen vierkante bakjes)die mijn moeder vroeger al had, niets vergroot.
Als ik 2 liter cola koop drink ik niet meer cola dan wanneer ik 2 keer 1 liter koop en als je de dop goed aandraait valt het verlies van koolzuur ook wel mee.
Een krop andijvie is nog steeds een krop andijvie, sperziebonen weeg je nog steeds zelf af. Brood is wel wat zwaarder geworden, niet perse grotere boterhammen en het snijden is niet echt anders, ik haal er nog steeds evenveel boterhammen uit als 20 jaar geleden.
Heb bij een bakker gewerkt en daar heb je op de machine een gewone stand of "dikkere" stand. Alles wordt met de gewone stand gesneden, tenzij de klant anders wil.
In een pot groente zit nog steeds evenveel na uitleggewicht als 25 jaar geleden, voordeel is dat er nu kleine potjes zijn voor mensen die met minder personen in een gezin zijn.
De marsen zijn er nu in 2 uitvoeringen, de kleine bestaat nog steeds.
De lolly is nog steeds los te koop, die kocht ik toen mijn kinderen klein waren bij een snoepwinkel, maar ook toen in de supermarkt al in een zakje. Daarbij kies je zelf wat je in je mond steekt en dat zijn vast geen 10 lollies tegelijk.
Verder kook ik wat ik nodig heb, eet ik zoals vroeger en vries ik restanten in.
Als ik vroeger 400 gr gehakt kocht voor 4 personen koop ik dat nu nog steeds terwijl mijn kinderen allang volwassen zijn.
Kortom, er zal best wat zijn veranderd, maar je kunt nog steeds naar gelieven koken en eten als je dat wilt en in het bezit bent van een vriezer (apart of in de koelkast zelf).

M Lavell
30-07-2012 om 08:07
Vraag het oma
mix:"Als ik 2 liter cola koop drink ik niet meer cola dan wanneer ik 2 keer 1 liter koop en als je de dop goed aandraait valt het verlies van koolzuur ook wel mee. "
Het is een mooi voorbeeld en je hebt het mis.
Als je 2 liter per maand koopt, dan is dat meer dan 1 liter per maand.
Je denkt dat je met die 2 liter net zo lang doet als met 1 liter, maar uit deze opmerking "als je de dop goed aandraait valt het verlies van koolzuur ook wel mee." laat je zien dat je het niet over een keer per maand hebt.
En dat is precies de verschuiving van af en toe fris naar elke week fris. Die verschuiving is daadwerkelijk in de hand gewerkt door grotere verpakkingen.
Vraag maar aan je oma ;-)
Groet,
Miriam Lavell

albana
30-07-2012 om 10:07
We zijn zeer volgzaam
Er zijn uitvoerige studies gedaan om erachter te komen hoe wij ons gedragen in supermarkten, winkels etc. en hoe dat beïnvloed kan worden. Leuk muziekje, gezelligheid, leuk lekker proeven en psycholgie toepassen. Oke er zijn nog steeds kleine potjes bonen te koop...maar laten we eerlijk zijn, die kleine potjes zijn zeker 3kwart van de prijs van een grotere pot. Laatst nog gezien bij de maïs...Daarvan was het kleine potje zelfs duurder dan de grote pot. Groot was te koop van verschillende merken. Klein alleen van Bonduelle....En wie koopt er nu minder voor méér geld? Niemand toch? Ik heb ook de grotere pot gekocht, weliswaar van een minder sjiek merk, maar dan maar 'over'...ik heb me suf geprakezeerd waar ik die nog meer in kon doen en de maïs de volgende dag door de sla gedaan. Daar was hier thuis niemand mee eens...Maís door de sla, hoe kwam ik erop? Dat kán toch helemaal niet? Dus de volgende keer zal ik kiezen tussen tóch op tafel zetten die eerste dag of weggooien misschien? Ondertussen koopt bijna niemand meer dat kleine potje maïs van Bonduelle. Want je kan nog zo basis proberen te koken en geen voedsel willen verspillen om dan méér geld uit te geven en daar minder voor te krijgen,daar lijkt me niemand in te trappen. Misschien iemand die niet goed oplet op de prijs? Afijn en over een half jaartje ofzo staan de kleine Bonduelle blikjes maïs appart met 35% korting of zelfs nog meer....en als die verkocht zijn worden ze uit het schap gehaald...want niemand koopt ze.
Eigen keus?
Dat met die bonen is iets wat me opviel. Wij krijgen vaak gedroogde bonen, van mensen met moestuinen. Ik ben dus 'gewend' om te koken met gedroogde bonen. En vind ze eigenlijk wél zo lekker...én je kan er meer mee...Een dikke soep ervan koken b.v. of met restjesvlees een goulash-achtig iets brouwen. Net zo als dat je gedroogde spliterwten gebruikt voor erwtensoep en dat met erwten uit de pot niet zo kan.
Soms zijn de gedroogde gekregen bonen op en haal ik dus pakken. Nog niet eens zo lang geleden waren ze overal te koop. In ruime mate,van meerdere merken. En toen opeens was er nog maar 1 merk. Een duur merk, de goedkopere waren al verdwenen, maar nog altijd goedkoper dan potten. En de laatste tijd moet ik er gewoon naar zoeken...de meeste supermarkten hebben ze uit het schap gehaald. Ja er is nog 1 supermarkt die ze heeft en we hebben op de markt zo'n kraam met kruiden en gedroogde waar, die heeft het ook en de turk (maar die bonen vind ik te groot) en de toko w.s. ook.
Het is een logisch gevolg van het zeer beperkte, duurdere aanbod dat ze minder worden gekocht. Als een pot bijna even duur is en wél zo gemakkelijk...tja. En soms zijn de potten zelfs goedkoper, in de aanbieding. Maar ja, niet geschikt voor mijn bonen-vlees-goulash.
En als je erover nadenkt wát er nu allemaal in grotere verpakkingen zit als toen wij 'jong' waren, dan is dat héél veel. Bijna alles. En ons gezin is precies even groot als het gezin waarin ik opgroeide.
Ja ik gebruik de diepvries héél veel...Ik heb talloze zakjes met halve porties. En inderdaad die diepvries groentezakken zijn erg makkelijk, beter dan de potten. Maar ook bepaald niet goedkoop. In ieder geval duurder dan vers. Dan koop ik liever vers en doe dan de helft in de diepvries thuis Of ik koop vers en laat de helft gewoon koel liggen...en verwerk het een paar dagen later ergens anders in.
groeten albana

mix
Miriam
Geen opa's en oma's meer hier.
ik drink al ik schat pak m beet ongeveer plus minus sinds wij vroegah thuis frisdrank in huis hadden 1 glas van 150 ml frisdrank op een dag.
Dat doe ik nog steeds.
Niet meer, niet minder, overdag drink ik het niet.
Of ik nu 1 liter koop of 2 liter: ik doe er met 2 liter gewoon 2 keer zo lang mee.
Volwassen dochters en man drinken het niet, dus heb er redelijk zicht op

albana
Bij toeval
Viel ik al zappend gisteren in een of ander vaag t.v. programma (geen idee hoe het heet) over mensen die te dik of te dun zijn. Was een mevrouw véél te dun, te laag BMI. Ze at vrijwel alleen cornflakes voor ontbijt met yochurt, lunch fruit, avondeten, fruit en groente. Anders kwam ze niet aan de dagelijkse aanbevolen hoeveelheid fruit/groente per dag, die de overheid aanbeveelt :)
groeten albana

M Lavell
30-07-2012 om 12:07
Het gaat niet over jou
Mix, het gaat niet over jouw persoonlijk gebruik, maar over dat ten opzichte van je moeder en je oma.
Je hebt elke dag frisdrank in huis, drinkt er elke dag van en dan ook nog 150 ml (normale glazen waren 125 ml).
Jouw kinderen drinken kennelijk geen cola, maar het is tegenwoordig heel gewoon dat kinderen elke dag een of meer glazen frisdrank drinken.
Het is er. De dubbel grote fles is open.
Dat is het verschil.
Groet,
Miriam Lavell

mix
30-07-2012 om 12:07
Miriam
ik reageerde op albana's posting: moeilijk.
oa dit stukje:
---Ik vind het ook soms gewoon 'moeilijk' om niet té vette, suikerhoudende, energierijk etc.etc. te koken. Als ik 1 dikke plak ham (ong.125 gram) genoeg vind voor de macaronie, moet ik 'm speciaal laten snijden in de supermarkt. In de kant en klare verpakkingen zitten 2 dikke plakken of 250 gram. En ik weet héél zeker dat ik 'vroeger' die ham voor mijn moeder in dezelfde supermarkt wél kant en klaar kon kopen....----
Daarna over oa gehakt enz.
Dan reageer ik dat het op zich zo lastig niet is als je in het bezit bent van een vriezer.
Je bent er zelf bij of je 4 of 6 ballen uit een pak gehakt haalt. Je haalt het onbevroren in de supermarkt. Is het teveel dan vries je de helft in, klaar.
Dat mijn oma of moeder geen cola dronken....ach, siroop was er toen ook al, stukken vet, veel vetter en veel meer eten dan wij nu met "ons" bewustzijn doen. Mijn opa heeft menig galaanvalletje gehad als hij zich te goed had gedaan aan het eten van die tijd.(vet)
Je bent toch zelf verantwoordelijk voor wat je koopt en wat je daarmee doet. En dat wilde ik aangeven met mijn persoonlijk verbruik: ik neem geen slok meer dan ik als kind deed/kreeg , het kan dus wel.
Albana geeft ook aan dat zij met haar ervaring enkel de potjes van bepaald merk kan kopen. In een wat grotere supermarkt is er een veel groter aanbod, ik kan wel kiezen uit minstens 7 soorten mais in een blikje/potje, dus ook albana spreekt vanuit eigen ervaring.

IngridT
30-07-2012 om 14:07
Albana heeft wel gelijk vind ik.
als het om 'formaten' van verpakkingen gaat & hoeveelheden eten. Als je naar bv de bioscoop gaat, dan is het doodnormaal dat je een halve liter drinken geserveerd krijgt als je 'gewoon' een cola bestelt. idem voor een bak popcorn. Zeg je gedachtenloos 'medium' heb je gelijk een halve kuub. Borden zijn idd tegenwoordig een stuk groter dan vroeger, en volgens mij schep je dan idd meer op. Idem voor glazen. Of dessertbakjes. Vroeger hadden wij van die schattige duralex bakjes (of zo, van dat glas sat in splinterloze brokjes stuk kopn vallen) en zeker weten dat er veel meer porties vla of yoghurt uit een liter gingen dan tegenwoordig. Zakken chips zijn tegenwoordig ook veel groter dan vroeger. En ik denk dat dat echt wel uitnodigt tot grotere inname van eten.
Ingrid

dc
30-07-2012 om 15:07
Eens met mix
Volgens mij hebben we vroeger in verschillende nederlanden gewoond.
Eten thuis ging juist in enorme porties, en je werd aangemoedigd om meer te eten dan je eigenlijk op kon. Vooral oma had daar een handje van. "Kom op, neem nog een bordje, anders blijf ik ermee zitten". Hoe ze het inkocht weet ik niet, maar op de tafel stond voldoende voor 2 gezinnen, en mijn moeder was nog erger. Toetjes niet in kleine kommetjes, maar een bord vol vla. Het is niet geheel toevallig dat ik en een andere zus eetproblemen hebben gekregen. Cola dronken we trouwens onbeperkt. Mijn kinderen mogen juist maar 1 keer per week, en af en toe eens extra als we uit zijn. Verder krijgen ze vooral water. De zakken chips waren toen ook groot, en ik at regelmatig zo'n heel groot geval in m'n eentje op na school. Moeten mijn kinderen echt niet mee aankomen.
De popcorn en cola in de bioscoop zijn inderdaad wel groter, maar nu koop ik 1 portie voor met zijn 3-en te delen.
Ik zie juist veel meer bewustzijn met wat normaal en gezond is nu.

albana
30-07-2012 om 17:07
Herinnering, leeftijd en feiten
Misschien zijn we ook in een andere tijd opgegroeit? Dat zou al verschil kunnen maken.
Maar dat vrpakkingen 'groter' zijn geworden qua inhoud is gewoon een feit.
Het gaat me ook niet specefiek om de voorbeelden, ik zie het meer in een groter geheel. En ik geloof best dat 'grote supermarkten' het aanbod wel hebben...Je bedoeld die XXL-supermarkten??? Zoals de inhoud van het aanbod is ook de inhoud van de supermarkt gegroeid...
groeten albana

bibi63
30-07-2012 om 19:07
Eens met dc
Ook mijn moeder en alle grootouders hebben/hadden er een handje van: kom schep nog eens op, neem nog wat en veel. Ik denk dat dat iets met de oorlog te maken heeft, zeker ook omdat iets laten staan uit den boze was. Ik denk dat onze generatie meer bewust is van het matig eten.
Gr. Bibi

Kaaskopje
31-07-2012 om 01:07
Vroeger
Ik zit heel hard na te denken, maar volgens mij hadden wij vroeger al wel sowieso wekelijks frisdrank in huis. Ik weet alleen niet meer wanneer dat begonnen is. Voor ik tien jaar was hadden we bijvoorbeeld wel eens gazeuse van Exota in huis (weet ik nog omdat we daar dan spoetnik van konden maken) en later was het vrij gewoon dat er cassis in huis was, altijd cassis. Appelsap was aan feestdagen voorbehouden, in een wijnglas. Ik hield niet van 'prik' dus ik dronk niet veel van de frisdrank. Onder de tien betekent voor mij in de jaren '60. De toenmalige glazen waren volgens mij niet kleiner dan de glazen die wij nu gebruiken (125 ml). Toen ik het huis uitging waren longdrinkglazen nogal hip, maar daar ben ik uiteindelijk weer van teruggekomen. 't Is zo'n sloot in een keer.
Miriam heeft op zich wel gelijk in dat het tegenwoordig vanzelfsprekender is om fris in huis te hebben dan vroeger. Eigenlijk alles buiten thee en koffie om, was vroeger veel beperkter aanwezig dan nu. Wat ook een feit is is dat blikjes drinken ruimer van inhoud zijn geworden. We hebben de overgang van 30 cl naar 33 cl meegemaakt en het drinkgat is groter geworden, waardoor je grotere slokken kunt nemen en dus eerder door zo'n blikje heen bent.
Op gebied van eten was de keus een stuk minder avontuurlijk dan tegenwoordig. Als je bami kon maken was je al een hele Piet. Maar dat zegt niets over de hoeveelheid voedsel. Dat de borden nu volgens sommigen groter zijn heeft daar dan ook niet veel mee te maken naar mijn idee. Onze borden bijvoorbeeld zijn wel wat royaal van maat, maar het vlak waar je het eten daadwerkelijk op hoort te leggen is helemaal niet zo groot. Er zit gewoon een brede rand omheen. Dat zag je vroeger ook wel.
Ik las ergens dat de moeder of oma (weet ik niet meer) nog uit een bord soep-maaltijd-toetje at, maar dat ken ik ook nog. Heerlijk... vla met een jusrand eromheen. Toen vond ik het doodnormaal, nu moet ik er niet meer aan denken:-)
Dat we meer calorieën verstouwen dan vroeger lijkt mij wel zeker. Niet via de warme maaltijd, of de boterham, maar wel wat we daarbuiten versnoepen. Niets is meer op 'rantsoen'. Het ene koekje bij het ene glaasje fris is vervangen door meer koekjes en meer glazen fris. Geen chips meer op feestdagen, maar dagelijks of elk weekend. Snoepjes die gewoon voor de pak op tafel staan, vroeger alleen op bijzondere dagen. Wij aten bij mijn ouders alleen patat als we kleren gekocht hadden in de stad (paar keer per jaar), nu een paar keer per maand. Vroeger zat de rem er dus meer op.

albana
31-07-2012 om 07:07
Ook 60-70
Ik herinner het me ook zoals kaaskopje, we zijn uit dezelfde tijd, dat zal een groot verschil maken qua eetgedrag. Mijn ouders waren 'vooruitstrevend' maar wel bewust met voeding bezig. Maar misschien had dat te maken met het beroep van mijn moeder die daardoor veel met 'probleemgezinnen' te maken had, dat ze daar bewuster mee om ging? Wij aten 3 maaltijden en heel misschien kregen we een koekje (en dan was het een 'kaakje' ) als we 's middags thuis uit school kwamen en dat was het wel doordeweeks. Tussendoor kregen we zelden iets. Ja in het weekend, 1 'bakje' (formaat klein vlabakje) ships p.p. en 1 glas drinken dat dan weer wél zonder prik was, want prik was voor ons kinderen zwaar verboden. We hadden het wel in huis, maar dat was voor het bezoek. Dat wij geen prik mochten kwam omdat mijn moeder ervan overtuigd was dat dat je tanden aantastte.....en mijn moeder was érg op de 'gezonde tanden' (de probleemgezinnen hadden bijna allemaal een verrot gebit en dát wilde ze niet, ik vraag me nu wel af óf dat wel door de prik kwam, ik denk eerder door een slechte verzorging van de tanden...).
Verder dronken we ranja (als het er was) en melk en soms chocolademelk en dat laatste was al een tractatie.
Fruit was er wel altijd in overvloed. Dát was al bijzonder, dat herinner ik me....Ik had vriendinnetjes die zich écht verheugden om bij mij te spelen, want misschien kregen ze fruit :)
Ik was 'te mager' en om mij 'aan te laten sterken' moest ik op heilgymnastiek én ik kreeg een speciaal dieet. Daarna moest ik elke dag een liga meenemen naar school, die ik niet eens lustte en op school soms ruilde met meestal fruit. Die liga was héél bijzonder...bijna niemand nam wat mee naar school. En op mijn brood kreeg ik dubbel beleg, ham volgens mij en extra roomboter. En ik moest meer sju over de aardappels (daar was ik ook al geen fan van), daarvan zou ik 'aansterken' en mijn moeder kweekte kefir, dat was ook gezond....Maar wij gruwden van het schimmelverhaal dat ze erbij vertelde.
Meer tussendoortjes om aan te sterken daar was geen sprake van. Dat deed ook niemand, dus ik denk dat het idee ook niet bij ze op kwam.
Ik kreeg 10 cent zakgeld en kon daarvan net 2 snoepjes kopen...meestal was dat zoethout en zwart-op-wit in een zakje, soms was het ook een kauwgombal (uit de automaat) en dat laatste meer omdat het draaien zo spannend was dan dat ik het écht lekker vond. En dat was het enige snoep dat wij kregen.
In vakanties waren mijn ouders 'makkelijker' dan was er ook kokosbrood om je brood mee te beleggen en ze kochten dan witte broodjes i.p.v. donker brood. En soms ook wat vaker snoeperij of chips.
Ik herinner me wel dat er opeens gekleurde hagelslag en gestampte muisjes waren voor op het brood. Dat kwam in huis halverwege de jaren 70 denk ik. En was al heel 'luxe' en bijzonder....Mijn broertje was er gek op en mijn vader ook. Als ik nu het aanbod zie dat wij op tafel hebben als we brood eten....dat is toch wel véél uitgebreider. Niet alleen wat zoet beleg betreft, maar ook wat vleeswaren betreft en soms hebben wij 2 soorten kaas (oude en belegen b.v.). Voor zover ik me herinner hadden wij vroeger alleen ham en kaas. En soms 'nagelholt' (gerookt vlees). En dat ruimere aanbod is écht niet overdreven, maar heel gewoon 'standaard' tegenwoordig. Niks luxe ofzo....
groeten albana

M Lavell
31-07-2012 om 09:07
Albana heeft gelijk
Zie "Mag het iets meer zijn? Trends in portiegroottes in Nederland"
Overgewicht en obesitas komen steeds vaker voor en vormen een bedreiging voor de volks
gezondheid.1 Verschillende factoren dragen bij aan een verstoring van de energiebalans. Een
van die factoren betreft de portiegrootte van ons voedsel. Eerder onderzoek laat zien dat de
energieinname stijgt wanneer mensen grotere porties voorgeschoteld krijgen.2 Dit kan een forse
stijging zijn; een toename van 30% en meer wordt gerapporteerd in de internationale literatuur.39
Het effect van een grotere portie op consumptie is gevonden voor diverse voedingsmiddelen en in diverse settings. Zo werd het effect bijvoorbeeld aangetoond in experimenten met een warme
maaltijd (macaroni), snacks, frisdrank en popcorn.5, 7, 10, 11
Ook wanneer mensen zelf de portiegrootte kunnen selecteren treden soortgelijke effecten op.
Zo geldt bijvoorbeeld dat mensen geneigd zijn meer van een product te gebruiken wanneer het uit een grotere verpakking komt.8 "
Over de colafles meldt het artikel dat de grote fles bij introductie in 1957, 750 ml. bevatte. Die fles is inmiddels niet meer verkrijgbaar. Tegenwoordig bevat de grote fles 2 ltr.
Mix:"ik neem geen slok meer dan ik als kind deed/kreeg , het kan dus wel. "
Ook dat is waar. Niet iedereen eet/drinkt teveel als de verpakking groeit. Maar de algemene trend is wel dat mensen dat doen.
Als je persoonlijk niet gevangen wordt door dat soort mechanismes, kun je niet stellen dat 'iedereen' zich dus zou kunnen weerhouden.
Bovendien is ook jouw gebruik beinvloed. Dat je elke dag 150 ml cola drinkt, is nu wellicht een afgewogen/bescheiden hoeveelheid, maar ten opzichte van de introductie (1928 klein flesje, 1957 grote fles), bijzonder overdadig.
In mijn huishoudboekje is het dat nog steeds zelfs. Elke dag fris of zoete dranken, is bij mij thuis nooit gewoon geworden.
"Je bent toch zelf verantwoordelijk voor wat je koopt en wat je daarmee doet."
Ja. Maar je doet dat altijd in de context van de maatschappelijke omgeving. In 1957 had jij niet hardop durven zeggen dat je elke dag cola dronk.
Groet,
Miriam Lavell

mix
31-07-2012 om 12:07
Miriam beetje ot
"Ja. Maar je doet dat altijd in de context van de maatschappelijke omgeving. In 1957 had jij niet hardop durven zeggen dat je elke dag cola dronk. "
Zelfs nu niet, ik drink het niet/zelden, de cola. Ik neem mijn medicatie savonds met wat frisdrank in, of sap, als het ene er niet in. Soms zijn dat 2 grote slokken, als ik dorst heb drink ik het glas leeg. Maar meer dan dat niet.
Dit even ter verduidelijking.
Wij dronken vroeger trouwens van die knal-oranje siroop.Daar zat zoveel suiker in dat je keel er rauw van aanvoelde Dat was toen heel normaal, tegenwoordig vinden we dat daar zoveel suiker in zit dat je dat nu niet meer "durft" te zeggen in de tegenwoordige tijd. Wat ik wilde zeggen: ons bewustzijn is ook groter geworden. Albana vond het moeilijk en ik denk: als je wilt kan het best. Dat de verleidingen groter zijn: natuurlijk, er is meer aanbod, maar het kiezen doe je zelf.
In mijn jeugdjaren stonden de sigaretten op tafel, je zou er spontaan van gaan roken. We weten nu meer dus we kunnen ook beter kiezen.

Tineke
31-07-2012 om 16:07
Rookworst
Vroeger, bij ons thuis, met z'n zessen, aten we bij de boerenkool éen rookworst. In dus zes stukken gesneden. Een poosje geleden kwamen er wat eters bij mijn ouders. Mijn moeder zat te rekenen hoeveel rookworst ze nodig had, en rekende een halve (!) per persoon. Minder kon tegenwoordig echt niet meer, vond ze. En vroeger, tja, toen was er geen geld voor meer.
En zo kan ik nog een aantal voorbeelden bedenken, zoiets geldt ook voor sap en prik, voor koekjes, kaas en alles eigenlijk wel.

bibi63
31-07-2012 om 23:07
Denk dat het klopt miriam
Wbt Cola: het idee om 1 fles per week te kopen (op is op), is nu 1 fles die minimaal 2x zoveel inhoud heeft dan vroeger, dus meer glazen todat het op is.
Anderzijds vraag ik me af: heeft de producent dit ook zo bedacht, of is het bedacht omdat 1 grote fles praktischer is dan 1 kleine fles. Het hoeft niet op immers, je kunt er ook langer mee doen. Al zal dat in de praktijk vaak betekenen dat er toch meer van gedronken wordt.
Bibi

albana
01-08-2012 om 09:08
Ja de producent heeft het zo bedacht
En daar komen ze rond voor uit...ze doen er in ieder geval niet geheimzinnig over. Ik heb meerdere programma's gezien waarbij producenten van voedingswaren dat gewoon toegaven...er nog trots op waren ook. Niet met de bedoeling om ons 'dik' te maken, maar gewoon om ons meer te laten eten. Of in ieder geval meer te laten kopen. Zakelijk gezien is daar ook niks mis mee....Meer verkopen=hogere productie=meer winst. Dat meer eten is niet een 'doel' op zich, maar meer een neveneffect van die hogere productie en hogere winst. Een 'bijeffect' waar niet over nagedacht is. Dat hoéft die producent tenslotte ook niet....die is alleen maar verantwoordelijk voor z'n bedrijf en de winst en niet voor ongewenste neveneffecten die er evt. spelen als zijn winstmarge groter word.
Producenten hebben daar hele onderzoeken naar laten doen, welke inrichting in hun supermarkt ze moeten hebben om ons daar zo lang mogelijk te laten blijven tot en met welke verpakkingen spreken mensen aan zodat ze er sneller naar grijpen en meer van eten. Naar aanleiding van die onderzoeken richten ze hun winkel in en kiezen ze voor bepaalde verpakkingen en reclame's. De 'gratis' koffie en limonade in veel supermarkten b.v. is iets van de laatste jaren. Je denkt toch niet écht dat ze dat doen omdat ze ons zo aardig vinden of uit medemenselijkheid? Dat is gewoon zodat wij daar wat langer zitten en het 'gezellig' hebben en nadenken of we misschien niet tóch nog wat vergeten zijn of onze mede-tafelgenoten nog 's tellen en alsnog besluiten een rookworst erbij te nemen. Hoe langer jij in die supermarkt bent, hoe meer de 'band' die jij hebt met die supermarkt versterkt word en hoe meer je koopt is de bedoeling. Net zo als de hifi-verkoper koffie voor je indoet als je een grote aankoop (nieuwe t.v. én stereo) doet en de autoverkoper de koffie klaar heeft als jij van je proefrit terugkomt. En zo hebben ze ook steeds iets grotere verpakkingen geïntroduceerd. En wel zo dat het ons amper opvalt. En we onbewust steeds ietsje meer kopen...Want als het bewust zou zijn, voelen we ons enigzins 'opgelicht' dus het is écht de bedoeling dat het geleidelijk aan gaat....Want als we ons 'opgelicht' voelen gaan we misschien wel bij een ander shoppen die wél de oude hoeveelheid verkoopt (de groenteboer b.v. waar je los kan kopen) en dat willen ze voorkomen. Die grotere hoeveelheden beïnvloeden ons eetsgedrag weer...ook omdat we amper merken dat het wéér ietsje meer is en áls we het al merken is het vaak zo gepresenteerd dat we er geen probleem mee hebben. 30% meer voor de oude prijs ofzo. En tja wat doe je dan met die 30% meer? Die zet je ook op tafel....'t was nog gratis ook, dus waarom niet? Méér op tafel is vanzelf meer opscheppen, daar zijn ook allerlei onderzoeken naar geweest en daaruit blijkt dat écht het grootste gedeelte er geen weerstand aan kan beiden. En automatisch 'ietsje meer' gaat eten. En als je gezin 'ietsje meer' gaat eten blijf jij die grotere zak kopen...Ook als die weer ietsje duurder word. 30% duurder dan de kleine zak...b.v. Dat is dus wéér ietsje meer winst voor de producent. En op den duur gaat de iets kleinere zak uit de productie...want té weinig mensen kopen het, dus de productiekosten van die kleinere hoeveelheid zijn te hoog ten opzichte van de winstmarge. Omdat de producent niet verantwoordelijk is voor onze grotere consumptie, is het gewoon wél belangrijk dat wij de invloed die dit vergroten van de winst op ons heeft bewust worden en wéten dat het zo werkt. Zodat we erover na denken en er 'rekening' mee houden. Net zo als dat we weten welke invloed reclame heeft, we leggen tenslotte ook élk jaar wéér uit dat kind die pop misschien alleen maar wil omdat de reclame het kind aangepraat heeft of niet? Nou en zo worden ons steeds grotere hoeveelheden en méer inkopen aangepraat door de levensmiddelenindustrie. Niet alleen via reclame, maar meer nog door psychologische beïnvloeding in de supermarkten en door middel van verpakkingen.
De 'keus' zijn we allang voorbij....het grootste gedeelte van de consumenten mérkt het niet eens. Laat staan dat ze bewust kiezen.
groeten albana

albana
Het ging om een Amerikaanse mevrouw en wat ik begreep is het advies in Amerika 300 gr. groente en 300 gr. fruit. Omdat deze mevrouw Aziatisch was en nogal klein qua lengte at ze véél minder dan de gemiddelde (van oorsprong niet Aziatisch) Amerikaan...Die 600 gram was ong. de hoeveelheid die ze per dag op kon. Nét iets erbij (dat waren de cornflakes en de yochurt) en ze zat voor de hele dag vol. Wat de mevrouw even niet meegekregen had, was dat het BMI van Aziatische mensen véél lager ligt en ook het voedingdadvies qua hoeveelheid veel minder is. De mevrouw vond zichzelf héél gezond omdat ze zich keurig aan het voedingsadvies van de overheid hield. Dat ze het verkeerde advies volgde was een complete verassing voor haar.
Ja natuurlijk is het onzin, maar in verhouding tot deze bovenstaande discussie wel grappig.
groeten albana

FayW
Boodschappenlijst
Albana je doet net of de gemiddelde Nederlander dom en naief is. Op de basisschool leer je al omgaan met reclame en dat suoermarkten op een bepaalde manier wordt ingericht. Net als algemeen bekend is dat het beter is om boodschappen te doen met een volle maag.
Als je zeker wil weten dat je niet meer koopt dan je nodig hebt dan maak je een boodschappenlijstje en hou je je daaraan. Je kunt de maatschappij wel de schuld geven, maar je hebt zelf de mogelijkheid om keuzes te maken. Je hoeft geen chips of cola te kopen.

M Lavell
Veranderd
P. het menu is alweer veranderd. Ik verwees naar een spinaziepotje. Daar stond toch werkelijk 600 gram aardappel voor 2 personen.
Groet,
Miriam Lavell

M Lavell
01-08-2012 om 10:08
Omgeving telt
Fay:"Op de basisschool leer je al omgaan met reclame en dat suoermarkten op een bepaalde manier wordt ingericht."
Welnee. Als je iets leert op de basisschool dan is dat juist 'doe wat de groep doet'.
Bovendien doen scholen zelf volop aan misleidende geldklopperij en laten ze zich zelf volop verleiden tot onverstandige aankopen.
Dat fabrikanten/producenten er alles aan doen om jouw euro (mag iets meer zijn) uit jouw zak te kloppen, is evident. Dat niet iedereen daar altijd met alles met open ogen instinkt, klopt ook.
De waarheid ligt een beetje in het midden. Ja, je kunt ook zelf keuzes maken. Maar ondertussen is een mens een groepsdier. Zien eten doet eten en eten zien doet ook eten en waar je mee omgaat, word je mee besmet.
Je maakt de keuzes in de context van je omgeving. Helemaal van jezelf zijn ze niet.
Zie http://www.nationaalkompas.nl/gezondheidsdeterminanten/persoonsgebonden/lichaamsgewicht/zijn-er-binnen-nederland-verschillen-naar-regio/
De meeste dikkerds wonen in Rivierenland en Flevoland, de meeste graatmageren wonen in Gooi en Vechtstreek.
Groet,
Miriam Lavell