

Algemeen Ouderschap
U bevindt zich op het algemene (landelijke) CJG-forum.

Cargawar
25-06-2012 om 15:06
Patat-generatie beweegt niet meer
Ligt het aan de opvoeding of verandert de maatschappij gewoon? Feit is dat kinderen steeds dikker worden.
http://moetenwenietwillen.nl/2012/06/patat-generatie-niet-in-beweging-te-krijgen/
Wat zijn jullie ervaringen met je eigen kroost?

Primavera
11-07-2012 om 21:07
Die auto zit je wel hoog, brise
Brise, op een gegeven moment nam het draadje de wending dat kinderen dikker worden omdat ze minder bewegen en ze minder bewegen door toegenomen autoverbruik. Daarop kwam de vraag waarom mensen toch zo verknocht aan dat eigen autootje zijn.
Daar reageerde ik dus op dat dat komt omdat een eigen auto ook heel veel voordelen geeft en dat in ons geval juist door die auto mijn (niet dikke) kinderen dus meer bewegen.
Vervolgens begon jij mij te beschuldigen dat ik voor mijn kinderen dus over de rug van anderen deed door hun lucht kwaliteit te verpesten.
Nou is het vervelende dat bij ongeveer alles wat je doet je wel op een één of andere manier het milieu benadeeld, gewoon al door er te zijn. Dat jij daarin om de auto, die jij zelf dus minder nodig hebt, als absoluut milieu kwaad te bestempelen en je eigen keuzes voor exotisch fruit, van ver komende meubels of meer verwarmde woonruimte per persoon maar 'kleine dingetjes vindt, is jouw keuze.
En nee, il voel me dus absoluut niet schuldig over de impact van mijn zo ecologisch mogelijk rijdende auto op de luchtkwaliteit van anderen. Van wat ik minder per persoon verstook kan ik heel wat kilometers rijden voordat het dezelfde impact heeft.

Brise
11-07-2012 om 22:07
Laten we het er dan op houden dat de fijnstof-discussie in de agglomeraties hier kennelijk niet algemeen bekend is. Want "luchtkwaliteit" was het woord waarop ik aansloeg.
Wij vinden dat echt heel ernstig. Het kost mensen die binnen een paar 100 meter van een autoweg wonen echt jaren van hun leven, gemiddeld (over heel NL, dus inclusief alle mensen in lommerrijke dorpjes) meer dan een jaar lagere levensverwachting. We zien ook heel veel kinderen met asthma-klachten in de wijken langs de snelwegen.
Daar maken wij ons hier in de regio veel zorgen over. En als dan mensen buiten blijven wonen vanwege de goede lucht en wel iedere dag met de auto hun kind naar onze stad rijden voor een speciale school, dan steekt dat weleens.
Dat was mijn achtergrond. Dat jullie bananen en bureaustoelen belachelijk maken, het zij je gegund. Daar ga ik echt niet op in verder. Dat Primavera vanuit Italië kan zien hoeveel kamers ik heb en hoe warm die gestookt worden, ik vind het reuzeknap.
Jouw onwetendheid over fijn stof, daar schrik ik echt van. Maar je hebt nu wel mijn vraag beantwoord, waarvoor dank.
Het is me helder.

krin
11-07-2012 om 22:07
Bijzonder
hoe de reacties op iemand die zich als verantwoord presenteert overeenkomen met de reacties op degene die een duidelijk idee had van de verantwoorde manier om haar kinderen te voeden.
Tosti's zijn prima, een zakje chips op zijn tijd is niets mis mee, je overdrijft, je oordeelt te snel.
Auto's zijn handig, bewegen moet leuk zijn, je chargeert, je oordeelt te snel.
Grote gemene deler: bemoei je met je eigen, ik doe het goed genoeg en het moet wel een beetje leuk blijven.
Gelukkig wonen al die dikke luie kinderen niet bij ons in huis en hoeven we geen boodschap te hebben aan de wereldbevolking na onze kleinkinderen.
Ik ga Sancy maar achterna: die aarde overleeft ons wel, met een beetje mazzel.

Tirza G.
11-07-2012 om 22:07
En wat zo aardig is
Als de aarde ons níet overleeft, dan hebben we daar ook relatief weinig last van. Want dan zijn we er niet meer.
Tirza

Primavera
12-07-2012 om 00:07
En weet je wat pas echt bijzonder is, krin?
Nou, en weet je wat pas echt bijzonder is, Krin? Dat we met al die gezonde voedingsvoorschriften en bewust eten er gemiddeld alleen maar dikker op geworden zijn.
AnneJ gaf in het begin van het draadje een zeer interessante link waaruit blijkt dat mijn ouders, die met alle goede bedoelingen dachten mij een zeer verantwoorde opvoeding te geven volgens de toen geldende inzichten ( suikervrij, strenge rust en regelmaat op eigen kamer en speciaal gepureerde babyvoeding) in werkelijkheid me een veel groter risico op overgewicht bezorgden.
Als er werkelijk enige parallel is met de gezondheid van de aarde, dan denk ik heel cynisch dat mocht die toch voortijdig aan haar eind komen dat dat laatste zetje waarschijnlijk net door allerlei goedbedoelde 'milieureddende' maatregelen zal komen. Een zeer gepast einde. Ik stel me zo bijv. voor dat ze er straks achterkomen dat het CO2 probleem toch wat anders lag. Hebben we daar voor niks decennia lang aan koetje-pesten gedaan, terwijl we iets essensieels anders over het hoofd zagen. Oeps, sorry foutje, game over.
Verder vindt ik het typerend dat Brise zich geweldig druk zit te maken over fijnstof en het ondertussen niet interessant vind dat ik juist een auto heb gekozen die tussen de gangbare brandstoffen verweg de minste fijnstof uitstoot geeft.
Ze maakt zich druk over toenemende astma, maar is wel tegen de individuele maatregelen die de kans erop verminderen, zoals op het platteland wonen en tussen dieren opgroeien, want dat zou dan weer voor vervuiling zorgen vanwege meer autogebruik.
Ik wordt wat moe van die verhalen over welke grote ecologische ramp ons nu weer dreigt en hoe niks nooit goed genoeg is. Over de inconsequente aanpak waarbij aan de ene kant gejammerd wordt dat we te veel ruimte gebruiken en aan de andere kant wel ruimteverslindende biologische of goedvoelende fairtrade produkten willen.
Het hele milieuverhaal wordt steeds minder wetenschappelijk en steeds meer een nieuwe ideologiche religie, waarbij niet-gelovigen of andersdenkenden als ware het vervuilende ketters veroordeeld worden. 't is dat die brandstapels ook al zo milieu-onvriendelijk zijn, want anders...
Groeten Primavera

krin
12-07-2012 om 09:07
Ja primavera
Dat is inderdaad ook een overeenkomst. Niemand die het bos nog ziet (voorzover niet al gekapt) door alle bomen. We doen met z'n allen maar wat. Het is dat ik atheïst ben, anders zou ik naast die brandstapel van jou (of erop, als het aan jou ligt) een schietgebedje doen.

krin
12-07-2012 om 09:07
Wacht
Dat wilde ik zeggen: We doen met z'n allen maar wat, dus waarom mensen zo hard vallen om hun pogingen tot oplossingen?

Primavera
12-07-2012 om 10:07
Omdat krin
Omdat Krin er mensen zijn die geloven dat hun doe-maar-wat oplossing de absolute waarheid is en die dan dus ook anderen op willen leggen. Als milieu-atheïst heb ik er wel genoeg van om steeds op die virtuele brandstapel te worden gesleurd vanwege mijn keuxzes voor autootje, niet-biologisch eten of watdanook.

amk
12-07-2012 om 10:07
O leuk
een ontsporend draadje.
Vorig jaar of zo heb ik hier eens voorgerekend dat iedereen wel zo leuk alleen maar biologisch zou willen eten, maar dat alleen al voor het aantal eieren dat wij in NL jaarlijks gebruiken heel nederland alleen maar kippen zouden mogen bevatten. En dan hebben we het alleen nog maar over eieren. Waar laten we onze andere levensbehoeften dan.
Qa dierenwelzijn zijn die megastallen dan wel minder, maar qua milieubelasting is het het optimale wat je kunt hebben.
Zijn leuke ethische dilemma's.
Wat ik dan wel vind is dat je de bij elke verplaatsing die je gaat maken zult moeten afwegen welk transportmiddel het beste is. En dat is bij MIJ vaak niet de auto. Ik heb er wel een en ook nog eens een grote. Maar ik presteer het wel om slechts 1x per 2 maanden te tanken en 1x extra in de vakantie. (Ga vervolgens ter compensatie met het vliegtuig naar een zon bestemming, maar koop de co2 emissie dan weer af)
Ik houd wel het principe aan hoe minder ik verbruik (maakt niet uit van wat) hoe minder ik vervuil/belast.

Fiorucci
12-07-2012 om 11:07
Tja brise
Ik vind het toch apart dat jij enorm valt over autogebruik,maar als iemand je aanspreekt op consumeren, het ineens maar kleine te verwaarlozen items zouden zijn. Check marktplaats eens, scheelt veel geld en is mooi hergebruik.

Brise
12-07-2012 om 11:07
Het gaat me niet om autogebruik.
Het gaat me om het bagatelliseren van effecten van autogebruik op zaken als luchtkwaliteit en leefruimte. En ook niet om WEL/NIET, maar om de nuance. Dus korte ritjes mijden en lange doen als ze nodig zijn.
Ik gaf die voorbeelden van banaan en bureaustoel alleen maar om aan te geven dat ik ook afwegingen maak, en dat ik niet in een hoekje zit te wachten tot ik dood ga. Dus zowel de banaan als de bureaustoel zijn afgewogen.
Maar ik ga niet nog een keer mee-ontsporen. Sorry. Daar heb ik echt geen zin in. Of mijn hele huishouden op tafel leggen. Ook geen zin in.

Primavera
12-07-2012 om 12:07
Tja brise
Tja Brise, je bent snel uitgepraat als je alle autoritten die JIJ niet nodig vindt bestempelt als 'het bagatelliseren van de effecten van autogebruik'.
Jouw ideeën over wanneer de auto nodig is zijn anders dan die van mij, wat voor een groot deel te verklaren is door onze verschillende persoonlijke leefomstandigheden. Dat is niet erg, maar de ander daarom veroordelen wel.
Groeten Primavera

Rafelkap
12-07-2012 om 12:07
Busjes
Dat van dat fijnstof is zeer zeker actueel en kan niet zomaar weggewoven worden als geroep van de milieuridders. Fijn, na de vakantie breng ik dus mijn kind met de fiets naar school (want onze keuze is en was mogelijk: dichtbij de voorzieningen), maar als alle andere ouders hun kind met de auto brengen (omdat dat zo goed is voor de rust in Hun Gezinnetje) ademen wij lekker die lucht in met alle gevolgen van dien (namelijk niet alleen voor ons, maar ook voor ons nageslacht een belangrijke doodsoorzaak). Tijd dus dat de overheid wat forser ingrijpt, omdat iedereen toch in zijn eigen straatje blijft denken en beledigd is als een ander er wat van zegt.
Hier in NL zijn trouwens busjes voor speciaal onderwijs, beter 1 busje dan 8 auto's (ook al zullen er kinderen zijn die niet met een busje vervoerd kunnen worden, de meesten echter wel)

mix
12-07-2012 om 12:07
Busjes
toevallig woon ik tegenover een school waar kinderen naartoe komen met taxi's. Gewone taxi's en busjes. Nadeel van de busjes (ook die voor ouderen/zieken overigens) is dat ze nooit vol zitten en dat is dan weer zonde, of dat ze kilometers om moeten rijden om anderen op te halen (schoonmoeder zat soms ipv 3 kwartier wel 3 uur rijdend in het busje). Ik ben wel benieuwd wat dat zou verschillen met een gewoon gebruik van een gezinsauto die de kinderen naar school brengt en of een busje op die manier daadwerkelijk voordeel heeft vwb het uitscheiden van gassen enz.

mix
12-07-2012 om 12:07
Nooit
nooit volzitten als in:hier dan en wat ik zie rijden in de stad of wat ik wist van schoonmoeder

Rafelkap
12-07-2012 om 12:07
Hier zitten ze wel vol hoor, is het goed geregeld, ik zie volle busjes bij het kdc.
Uiteraard zie je onderweg vaak een half lege bus als er al kinderen zijn uitgestapt (of nog niet zijn ingestapt)

Primavera
12-07-2012 om 13:07
Wat ik mij nou afvraag
Wat ik me nou afvraag is waarom je je nou wel ergens in een hoekje zou moeten schamen als je vanwege gezinsbelang vaker de auto neemt en niet als je vanwege gezinsbelang je kinderen een eigen kamer gunt. Dat laatste betekent namelijk ook dat de rekening wordt gepresenteerd aan anderen door minder leefruimte en milieuvervuiling door verwarming. Daar zou de overheid toch maar eens fors moeten ingrijpen. Wat dacht je van flink wat belasting en geen huursubsidie meer voor iedereen die in een huis woont waar de kamers door minder dan 2 personen bezet worden gehouden?
Niet dat de nederlandse overheid me nou zo begaan lijkt met het milieu. Er wordt fors bezuinigd op de busjes voor speciaal onderwijs, hup ga maar met het openbaar vervoer. Wat dan voor veel van die kinderen niet mogelijk is en dus zullen die ouders de auto maar weer pakken. ook die idioot lange tijd dat zo'n kind onderweg is, doordat er zoveel mogelijk inderen met bizarre routes in een busje gepropt moeten worden, komt de de bereidheid van de ouders om hun kind niet even zelf te brengen in een half uurtje ipv anderhalf uur niet erg ten goede.
Overheden zijn over het algemeen het meest in milieuregels geinteresseerd als dat door flink beboeten van mogelijke vervuilers weer geld in het lege laatje brengt. Milieuridders spelen hen hierbij in de kaart. Het is niet zozeer de groep die zich zorgen maakt over fijnstof, maar de groep die daarbij al heeft besloten dat de oplossing is 'de auto' met vuur en te zwaard te bestrijden. 'Gij, autorijders zullen financieel zwaar moeten boeten, dàt zal jullie leren' is het idee.
Dat er ook andere manieren zijn om fijnstof terug te brengen door bijv schonere auto's te gebruiken, wordt juist door deze milieuridders weggewoven. Dat mensen natuurlijk de auto meer zullen laten staan, als je maar genoeg gelijkwaardige alternatieven geeft (en daar dus niet prompt op bezuinigd) is kennelijk geen optie.
Ik ben helemaal voor dat overheden wat meer aan het milieu denken, maar dus niet door te autogebruik weg proberen te pesten, maar door juist milieuvriendelijkere gelijkwaardige alternatieven te stimuleren. Dan hoeven mensen niet in spagaat tussen eigen gezin en algemeen milieu, maar kunnen beiden gewaarborgd worden. De drempel lager maken naar milieuvriendelijke alternatieven heeft zoveel meer praktisch resultaat, dan financiele straffen alsof mensen expres lekker zouden vervuilen.
Volgend jaar zal mijn oudste iedere dag door mijn man met de auto tot aan de bushalte in het volgende dorp worden gereden. Het impact op de vervuiling is nul, aangezien hij daar toch langs komt op weg naar zijn werk. De tijdsbesparing van heen en weer op de fiets erheen of de ellenlange route van de bus die 2 keer per dag in ons dorpje langskomt is echter enorm.
Verstandig autogebruik wil ook zeggen dat je meerdere bestemmingen bij elkaar combineert, maar dat wordt nooit meegenomen. Degene die zijn kind met de auto brengt, omdat hij toch langs de school komt, wordt als smerige vervuiler die we eens lekker flink gaan laten betalen bekeken. En ja, daar heb ik het nu wel mee gehad.
Groeten Primavera

Algebra
12-07-2012 om 14:07
Ik maak dezelfde keuzes als primavera
en schaam me daar niet voor. En fijnstof: ach, ik heb een auto met een groene sticker, dus dal valt best mee. Maar het is puur de logistiek die de auto nodig maakt. Werk op 60 km van huis (nee, in mijn provincie is geen werk voor mensen die meer willen dan achter de kassa zitten), De kinderen, 6,8,10, mogen nog niet alleen naar school: dan is bijna 20 minuten op de fiets. Wel goed te doen, maar niet als ik dan nog terug voor de auto moet. Dus: iedereen in de auto. vanuit de BSO op het eind van de middag snel naar het sportveld, 15 auto minuten verderop. En 2 keer per week boodschappen- in de avond, na het eten. Ook 7 km verderop.
Dus: lang leve de 2e auto!
Algebra

bibi63
12-07-2012 om 15:07
Een 'aardig' voorbeeld hoe de overheid kan falen
In de buurt van Den Haag is een jaar of 20 geleden een bedrijventerrein gecreeerd (Forepark). Naast dit bedrijventerrein is een nieuwe Vinexwijk gecreeerd (Leidschenveen). Wat wil nu het geval. Het Forepark is jaaaaaaarenlang NIET bereikbaar geweest met de fiets. Het ligt in de oksel van 2 snelwegen (A12 en A4/13) en was alleen maar bereikbaar via een wirwar aan autowegen, die ook een afrit hadden naar de snelweg, maar waar GEEN fietsen konden/mochten rijden. Pas een jaar of 8 geleden is er 1! fietsbrug gekomen. Ook het OV was niet te doen: 1 bus, die 1x in het halfuur reed. Tja, hoe kwam men daar dan? Auto dus maar, ook al was het voor veel mensen op redelijke fietsafstand. En ook die Vinexwijk heeft maar 1! ontsluitingsroute (dezelfde dus als het bedrijventerrein), waar je dus (voordat de fietsbrug er was) NIET met de fiets uit kon. Los daarvan begrijp je hoe dat tijdens de spits daar vergaat. Onbegrijpelijk.
Moraal van het verhaal: de overheid dwingt ons regelmatig de auto te gebruiken.
Bibi

Merel
12-07-2012 om 17:07
Geitenwollensokken
Pff, een paar reakties komen bij mij wel heel 'geitenwollensokkerig' over hoor. Fietsen naar de Ikea zou hier ook al niet kunnen, geen ikea in de buurt, Tai Chi in het park? Ja leuk, dan sta ik daar wel alleen tussen de eentjes bij de vijver, niets geen Tai Chi hier. Brise schijft heel erg met als uitgangspunt de grote stad. Gezien vanuit jouw standpunt heb je inderdaad geen auto nodig. Maar je kunt dat toch niet op anderen opleggen. Ik schreef het al eerder, als je in een dorp woont (het dorp waar ik geboren ben, het is geen bewuste keuze geweest om hierheen te verhuizen) dan heb je het hiermee te doen, of wil je dat we allemaal naar de stad komen om daar te wonen en lekker rond te fietsen en in het park te gaan gymmen? Het is toch niet realistisch? Je schrijft het allemaal vanuit jouw standpunt, ik kan ook wel zeggen over die mensen die daar dicht bij de a12 wonen, ja, ga daar dan niet wonen? Kom maar bij ons in het dorpje wonen, of bij Brise in de stad, ben je van die a12 af.

Fiorucci
12-07-2012 om 17:07
Brise
Jij bagatalliseert ook, want als ik ga muggeziften kan ik ook stellen dat je die stoel tweedehands kunt kopen. Weet je wat dat scheelt,als iedereen dat zou doen? En fietsen naar Ikea zou hier te doen zijn,maar hoe krijg je dan je aankopen thuis?

Rafelkap
12-07-2012 om 19:07
Winst
Ik snap niet waarom er ikeastoelen en bananen bij gehaald heeft terwijl we het over dagelijkse beweging/vervoer hebben. Dat zijn appels en peren. Zo zijn er nog wel tig dingen die anders/beter kunnen in de wereld.
De overheid zal er wel baat bij hebben dat er veel auto's rijden (kassa!), en aangezien er meer wordt gedacht op korte termijn aan winst dan aan langere termijn problemen snap ik het wel dat ze zo laks zijn met maatregelen. Schone auto's is natuurlijk een goed iets.
In het centrum van Utrecht willen ze nu vieze auto's gaan weren. Dat mogen ze van mij wel uitbreiden naar de rest van NL, hadden ze al lang gedaan moeten hebben. Intussen hoef je natuurlijk niet op maatregelen van overheidswege te wachten maar zelf blijven nadenken. Het is nog veel te gemakkelijk om voor alles even de auto te pakken, als ouder heb je toch een voorbeeldfunctie (om bij het topic terug te komen). Natuurlijk is het ook een heel handig ding. Maar als je elke keer de auto pakt als het regent leer je je kinderen ook iets. En als je de boodschappen alleen alleen maar met de auto kan halen omdat dat het meest efficient is en niet zonder je autootje kan leer je ze ook iets. Maar wij hier maken er natuurlijk allemaal heel verstandig gebruik van (het is nl. altijd die ander)

Mea Proefrok
12-07-2012 om 20:07
Niet alles gelezen
Ik heb niet alles gelezen, maar ik weet dit wel: je kunt makkelijk zonder auto leven. Mijn ouders riepen ook altijd dat ze twee auto's nodig hadden, dat kon echt niet anders, tot het noodlot toesloeg (faillietverklaring bedrijf) en lo and behold, alles kon met de fiets of het ov. En anders maar niet.
Ik heb geen rijbewijs en doe dus alles met de fiets of met het ov (met twee kleine kinderen achterop of mee in de bus). En als ik ergens niet kan komen op die manier (of het is te duur), ga ik niet. Klaar. Mijn actieradius is wat kleiner dan die van autobezitters en dat is heus wel eens balen, maar niet onoverkomelijk. Mijn man heeft wel een rijbewijs en we hebben ook nog een Fiatje voor de deur staan, maar in de praktijk gebruiken we dat ding zo weinig dat-ie weg zou kunnen.
Ik begrijp dorpsbewoners wel, hoor. Je hebt van die gehuchten waar je voor elke boodschap acht kilometer moet fietsen en waar in de wijde omtrek geen ander werk is dan (zoals iemand al zei) kassamiep. Dan is een auto vreselijk handig. Maar je hebt wel zelf gekozen voor een bestaan in zo'n dorp. Alles is een keuze.

Chippie
12-07-2012 om 21:07
Twee auto's
Ja, hier hebben we twee auto's. We hadden mijn auto verkocht maar door onvoorziene omstandigheden kwam de nieuwe een maand later. Die maand maakte me veel duidelijk. 1) Het is heerlijk om de vrijheid te hebben van een (tweede) auto. Ik kwam er een paar keer een dag van te voren achter dat ik de volgende dag echt een auto nodig had en moest dan nog van alles regelen. Met drie kids 5 km fietsen en 5 km terug voor een half uurtje muziekles of een voetbaltraining kan best, maar 5 x in de week, is behoorlijk tijdintensief.
2) Dat ik die maand maar een paar keer echt de auto nodig had. Ik heb in totaal in die maand nog geen 100 km gereden (in mans of andermans auto). En die week dat ik mijn nieuwe karretje had zat ik zo aan de 100-200 km per week. Daar zaten dan ook wel wat inhaal-koffie-bezoekjes-aan-vriendinnen bij.
Dus nee, mijn auto gat niet weg, maar ik probeer hem wel wat vaker te laten staan.

Ely
13-07-2012 om 15:07
Nou wordt ie mooi
P : 'Het aantal kinderen wat je hebt is veel en veel en veel milieuvervuilender dan mijn kamers teveel!'
Ik weet niet eens wat ik hierop moet zeggen, zo absurd vind ik het....
Wat is het toch met dit draadje? We gaan van dikke kinderen naar autogebruik waarna vervolgens ik met ezelsoren op ik de hoek moet vanwege vraag over hergebruik ipv nieuw. En nou krijgen we dit? Zijn we allemaal een beetje aan onze (fiets)vakantie toe?
Verstuurd met de Ouders Online iPhone app.