Algemeen Ouderschap Algemeen Ouderschap

Algemeen Ouderschap

U bevindt zich op het algemene (landelijke) CJG-forum.

Patat-generatie beweegt niet meer

Ligt het aan de opvoeding of verandert de maatschappij gewoon? Feit is dat kinderen steeds dikker worden.
http://moetenwenietwillen.nl/2012/06/patat-generatie-niet-in-beweging-te-krijgen/
Wat zijn jullie ervaringen met je eigen kroost?

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Fiorucci

Fiorucci

29-06-2012 om 11:06

Bruin brood

Wij wisselen af. Soms wit, soms bruin. Bruin brood uit de super is vaak niet zo bruin hoor, vaak is er mout toegevogd waardoor het bruiner lijkt dan het is.

mix

mix

29-06-2012 om 11:06

ach ja

hoe weet je nu of het extraatje na het sporten niet het enige extraatje is.
Het is weer zo heerlijk vingertje wijzen: ik doenut goed, zullie doenut fout.

Moet je eens kijken wat ze straks naar binnen gaan stouwen als ze pubers worden met een onregelmatig leven, als ze student worden. Dan kun je nog zo'n project van je opvoeding hebben gemaakt, soms gaan (juist die)kinderen volledig los.

Snaaien en gewoonten

Wat ik zelf heb veranderd afelopen weken - ook nav links en alle gezondheidsdraadjes die hier plots rondwaren!- is minder eetmomrenten inlassen. Mijn zoon is ook een gewone dunne kleuter. Maar hij vraagt wel de hele dag om eten. Nu let ik bewauter op wat hij wanneer eer, omdat ik weet dat IK nu de kans heb om hem (en mezelf) gezonde gewoontes aan te leren.

Mijn ouders letten er niet zo op en er was altijd wel snaai. En zodra ik uit huis was, ging ik snaai kopen om me beter te voelen.
Dus om de dagelijkse dinen beetje in de hand te houden, lijkt me prima. Maar af en toe even lekker makkeijl o gewoon iets lekkers bakken of een ijsne i het zwembad.. Dat kan allemaal best.

Ik eet trouwens amper brood meer, omdat ik een uur later weer honger krijgt. Heb roggebrood in huis en dat vult goed, met gekooktof gebakken ei en guacemole erbij. Zoon lust als lunch ook graag ei, of muesli met fruit en melk.
Brood is goed te missen, en als je in het buutenland zit merk je dat idd.

Maar ik snap best dat je baalt van al dat snoep. Misschien hangt het ook af van waar je woont? Wijk of stad of dorp?

Sorrie

Voor alle spelfouten :/ het is meer een cryptogram geworden

mix

mix

29-06-2012 om 12:06

zodra je dik(ker) bent word je beoordeeld op alles wat je eet.
In een groep van 10 pubers op straat, waar er 9 broodmager zijn en een zak chips in de handen hebben (foei ouders van magere kinderen???), zal de 10e van die groep die dikker is en een zak chips in de handen heeft beoordeeld of zwaarder beoordeeld worden dan de anderen.

Ik heb een broodmager kind dat ongezonder en meer eet dan het kind dat stevig(er) is. Zelfde huis, zelfde eten. Vader is slank al krijgt de leeftijd ook vat op zijn buikje ondanks intensief sporten. Ik ben dankzij medicatie fiks gegroeid, had altijd normaal gewicht.
Mijn ene dochter zal dus worden beoordeeld op mijn figuur. Moeder is dik dusssssss.....
Sprietjedochter zal beoordeeld worden op vader's figuur.
Maar goed, vooral doen denk ik maar; het komt niet alleen kwetsend, maar ook vrij dom over.

Irene

Irene

29-06-2012 om 12:06

Ik sabel niemand neer, dat ten eerste. En dat ik vind dat ze eigenlijk nooit moeten snoepen, alleen op verjaardagen ofzo, klopt ook niet. Ik weet niet waar je dat vandaan haalt.
Ik zeg wel dat ik het schokkend vind dat er behoorlijk veel kinderen zijn die iedere zaterdag tijdens en na het sporten en koek en snoep en patat en AA drink naar binnen werken. En ja, dat moet iedereen helemaal zelf weten, maar ik begrijp die overdaad niet. Ik denk trouwens niet dat ik daar uitzonderlijk in ben. Alhoewel, gezien alle berichten over dikker wordende kinderen misschien ook wel... Ik geef mijn kinderen graag een goede basis mee, en wat ze daarna doen moeten ze zelf weten. Dat ze later misschien heel ongezond gaan eten en snaaien vind ik persoonlijk geen reden om dat dan nu alvast ook maar te gaan doen.

Jesse_1

Jesse_1

29-06-2012 om 13:06

Ik vermoed dat je (met name) op mij reageert. Natuurlijk is de stofwisseling niet bij iedereen hetzelfde. Wat ik bij mijn voorbeeld al zei: dit meisje is niet stevig of mollig, maar gewoon echt dik. En dan vind ik dat je als ouders ook op moet letten wat je kind allemaal naar binnen krijgt. Natuurlijk mogen ook dikke kinderen wel eens wat lekkers, maar in het door mij aangehaalde voorbeeld leek het heel normaal dat ze thuis voor de gezelligheid cakejes gingen maken en dan lijkt het mij dat je niet op een verstandige manier bezig bent.

mix

mix

Nee hoor jesse

niet (met name) op jou. Meer over de vaak (luid)overheersende mening van "zij die het allemaal zo goed doen", wiens kinderen niet te dik zijn en die denken dat ze dat echt allemaal aan zichzelf te danken hebben, evenals goed slapende, goed etende, niet drinkende, niet rokende kinderen enz.
Daarmee bedoel ik ook mensen buiten het forum; ik hoor die geluiden wel vaker om me heen.

Jesse_1

Jesse_1

Gezond en gelukkig

Hier in huis 3 kinderen. Oudste 2 zijn kritisch qua eten. Oudste lust weinig, maar eet enorme hoeveelheden patat als dat op het menu staat. Beiden zijn ze heel actief en sporten graag/veel, verder hangen ze graag achter een schermpje. Jongste lust alles en eet graag. Sport daarentegen minder graag. Maar over hem maak je je dan weer geen zorgen of hij wel groente eet. Hij is geen sprietje, maar ook niet mollig of zo.
Nu blijkt dus na bezoek aan de arts dat juist hij slecht eet: te weinig voedingsvezels en te weinig vocht. Aan de medicijnen om zijn obstipatie weg te krijgen.
Moraal van dit verhaal: kijk gewoon eens een keer kritisch naar wat je kinderen binnen krijgen en wacht niet tot ze niet meer gezond zijn.
Jesse

Jesse_1

Jesse_1

Ok mix

Ik wilde dat ik kon zeggen dat ik het goed deed (zie voorgaande posting): oudste twee eten niet voldoende groenten. Ik kook ook niet gezond genoeg.
Qua tussendoortjes probeer ik een evenwicht te vinden tussen een 'normaal' voedingspatroon en ze niet te veel beperken zodat ze later of elders doorslaan qua snaaien.
Maar alle andere dingen die ze goed doen komen uiteraard door ons uitmuntende opvoedingsvermogen ;););).

dc

dc

29-06-2012 om 14:06

"Maar alle andere dingen die ze goed doen komen uiteraard door ons uitmuntende opvoedingsvermogen ;););)."

Die illussie wordt met elk kind minder ;-)

Fiorucci

Fiorucci

29-06-2012 om 18:06

Jesse

Maar dat weet je gewoon niet, misschien is cakejes bakken wel het enige wat ze zich veroorloven op dat gebied, ik ben altijd erg voorzichtig met dergelijke aannames. Doet me denken aan een moeder waarover echt hevig geroddeld werd, omdat haar kinderen alleen witbrood kregen. Er werd echt geroddeld in de trant van: Schandalig,als je je kind daar laat eten tussen de middag krijgt het altijd witbrood,altijd!
Maar haar knullen worden hondsberoerd van bruin brood....
En zelfs toen de moeder dacht, laat ik dat hen even vertellen,werd er WEER geroddeld, want tegenwoordig roept elke moeder haar kind uit tot allergisch kind, dat was vast onterecht...

amk

amk

29-06-2012 om 19:06

Daarbij

bakken is nog niet gelijk eten. Mijn dochter kan ook heel blij worden van het bakken van taart of cake. Dat doen we dan ook bijna elk weekend. Ze lust het alleen niet, bij verjaardagen 1of 2 muizenhapjes.

Jesse_1

Jesse_1

29-06-2012 om 19:06

Natuurlijk fio

Ik zet er toch ook bij dat ik (ver)oordelend bezig ben? Maar ik denk dat in de meeste gevallen dat een kind te dik is, dit _wel_ komt doordat het min of meer normaal is om 'zomaar' cakejes te bakken en deze op te eten.
Of dat hier ook daadwerkelijk het geval is weet ik natuurlijk niet. En de cakejes worden uiteindelijk wel door iemand op gegeten.

bibi63

bibi63

29-06-2012 om 22:06

Cakejes ipv koekjes

Hier worden ook wel eens cakjes gebakken door dochter en vriendin (niet wekelijk, hooguit eens in de 2/3 maanden), maar dat betekent: 's middags bij de thee een cakje ipv het gebruikelijke koekje en dan\5 7 dagen lang. Dus tja het betekent normaliter niet, dat er dan ineens binnen 2 dagen tig cake'jes naar binnen gewerkt worden.
Bibi

Cakejes

Ook hier heb ik een tijd regelmatig in de supermarkt die te maken cakejes gehaald met zoon. Het verschil is dat mijn zoon niet dik is. Dan is het blijkbaar juist leuk om met een klein kind cakejes te bakken. Als je kind dik is dan is elke eetbeweging verdacht.
Ik probeer er mijn lifestyle van te maken om daar niet aan mee te doen. Niet mijn probleem, ik weet er niets vanaf, even goed leuke mensen. Heb wel andere dingen om me druk over te maken. Dit soort geoordeel is erg naar voor de mensen die het betreft maar ook voor jezelf.
Hoe denk je eigenlijk over jezelf? Is het normaal om zo oordelend met je buren, vrienden en familie om te gaan? En ze vallen er ook niet erg van af.

Dik of dun

Het gaat ook om het vet wat zich binnenin rondom je organen ophoopt (check die bbc docu). Dus dan kun je heel lang blijven oordelen; iedereen is in potentie een veelvraat :)

Beetje ot over die cupcake-hype: viel me op dat de Allerhande vol staat over hoe duurzaam en gezond blabla ze alles doen maar de advertenties zijn: Extra grote frikandellen van Mora en mierzoete cupcakemix incl toevoegingen bla.

Hier is toevallig ook gebakken en zo heb ik al 2 van die dingen op vandaag en de kinderen ook. Morgen de laatste en dan is visite (die het meenam) weer weg en gaan we die dingen niet meer bakken.

Een tussenweg lijkt mij: alle ingredienten zelf toevoegen, dus geen pak met allerlei toegevoegde zooi. Iedereen blij.

Jesse_1

Jesse_1

29-06-2012 om 23:06

Annej

Hoe ik denk over mezelf? Ik ben te dik omdat ik teveel eet. Maar dat bedoelde je denk ik niet . Dat ik hier op schrijf wat veel mensen denken is dom van mij, dat wist ik van tevoren.
Want natuurlijk is het niet zo dat (even dit voorbeeld aanhoudend) dit meisje te dik is omdat ze 1 keer in het weekend cakejes heeft gebakken, die ze misschien niet eens heeft opgegeten.
Ik trek conclusies, dat is mijn aard. En soms blijkt dat ik verkeerd zit, soms ten goede, soms ten kwade. Maar ik hou mijn conclusies voor mijzelf tegen die personen, hier zeg ik wat ik denk. Of had ik ze moeten 'helpen' door te zeggen: "hey, zie je niet dat je dochter te dik is? Ik zou geen cakejes gaan bakken vanmiddag"???

Jesse_1

Jesse_1

29-06-2012 om 23:06

Denken over dingen

Ik vind dat zo knap, mensen die niet denken. Ik denk altijd vanalles. Mijn hersens zijn gewoon altijd bezig. Moet ik daarom slecht over mezelf denken? Omdat ik anders in elkaar zit dan jij?
Ik denk over mezelf, over de buren, over opa, over het hondje van de zus van de kapster, gewoon over alles en iedereen. Ik denk dat je altijd wel iets denkt, de grap is alleen dat als je het hier opschrijft dat mensen het dan op een andere manier zien. Je ziet het wel vaker hier op het forum, iemand zegt A en dan gaan anderen bedenken waarom het B is. Ook al gaat dat voorbij aan de strekking van wat geschreven is.
NB ik denk ook dat normale gezonde kinderen van 6 en 4 jaar oud niet overdag met een speen in hoeven te lopen (zit nu de Pfaffs te kijken, kan ik nog meer oordelen).

Denken

Als je zo goed bent in denken Jesse, kun je misschien ook je gedachten iets bijsturen: je mag even de 'foutjes' signaleren en dan snel door naar wat er leuk en interessant en aardig is aan mensen.
Maar inderdaad, ik oordeel ook hoor. Ik vind die nationale obsessie met gewicht hinderlijk en volgens mij worden we er met zijn allen alleen maar dikker van. Ik wil ook niet zo naar mensen kijken, dus ja, ik doe ook maar mijn best.

dc

dc

30-06-2012 om 08:06

Hoe je hersenen werken

Ik ben helemaal niet visueel ingesteld. Ik kan ook 2 minuten na een gesprek niet beschrijven wat mensen droegen of welke kleur haar ze hebben. Dus dat hele uiterlijk gaat echt geheel langs me heen.

Oordelen vellen over anderen doe ik echt niet, ook niet in mijn hoofd. Ik heb zelf te veel domme dingen gedaan, om nog zo arrogant te zijn ;-)

Irene

Irene

30-06-2012 om 09:06

Haha dc

"Oordelen vellen over anderen doe ik echt niet"... nouhouhou.... misschien moet je je eigen berichten nog maar eens goed doorlezen. (om 1 bijvoorbeeld te noemen, een paar reacties eerder zeg je nog: "ik denk dat jij gewoon een beetje manisch gezond bezig bent" En dat is geen oordeel?)

Fianna

Fianna

30-06-2012 om 10:06

Meen je dat nou? Geroddel omdat een gezin alleen witbrood eet? Wat leven we toch in een ontzettend veroordelende, ik weet het het beter en doe het beter cultuur. Bah. Wat een nare en vooral kleinzielige insteek!

Fianna

Fianna

30-06-2012 om 10:06

Oordelen vs observeren

Er is een groot verschil tussen oordelen en observeren. Ik probeer zo min mogelijk te oordelen over dingen die mensen doen. Vaak zit er een reden achter die je niet kent enz.
Dus ook ik denk vaak iets, maar hang er zo min mogelijk een oordeel aan vast.

Overigens verbaast het me dat kinderen die dun zijn wel zonder commentaar veel mogen snoepen en kinderen die dik zijn niet. Ook als je niet dik bent kan het ongezond zijn. Ik ken een gezin waarbij de kinderen graatmager zijn en de hele dag door snoepen (heel veel gaatjes, dat dan weer wel). Maar daar hoor je dan niemand over ;-)

Merel

Merel

30-06-2012 om 12:06

Jesse

Oh Jesse, dat doe ik ook hoor (denken en oordelen) en ik vind het knap van mensen die dat niet doen. Ik denk de hele dag door; goed en slecht (oh was is hij dik, oh wat heeft zij een leuke broek aan, wow wat een lelijke auto, jee wat een schattige baby, dat is een mooie man, dat is een mooie vrouw) enz enz. Echt niet alleen maar negatief, gewoon vanalles en nog wat. Maar ik weet zeker dat er dikkere mensen eerder op hun eten wordt gelet en je kan hier wel uren over discussie voeren.
Wat een stukje hiervoor al door Mirjam geschreven werd, ik denk dat 'men' tegenwoordig structureel teveel eet. Al zou het maar een ding zijn he, een marsje, een ijsje of zelfs gewoon een boterham (teveel dus) dat dat in de jaren aan gaat tellen. Mijn tactiek is dat ik nooit boven een (voor mij gezond) gewicht uit wil komen, dus ik weeg mezelf regelmatig (2 keer per maand ongeveer) en als ik wat begin aan te komen, dan gaat de rem er weer op. Een mooie combi tussen opletten maar ook lekker leven. Er is hier genoeg lekkers in huis, maar leg mijn kinderen ook uit wat gezond is, en wat slecht. Met mate mogen ze hier vanalles eten.

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.