Algemeen Ouderschap
U bevindt zich op het algemene (landelijke) CJG-forum.

tsjor
15-03-2013 om 10:03
Ouder zorgt voor kind = kind zorgt voor ouder
In het huidige debat over de kosten van de verzorging wordt een enorm appel gedaan op kinderen om voor ouders te zorgen. Onder het motto: ouders hebben ook voor jou gezorgd (Trouw deze week, maar niet alleen daar). Een zwaar moreel appél.
Maar is die zorg een op een vergelijkbaar?
Mij valt juist op, dat het eigenlijk omgekeerde zorg is.
De zorg voor een kind betekent:
je begint met 24 uur per dag, 7 dagen per week met een wezentje dat helemaal afhankelijk is van jou. Langzamerhand wordt dat minder, kind gaat naar school, gaat zelf spelen, krijgt eigen vriendenkring en gat op zichzelf wonen. als je eraan begint weet je dat bij een gezond kind de zorg ongeveer 18 jaar zal duren, de afhankelijkheid steeds minder wordt (de zorgen niet altijd) en het uiteindelijke doel is dat iemand zonder jouw zorgen kan.
Bij oudere ouders is het verloop precies andersom: je begint met iemand die zelfstandig is, maar op kleine punten hulp nodig heeft, die kleine punten worden meer punten en de afhankelijkheid wordt groter. Bovendien weet je niet hoe lang het gaat duren. Mensen worden steeds ouder, dus sommigen ouderen hebben wel 20 tot 30 jaar zorg nodig. Het einde is dat iemand niet meer zal leven.
Het morele appel is dus ongepast, omdat het het verschil in de aard van de zorg niet meeneemt.
Nog afgezien van praktische problemen: wat te doen met mensen die bewust of onbewust geen kinderen hebben, of met kinderen die zelf al oud zijn (onder het motto: de kinderen moeten ervoor zorgen, zag ik een keer een 'kind' met rollator en al op bezoek komen bij vader, dat schiet niet op) of die zowel de zorg voor kinderen als de zorg voor ouderen hebben, dus dubbelop.
Ik zorg voor mijn kinderen, maar niet met de verwachting dat zij straks die zorg 'terugleveren'. Hoe het straks moet zie ik wel, maar mijn doel is dat ze een zelfstandig leven kunnen leven en zelf voor hun eigen eventuele kinderen kunnen zorgen.
Tsjor

albana
30-03-2013 om 09:03
Defensie en zorg
Net even gegoogeld en qua kosten aan defensie zijn wij erg gemiddeld in Europa. En op defensie wordt óók behoorlijk bezuinigd. De oudenzorg/langdurige zorg daarintegen is het duurste van Europa...en niet zo'n klein beetje, in vergelijking met nummer 2 op de ranglijst zijn wij 3 keer meer geld kwijt! Dat is niet niks....
En dat is buiten ziekenhuiszorg. Die is ongeveer gelijk. Dat is kortdurende zorg.
Eerder was dat nooit een groot probleem, we hadden het ervoor over en waren een rijk land. Nu met de baby-boom aan ouderen gaan die kosten ong. maal 10 vermenigvuldigd worden in de komende jaren. En wij hebben van die toename ook nog's méér last dan de andere Europese landen omdat het hier gewoonweg méér ouderen zijn die ook nog's langer leven. En dan reken je de economische crisis nog niet eens mee.
Die 10 maal hogere kosten kunnen wij met alle werkende mensen gewoonweg niet opbrengen. Dan gaan we falliet als land zijnde. En daarvoor kun je niet kiezen.....
Het is een eenvoudige rekensom. Het is 3 keer de duurste zorg maal 10=30 keer wat andere landen ervoor betalen en kunnen opbrengen.
De cijfers m.b.t. ouderenzorg en hoe dat zit in Europa zijn zo te googelen. Hier vind je een artikel b.v. uit zorgvisie: http://www.zorgvisie.nl/Financien/Nieuws/2011/4/Duitse-ouderenzorg-is-goedkoper-ZVS011032W/
En ik weet het niet, maar persoonlijk wordt ik ook niet blij van al die bezuinigingen, zeker niet omdat het ook mijn werk betreft en ik nu eenmaal een zwak voor ouderen heb....maar als de cijfers soms hoor denk ik ook: "Ja ammehoela...Dáár betaal ík niet aan mee, dat is té extreem."
Ik denk dat als de werkelijkheid doordringt tot een heleboel dat ze dan wel eens héél anders zouden kunnen gaan denken. En helemaal niet meer zo graag mee willen betalen. Dat roepen ze alleen maar omdat ze zich er niet in verdiept hebben en geen idee hebben van de werkelijke kosten die eraan gaan komen.
groeten albana

Fred de Velde
02-04-2013 om 21:04
Werkelijke kosten
"Dat roepen ze alleen maar omdat ze zich er niet in verdiept hebben en geen idee hebben van de werkelijke kosten die eraan gaan komen. "
Maar wat zijn die werkelijke kosten nu? Ik heb al eerder gezegd, dat ik het niet erg vind om qua welvaart terug te vallen naar de jaren 80 als daarmee goede zorg wordt gegarandeerd.
Mensen niet laten doodgaan omdat de behandeling te duur zou zijn, gehandicapten niet totaal afhankelijk laten worden van hun familie, dat is me meer waard dan al die luxe dingen die we de afgelopen 20 jaar erbij hebben gekregen.

albana
03-04-2013 om 09:04
30% van het bnp
De werkelijke kosten gaan groeien in 10 jaar tot ongeveer 30% van het Bruto Nationaal Product.Het aantal 65 jarigen die verblijven in instellingen voor langdurige zorg (b.v. verstandelijk gehandicapten) is afgelopen jaar met 46% toegenomen. De komende 10 jaar zet deze trend zich door...dus reken maar uit.
Je gaat dus niet terug naar de luxe van de jaren 80, eerder naar de luxe van vlak na de oorlog. We mogen blij zijn als we de zorg voor alle lich. gehandicapten en verstandelijk gehandicapten en meervoudige gehandicapten die nu 'oud' worden kunnen blijven betalen.
groeten albana

Fred de Velde
03-04-2013 om 13:04
Menselijk
Sja, een maatschappij de op materieel vlak misschien karig is maar in menselijk opzicht rijk (menselijke zorg, en vrije keuze in de manier waarop je je leven inricht) vind ik nog steeds meer waard dan alle I-pods en pads (maar ook skippyballen, vieuwmasters en andere verworvenheden van na de oorlog) bij elkaar.
Of impliceert 'terug tot vlak na de oorlog' ook dat we allemaal weer op ons 14de bij de boer moeten gaan werken?

bromvlieg
04-04-2013 om 20:04
Fred
Ha, welke boer ?
Je verwacht dan ook dat allerlei landbouwgronden van weleer heringericht worden, zo weinig mogelijk import en van eigen bodem leven. Terug naar de agrarische tijd. Ot Sien en grootmoe. Tja wie weet. Hoeven we niet meer naar de sportschool
Ingewikkeld allemaal. Om te beginnen zullen de verschillende generaties weer gemengd moeten wonen en op een of andere manier communiceren wie wat voor wie kan doen. Uitdaging !

tsjor
05-04-2013 om 10:04
Armoede nu
Fred, armoede nu ziet er anders uit dan toen. Bijvoorbeeld: iemand heeft een master gehaald op een zeer specifiek terrein, krijgt na een jaar solliciteren eindelijk een baan, moet daarvoor reizen, lange dagen maken, veel verantwoordelijkheid. Maar krijgt betaald als 'stagiaire'(zonder dat er sprake is van enige stage of stagebegeleiding of opleiding, want die is al achter de rug). Houdt netto zo'n 400 euro over, waar de reiskosten dan nog van af moeten.
Dan had die jongen van 14 bij de boer het beter, die kreeg in elk geval onderdak en eten. Relatief gezien heel veel meer waard dan 400 euro minus reiskosten.
Albana heeft gelijk, de kosten van de zorg rijzen de pan uit. Iemand heeft ooit berekend dat 25% van de beroepsbevolking straks in de zorg zou moeten werken als we de zorg op dit niveau willen handhaven. Dat gaat niet lukken.
Hoe krijgen we dat gekeerd? Ik denk dat er een paar dingen moeten gebeuren:
- bijstellen van wat mensen aan zorg mogen verwachten, dat zal minder zijn dan nu;
- zorgvuldiger omgaan met middelen, nu worden hulpmiddelen als rolstoelen, trapliften, scootmobiel etc. massaal weggegooid;
- toch kijken naar de financiering, de tweede kamer heeft net uitzonderingen gemaakt voor de hogere bijdrage van de AWBZ. Dat mensen die hun huis niet verkocht krijgen de waarde van het huis niet hoeven op te tellen bij hun vermogen (voor 4 jaar), dat snap ik. Tenzij de overheid deurposten en stenen accepteert als betaling. Maar dat een schadevergoeding daarbuiten blijft snap ik niet. Een schadevergoeding is toch om schade te vergoeden? Hoe kan dat geld dan op de bank blijven staan, terwijl mensen de kosten van hun schade ook nog eens voor rekening van de gemeenschap laten komen? Daar snap ik niks van. En dat PGB-gelden erbuiten blijven snap ik ook, maar ik snap niet hoe PGB-gelden een vermogen van meer dan 20.000 euro (want dat is voor iedereen vrij) kunnen opleveren. Of de 'appeltje voor de dorst-erfenis' voor mensen die hun hele leven lang in een tehuis zullen blijven. Maar die dorst ondertussen op kosten van de samenleving lessen. Let wel, 20.000 is vrij voor iedereen.
Een laatste punt, ik heb ooit gelezen, dat de kosten van de AWBZ niet zozeer stijgen door de kosten van ouderen als wel door de kosten van PGB's etc. voor kinderen. Onze kinderen zijn zieker of hulpbehoevender dan de onze ouderen, zou je dan denken. Misschien kunnen we daar ook een mentaliteitsverandering bewerkstelligen, waardoor de kosten dalen.
Maar de samenleving gaat er echt anders uitzien. Als Albana woont in de streek waarvan ik denk dat ze woont heeft ze te maken met een krimp van 25% van de schoolgaande jeugd. 25% minder jongeren, minder mensen straks op de werkvloer, die veel slechtere arbeidsomstandigheden kennen (pensioen? nooit van gehoord) en tegelijkertijd in een omgeving opgroeien waar veel oudere mensen zijn die nog rechten uit het verleden hebben.
Het is echt een groot vraagstuk, wat je niet zo eenvoudig met een emotionele oproep op het bordje van overbelaste middenmoters kunt leggen.
Tsjor

amk
05-04-2013 om 10:04
Kassa afgelopen zaterdag
daar werd ook dat voorstel gedaan voor mensen die vrijwel hun hele leven in een zorginstelling verblijven hun spaargeld na overlijden terug zouden storten.
Mijn zus was zo'n persoon. Mijn vader en ik hadden gelijk de reactie: en terecht, je hebt het van de staat gekregen ook. Wat wij ook vonden is dat kinderen tot 21 voor de normale zaken gewoon door hun ouders moeten worden bijgestaan: kleding, bijdrage voeding en zorg.
De kosten die je voor een 'gewoon' kind ook hebt. Net zoals dat voor ieder ander geld. De extra kosten komen dan tenlaste van de AWBZ en dat is ook logisch want in een instelling wonen heeft meer kosten dan thuis wonen: zorg, therapie etc.
Dat je na je 21e een basis uitkering krijgt om 'zelf' je kleding etc te kopen is ook prima te verdedigen.
Maar wat je dan overhoud kan prima terug naar de overheid.

Fred de Velde
05-04-2013 om 12:04
Groot vraagstuk,
"Het is echt een groot vraagstuk, wat je niet zo eenvoudig met een emotionele oproep op het bordje van overbelaste middenmoters kunt leggen. "
Ik zeg ook niet 'de middenklasse betaalt het maar, die gaat maar lekker minder op vakantie'. Ik zet gewoon vraagtekens bij die eeuwige mantra 'het wordt onbetaalbaar hoor'?
Ik vraag dan: Wat houdt dat onbetaalbaar concreet in? Waarbij ik pas in de laatste posts een echt antwoord op krijg (terug naar de jaren 50, onderbetaald sloven)

albana
06-04-2013 om 11:04
Ik denk ook eerlijk gezegd
Dat het soms wel eens te 'gek' wordt hoor. Ik vond het systeem dat we eerder hadden dat je als je intramuraal was opgenomen een gedeelte 'vrij had' qua spaargeld en verder alleen zak/kleedgeld helemaal zo gek nog niet.
De laatste (10?) jaar was dat afgeschaft. Je betaalde een eigen bijdrage en alles wat 'over' was mocht je houden, ook je spaargeld. En dat was ook wel een beétje overdreven. Want je hebt kost en inwoning, mensen met veel spaargeld én een leuk pensioen...hadden écht véél over. Bevalt het eten niet vandaag? Ach dan bestellen we een taxi en gaan 'uit eten' ....zulke mensen hebben we gehád hoor! Dat zijn dan wel extreme voorbeelden, er zijn ook mensen die gewoon alles 'op' hebben. Als ik zie hoeveel 'ouderen' om ons heen op vakantie gaan...dan denk ik ook dat het soms de pan wel uit rijst. Gezien de economische omstandigheden momenteel.
Het is gewoon een beetje té, té geworden en daarom zal het onbetaalbaar worden met de vergrijzing nu. Het systeem is ook té ingewikkeld geworden. Een simpeler systeem zou al veel overhead en dus kosten schelen.
En ik vind het nog helemaal niet zo verkeerd dat je gedeeltelijk dus voor je eigen kosten opdraait. Tenslotte moeten wij (gezonde werkende) dat ook. Dus dat ouderen hun eigen 'woonkosten en verblijfskosten' betalen lijkt me écht niet verkeerd. Dan blijven de 'zorgkosten' tenminste betaaldbaar. En dát lijkt me heel wat belangrijker dan dat ze allemaal alsnog 4 keer per jaar op vakantie kunnen.
En zo blijft er ook geld over om de minder draagkrachtige ouderen óok te ondersteunen in hun woon en verblijfskosten. Lijkt me ook wel zo sociaal.
groeten albana

tsjor
07-04-2013 om 09:04
Bouwen
Net weer een situatie, waarin een jongvolwassenen terugkeert naar het nest, omdat het zelfstandig wonen niet meer te betalen is. Let wel, deze jongvolwassene is zeer zeker geen klaploper! Studeert+werkt+nog een 'hobby-opleiding+politiekaktief, is al jaren niet op vakantie gegaan, want geen tijd. Ouders zijn van mijn leeftijd, maar kunnen door medische omstandigheden niet meer werken. Hebben het goed, eigen huis, auto, regelmatig korte vakanties. Klagen (nou ja, net niet) wel, over de toegenomen zorgkosten: twee maal eigen bijdrage plus extra eigen bijdrage voor psychiatrische problematiek (onvoorstelbaar dat die nog gehandhaafd is), dat scheelt zo duizend euro per jaar. Bezuinigingen zullen dan toch moeten komen van een vakantie minder.
Jongvolwassene past niet meer in de nieuwe woning van ouders, maar er is momenteel geen andere oplossing.
Misschien moeten we wel daar wat meer aandacht aan geven. Nu bedenken we woningen waar ouderen bij kunnen komen (aanbouwtje, woning in de tuin etc.), maar wellicht moeten we woningen bedenken waar jongeren bij kunnen wonen en dan tegen de kosten van het wonen een bepaalde vorm van zorg 'betalen'.
Tsjor

albana
07-04-2013 om 12:04
Dat vind ik een geweldig idee tsjor!!!
Lijkt me erg goed te doen voor de meeste ouderen en hun kinderen/mantelzorgers. Bied zich aan....: Leuke oudere mét zelfstandige woonruimte. Ik zie het al voor me.
Vind het écht een goed idee. Ik heb een oudste die opgeleid is in de zorg en een vriend die ook in de zorg werkt en die zoeken al een tijdje betaaldbare woonruimte voor vriend en dan misschien later voor hun tweeën. Wat hij nu heeft is nogal aan de prijs. En dat is écht een zorgzame jongen. Verpleegkundige. Die zorgt ook (een stukje) voor z'n opa en oma.
groeten albana

marry
07-04-2013 om 22:04
Thuiszorg kan goedkoper
Wat ik heb gezien in de thuiszorg:
Indicaties worden opgeschroefd door meer op te geven dan daadwerkelijk moet gebeuren " dan hebben we lekker veel tijd"
Als de zorgvrager bepaalde zorg niet meer nodig heeft (wond is genezen, douchen lukt zelf weer etc.) moet de verzorgende dit doorgeven. Maar dit gebeurt echt niet direct, pas na een week of wat " is mijn route wat minder lang"
Licht dementerende vrouw krijgt 4x daags controle van de thuiszorg of ze heeft gegeten en medicijnen heeft ingenomen. Vrouw heeft 4 dochters in dezelfde plaats wonen
Oogdruppelen 3x daags, mag niet door verzorgende maar moet door niveau 3 of meer. 20! Minuten Per keer excl. reistijd
Pgb-client: 2 uur betaalde zorg om jonge client in bad te doen. Moeder is beneden krant aan het lezen. Verzorgende zit een uur op badrand
Pgb-budgethouder met gehandicapt kind huurt eigen vriend en zichzelf in om kind te verzorgen. Kind is hele dag en in weekend naar opvang. Gaat om periode tussen 16.00 en 19.00 u, want daarna gaat ze naar bed. Leven met 4 personen van PGB.
Etc etc
Ja, de zorg kan best goedkoper.

Fred de Velde
09-04-2013 om 10:04
Wereld te winnen.
Indicaties worden opgeschroefd door meer op te geven dan daadwerkelijk moet gebeuren " dan hebben we lekker veel tijd"
'Lekker veel tijd' zodat dat niet alles strak getimed binnen een x aantal 'zorgminuten' hoeft. Zodat de verplegende zomaar tijd heeft voor een praatje met de patiënt! Schande!
Dat kunnen we wel wegbezuinigen, daar valt nog een wereld te winnen!
(sarcastisch)

marry
09-04-2013 om 20:04
1 uur om te douchen
Kun je aardig wat kletsen hoor en nog een kopje koffie drinken ook.
Waar het mij om gaat dat iedereen maar denkt dat alles maar vergoed moet worden. De bomen reiken niet tot de hemel.

wijkverpleegkundige
10-04-2013 om 20:04
1 uur om te douchen, marry?
Wow, waar is dat, hebben ze er vacatures??
Hier in de regio is standaard 30 minuten. CIZ zegt 20 minuten voor douchen/wassen en 10 voor aankleden. En ja, soms wil je dat graag oprekken. Als iemand niet kant en klaar in de startblokken zit met alle spullen bij de hand is dat namelijk eigenlijk al te weinig, laat staan als iemand niet zo snel is, als er wel eens wat te regelen valt, als je intussen ook een oogje in het zeil wilt houden of iemand nog wel goed voor zichzelf zorgt.
Ik ben het met je eens dat niet alles vergoed moet worden, maar wat extra tijd vragen bovenop wat er MOET gebeuren is niet zo gek. De thuiszorg is er deels ook om problemen voor te zijn. Door indien nodig maaltijdservice voor te stellen kun je ondervoeding voorkomen, een alarmsysteem kan geen kwaad bij mensen die wankel op de benen staan. Door op de minuut te rekenen en geen ruimte te geven voor extraatjes zullen dit soort dinger erbij in schieten (weet nooit wat hier aan elkaar moet...), al was het alleen maar omdat iemand niets extra's ter sprake durft te brengen als 'de zuster' hijgend binnenvliegt om even gauw-gauw haar opdracht uit te voeren. Het kan allemaal vast veel minder, sneller en goedkoper, maar wel ten koste van de kwaliteit van zorg en als je maar geduld hebt vanzelf ook ten koste van de kwaliteit van leven. Maar dan hebben we wel bespaard...

wijkverpleegkundige
10-04-2013 om 20:04
Ik wilde drie vraagtekens in het onderwerp...
maar ze zijn er niet in beland. Autocorrectie? Nu lijkt het net of ik je niet geloof, was niet de bedoeling. Meer: waar, oh waar, is dit iemand gelukt, en wat is het geheim van de indicatie-aanvragers, want soms zou ik dit zelf ook wel willen.

Chantal
10-04-2013 om 22:04
Scheiding wonen - zorg
Ik vind het niet meer dan normaal dat je wonen en zorg scheidt. Iedereen betaalt zijn of haar eigen huisvesting. Waarom zou dat voor een gehandicapt persoon e/o oudere persoon gratis moeten wezen? Zij hebben een eigen inkomen. Als je de bijdrage inkomensafhankelijk maakt dan is dat niet meer dan fair dat je meebetaalt aan je eigen huisvesting. Dan heb je al een substantiele besparing te pakken.
Twintig jaar geleden hadden we nog geen PGB's. Dat was geen mensonterende tijd. Er zijn hier ook al felle reacties losgebarsten over het PGB. Er werd veel mee gesjoemeld maar bovenal was het een nieuwe vorm van zorg waar een ieder recht op had. Het was - met een indicatie op zak - redelijk eenvoudig om aan te vragen. En dus werd er gebruik van gemaakt. En dat heeft er toe geleid dat die kosten explosief zijn gestegen. Hoewel ik ook situaties ken waarin ik denk; ja, met een PGB kun je ervoor zorgen dat dit kind, deze volwassene langer thuis kan wonen.
We zijn een maatschappij geworden waar 'ergens recht op hebben' centraal stond. We worden een maatschappij waarbij er weer meer gekeken wordt wat iemand nog zelf kan. Waarin we er wat meer vanuit gaan dat problemen bij het leven horen en dat niet ieder probleem moet leiden tot zorgconsumptie.

AnneJ
11-04-2013 om 00:04
Zo simpel is het niet
En wat moet je dan met iemand die vanwege een ongeluk, psychische of lichamelijke ziekte, na opname, langdurig opgenomen moet revalideren? Dat kan soms wel tot 2 jaar duren.
Dat weet je ook niet vooraf.
En dan zou je dus om je opname te betalen je eigen huis moeten opzeggen, waar ook nog eens de rest van je gezin in woont.
Dat zijn vreemde zaken.

Chantal
11-04-2013 om 00:04
Dat is gewone zorg...
Dat is gewone zorg en geen AWBZ zorg. De gewone zorg wordt uit een heel ander potje betaald. Daarvoor hoef je je huis niet op te eten.

passiebloem
11-04-2013 om 06:04
Chantal
Ik denk dat je in grote lijnen geluk hebt. Het is inderdaad een "recht"geworden. Diagnose geeft recht op CIZ indicatie en dus PGB. De laatste jaren zijn de regels al aangescherpt, maar nog wordt het PGB soms gezien als extra subsidie waar iemand recht op heeft. Ik heb in het verleden ook rare situaties gezien daarmee.
Wijkverpleegkundige. ik zie ook regelmatig dat er hogere indicaties aangevraagd worden als waar iemand recht op heeft. Daarvoor moet je de aanvraag aandikken en in sommige gevallen echt liegen, de situatie veel ernstiger voordoen dan dat hij is. Natuurlijk is het prettig dat er meer tijd is en ik snap ook dat dit geen overbodige luxe is, maar het systeem wordt kapot gemaakt op deze manier. En ik zie ook gebeuren dat de mensen met de grootste mond, of die het meest drammen de hoogtse indicatie krijgen. Dat lijkt me ook niet de bedoeling!

dessie
11-04-2013 om 16:04
Pgb en misbruik
De PGB is verworden tot een gedrocht. Bedoeld om mensen zelf zeggenschap te geven over de zorg die ze inkopen, maar veel te fraudegevoelig. Het aanbod schept de vraag, zoals we ook hebben gezien met de rugzakjes in het onderwijs. Het aantal ADHD-ers en autisten explodeerde en een hele bedrijfstak van therapeuten en begeleiders wordt er van draaiende gehouden. Tot het te duur wordt en er bezuinigd moet worden en dan schreeuwt iedereen weer moord en brand.
Waarom moet iemand met een PGB voor haar gehandicapte kind de huishoudelijke hulp en de oppas voor 's avonds als ze uit wil vergoed krijgen uit dat PGB? Ze werkt niet eens (waarom zou je ook met een PGB van 70.000 euro/jr).

albana
12-04-2013 om 08:04
Nee zo gek nog niet
Als je de onkosten ziet die ned. maakt aan langdurige zorg (nee! daar valt revalideren NIET onder!!!) zijn de bezuinigingen die nu doorgevoerd worden zo gek nog niet.
Waarom zou je mensen die opgenomen zijn voor zéér lange tijd amper laten meebetalen aan hun woon/zorgkosten? Het was zo geworden dat je alleen iets bijbetaalde van je maandelijkse inkomen. En dat stond in geen enkele verhouding met je werkelijke inkomen/vermogen. Dus kreeg je situaties dat mensen met aanvullend pensioen of een verkocht huis op de bank méér overhielden dan ze eigenlijk 'nodig' hadden om de de maandelijke eventuele onkosten die ze nog wel maken te dekken. En alle zorg/woonlasten wordt aanvullend vergoed door de staat. En werkelijke zorg á la...dat is tot daar aan toe. Maar waarom moet ik de poetshulp betalen en mijn ouders krijgen het vergoed? Omdat ze het niet meer 'kunnen' ? Ik 'kan' het ook niet, want ik werk namelijk. En geloof me het inkomen van mijn ouders is héél wat meer dan dat van mij/ons. En buiten dat hebben ze ook nog's meer vermogen, een duurder huis, meer geld op de bank zodat ze dure vakanties kunnen houden waar wij alleen maar van kunnen dromen. Soms gaan ze ook nog's 'uit eten' in een verzorgingshuis hier om de hoek. Dik gesubsidiëerd want ze hebben daar een indicatie voor en kunnen dus met flinke korting van de gemeente daar eten. Dat is omdat 1 van mijn ouders een behoorlijk ingewikkeld diëet heeft. Dus krijgen ze beiden korting. Als ik daar 'uit eten' wil betaal ik bijna 2 keer zoveel. En van dat bedrag kan ik mijn hele gezin te eten geven. Het is ook niet dat ze niet zelf meer kunnen koken. Welnee...dat doen ze vooral als ze te druk zijn om te koken...omdat ze naar zangkoor, voorstelling, dansmiddag of weet ik wat moeten. Het is ook niet zo dat ze bewust 'misbruik' maken van voorzieningen. Welnee...het is hun gewoon aangeboden, in de schoot geworpen. Ze hebben er zelfs nooit om gevraagd! Die maaltijden en hulp 'kregen' ze toen 1 van mijn ouders opgenomen was geweest in het ziekenhuis. En ondertussen is dat al wel 2 jaar geleden en bij mijn weten is er 1 keer een gesprek over die voorzieningen geweest en toen was mijn vader behoorlijk aan het kwakkelen dus happerdepap weer een jaar erbij. En eigenlijk hebben ze er niet eens zo'n enorme behoefte aan, maar ja die hulp is erg aardig en ach dan moeten ze haar wegsturen en die maaltijden doen ze toch niet eens elke dag? En ook vooral...iedereen doet/heeft het! En ze hebben er toch 'recht' op? Daar hebben ze toch al die jaren voor betaald?
Juist in dat soort voorzieningen, maaltijden, huishoudelijke hulp, betalen van de woonlasten bij langdurige opname (electra, water, huur) wordt gesneden. Daarvoor moet je vanaf dit jaar méér eigen bijdrage betalen en wordt ook je 'vermogen' (waarbij nog een behoorlijk bedrag 'vrij' is) meegeteld.
Ik vind het niet meer dan terecht. En als je mijn ouders vraagt vinden ze ook wel een beetje dat het is doorgeschoten. En ik denk dat een heleboel ouderen/langdurig zieken dat eigenlijk ook wel een beetje vinden.
Als er dan tóch bezuinigd moet worden is dit wel de minst erge bezuiniging. Dat is veel beter dan in de werkelijke zorg, douchen, aankleden, wondverzorging, naar bed brengen, steunkousen aantrekken, ogen druppelen, medicatie geven, boterham smeren. Dát blijft allemaal gewoon bestaan. Onaangetast zoals het nu ook is. En als je dan moet eten in het verzorgingshuis om de hoek betaal je gewoon de werkelijke prijs. Behalve als je inkomsten/vermogen je daar de mogelijkheid niet voor geven, dan krijg je wél subsidie.
Zó erg is dat toch niet? Dat moet ik ook tenslotte.
Alleen is het voor veel mensen vaag wáar nu op bezuinigd gaan worden en schreeuwen ze uit angst al moord en brand voordat ze werkelijk snappen waar het over gaat.
groeten albana