Algemeen Ouderschap Algemeen Ouderschap

Algemeen Ouderschap

U bevindt zich op het algemene (landelijke) CJG-forum.

Ots bij obesitas

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.

Mea proefrok

Je schrijft net alle redenen op waarom dit jongetje van 13 waarschijnlijk een overgewicht heeft van 51 kilo. En ja, al die redenen tellen bij mij niet. Je schrijft precies de redenen op die mij het idee geven dat het in mijn gezin/woonomgeving/leefomstandigheden prima zou lukken om de jongen op een gezond gewicht te krijgen.

Tellen de redenen voor jou als volwassene dan ook? Is het gewoon lastig om wat extra kilo`s kwijt te raken of heb je ook ernstige obesitas? Heb jij dezelfde problemen als dit gezin dat afvallen bemoeilijkt? Als jij dezelfde hulp nodig hebt als deze 13 jarige jongen dan mag je komen.

Tante

Tante

13-06-2012 om 00:06

Analyse van mea

Ik vind de analyse van Mea sterk en duidelijk en zeer herkenbaar. Ik ben het helemaal met haar eens.
Bij mijn neven (13 en 16) met morbide obesitas gaan alle redenen op, behalve misschien reden vier. Mijn schoonzus zou beter moeten weten. Maar het bespreken van het gewicht van iemand is in mijn schoonfamilie, waar iedereen te zwaar is, een groot taboe, dat wel.
Mijn man en ik denken dat vooral reden 1 en 2 van groot belang zijn. De honger en armoede van vroeger en de sociale functie van het eten. Het een versterkt het ander ook. Ook ik heb last van die druk. Als ik bij mijn schoonfamilie ben, eet ik ALTIJD meer dan goed voor mij is.
En zij zijn niet Turks maar Nederlands.
Ik weet niet of mijn neven 51 kg te zwaar zijn, maar het komt in ieder geval wel in de buurt.
De oplossing ligt natuurlijk ook bij hen niet in 'geef ze maar eens aan mij'. Ook mijn neven hebben het recht om op te groeien bij hun eigen ouders.

Wisse

Wisse

13-06-2012 om 01:06

Rol van overheid en industrie (maisstroop)

Hier een heel interessant artikel over de rol van overheid en industrie:

http://www.guardian.co.uk/business/2012/jun/11/why-our-food-is-making-us-fat

Er zijn veel aanwijzingen dat de enorme toename van suikerconsumptie, i.h.b. de goedkope maisstroop, de oorzaak is van de obesitas-epidemie. De oorsprong is politiek en economisch. De rage van vetarm voedsel heeft aan de enorme toename van suikerconsumptie bijgedragen. Suiker kan als verslavend worden beschouwd. Er wordt gespeculeerd over een vergelijkbaar schandaal als bij de tabaksindustrie. Pas als de kosten (zorg) hoger worden dan de baten (inkomsten voedingsindustrie), zal de overheid gaan ingrijpen.

kamille

kamille

13-06-2012 om 07:06

Wisse

Ik denk dat dit inderdaad een heel grote rol speelt bij de obesitasgolf. Loop eens door de supermarkt en ga eens etiketten lezen. Overal zit wel (een vorm van) suiker in. Wil je je boterhammetje pindakaas inruilen voor een gezonde yoghurt met muesli? Probeer maar eens een muesli te vinden zónder suiker. Cruesli valt al meteen af, maar de zogenaamd gezonde muesli blijft ook vaak verborgen suiker te hebben, bijvoorbeeld in de vruchten die er in verwerkt zijn.
Kijk eens op een pakje vleeswaren, ham bijvoorbeeld. Ja, ik viel ook achterover toen ik het voor het eerst zag.
En ook de verantwoord denkende mensen vallen massaal voor de gezond geachte tussendoortjesrepen die we onze kinderen met de beste bedoelingen mee naar school geven. We worden zo ongelooflijk op het verkeerde been gezet!
Maar niet alleen die suiker. Hoe komt het dat, ondanks een explosie aan light-producten, mensen toch steeds dikker worden? Ik ben iemand die niet meteen achter de aspartaam-hetze aanrende, maar ik vermoed dat er misschien toch wel iets zit in de bewering dat zoetstoffen je lichaam misleiden waardoor je alsnog dik wordt (het zal wel veel genuanceerder in elkaar zitten, maar daar komt het ongeveer op neer).
Volgens mij zit die hele obesitasgolf ingewikkelder in elkaar dan veel mensen denken.

kamille

kamille

Nou, nou, nou, demoniseren...? Je uitspraak, die ik letterlijk gequote heb, wekt toch een bepaalde indruk.
Ik wil direct van je aannemen dat je het zo niet hebt bedoeld maar mijn opmerking "demoniseren" noemen vind ik wel erg kort door de bocht.

Mea Proefrok

Mea Proefrok

Wil40

Lief aangeboden om mij in huis te nemen, maar ik maakte natuurlijk een grapje. Jouw opmerking deed me iets teveel denken aan ouders die bij vervelende of niet-etende of niet-slapende kinderen van anderen roepen: geef die maar een weekje aan mij.

Yura

Yura

13-06-2012 om 08:06

Cultuur

Ik weet niet hoor, mijn man komt ook uit een cultuur waar eten enorm belangrijk is, hij is Indisch. Dat was even schrikken toen ik voor het eerst mee ging naar een verjaardag, bakken met snoep stonden her en der op tafel voor de aanwezige kinderen en spekkoek, cake en chocola voor de volwassenen in overvloed, daarna is het tijd voor het avondeten, rijst met diverse Indische gerechten. Iedereen schept minimaal 2x op en soms heeft iemand pannenkoeken voor de kinderen gemaakt en sommige tantes nemen dan ook nog 1 of 2 pannenkoekjes omdat het zo lekker is. Daarna is het wachten op de koffie, koffie verkeerd met veel volle melk, intussen doodt men de tijd met chocola weg stouwen en bij de koffie is een flink stuk taart. Ach dat is af en toe zul je denken, maar ja iedereen komt op iedereens verjaardag, ooms, tantes, neven, nichten, achterneven en nichten. Soms hebben we dit 6x per maand, soms een tijdje even niks. Maar ook buiten de verjaardagen wordt er continu gegeten en gesnoept. Mijn man heeft een tante (72) en als ze in de stad is haalt ze altijd een saucijzenbroodje, maar ze vindt het zo raar om er eentje te halen, dus haalt ze maar twee en eet ze beiden op. Ook mijn man is echt gewend om als hij naar de stad gaat altijd iets lekkers te halen, een patatje of een Vietnamese loempia, dat is hij van huis uit al gewend.
En weet je wat het gekke is al die mensen zijn dus hartstikke slank en komen bijna nooit aan. Veel van de neefjes en nichtjes (ook mijn kinderen) zaten bij het consultatiebureau eerder op het verdachtenbankje vanwege te magen. Alleen mijn schoonmoeder was een jaar of 5 geleden te zwaar en ging naar een dietiste en wat zei die? Ze moest halfvolle melk nemen ipv volle en geen suiker meer in de koffie en de thee en zonder extra moeite verder was ze na enige tijd 7 kilo kwijt die er ook niet meer aan komt. Pff die halfvolle melk en geen suiker in koffie en thee, ik weet niet eens anders, doe ik mijn hele leven al.
Dus wat wilde ik nou eigenlijk zeggen, dat in sommige culturen er weliswaar veel gegeten wordt, maar dat sommige mensen dat blijkbaar kunnen hebben als gevolg van gunstige genen. Nou ja blij in ieder geval dat mijn kinderen die Indische genen lijken te hebben op dit gebied en niet de mijne. Oh ja overigens hebben al die slanke familieleden wel hoge bloeddruk en te hoog cholesterol, dus helemaal ongestraft blijft dit eetpatroon toch niet. Daar heb ik met mijn overgewicht dan weer geen last van.

Niet alleen genen yura

Ook gedrag.
Als ik naar mijn Indische schoonfamilie kijk, dan is eten inderdaad heel belangrijk als de familie samen is. Kom je binnen, dan krijg je altijd iets lekkers.
Maar op momenten dat er geen familiebijeenkomst is dan zijn mijn schoonouders echt heel sober. Doordeweeks hebben ze twee maaltijden per dag. Heel simpel, rijst met lalap of zo.
de kunst is, zoals met alles, het vinden van de balans.
Als je alleen maar op bezoek komt dan lijkt het inderdaad of het leven aaneenhangt van maaltijden en lekkers tussendoor. Maar tussen die momenten leeft men, is mijn observatie, simpel en gezond.

Overigens, in Indonesië zie je bij de middenklasse heel veel moddervette kinderen. Hun ouders en grootouders zijn mager of slank, maar hebben waarschijnlijk honger gekend, ze zien niet eens dat die kinderen haast niet meer kunnen bewegen van de vetrollen.

Margriet*

Margriet*

13-06-2012 om 19:06

Volgens mij zit het in de redenen niet zo zeer in cultuur. Ongezond eetpatronen komen ook bij autochtonen voor. LEkkere speklapjes, veel snoep in huis. Ik heb bij meerdere oppaskinderen opgepast met zo'n achtergrond. Volop snoep etc. Overigens zijn er in de niet Westerse cultuur ook genoeg kinderen niet te dik. Ik zat gisteren in een schoolklas waarvan 2/3 een ander kleurtje had. Er was 1 kind te dik in de hele klas. Viel me heel erg mee en dat in een echte Amsterdamse volksbuurt. Dus pas op met generaliseren, andere culturen en eetgewoonten. Hier leven veel 2 en 3de generaties en die zijn ontzettende vernederlandst.

Margriet*

Margriet*

13-06-2012 om 19:06

Anne

Beetje dubbel: "Geen begrip voor haar positie als gescheiden ouder of vakantie houden bij je familie in het land van herkomst of een dietiste die op vakantie is. Zaken waar je niets mee kunt maar die je wel in de schoenen geschoven worden."

Ik heb niet zoveel met slachtofferschap, tenminste het feit dat jij nu stelt dat de moeder er helemaal niets aan kan doen. Dat klopt natuurlijk niet... Zullen we het erop houden dat we niet precies weten hoe het zit zonder gelijk moeder het voordeel van de twijfel te geven. 51 kilo te zwaar is niet niets....

AnneJ

AnneJ

13-06-2012 om 21:06 Topicstarter

Margriet

Heel goed gezegd. Ik geef moeder het voordeel van de twijfel. Sterker nog: ik geef moeder groot gelijk in haar verzet tegen deze OTS. Zijn ze nou helemaal belazerd!

AnneJ

AnneJ

13-06-2012 om 21:06 Topicstarter

Sterker nog

Ik hoop dat ze gaan doorprocederen tot aan het Europese hof. Daar doneer ik ook graag mijn bijdrage aan.

Annej

Mooi plan, principieel leuk, maar ik vermoed dat die advocaat daar niet aan gaat beginnen. Hij zou dan in cassatie moeten van die uitspraak van het Hof (zou nog kunnen, de termijn is nog niet om) en als dat verloren wordt, door naar Straatsburg. Tegen de tijd dat die zaak is beslist is vermoedelijk ook het jongste kind meerderjarig, want het EHRM is niet bijzonder vlot.

Geweldig voor de vorming van de jurisprudentie en het nut van het algemeen, maar moeder en kinderen hebben vermoedelijk meer baat bij verzet tegen verlenging van die OTS, want dat staat natuurlijk voor over een half jaar weer op het programma. Ik hoop dat de rechtbank dan, wijzer geworden, die verlenging afwijst met als reden dat de OTS niets bijdraagt aan de oplossing van het probleem, en dat is dan vermoedelijk dat.

En verder heeft Wil40 natuurlijk gelijk. Laat die kinderen een half jaar bij haar, en ze zijn afgevallen. Zet ze op water en brood en mat ze af, dan vallen ze wel af. Ze worden natuurlijk ook diep ongelukkig, maar hé, alles voor de goede zaak. (nee Wil, ik snap dat je het zo niet bedoeld hebt. Maar zo pakt het wel uit)

Groeten,

Temet

Dank je kamille

voor de link - zoals je misschien wel weet interesseer ik me hier al langer voor.
Het lijkt nu echt een hype te worden, het onderuit halen van de letopvet-doctrine.

AnneJ

AnneJ

14-06-2012 om 21:06 Topicstarter

Vvd amsterdam voor ots

http://www.amsterdam.nl/gemeente/college/individuele-paginas/eric_van_der_burg/documenten/overvoeding-0/
De Amsterdamse VVD-wethouder Eric van der Burg is het niet eens met huisartsen en medici:
"Ik heb daarom al vaker gesteld dat kinderobesitas een vorm van kindermishandeling is. Of het nou uit onwetendheid gebeurt of niet; als je kind echt veel te dik is doe je als ouder iets niet goed. Deze stellingname levert altijd heftige reacties op. Met name van huisartsen en medici. Maar ik sta nog steeds achter die stelling. En ik niet meer alleen. Vorige week stelde een rechter drie ernstig te dikke kinderen uit één gezin onder toezicht.
Dat doet een rechter niet zo maar."

Temet

"En verder heeft Wil40 natuurlijk gelijk. Laat die kinderen een half jaar bij haar, en ze zijn afgevallen. Zet ze op water en brood en mat ze af, dan vallen ze wel af. Ze worden natuurlijk ook diep ongelukkig, maar hé, alles voor de goede zaak. (nee Wil, ik snap dat je het zo niet bedoeld hebt. Maar zo pakt het wel uit)

Een gezond dieet is niet kinderen op water en brood zetten en afmatten en ze zeker niet ongelukkig maken. Als hun eigen moeder ook zo denkt gaat er inderdaad geen kilo af en is de 13 jarige 110 kilo volgend jaar. Ik begrijp dat je het niet zo bedoeld, maar zo pakt het wel uit:)

Een ondervoed kind krijgt ook medische hulp die wel door de ouders aanvaard en opgevolgd moet worden, waarom zou dit anders zijn bij ernstig overgewicht?

Annej

"Ik heb daarom al vaker gesteld dat kinderobesitas een vorm van kindermishandeling is. Of het nou uit onwetendheid gebeurt of niet; als je kind echt veel te dik is doe je als ouder iets niet goed."

Precies.Net zoals bij ondervoeding. Mits er geen medische oorzaken zijn. Maar die zijn in dit gezin niet aan de orde.

AnneJ

AnneJ

14-06-2012 om 22:06 Topicstarter

Wil40

Misschien kun je niet zien of begrijpen hoe kortzichtig het is om kindermishandeling op te rekken naar kinderobesitas. Lees dit draadje nog eens. De ouders zijn de schuld en de kinderen krijgen een OTS en bij uitblijven van afvallen een UHP. Iedereen blij? Snap je niet wat daar de gevolgen van zijn? Behalve een drama voor ouders en kinderen helpt het ook al niet om de kinderen af te laten vallen en is het alleen maar een vorm van werkverschaffing en geldverslinding voor nog meer jeugdzorgwerkers

Annej

Ik ben er geen voorstander van dat de kinderen uit huis geplaatst worden. Jeugdzorg ook niet. De ouders hebben al met al een jaar de tijd om de kinderen iets in gewicht te laten afnemen. Er staat nergens dat bij de dikste jongen er 51 kilo af moet zijn. De ouders moeten laten zien dat ze het nodige in hun leefwijze hebben veranderd ten gunste van de kinderen.
Misschien helpt de OTS daarbij "als stok achter de deur". Misschien hebben de ouders een controle( jeugdwerker, diëtiste), waarschuwing( OTS) en eventuele sanctiedreiging(UHP) nodig om iets aan de situatie te verbeteren. Sporten, diëtiste, huisarts, en geen smoesjes over vakanties, familie en cultuur.
En beter nu iets uitgeven aan werkverschaffing en jeugdwerkers dan straks aan de gezondheidszorg omdat het te laat was voor deze kinderen. Eventuele gezondheidsproblemen bij deze kinderen leiden misschien later ook nog tot een levenslange uitkering. Dit alles kost ons nog veel meer. Meer dan nu enkele jaren OTS.

AnneJ

AnneJ

14-06-2012 om 22:06 Topicstarter

Volgen

Wie niet horen wil moet voelen Wil. Er zijn nog 3.000 obese kindertjes, dat is werk voor zo'n 200 jeugdzorgwerkers. En laten we dan in elk geval bijhouden hoeveel die kinderen zijn afgevallen tegen de tijd dat ze 18 zijn. Allemaal. Neemt even tijd maar dan heb je ook wat. En je hebt natuurlijk tussenrapportages. Dat heet een effectmeting. En dan niet de ouders de schuld geven dat ze niet meewerken, nee wat is hier het effect van een OTS en in de helft van de gevallen een UHP op het gewicht van de kinderen.

Lijkt me een goed plan annej

Kinderen met ernstige obesitas die niet vroegtijdig begeleidt worden raken in de pubertijd sociaal geïsoleerd en kunnen als volwassenen niet functioneren in de maatschappij. Bezoeken met je kind aan psychologen en later een uitkering kosten ook ontzettend veel geld.

En eerlijk gezegd interesseren de kosten mij minder, ik zie liever een gezonde 13 jarige die geen 105 kilo weegt en normaal kan bewegen zonder ademnood, hartklachten en die suikerziekte gaat ontwikkelen.Niks achterover leunen, arm kind.

De schuld bij de ouders

"En dan niet de ouders de schuld geven dat ze niet meewerken".

Dat is in dit gezin wel duidelijk. Er zijn 3 kinderen met overgewicht zonder medische oorzaak. "We zijn 3 weken op vakantie geweest en de diëtiste heb ik niet gesproken" lijkt me wel genoeg aanwijzing dat moeder uitvluchten verzint. Dit alles kan voorkomen door gebrek aan kennis van de moeder, zeker, maar dan wordt het tijd dat iemand anders ingrijpt.Als een kind te weinig eet en drinkt en ondervoed is/uitdroogt wordt er toch ook door buitenstaanders ingegrepen? Ik zie geen verschil met ernstige obesitas.

AnneJ

AnneJ

15-06-2012 om 00:06 Topicstarter

Geen hulp vragen

Dat is dus de beste reden om geen hulp te vragen Wil. Zonder effectie interventie is dat vragen om een OTS en UHP Welke ouder wil dat nou voor zijn kinderen?

Annej

Is er dan al bewezen dat er geen sprake is van een effectieve interventie?

AnneJ, wij gaan het in dit verhaal niet eens worden. En dat hoeft ook niet. Jij wilt achterover leunen en afwachten. Ik vind het prima dat er is ingegrepen en dat buitenstaanders zich er nu mee bemoeien. Twee verschillende meningen, dat mag, we leven in een vrij land.

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.