Algemeen Ouderschap Algemeen Ouderschap

Algemeen Ouderschap

U bevindt zich op het algemene (landelijke) CJG-forum.

Beatrijs Smulders

Beatrijs Smulders

25-04-2014 om 13:04

Oproep - petitie geboortezorg

Ex-topsporter

Ex-topsporter

28-04-2014 om 13:04

Prioriteit

Tja, mijn prioriteit was, als die van de meeste vrouwen, om met zo min mogelijk schade een zo gezond mogelijk kind op de wereld zetten. Shoot me....

Ervaring

Blijkbaar moeten we een aantal zaken, bewaken van je privacy en je autonomie, steeds opnieuw ervaren en uitvinden. Het komt niet spontaan tot ons, tot je met het systeem in aanvaring komt.

Wat nou zelfbeschikking?

Ex topsporter" Doordat we zijn gaan lopen, is het sterftecijfer, uitgaande van "natuurlijke omstandigheden" onder mensen zoveel hoger dan onder andere zoogdieren. "
Jemig, dat is een claim. Ik geloof er niks van ;-)
Volgens mij is bevallen (zelfs een ei leggen) altijd een risicovolle gebeurtenis. De veronderstelling dat de natuur (of god) dat zo mooi bedacht zou hebben gaat voorbij aan het belang van andere wereldbewoners als roofdieren, aaseters, bacteriën en schimmels. Oh ja, en soortgenoten natuurlijk. Teveel van je eigen soort is ook niet goed. Wie wel eens een kip een ei heeft zien leggen weet genoeg.
Daarmee is niet gezegd dat paniek zaaien de beste oplossing is noch dat ingrijpen het minder risicovol maakt.
Ik ben een zeer tevreden ex klant van mevrouw Smulders, die mij overigens gewoon op postcode werd toegewezen. Mijn kinderen heeft ze niet gehaald want ik ben verhuisd voor de bevalling, waarmee ik aangewezen raakte op een andere verloskundige (weer die postcode). Geen klachten trouwens. Doodeenvoudige bevallingen: menig kip heeft het lastiger.
AnneJ"Mensen vinden het blijkbaar normaal om zich over te geven aan een medisch complex waar je zelfbeschikking en je privacy de laagste prioriteit hebben."
De meeste mensen die het meemaken hebben geen vergelijkingsmateriaal. Als je het in grote getallen vergelijkt, dan is er niets om je zorgen te maken. Ik kan me trouwens van mijn zeer soepele bevallingen, gewoon thuis, geen zelfbeschikking herinneren. Ik denk bovendien dat ik zeer vatbaar was voor meningen van een ander. In een ziekenhuis was ik direct akkoord gegaan met inleiden, pijnstillen en overige rituelen.
Je kunt er wel een filosoof of wat tegen aan smijten, maar daar staat je hoofd niet helemaal naar tijdens een bevalling.

Mirjam

Je bent gewoon een volgzaam type!:-)

na-apen

Dat zal het zijn.
Wist je dat apen niet kunnen bevallen als ze het nooit gezien hebben? Ze moeten echt na-apen.
Ik denk dat mensen dat ook meer nodig hebben dan we nu nog denken. We moeten het zien van onze moeders, zusters, vriendinnen. En dan natuurlijk het liefst een niet gemanipuleerde bevalling, want anders weten we nog niks. Oh ja, trouwens, ook graag veel borstvoeding open en bloot. Goed voorbeeld doet goed volgen.
Het geheel gemanipuleerde ziekenhuisalternatief inclusief flesje, is desondanks niet slecht.

Kaaskopje

Kaaskopje

28-04-2014 om 14:04

Ik denk dat je gelijk hebt Miriam:-)

Van al die mooie opvattingen blijft vermoedelijk weinig over als je verstandige hersens op een lager pitje werken door ongemakken en het hele ritueel.

Nee hoor

Daarvoor hebben we tegenwoordig 'de bevalling' op beelden.
http://tvblik.nl/bevallingsverhalen

Kaaskopje

Kaaskopje

28-04-2014 om 14:04

Voorbeelden

kun je inderdaad op filmbeeld bekijken. Ik heb voor ik moest bevallen ook nooit een live-bevalling meegemaakt. Men voorzag daarin door op informatie'markten' ook filmbeelden van bevallingen te vertonen. En ook toen werden bevallingen al via tv de huiskamer in geslingerd:-)

Volgzaam

Maar dat geeft inderdaad wel een aparte betekenis aan 'volgzaam'.:-)
Neemt niet weg dat eigen ervaring ook helpt. Dat heb ik ook in eigen kring meegemaakt, maar dat zal zich ook steeds vaker verplaatsen naar ziekenhuizen.

Oeps..Call the midwife

http://www.pbs.org/call-the-midwife/home/
Net weer een nieuwe serie begonnen van Call the midwife.
Ik ben benieuwd of we dat ook in Nederland te zien kunnen krijgen. Anders maar voor mijn verjaardag vragen.:-)
Dat wordt gewoon jeugdsentiment.:-)

Maandag 14 juli 18.55 uur op Nederland 2

http://www.omroepmax.nl/televisie/alle-programmas/call-the-midwife/over-call-the-midwife/
Seizoen 3 van Call the Midwife

Fiorucci

Fiorucci

28-04-2014 om 15:04

AnneJ

Nog even over de ervaring van thuisbevallen: Er is een middenweg,ik beviel precies om 12.00 en was om 15.00 weer thuis. Met mijn eigen douche, avondeten, etc. Ik merk ook dat ziekenhuizen er vaak alles aan doen om een goede sfeer te creeren op verloskamers, dus ook gedempt licht, zachte stemmen, etc.

Fiorucci

Fiorucci

AnneJ

Nog even over de ervaring van thuisbevallen: Er is een middenweg,ik beviel precies om 12.00 en was om 15.00 weer thuis. Met mijn eigen douche, avondeten, etc. Ik merk ook dat ziekenhuizen er vaak alles aan doen om een goede sfeer te creeren op verloskamers, dus ook gedempt licht, zachte stemmen, etc.

Natuurlijk Fio, en je hoopt ook dat daar veel aandacht naar blijft gaan. Ook al staan logistieke problemen en communicatieproblemen dat in de weg. Je kunt er ook zelf veel aan doen.
Bij de 2e had ik mijn eigen 'dekentje' mee evenals een foto van mijn zoon, eigen eten en drinken en een eigen 'doula' een professionele vriendin.
Maar ik ben er nog steeds van overtuigd dat ik 3 maanden eerder kinderbijslag had gehad als ik niet naar het ziekenhuis had gehoeven.:-)
Ondanks mijn verzoek om direct door te mogen naar een warme douche werd ik eerst geparkeerd in een koud kamertje met harde banken totdat men zo ver was om mij te zien. Toen waren de weeen wel weg.
Dochter werd na middernacht geboren in plaats van voor middernacht. Maar als dat alles is dan valt het heus wel mee.

Fiorucci

Fiorucci

Anne J

En daarom pleit ik ervoor dat men voorzichtig moet zijn met dergelijke argumenten. En blijf ik erbij dat zonder dergelijke zaken een bevalling ook erg prettig kan zijn. Zelfs aan een keizersnede bewaar ik goede herinneringen.

Het ziekenhuis

Ik heb de leukste herinneringen aan mijn opleidingstijd op de kraam. Er zijn natuurlijk meestal tevreden klanten en een hoop gebak. Ik had zelf een 'tussen aanhalingstekens' assistent aan mijn bed maar die was berucht net als de afdeling zelf, ik had beter in mijn opleidingsziekenhuis kunnen bevallen achteraf. Er werken in ziekenhuizen uiteraard ook medewerkers die weten wat een uniek evenement een geboorte is voor a.s. ouders en die daar creatief mee omgaan. Er werken ook veel vroedvrouwen.
Toch is het anders en het zou echt jammer zijn als we dat gaan verliezen. Maar daarin zijn we uniek vergeleken met omliggende landen en misschien kan dat niet meer.
Toch, het is ook een stuk goedkoper, dat zou toch een argument moeten zijn om alles op alles te zetten om de geboortezorg thuis wel te behouden. Niet dat geld alles is, maar in zuinige tijden is het natuurlijk niet handig om er een kostenpost bij te nemen.

Vragen

Wel of geen pijnbestrijding, wel of geen eigen bed, we kunnen daarover discussiëren, maar de vraag is of dat alles weg valt als er geen zelfstandige praktijken meer zijn van vroedvrouwen (als dat al zou zijn wat de gynaecologen zouden willen).

Tsjor

mirreke

mirreke

29-04-2014 om 08:04

Hier dus: in de volkskrant van vandaag:

Onverantwoord om thuisbevalling in stand te houden als hoeksteen van verloskundige zorg...

OPINIE - Kenneth Watson, Rob Kottenhagen − 29/04/14, 05:58
© anp. Een verloskundige in bezig met de controle van een zwangere vrouw.

opinie Het is onverantwoord om de thuisbevalling in stand te houden als hoeksteen van de verloskundige zorg, schrijven Kenneth Watson en Rob Kottenhagen, respectievelijk als promovendus en hoofddocent verbonden aan het Instituut voor Beleid & Management Gezondheidszorg van de Erasmus Universiteit.

Nederland is het buitenbeentje, dat als enige Europese land zelfstandige verloskundigen toestaat Russische roulette te spelen met de levens van moeder en kind

De Duitse dichter Heinrich Heine zei ooit dat hij, als de wereld verging, naar Nederland zou gaan want daar gebeurde alles vijftig jaar later. Deze uitspraak lijkt ook van toepassing op het anachronistisch fenomeen van de thuisbevalling. Overal in het rijke Westen is een ziekenhuisbevalling de norm en staat de veiligheid van moeder en kind voorop. Men houdt angstvallig rekening met het empirisch gegeven dat elke bevalling onvoorziene risico's met zich meebrengt.

Nederland is het buitenbeentje, dat als enige Europese land zelfstandige verloskundigen toestaat Russische roulette te spelen met de levens van moeder en kind. Hoe lang nog? Fraaie statistieken over de veiligheid van de thuisbevalling wekken de indruk, dat dit medisch verantwoord is. De Koninklijke Nederlandse Organisatie van Verloskundigen (KNOV) laat geen kans onbenut te benadrukken hoe goed zelfstandige verloskundigen in staat zijn om de risico's op gecompliceerde bevallingen juist in te schatten.

Natuurlijke bevalling medicaliseren
Bezorgde gynaecologen, die het daar niet mee eens zijn en beter weten, wordt daarbij schaamteloos verweten de volstrekt natuurlijke bevalling te willen medicaliseren. Zwangere vrouwen horen altijd hoe prettig en veilig een thuisbevalling is. Zij zijn zich er zelden van bewust, dat de afgelopen vijf jaar structureel één op de drie vrouwen tijdens een knusse thuisbevalling acuut en met vliegende vaart in een ambulance naar het ziekenhuis vervoerd moest worden om haar kind uiteindelijk daar ter wereld te brengen. Vaak om bij het kind geboorteschade als gevolg van zuurstofgebrek te voorkomen. Zij realiseren zich waarschijnlijk evenmin, dat de sterfte van kinderen kort voor en na de geboorte in Nederland behoort tot een van de hoogste in Europa.

Bij een thuis ingezette bevalling met een zelfstandig verloskundige is het overlijdensrisico van baby's bijna vier maal zo groot als bij een geplande ziekenhuisbevalling met een gynaecoloog

Een van de hoofdoorzaken is ongetwijfeld dat de risicoselectie van verloskundigen tijdens de zwangerschap zwaar tekortschiet. Volgens het Erasmus Medisch Centrum (EMC) start de bevalling van bijna 30 procent van de vrouwen met een verhoogd risico daardoor toch thuis onder begeleiding van een zelfstandig verloskundige terwijl een ziekenhuisbevalling geïndiceerd is. Het Universitair Medisch Centrum Utrecht (UMCU) publiceerde in 2010 dat bij een thuis ingezette bevalling met een zelfstandig verloskundige het overlijdensrisico van baby's bijna vier maal zo groot was als bij een geplande ziekenhuisbevalling met een gynaecoloog. Iedereen, die de thuisbevalling koste wat kost wil behouden als hoeksteen van onze verloskundige zorg, viel over deze studie heen. Toch bevestigden de resultaten van onafhankelijk onderzoek van de Universiteit in Tilburg in 2013 deze kernbevindingen. Zo veilig en onbezorgd is thuis bevallen niet.

Verloskundigen in de fout
Zelfstandige verloskundigen houden zich ook niet altijd aan de richtlijnen en professionele normen van hun beroepsvereniging. In juni 2013 werd een van hen door het Regionaal Tuchtcollege Amsterdam (RTA) daarvoor veroordeeld. Onder haar verantwoordelijkheid was onder andere een moeder bijna doodgebloed en een kind kort na de geboorte aan de gevolgen van ernstig zuurstofgebrek overleden. Zij mocht van het RTA haar beroep daarom nooit meer uitoefenen. Op 24 april besloot het Centraal Tuchtcollege voor de Gezondheidszorg (CTG) in een tussenvonnis echter dat de veroordeelde verloskundige weer gewoon aan de slag kon. Onbegrijpelijk.

Het is de hoogste tijd de bakens te verzetten in de organisatie van onze verloskundige zorg en zorgvuldiger om te gaan met de levens van moeder en kind. Laten we eindelijk de inzake bevallingspathologie beter onderlegde gynaecologen het voortouw geven om te bepalen of een vrouw echt veilig thuis onder leiding van een verloskundige kan bevallen. Het kan levens redden en veel onnodig hartzeer voorkomen. En het is conform de mantra van de KNOV: 'Eerstelijns waar het kan, tweedelijns waar het moet.' Better be safe than sorry!

mirreke

mirreke

Maar vorige maand las ik toch echt:

Dat de babysterfte in Nld de laatste 10 jaar met een kwart is gedaald. De meeste sterfte vindt plaats onder (zeer) vroeg geborenen, die toch al in het ziekenhuis geboren worden.

http://www.nd.nl/artikelen/2014/maart/27/babysterfte-in-tien-jaar-met-ruim-kwart-gedaald

gratis-nieuws

Snel
Service
adverteren

home
Twitter
Babysterfte in tien jaar met ruim kwart gedaald

De babysterfte in Nederland neemt steeds verder af. Tussen 2001 en 2012 daalde het sterftecijfer met 28 procent, meldt de Koninklijke Nederlandse Organisatie van Verloskundigen (KNOV) donderdag.

Van de ruim 175 duizend kinderen die in 2012 geboren zijn, werden 1491 kinderen dood geboren of overleden in de eerste vier weken. De sterfte is het hoogst bij zeer vroeg geboren kinderen, tussen de 22e en 27e zwangerschapsweek. Het gaat om 68 procent van de totale sterfte.

Het aantal baby’s dat na een voldragen zwangerschap van minimaal 37 weken overlijdt, is met ruim 47 procent gedaald. De KNOV concludeert uit de cijfers dat de samenwerking tussen verloskundigen en gynaecologen om de babysterfte terug te brengen loont.

geplaatst:
27-03-2014 - 16.30
laatst gewijzigd:
27-03-2014 - 16.30
auteur:
Novum

Overigens, hier nog de link van het artikel in de volkskrant.

http://www.volkskrant.nl/vk/nl/3184/opinie/article/detail/3643677/2014/04/29/Laat-de-gynaecoloog-bepalen-of-een-vrouw-echt-veilig-thuis-kan-bevallen.dhtml

Fiorucci

Fiorucci

kaaskopje

Afstand wordt wel degelijk een terecht excuus in sommige gevallen. In Zoetermeer dreigt de SEH te moeten sluiten. Dichtsbijzijnde ziekenhuis is in Den Haag. In een levensbedreigende situatie telt elke minuut, en is Den Haag vrij ver in verhouding. Als de SEH in Zoetermeer dichtgaat, is thuisbevallen in Zoetermeer geen optie meer.
Niet voor niets is berekend dat de sluiting van de SEH gemiddels tien mensenlevens zal kosten per jaar.

mirreke

mirreke

Daarnaast heb ik het gevoel dat Nld (weer eens)

achter de muziek aanloopt (of hoe zeg je dat).

Ik las recentelijk een aantal artikelen waarin werd gesteld dat zowel in de VS als in de UK vrouwen meer kunnen thuisbevallen, omdat dat zowel beter bevalt (letterlijk en figuurlijk) maar ook steeds veiliger wordt. En ja, dan wordt Nederland ook aangehaald als land waar dat veel gebeurt, of moeten we binnenkort gebeurde gaan zeggen. Jammer genoeg kan ik daar nu even de links niet van vinden.

Gek genoeg wil nu dus Nederland iets gaan afbakenen/voorkomen/onmogelijk maken (let maar op, straks mag het ook niet meer van je verzekering, en mag je dan als je in Maastricht woont, alleen nog maar naar een ziekenhuis in Groningen) terwijl juist in andere delen van de wereld de opinie andersom aan het kantelen is.

Inderdaad gebeurt in Nld alles 50 jaar later blijkbaar, maar dan wel in domme zin.

Ik vind het artikel in de Vk ook een beetje mosterd na de maaltijd. Deze hype hebben we een aantal jaren geleden gehad, daarna zijn de regels/protocollen aangescherpt, en met goed gevolg blijkbaar, gezien de dalende sterftecijfers. Maar nu komt dan dit artikel van deze beide heren(!) wat in de huidige ontwikkeling natuurlijk met graagte wordt aangegrepen om ook deze verloskundige zorg te gaan beperken. Maar wat zij propageren (eerstelijns waar het kan, tweedelijns waar het moet) is volgens mij al de huidige praktijk?

Van hetzelfde

Mirreke, dat stuk van die twee heren is natuurlijk net zo goed een nogal emotionele oproep voor medestand. Lobby ook wel. Overdrijving is daar steevast onderdeel van.
Ik weet eigenlijk helemaal niet hoe het nu geregeld is. In mijn tijd beviel je thuis, tenzij de verloskundige/dokter vond dat je in een ziekenhuis moest bevallen (medische indicatie).
Er was geen keuze.
Toen was aan de hand waar het stuk van deze heren mee kopt; thuisbevalling als hoeksteen van verloskundige zorg.
Ik weet niet of dat nog zo is. Is er keus? Kost een ziekenhuisbevalling extra, of moet je er extra voor verzekerd zijn?

keus en kosten

Miriam, vziw maakt het niet uit of je wel of niet extra verzekerd bent (gelukkig). Als je kiest voor een ziekenhuisbevalling terwijl daarvoor geen medische indicatie is dan wordt een eigen bijdrage geheven. Toen ik beviel van zoon (2005) was die meen ik 300 euro.

Dat stuk van die heren was inderdaad emotioneel gejammer de andere kant op trouwens.

Groeten,

Temet

De bal terug

Ah, dus er is nog steeds geen vrije keus.
Dan gok ik, de route van de biljartbal terug volgend, dat er iets aan die financiering gaat gebeuren. Niet meer standaard ten faveure van thuisbevalling (zoals dat nu dus kennelijk wel is).
Ik geloof er niks van dat dat duizend doden gaat schelen, maar er wordt al heel lang gesproken over babyziekenhuizen van het soort waar Kaaskopje geboren is. Dat gaat niet makkelijk samen met thuis bevallen.
Even nadenken. Hmm. Het zou al wat zijn als er een eigen bijdrage voor thuisbevalling komt.
Ik ben ervan overtuigd dat dat de poten onder thuisbevalling weg zou zagen. Maar dan juist omdat kiezende aanstaande mannen en vrouwen bij een kostenneutrale keuze, voor het ziekenhuis zouden kiezen.

grappig

aanstaande mannen en vrouwen moet natuurlijk aanstaande vaders en moeders zijn ;-)

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.