Algemeen Ouderschap
U bevindt zich op het algemene (landelijke) CJG-forum.

tonny
12-04-2012 om 15:04
(on)tevreden met je naam?
Geregeld lopen hier op OO namendraadjes. Hoe je kind te noemen en waarom. Wat is mooi, wat niet.
Zonet stuit ik op het volgende bericht: 'Angela Schijf is woensdag 11 april bevallen van een meisje, dat de naam Zus heeft gekregen. Het is de derde dochter van de actrice en haar man, acteur en muzikant Tom Van Landuyt. Alles is goed met moeder en kind, zo laten de trotse ouders weten. Het echtpaar, dat in juli tien jaar is getrouwd, kreeg in 2004 dochter Bloem. Twee jaar later volgde dochter Mensje.'
Bloem, Mensje en Zus.
Origineel hoor, vast, maar zouden die meiden daar blij mee zijn?
Zijn jouw kinderen tevreden met hun naam? Zo niet, wat dan? Mag hij/zij iets anders verzinnen?
Ben je zelf tevreden met je (voor)naam of heb je jezelf inmiddels omgedoopt?

n@nny
13-04-2012 om 22:04
Schrijfwijze en uitspraak
Juist bij "gewone" namen komt het volgens mij heel nauw hoe je hem uitspreekt. Zo ken ik drie Angela's. De één heet Anzjullaa, de tweede Anghullaa (met zo'n Duitse "g" dus) en de derde Anzjeeella, met de klemtoon op de tweede lettergreep dus. en ik moet het niet wagen ze verkeerd aan te spreken.
Met schrijfwijzes is het ook wel eens ingewikkeld. Ik ken een aantal Marjans, die soms Marian of Marianne heten. Maar dat kan ik dus nooit onthouden. Altijd lastig bij kerstkaartjes en zo.
n@nny

n@nny
13-04-2012 om 22:04
Ierse namen
Een kennis van me heeft zijn kinderen Keltische namen gegeven. Eentje heet iets wat je uitspreekt als "Oink". Ik vind het wel een beetje sneu moet ik zeggen. Geen idee ook hoe je het schrijft.
n@nny

akka
14-04-2012 om 07:04
Gewone namen
onze kinderen hebben hele gewone namen. Toch is het 2x voorgekomen dat onze dochter Laura, uitgesproken werd als La-ura. Bij zwemles en op het consternatiebureau. Mijn eigen naam komt niet veel voor en als mensen mij voor het eerst zien en mij van naam kennen, zijn ze zeer verbaasd. Ze denken dat bij mijn naam een lange, slanke brunette hoort, laat ik nou een blond propje zijn haha

sinas
14-04-2012 om 15:04
Wel grappig
hoe mensen dan proberen een uitleg over hun naam te geven maar er is geen touw aan vast te knopen voor lezers
Ikzelf ben niet tevreden over de naam die ik van mijn ouders kreeg, veel mee gepest en het is vooral een jongensnaam. Bah. Ik heb er een vrouwelijk variant op verzonnen.
Mijn kinderen zijn wel redelijk tevreden volgens mij, ik vind hun namen ook echt bij ze passen. Het komt uit de scandinavische hoek, en komen niet vaak voor.

Fransje
14-04-2012 om 18:04
Ik doe het anders...in plaats van vaag te doen over de namen van de kinderen, verander ik mijn nick.
Wij hadden een berg eisen
Ik heb zelf een populaire naam, dus ik wilde vooral geen populaire naam. Voorletters moesten afwijkend zijn van man en mij om verwarring met post en instanties te vermijden. Eerste voornaam identiek aan de roepnaam. Hebben man en ik allebei niet en dat is lastig. Je moet het niet hoeven spellen, je moet in een keer snappen hoe je de naam uitspreekt. Er moeten geen vreemde woorden of afkortingen ontstaan. En we wilden ook nog vernoemen.
Uiteindelijk is zoon Derek geworden, naar opa Dirk. Dochter heet Marinda, naar opa Marinus.
We dachten dat we nu alles goed gedaan hadden.....
De drukproeven van het geboortekaartje van dochter stond Miranda. Die fout wordt vaker gemaakt. En zoon wordt aangeschreven met Dirk, Derrick, Derk en Derrek....
Gelukkig zijn de kinderen zelf erg tevreden met hun naam.

Silone
15-04-2012 om 12:04
Verwachtingen
Ja, dat is wel grappig idd. Man heeft een scandinavische voornaam en een heel korte hardklinkende achternaam. Vooral nu hij voor een Zweeds bedrijf werkt, verwacht men een lange blonde Scandinavische man, en krijgt een kleine donkere Aziaat ;-)

Shonagh
15-04-2012 om 22:04
Oja, verwachting
Toen wij in ver/afwachting waren van ons adoptiekind, wisten we al dat, als het even zou kunnen, we de Koreaanse naam zouden handhaven. En zo is het geschiedt :o).
Maar ken ook Koreanen die Willemijn en Gert Jan heten, tja....

Margriet*
15-04-2012 om 22:04
Bij het horen van de naam pier
Denk ik automatisch aan dit liedje:
http://www.kvw-maasbree.nl/vrouw-pier-is-dood. Ik kan er niets aan doen, heb het ooit geleerd als kind ;-0 en het gaat niet meer uit mijn systeem...

Manda Rijn
15-04-2012 om 23:04
Leuke namen hoor
hier prima tevreden met mijn voornaam. OUdste dochter is ook tevreden met haar naam, ook al komt dit naam veel voor. Ik denk dat de jongste wel gaat klagen zodra ze merkt dat er vrijwel geen andere mensen in NL wonen die zo heten, maar goed, dan kan ze nog haar 1e naam gebruiken als ze dat wil, dat doen ook alle instanties (zucht..).
tja en verder, ik zag net een stukje op canvas over rare achternamen, een mevrouw die van Kut heet en een meneer Poep, meneer Deneuker. Tja en alle 3 waren ze er tevreden mee dus mocht er iemand hier gaan klagen over haar voornaam dan refereer ik wel aan De Kut, Poep en Deneuker.
Nu vind ik Mensje, Zus en Bloem alle 3 leuke namen, een Zus en een Bloem ken ik, leuke meiden !

Manda Rijn
15-04-2012 om 23:04
Oh en trouwens
als kind (rond mijn 10e denk ik) wou ik blonde krullen hebben en blauwe ogen want dan zag ik het zelfde uit als de andere kinderen.
Oh ja en later (15e) wou ik aan de groeihormonen omdat ik klein was/ben en ik dus noooit fotomodel zou worden (god wat een puber wel niet allemaal als ideaalbeeld heeft...) gelukkig zei de huisarts (waar ik met een vriendin naar toe ben geweest mijn moeder vond het namelijk een stomme vraag) direct dat ik perfect was en er precies zo uit zag qua lengte als veel mensen in Azie en dat was mooi en goed. Ik geloof dat ik er ook wel tevreden mee was toen ik die praktijk uit liep (zoiets van he he dat hebben we ook weer gehad
Dus kinderen veranderen ook wel qua zelfbeeld over allerlei dingen, of het nou namen zijn of haarkleur, lengte etc.

Genista
16-04-2012 om 08:04
Vrouw pier! (o.t.)
Wat leuk, nog iemand die dat kent! Overigens hebben wij het geleerd met allerlei wiebellichaamsdelen, wiebelhandjes, wiebelvoetjes - ik vond het zo grappig.

vaasje
16-04-2012 om 16:04
Prima
Vind mijn naam prima. Achternaam is lastig, maar inmiddels na trouwen moet ik ook mijn nieuwe naam spellen ;-)
Ik hoop dat onze zoon zijn naam ook mooi vindt. Hij luistert er wel naar in ieder geval.
Verstuurd met de Ouders Online iPhone app.

Geerke
16-04-2012 om 16:04
Onze namen
Ben tevreden over mijn eigen naam - alleen maar Geerke - en de namen van mijn kinderen Reimer, Enzo, Neo.
Het blijft gewoon heel mooi vind ik.

Eira
17-04-2012 om 09:04
Niet tevreden
Ik zelf was vroeger nooit tevreden met mijn naam, ik vond het een tuttige naam.
Ik had vroeger liever een gewone naam gehad zoals Linda, Jeanette of Anita:) Zo heetten veel meisjes in mijn tijd:).
Inmiddels heb ik er vrede mee maar ik kan me leukere namen bedenken:)
Mijn kinderen hebben alledrie een naam die redelijk origineel is maar niet buitennissig.
Alleen mijn dochter is niet tevreden met haar naam en had net als ik vroeger, liever een naam gehad die nu populair is:)
Ik zadel haar dus op met hetzelfde gevoel als ik vroeger had, haha;)

marjanne
19-04-2012 om 09:04
Racefiets
Ooit tijdens het eten toen mijn kinderen tieners waren hadden we het over rare namen.......nou als mijn dochter een kind kreeg ging hij racefiets helen...........15 jaar later heeft mijn kleinzoon in wording 7 maanden racefiets geheten. Gelukkig heeft hij na de geboorte een naam gekregen doe zijn verdere leven mee kan

Ely
19-04-2012 om 10:04
Gazelle
Na een lange bevalling? (of maakt gazelle wel racefietsen?) ))
Verstuurd met de Ouders Online iPhone app.

Tirza G.
19-04-2012 om 19:04
Mijn beide kinderen zijn vernoemd en ik vind het hele leuke, normale, Nederlandse namen. Blijkbaar denkt de buitenwereld daar anders over. Op beide namen kunnen flauwe rijmpjes gemaakt worden, maar ja, dat kan op elke naam. Het is meer het bééld. Bij dochter verwachten mensen een struise blonde deerne met acteertalent, bij zoon verwachten mensen een klein donker ventje met specifieke religieuze achtergrond. Mis - en mis
Tirza

Maylise
19-04-2012 om 20:04
Tirza
Ik meen dat ik de naam van je zoon een keer gelezen heb hier. Ik weet het niet helemaal zeker meer of jij dat nou was. Als dat zo is dan is het een kortere vorm van de naam van mijn oudste zoon. Dat is inderdaad een mooie naam. Bij de versie van mijn zoon zijn er soms uitspreek problemen omdat het niet zo'n bekende naam is heb ik gemerkt. Althans buiten kringen met veel religieuze mensen.

Merel
19-04-2012 om 21:04
Halverwege gestopt
Jee ik ben halverwege gestopt met dit draadje. Bijna niemand noemt werkelijk de namen van zijn kind, of eventueel een soortgelijke naam zodat je weet waar het over gaat.
Dit is voor mij werkelijk een soort van raadseldraadje, kan er niets mee hoor.

Maylise
Merel
Ik wil de namen best noemen maar als ik ze allemaal in een draadje noem dan is de connectie wel heel makkelijk gelegd. Ik heb de namen allemaal wel eens een keer in andere onderwerpen genoemd maar ze allemaal in een draadje noemen vind ik wat minder. Het is jammer dat je hier op het forum niet de mogelijkheid hebt om na afloop je eigen berichten te bewerken. Dan kon iedereen de namen noemen en vervolgens ook weer weghalen tegen de tijd dat het onderwerp in het archief verdwijnt.

neteret mut
Maylise
dan neem je bv 3x een nummer en dan steeds maar een paar kinderen. Ik denk dat ik zo ga doen, anders weet ook iedereen meteen dat ik ik ben.

Tirza G.
19-04-2012 om 22:04
Maylise
Dat denk ik niet Zijn naam is niet ingewikkeld om uit te spreken en voor zover ik weet, heb ik hem echt nog nooit genoemd. En dat ga ik ook niet doen, want hoewel het een klassieke religieuze naam is, komt hij in NL niet vaak voor. In Engelstalige landen vreemd genoeg wel
Tirza

Maylise
19-04-2012 om 23:04
Tirza
Ik kan me inderdaad vergissen. De naam van mijn zoon heb ik hier wel eens genoemd. Het begint met een N en betekend geschenk van God en bedraagt 9 letters. Ik dacht dus dat jij een zoon had met een naam die er erg op lijkt maar wat korter is maar wel met dezelfde begin klank.
Het klinkt wel heel erg vaag Ik heb overigens de naam al wel eens hier genoemd meen ik.