Algemeen Ouderschap Algemeen Ouderschap

Algemeen Ouderschap

U bevindt zich op het algemene (landelijke) CJG-forum.

Wiebe Nik

Wiebe Nik

24-12-2011 om 03:12

Merkwaardige zin in brief op ouders.nl (borstvoeding en samen slapen)

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Fiorucci

Fiorucci

28-12-2011 om 07:12

Galaxias

Maar ik zeg toch ook nergens dat het geen bv zou moeten zijn, wat prematuren moeten krijgen? Ik snap volkomen dat het eerste keus is. Maar stellen dat het beschermd tegen NEC, dat vind ik een aanname die niet 100% sluitend is.

liora

liora

28-12-2011 om 08:12

Galaxias

"Ik heb s'avonds tot laat mijn telefoon aanstaan (kreeg om half tien vanavond nog een telefoontje van een cliënt). Zelfs tijdens de feestdagen staat mijn telefoon aan."

Je schijnt het niet in de gaten te hebben maar ik denk niet dat je telefoon nog veel zal gaan na de dingen die je in deze draad zegt. Je beschuldigt eigenlijk iedereen die geen bv geeft ervan schade aan haar kind te berokkenen. Shame on you!

Liora

Geen mbo

Van de site van de Hogeschool Utrecht.

Opleiding Lactatiekunde De opleiding Lactatiekunde bereidt u voor op het beroep van lactatiekundige en op het internationale examen voor Lactatiekundige (IBLCE).

Toelatingseisen:De opleiding is bedoeld voor beroepsbeoefenaren in de gezondheidszorg met als aandachtsveld ouder- en kindzorg. Minimaal wordt een MBO-opleiding als kraamverzorgende verwacht, waarbij wordt aangetekend dat de opleiding op HBO-niveau aansluit.

Spastisch?

"Ik denk dat er veel meer borstvoeding gegeven zal worden als dat verschillende borstvoedingsdeskundigen het spastische Borstvoeding Moet eens konden loslaten. Als de voorlichting ontspannen zou worden gegeven en de adviezen oplossingsgericht ipv borstvoedingsgericht. Ik heb destijds 'deskundigen' gesproken die zeiden dat als je eenmaal had bijgevoed je beter helemaal kon stoppen. Dat vind ik zo triest. "

In de praktijk is de begeleiding en houding van mensen die bij borstvoeding helpen helemaal niet spastisch. En al helemaal niet 'Borst Moet'.

Dat is een aanname die ik hier nou de hele tijd lees van een aantal mensen. Net als de aanname dat ik een soort fundamentalistische heks zou zijn die nu en in het verleden continnue op de tenen van mensen zou staan en die blijkbaar nooit iets redelijks zegt (volgens Berder).
Ik baal enorm van die aannames over mijn persoon. Zo ben ik niet, zo functioneer ik niet, en zo gedraag ik mij in het dagelijks leven ook helemaal niet.

MIJN lange tenen worden nooit gerespecteerd. Dankubeleefd.

Het zou fijn zijn als mensen in Nederland eens wat nuchterder en minder zielig zouden doen over borstvoeding. Gewoon, als default geef je het om de simpele reden dat de meeste vrouwen geboren worden met een of twee borsten die voor dat doel nou eenmaal geschapen zijn. En gaat dat niet, nou dan doe je het niet. En dan zeg je gewoon 'not my cup of tea' of 'didn't work for me'. Als je niet kunt of wilt lopen pak je de bus of de fiets of desnoods de auto. Als je niet kunt of wilt voeden dan pak je een fles. Maar de meeste mensen blijven toch geboren worden met 2 benen om mee te lopen, dat blijft de default.
Als je niet kunt of wilt lopen ga je niet meieren over loopfundamentalisten. Als je niet kunt of wilt voeden, mekker dan ook niet over spastische borstenmafia.

Als je lang voedt mag je wel geschoffeerd worden blijkbaar. Want dan pleeg je incest en ben je een onhandige moeder die pakjes drinken vergeet mee te nemen en je doet het alleen maar voor jezelf.

Fiorucci

Ik had je verkeerd begrepen. Ik dacht dat jouw arts bedoelde dat er in sommige gevallen beter niet voor moedermelk gekozen kon worden als eerste voeding. Dat leek mij een bijzonder kromme redenering. Wellicht was het toen jullie dochtertje geboren werd minder gangbaar dat hele kleine prematuren eerst via het infuus hun vocht binnen kregen, en dat er pas na enige tijd heel voorzichtig via de sonde hele kleine hoeveelheden colostrum/moedermelk werden gegeven ? Ik denk sowieso niet dat je zou kunnen zeggen dat moedermelk/borstvoeding beschermt tegen NEC. Volgens mij is dat ook niet wat Hans van den Goudoever zegt. Ik denk wel dat je kunt zeggen dat moedermelk/borstvoeding de kans op NEC aanmerkelijk kleiner maakt.
G

Fiorucci

Fiorucci

28-12-2011 om 09:12

Galaxias

Het ziekenhuis waar zij geboren werd,gaf moedermelk aan elke prematuur. Volgens het Sophia, waar zij later werd opgenomen was dat toen al achterhaald. Zij zouden het zeker niet gelijk gegeven hebben. Ik denk ook dat moedermelk wellicht de kans op NEC verkleint, maar dat dat geldt voor een bepaalde groep prematuren, niet voor alle prematuren. Die nuance mis ik dan ook in de stelling van Goudoever.

Liora

Ik beschuldig niemand. Wie de schoen past trekke hem aan. Ik heb mijn eigen oudste kind ook maar drie maanden borstvoeding gegeven. Daarna ben ik overgegaan op kunstvoeding. Ik heb hem daar zeker schade mee berokkend. Hij was zo allergisch als een deur namelijk en kreeg bijna een anafalactische shock van de eerste fles die ik hem gaf. Later bleek dat zijn allergie al getriggerd was in het ziekenhuis waar hij zonder ons medeweten als kunstvoeding had gekregen. Enne, veel van mijn cliënten weten precies waarom ze borstvoeding willen (blijven) geven. Ze weten dat kunstvoeding gezondheidsnadelen heeft. Daarom bellen ze een lactatiekundige als ze problemen hebben en er niet uit komen. Mensen die geen borstvoeding geven bellen mij doorgaan niet Liora ;-)
(hoewel ik ook wel door Oma's, vriendinnen en zusje gebeld wordt als het gaat om problemen bij hun familieleden!).
De uitspraken die ik hier doe loop ik niet dagelijks op mijn werkplek te ventileren. Als men er mij naar vraagt ben ik er wel eerlijk over hoe ik over bepaalde zaken denk. Het gaat er echter niet om hoe ik erover denk. Het gaat om de cliënt en haar kindje, en om wat ik kan bijdragen om hun probleem op te lossen of te verlichten. En als dat is door een afbouwschema met moeder uit te dokteren dan is dat ook zo. Ik snap ook niet goed waarom de meningen over een borstvoedingsvereniging hier zo afkeurend zijn. Ik ben zelf jarenlang vrijwilligster geweest (en nog) en zo ken ik mijn vereniging niet. Ik verzorg op mijn werk informatieavonden over borstvoeding voor zwangeren volgens dezelfde formule als ik jarenlang voor de VBN heb gedaan en als er iets voorop staat is het vrijblijvend informeren. En dat is wat ik ook terug hoor van de zwangeren. Een contactpersoon van onze vereniging zal gedurende haar opleiding leren dat het woord "moeten" not done is (behalve als er levensgevaar is).
G

Biene M.

Biene M.

Nog eens van goudoever en nec

Dit citaat geeft een beter beeld van wat Van Goudoever meldt over NEC en voeding:

"Naast bacteriën lijkt voeding een rol te spelen, waarbij kinderen die moedermelk krijgen minder kans (drie tot tien keer minder) op de ziekte lijken te hebben. Maar het is helaas niet zo dat de kinderen die moedermelk krijgen geen NEC kunnen krijgen. Daarnaast is het ook zo dat kinderen die te licht zijn voor de duur van de zwangerschap (pre-dysmaturen) een hogere kans hebben. Maar de belangrijkste factor is de zwangerschapsduur. Hoe korter die is, hoe meer kans op het ontwikkelen van NEC.

Ook de snelheid in het opklimmen van de sondevoeding zou een rol kunnen spelen, alsmede de geconcentreerdheid van de voeding. Zeer geconcentreerde voeding kan de slijmvlieslaag van de darm beschadigen.

Preventie

Het geven van moedermelk aan de te vroeg geboren kinderen is op dit moment de beste preventieve maaregel. De beschermende rol van moedermelk komt waarschijnlijk door de afweerstoffen in de melk en doordat moedermelk zorgt voor een betere samenstelling van de bacteriën in de darm. Maar helaas is moedermelk niet altijd mogelijk."

En dan nog een persoonlijke toevoeging: Fiorucci neemt het zo te zien laconiek op, maar ik vind het bijzonder onsmakelijk om hier je gelijk te willen halen over dat punt terwijl je weet dat iemand hier haar kind aan die vreselijke aandoening heeft verloren. Bewaar dit soort informatie voor een draad in zwangerschap of babytijd en wees dan volledig in je informatie.

Sascha2

Sascha2

Geen hbo

Dat een opleiding aansluit op hbo, maakt de opleiding nog niet een hbo-opleiding. Integendeel zelfs. Bovendien wordt de opleiding weliswaar op de hogeschool Utrecht gegeven, maar dat is louter een kwestie van keuze: het was de enige instelling die ruimte bood voor deze specifieke opleiding, maar niet op hbo-niveau.

Het maakt me normaal gesproken werkelijk totaal niet uit wat het niveau van een opleiding is. Maar galaxias poneert hier met gemak stellingen, die zo ongenuanceerd en zo niet-onderbouwd zijn, dat ik het niet kan rijmen met haar doel professioneel over te komen. En als ze dan ook nog (met in mijn beleving bombarie) aangeeft dat de op,eidi g post-hbo is, wat dus niet waar is, dan kan ik mij niet aan de indruk onttrekken dat ze dat aangeeft om kracht bij haar ongenuanceerde stellingen te zetten. En daar val ik over, want ook dat gegeven is niet juist.
Ik wil zeker niet het vak lactatiekundige afkraken, integendeel. Maar hou het professioneel en kom niet met allerhande uit de lucht gegrepen argumenten aanzetten.

Biene M.

Biene M.

Laatst vroeg een collega me waarom ik nog BV geef aan mijn kind van bijna 1. Wat later kwam een andere collega, die ik niet ken, naar me toe om te zeggen dat ze het zo prettig vond dat ik zo laconiek reageerde. Ze was in opleiding voor contactpersoon bij de VBN en had behoorlijk moeite met de felheid daar en de emotie die er daar altijd bij zit als er over BV gesproken wordt. Ik heb nooit te maken gehad met die vereniging en de enigen van wie ik weet dat ze ermee geassocieerd zijn zijn Galaxias en Dirksmama maar ik kan me helemaal voorstellen wat mijn collega bedoelde.

Als ik mijn peuter iets duidelijk wil maken en ik doe dat met veel emotie en op luide toon, dan sluit hij zich af en dringt er niets meer door. Ik kan hem veel beter bereiken als ik rustig en respectvol tegen hem praat. Peuters verschillen wat dit betreft niet noemenswaardig van volwassenen.

Sascha2

Sascha2

Galaxias toch

"ze weten dat kunstvoeding gezondheidsnadelen heeft"
Dit is nou precies zo'n kolderargument dat je te berde brengt. Werkelijk, zo ongenuanceerd. Kunstvoeding brengt helemaal geen gezondheidsnadelen met zich mee. Het is geen ongezond eten, in tegendeel. Hoe kom je erbij omdat te stellen? Dat bv beter voor de gezondheid is, maakt nog niet dat kunstvoeding gezondheidsnadelen heeft. Heb je wel enig idee hoe dit soort uitspraken kunnen overkomen op ouders, die geen of weinig bv hebben gegeven?

Biene M.

Biene M.

Nee sascha

Ze heeft geen idee, ze is haar eigen wereldje als norm gaan zien.

Sascha

Ik begrijp echt niet waarom je dit een kolderargument noemt. Het is niets anders dan de waarheid ! Ik ben echt geen roepende in de woestijn met deze uitspraak en ik ga ook geen onderbouwing meer zoeken, want blijkbaar ben je daar zelf ook heel goed in.
Een goed artikel met als titel "Borstvoeding; verplicht of vrije keuze" verwoord precies hoe ik (en veel van mijn collega's) erover denken.
http://www.borstvoeding.com/voorjebegint/motivatie/borstvoeding-verplicht-of-vrijblijvend.html
Overigens is best moeilijk om de nuance te zoeken als je zoveel tegengas krijgt !
G

Biene

Wat naar om op zo'n manier te communiceren.
Weet je eigenlijk wel wat mijn wereldje is ?
Ik zou graag zien dat borstvoeding gezien word als wat het is; de biologische norm. En dat vrouwen die succesvol borstvoeding willen geven deskundig advies hierover krijgen.
G

Ely

Ely

Dirksmama

'In de praktijk is de begeleiding en houding van mensen die bij borstvoeding helpen helemaal niet spastisch. En al helemaal niet 'Borst Moet'.'

Hoezo: "in de praktijk is"? Heb je er onderzoek naar gedaan of bedoel je jouw praktijk? bedoel je dat je mijn ervaring niet deelt? Dat geloof ik graag. Maar MIJN praktijk is anders en ik weet door het uitwisselen van ervaringen met andere moeders en door het lezen bv op fora dat ik zeker niet de enige ben. Of ik statistisch in de minder- of meerderheid ben heb ik natuurlijk geen idee van.
Ik kan me voorstellen dat jij -met jaren borstvoeding geven per kind- een ander gesprek losmaakt dan ik. Mijn kind bleef afvallen toen dat niet meer de bedoeling was, tot zover dat de artsen het niet acceptabel vonden. Toen kwam bijvoeden dus ter sprake en ben ik op zoek gegaan naar hulp en informatie. Vandaar mijn ervaring.
Voor de goede orde; ik heb idd bijgevoed en kon ook mijn eigen voeding weer zo op peil brengen dat ik redelijk snel terug kon naar volledige bv. Daarom vind ik het zo zonde dat er door borstvoedingsexperts tegen mij (en dus waarschijnlijk ook tegen anderen) werd gezegd dat als je eenmaal had bijgevoed de bv een verloren zaak is.
Ergo; de term spastisch kwam van mij maar ik behoor niet tot de groep die niet wil borstvoeden, integendeel. Ik ben erg pro-bv maar mijn ervaring is dat er een flink aantal deskundigen spastisch doen over bv en daarmee -helaas- hun doel voorbij schieten.

'Als je lang voedt mag je wel geschoffeerd worden blijkbaar'
Dat vind ik spijtig. Ik weet alleen niet door wie allemaal? Ongetwijfeld door Hombre maar volgens mij is allang duidelijk dat hij de enige is die zich hier heeft uitgesproken op zo'n extreme manier over lang-voeden. Misschien dat je IRL er ook op geschoffeerd ben, dat weet ik niet.

Ik ontkom niet aan de indruk dat je de reacties op deze draad op 1 hoop veegt en reageert alsof het 1 persoon is die alles zegt. En dat vind ik onterecht, volgens mij doe je daarmee verschillende mensen tekort, waaronder jezelf.

Biene M.

Biene M.

Woeha

Ik lig in een deuk, ík communiceer op een nare manier. Prima, ik ben er klaar mee. Kijk eens in de spiegel (bijvoorbeeld naar de reacties die je krijgt).

Sascha2

Sascha2

Galaxias

Als iets meer voordelen heeft dan kunstvoeding dan maakt dat kunstvoeding nog niet als een gezondheidsnadeel. Ben je mal! Volkoren brood heeft veel voordelen, maar dat betekent nog niet dat meergranenbrood ongezond is. Je blijft vasthouden aan een redenering die gewoon niet klopt en die bovendien zeer kwetsend over kan komen voor diegenen die als dan niet bewust hebben gekozen voor kunstvoeding.
En dat je vervolgens aangeeft dat je echt geen onderbouwing meer gaat zoeken voor deze redenering siert je niet, vind ik. Je stelt in een berichtje aan Liora dat er gezondheidsnadelen zijn aan kunstvoeding, als ik daarop reGeer geef je aan dat het gewoon waar is en da je echt niet meer naar een onderbouwing gaat zoeken. Erg vreemd en wederom ongenuanceerd.

Fiorucci

Fiorucci

Biene (nec)

Ik vind het zo tegenstrijdig, dat stukje tekst wat ik inderdaad ook vond, al googlend. In de laatste alinea blijft dus de stelling overeind staan dat moedermelk hoe dan ook de beste preventie biedt, terwijl bij sommige kinderen het juist beter is om IV te voeden bijvoorbeeld.

Biene

Volgens mij speel ik niet op de persoon zelf, en dat doe jij wel.
G

Kiki

Kiki

28-12-2011 om 10:12

Galaxias

Kijk van wie je van die felle reacties krijgt, volgens mij allemaal van mensen die jarenlang borstvoeding hebben gegeven, allemaal pro-borstvoeding zijn en onpasselijk worden van de ongenuanceerde toon die jij bezigt.

Ik weet ook dat bv de beste keuze is, maar bepaalde dingen liggen gewoon genuanceerder.

Kijk naar die uitspraak van meneer Goudoever, voeding LIJKT uit te maken, BV geeft WAARSCHIJNLIJK beschermende werking en de allerbelangrijkste nuance die ik meneer Goudoever wel bezigt "Maar het is helaas niet zo dat de kinderen die moedermelk krijgen geen NEC kunnen krijgen."

Hetzelfde geldt voor de longproblemen. Borstvoeding KAN bescherming geven, maar je kan niet stellen dat kinderen die borstvoeding krijgen geen longproblemen krijgen, kijk maar naar mijn zoon, Je kan in het verlengde daarvan dus ook niet zeggen dat ziekenhuisopnames van astmaklantjes voorkomen kunnen worden als ze maar bv krijgen, zo werkt het niet

Sascha

Het mag dus wel gezondheidvoordelen genoemd worden als het over borstvoeding gaat ?
Je mag bijvoorbeeld wel zeggen dat kinderen borstvoeding krijgen een kleinere kans op allergie hebben ? Maar je mag niet zeggen dat kinderen die kunstvoeding krijgen een grotere kans hebben op allergie.
Als je uitgaat van borstvoeding als de norm dan zou het taalgebruik hier ook op aangepast moeten zijn.
En ik sta echt niet alleen in deze mening.
De reden waarom ik geen onderbouwing meer ga zoeken is dat er totaal geen reactie's komen op onderzoek waar ik naar verwijs of negatieve reactie's. Want er zijn altijd wel redenen om te zeggen het onderzoek niet betrouwbaar is of dat dit niet opgaat voor het kind van Pietje of Jantje. En daar pas ik voor.
G

Kiki

Ik citeer, ik stel niet !
Als jij ergens uit kan halen dat ik heb gezegd dat kinderen die borstvoeding krijgen geen longproblemen krijgen dan ben ik de eerste die mijn ongelijk toegeeft.
G

tonny

tonny

Zo is dat kiki

de kracht van de nuance.

Niks is compleet zwartwit, er zijn altijd uitzonderingen en als daarvoor geen begrip mag bestaan, zitten we in een zeer trieste situatie waar niemand wel bij vaart.

Ik vind het trouwens verbazend zeg, zo'n lange draad en zoveel emotie, dat is lang geleden!

Fiorucci

Fiorucci

Galaxias

Natuurlijk mag je gezondheidsvoordelen noemen, die kennen we toch allemaal. Maar als volkorenbrood gezond is, wil dat niet zeggen dat een goede kwaliteit witbrood dus slecht is.

Biene M.

Biene M.

Toch nog even, galaxias

Jij noemt het op de persoon spelen. Ik zou zeggen, doe er je voordeel mee. Want wat ik zeg is dat er veel emotie en felheid in je communicatie over bv zit. En dat je dat zelf niet meer ziet, doordat je eigen vbn-wereldje je referentiekader is geworden. Lees mijn woorden als opbouwende feedback in plaats van als aanval, doe er wat aan en je zult beter gehoord worden. Is dat niet wat je wilt?

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.