Algemeen Ouderschap Algemeen Ouderschap

Algemeen Ouderschap

U bevindt zich op het algemene (landelijke) CJG-forum.

gerbera

gerbera

10-07-2015 om 16:07

meidenvenijn

meidenvenijn - dat zou is zo'n fenomeen dat op school wordt aangepakt.

Maar onlangs merkte ik dat het ook onder volwassenen bestaat. Wat is dat toch met vrouwen?

Limi

Limi

12-07-2015 om 07:07

ik denk

Dat sommige vrouwen het ook niet herkennen omdat ze het volstrekt normaal vinden Ze zijn toch aardig? Ze vinden het alleen maar raar dat X... En X ís toch ook.... Ja vast wel, maar in een mannengroep wordt die hele X niet besproken. (En nee, ze houden zich niet in als ik erbij ben, als ik naar het taalgebruik kijk.)

En de vrouwen zijn ook individueel aardig. Alleen in een groep gaan ze op elkaar letten en elkaar bespreken.

Yeti

Yeti

12-07-2015 om 08:07

Jaina

Het is maar een onschuldige omschrijving, geen wetenschappelijke diagnose.

Juno

Juno

12-07-2015 om 09:07

Herken het wel

Meisje uit klas dochter is een queen bee. Het lijkt of iets aardig wordt gezegd maar het is uitermate grof. Dochter heeft blauw haar, queen bee loopt langs: "O, je hebt je haar geverfd, wat mooi." Lijkt aardig als je niet gezien hebt hoe ze vervolgens met haar ogen rolt naar een vriendin.
Het bijzondere vind ik dat veel meisjes hierin meegaan en als je dit niet doet er gewoon uitligt. Queen bee is bijvoorbeeld bang om te laat te komen in de les en gaat halverwege de pauze al bij het lokaal staan. Omringd door een trouwe schare klasgenoten. Mijn dochter staat met een vriendinnetje alleen beneden, heel praktisch denkend dat je met een minuut boven bent dus waarom zou je je pauze slijten voor de deur van een lokaal. Het gevolg van deze praktische en realistische keus is dat ze nooit feestjes heeft of uitgenodigd wordt.

Ginny Twijfelvuur

Ginny Twijfelvuur

12-07-2015 om 10:07

Ja dat zijn de mores van de groep

Ik herken het wel: zo'n Queenbee collega. Ze is verder niet verkeerd, maar gewoon ontzettend dominant. Van nature. En verder is ze een sociale magneet, dus dan krijg je vanzelf een groepje volgelingen. Nu heeft mijn collega de middelbare schooltijd al een tijdje achter de rug, en is ze ook best sociaal bewogen, maar ik snap dus wel hoe dat soort dingen lopen. Als het tussen haar en een andere collega niet klikt is het echt op eieren lopen. Want ook ik ben de middelbare schooltijd al enige tijd ontgroeid en doe niet aan koude uitsluiting.

Uiteindelijk is wat Tanja beschrijft, volgens mij, hier wel de basis onder.

Hortensia

Hortensia

12-07-2015 om 10:07

Queenbee en hoe mannen dat doen

Ja, de Queenbees... Ik heb ooit een schoolpleinmaffia meegemaakt die draaide op één Queenbee. Puur gebaseerd op angst, want blijkbaar had mevrouw QB het talent iemand te maken of te breken, en om te voorkomen dat ze iemand brak was het zaak om zo diep mogelijk in het gevlei te komen bij haar. Vaak ten koste van een ander.

Had je dan de pech dat je uit haar gratie viel, oei, oei, oei! Dan had je haar én haar aanhang tegen je!

Het is verbijsterend om te zien hoe zo'n iemand de sfeer kan bepalen, of liever: verpesten.

Helaas lag ik bij haar uit de gratie en dat heeft mijn gezin geweten... Niet leuk. Gelukkig duurde het geen jaren en is dat alweer een tijd geleden, want haar invloed was vooral het schoolplein, maar ook in de wijk zelf, waar mensen niet met ons gezien wilden worden, want stel je voor dat Queenbee er achter kwam!

Ik heb het ook op de middelbare school ookzien gebeuren, gelukkig niet in mijn klas (als niet-groepsmens was ik geheid de pineut geweest). De sfeer in die klas was om te snijden want als je uit de gratie van deze queenbee viel had je geen leven meer, ook buiten school. Ook leerkrachten waren de klos. Hoe ze het deed, ik weet het nog steeds niet. Iedere leerling die met bijdehante opmerkingen een les wilde verstoren werd aangepakt, maar niemand had grip op deze dame. Hoe het komt? Ik heb geen idee.

Ik heb wel een gesprek tussen twee leerkrachten opgevangen waarin werd gezegd dat ze machteloos stonden, want de ouders zouden net zo erg zijn. Ik herinner me dat ik verbijsterd was dat iemand van pakweg 15 jaar zo'n diepgaande invloed kon hebben op zoveel mensen!

Komt dat ook bij mannen voor? Ja, nou en of! Ik heb dat ooit op de werkvloer gezien. Hoe mannen door subtiele pesterijen anderen perfect wisten buiten te sluiten. Sneren over uiterlijkheden, niet serieus reageren als het slachtoffer iets zegt of vraagt, non-verbale communicatie tussen mannen net achter de rug van het slachtoffer (ogen draaien, rare gezichten trekken), suggereren dat het slachtoffer een homo is of een klein pikkie heeft, vreemd gaat (of zijn vrouw zou vreemd gaan omdat niemand zo'n loser wil hebben), overslaan als er koffie wordt gehaald etcetera.

Ik had tot dan toe gedacht dat dit getreiter typisch meidenvenijn is. Maar ik weet nu beter: ook mannen kunnen het erg goed.

Ik heb wel het gevoel dat het bij vrouwen vaker/sneller voorkomt dan bij mannen. Vrouwen roddelen ook sneller en hebben veel sneller negatieve kritiek op anderen (maar ook op zichzelf!).

Ik ben door de jaren heen huiverig geworden voor vrouwengroepen (zowel qua werk als privé) omdat de sfeer daar opeens kan omslaan van "Hosanna" naar "kruisigt hem" (haar, in dit geval). Het gaat vaak om niks. Maar ik schrik telkens weer hoe blind de hele groep achter één leidster aan kan lopen in conflictsituaties, volkomen kritiekloos haar mening (en roddels!) overnemen en iemand kunnen laten vallen. Ook als er niks aan de hand lijkt kan de vlam opeens verschrikkelijk in de pan slaan.

Binnen mannengroepen is dat veel minder sterk. Maar ook daar komt het voor.

Donna

Donna

12-07-2015 om 18:07

Borstvoeding enzo

Tot de opmerking over het vrouwengezanik over opvoeding in het algemeen en borstvoeding in het bijzonder, was ik het helemaal eens met degenen die het groepsvenijn niet als typisch vrouwelijk zagen. Mijn ervaring is dat gemene opmerkingen over (op)voeding voor 95% van vrouwen komen. Misschien komt dat ook wel omdat vrouwen dat soort opmerkingen meer aantrekken: mijn man kreeg er echt nooit wat van mee. En ik denk dat toen de mijn zekerheid over mijn ouderschap toenam, de gevoeligheid voor het venijn afnam. Verder denk ik dat mannen net zo gemeen kunnen zijn als vrouwen.

creabea

creabea

12-07-2015 om 22:07

dat is de crux

"En ik denk dat toen de mijn zekerheid over mijn ouderschap toenam, de gevoeligheid voor het venijn afnam. Verder denk ik dat mannen net zo gemeen kunnen zijn als vrouwen."

Beide waar. Je moet er gewoon boven staan, of het niet persoonlijk opvatten. En inderdaad, mannen kunnen net zo erg zijn.

Mokka

Mokka

12-07-2015 om 22:07

persoonlijk

Als iemand iets niet persoonlijk bedoelt, kan hij of zij beter zwijgen dan het van de tong af laten rollen, al was het maar in de laatste plaats om misverstanden te voorkomen en mensen onnodig te kwetsen.

Als iemand over mij roddelt, mij op een vervelende manier ergens op aanspreekt, mij er probeert uit te werken, dan is dat wel degelijk persoonlijk. Het is op dat moment tegen mij gericht.
Dat doe je dan maar het beste thuis, daar waar ze je onhebbelijkheden vergeven en met de mantel der liefde bedekken.
Persoonlijk pieker ik er niet over om daarboven te staan of het me niet aan te trekken, ik laat het venijn heel graag daar waar het is en hoort en gooi het vrij snel op het bordje terug. Op een nette manier.

Bellefleur

Bellefleur

13-07-2015 om 10:07

Mannen

Ik loop nu een jaartje of 50 op deze aardbol. Ik wist van het venijn van vrouwen. Maar ik kom er steeds meer achter dat mannen echt vals zijn. De gemene sneren die ik in ontvangst heb mogen nemen komen van mannen. Vriendschappen: er gaat iets mis. Geen idee wat er gebeurd is. Ik vraag de man wat er aan de hand is. Hij zegt wat geirriteerd: ik bel je vanavond. Nooit meer iets gehoord. Een andere vriendschap: er ontstaat onenigheid. 's Avonds bel ik hem om het uit te praten. Ik vertel hem waar ik scheef zat. En daar blijft het bij. Want het ego van mannen is zo groot, dat ze hun eigen tekortkomingen niet zien. En dus heb ik mijn fouten bekend. En hij 'vergeeft' me. Dat is geen vriendschap. Ik heb geleerd dat ik op mijn hoede moet zijn bij mannen. Als ik kwetsbaarheid toon, krijg je valsheid terug.

Thomas

Thomas

13-07-2015 om 11:07

real housewives

Voor echt geroddel en meidenvenijn moet je bij de series Real Housewives of "vul hier een stad in". Daar gaat het er sneaky aan toe. En die bimbo's vergeten dan ook dat alles wordt opgenomen, dus dan ontkennen ze een uitspraak die gewoon op band staat! Lachen.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.