Algemeen Ouderschap
U bevindt zich op het algemene (landelijke) CJG-forum.

Marianna
09-06-2013 om 23:06
Mag ik nu nog een paracetamol? (of 2..)
Hallo.
Ik wordt helemaal gillend gek van de kiespijn, maar kan morgenochtend om 9 uur pas bij de tandarts terecht. Ik heb om 21.00 uur vanavond de 7e paracetamol van vandaag genomen (500mg, kruidvat) maar op dit moment zit ik helemaal finaal tegen de muur te bonken. Het is niet uit te houden! Kan ik nu nog voor ik ga slapen een paratemol innemen zodat ik in ieder geval kan proberen om een paar uur slaap te pakken te krijgen? Hoeveel kan je er maximaal veilig van nemen, buiten de aangegeven dosering om? Nu naar een weekendtandarts is geen optie, heb geen vervoer en mijn kinderen liggen te slapen, die kan ik niet alleen laten. Moet het dus puur doen met paratecamol tot morgenochtend. Iemand die mij kan adviseren hierin? Ik wordt écht gillend gek!!!

even niet
16-06-2013 om 10:06
Albana,
Bedankt vooe jw tips, ik heb er nooit bij stil gestaan en vrijwel 3 jaar achter elkaar vrijwilligerswerk gedaan. Ik kreeg in de meeste gevallen ook geen reiskosten vergoeding, dat kwam voor eigen rekening. Ik ga eens kijken of ik er iets mee kan,thanks!!

mix
16-06-2013 om 19:06
Nou kaatje
heel veel dingen horen bij het gewone leven, helaas..
Nu gaat het om een doorgebroken tand en veel te veel pijn. Dat moet verholpen worden; ik laat een medemens niet lijden. In dit geval is het niet eens nodig. Als jij in vraag en aanbod ziet waarmee topicstarter het moet doen, dan begrijp je waarom zelfs trekken teveel zou kosten.
Het is niet zo dat topicstartster een beugeltje wil omdat dat zoveel mooier zou staan.
Hoe je het ook bedoelt, ik begrijp je reactie niet zo goed eigenlijk. Ik vind het een beetje zuur toch wel.
Al zou ik mijn geld aan een miljonair willen schenken, so be it.

Tineke
Wat jammer nu
Mix, ook jij begrijpt niet wat ik zei. En dat vind ik een beetje jammer. Het ging me dus helemaal niet, juist niet, om de schrijnende situatie van 'even niet'. Juist niet, want dat is een afschuwelijke situatie waarin echt alle hulp gewoonweg noodzakelijk is.
Het ging me puur en alleen om een paar reacties waarbij mensen hulp noodzakelijk vonden omdat een dure behandeling financieel niet haalbaar was, en de goedkopere optie -die veel minder goed is- nog wel enigszins haalbaar. Zo had ik het begrepen, en toen dacht ik: tja, wat de tandarts allemaal wil, is gewoon niet altijd betaalbaar. Ook voor mij niet, maar dat hoeft ook helemaal niet, voor zoveel mensen niet.
Nogmaals, ik had het nadrukkelijk niet over de situatie van 'even niet'. Dertig euro per week is voor een gezin natuurlijk niet te doen. Daar moet toch zo'n vijftig euro per week bij, voor een beetje fatsoenlijk leven, en daarvan kan dan ook weleens een zieke, kapotte kies getrokken worden.
Is het zo duidelijker? Of maak ik het weer onbedoeld erger?

even niet
Kaatje
"Het ging me puur en alleen om een paar reacties waarbij mensen hulp noodzakelijk vonden omdat een dure behandeling financieel niet haalbaar was, en de goedkopere optie -die veel minder goed is- nog wel enigszins haalbaar."
Ik heb hier nergens gelezen dat mensen een duurdere behandeling niet konden betalen terwijl ze een keuze hadden, wel dat mensen uberhaupt de noodzakelijke behandeling niet kunnen betalen. Dus ik snap idd je reacties niet. Je vergelijkt mensen die een keus hebben met mensen die absoluut geen keus hebben, verder haak ik maar af voordat het allemaal te persoonlijk wordt.

Tineke
16-06-2013 om 20:06
Sorry
Ik begreep dat Marianne behandeld werd met antibiotica, en dat daarna de kies eruit kon. Kosten, zo'n 80 euro. De rekening naar de bewindvoerder. Ze kon niet aan de dure behandeling beginnen die zo'n 400 euro zou kosten.
Vervolgens zag ik oproepjes staan voor hulp. Zeer nobel, maar ik dacht dus dat het op TS sloeg, om toch de dure behandeling te kunnen bekostigen.
En toen wilde ik even mijn 'normaalbeeld' checken, in de zin van: "huh, is het niet normaal dan dat je zo'n behandeling niet kunt betalen?" Want ik vind het vrij normaal, dat je geen plotselinge dure tandarts zomaar kunt betalen. Maar goed, wie ben ik?
Dat was alles. Meer niet. Ik wil niets vergelijken en nog minder mensen hun zeer nodige hulp ter discussie stellen. Waarom zou ik?

Ginny Twijfelvuur
16-06-2013 om 22:06
Maar kaatje
Misschien dat dit voor jou gewoon is, maar voor mij dus echt niet. Hier worden geen tanden getrokken uit armoede. En dan is het toch aan mij om te bepalen of ik iemand anders wil helpen om daar ook niet voor te kiezen. Het is mijn geld en ik mag helpen wie ik wil. Ik snap je reactie eerlijk gezegd nog steeds niet zo goed, komt op mij inderdaad een beetje zuur over....
Verstuurd met de Ouders Online iPad app

Ginny Twijfelvuur
16-06-2013 om 22:06
Oké,
Ik lees nu je sorry, net blijkbaar overheen gekeken.
En toch eerlijk gezegd vind ik het nog steeds niet normaal. En ik weiger ook omdat normaal te gaan vinden. Voor mij blijft het gewoon triest. Je hebt maar een set tanden en daar moet je het de rest van je leven mee doen....
Verstuurd met de Ouders Online iPad app

albana
17-06-2013 om 08:06
Nou om eerlijk te zijn
Het is niet zo dat wij elke maand moeten sprokkelen om rond te komen, we zijn aanvullend verzekerd en ruim ook. Inclusief een heleboel tandarstsbehandelingen (75 % vergoed). Maar mijn tandarts wilde ook 1 kant van mijn gebit 'renoveren'. Ik denk 2 jaar terug ofzo. Of misschien al wel langer.
1 kies moest kroon worden (is al tig keer gevuld).
1 kroon moest vervangen worden (is al een oude kroon)
Nog 1 kies moest ook wat aan gebeuren (ben even kwijt wat, dacht plaatje ervoor).
Tandarts wilde dat doen met dacht een brug? Of 2 kronen naast elkaar? Afijn ben even kwijt wát precies, dan zou ook mijn hoektand die nu naar voren wordt gedrukt erbij genomen worden en weer recht komen te staan. O en dan kon de kleur van mijn kiezen (familiekwaal, een of ander afzetting vanaf het tandvlees dat er niet goed af gaat) ook meegenomen worden.
Kostten: 2000 euro!! Misschien nog iets meer.Dan was ik voor zeker 10/15 jaar weer 'klaar'.
Verzekering dekte de 'overige kosten' (dus eigenlijk was het nóg meer).
Ik heb geweigerd. Is ie nu helemaal!
Wat kan mij die kleur schelen? Die zie je niet eens! En kan ook nog 's geen kwaad (zegt tandarts) sterker nog die doet alleen maar goed, want extra laagje=extra bescherming volgens tandarts zelf. En die kroon is weliswaar niet zo mooi meer want mijn tandvlees is iets naar onderen getrokken maar zit nog prima zolang ik 'm goed schoon houd is er niets aan de hand.
En buiten dat alles zovéél geld? Met kinderen die steeds meer kosten en toen een auto die toch echt vervangen moest worden? En je moet toch wat achter de hand houden voor je weet maar nooit?
Het half jaar daarna wederom dat aanbod. Weet gezegd dat het nu niet uit kwam, te duur was etc.
Uiteindelijk heeft tandarts mijn ene kies dan maar wéér opnieuw gevuld. O en voor die ene tand zit nu dan een plaatje. Kosten dacht ik 200 euro. En die kroon zit er nog steeds in en die hoektand staat nu nog schever en die rare laag erover die anders van kleur is ook nog steeds. Maar ach, mijn broers en vader hebben dat ook. En mijn vader die bijna 80 is heeft zijn eigen tanden ook nog steeds :)
Ooit als de kinderen het huis uit zijn, gaan we wel sparen voor een renovatie van ons gebit. En tot die tijd moet het zo maar. Zolang alles redelijk 'gezond' blijft en we er niet belachelijk uitzien of pijn hebben vind ik het best hoor. Daar heb ik zoveel geld écht niet voor over.
groeten albana
groeten albana

Marianna
17-06-2013 om 11:06
Update!
Godenspul! Die antibiotica! Kan ik het ergens nomineren voor een Nobelprijs?
Even over de kosten, we zijn er hier idd al uit. Ik heb zelf de keuze gemaakt om hem te laten trekken komende woensdag. Had financieel gezien ook een wortelkanaalbehandeling kunnen doen, maar dan zit ik met mijn kinderen de hele zomervakantie in de tuin aan de ranja. Nu hou ik nog een 'vakantiebudget' over voor een dagje strand, een dagje dierentuin, een bbqmiddagje. Het is dus mijn eigen keuze! Het is dus niet dat ik geen wortelkanaalbehandeling kon ondergaan omdat er geen geld was. Geld was er dus wel, alleen kon ik dan de rest van de zomer (het jaar??) met mijn gerepareerde tand op een houtje bijten ( ).
Heb vandaag ook telefonisch overleg gehad met mijn bewindvoerder (ze was weer op Hollandse bodem!) en dit ook met haar doorbesproken. Het is dus geheel mijn vrijwillige keuze om dit te doen. Cosmetisch gezien verandert er voor mij weinig, alleen als ik lach als Camilla Parker Bowles (oid) zal je zien dat ik een tand mis.
Maar goed, sinds afgelopen vrijdag ben ik compleet ontstekingspijnvrij (mede mogelijk gemaakt door brufenbruis) en heb ik nu alleen last van de breuk in mijn tand. Komende woensdag wordt ik ook daarvan verlost en dan is het een kwestie van wennen aan een gat in mijn kaak
Het zonnetje schijnt, het leven lacht me weer toe en ik lach terug :)

Temet
17-06-2013 om 11:06
Een wkb is ook niet zaligmakend...
Marianna, als het je een troost is: een wortelkanaalbehandeling is ook niet zaligmakend. Hier twee kiezen die na een wortelkanaalbehandeling na enige tijd alsnog sneuvelden. Bij de ene losten drie van de vier wortels spontaan op zodat de kies zo wiebelig werd dat er geen redden meer aan was, bij de andere brokkelde er van alles af en trad een nieuwe ontsteking op (die ik niet meer voelde, maar hij was er wel) en uiteindelijk oordeelde de tandarts dat ook deze het niet ging halen. Uitstel van executie dus. Dat is natuurlijk niet altijd zo, maar toch...
En fijn dat je je zoveel beter voelt.
Groeten,
Temet

skik
17-06-2013 om 13:06
Nobelprijs
"Godenspul! Die antibiotica! Kan ik het ergens nomineren voor een Nobelprijs? :)"
Is al gebeurd hoor, in 1945 kreeg Alexander Fleming 'm voor zijn ontdekking: http://nl.wikipedia.org/wiki/Penicilline
Fijn dat je je weer beter voelt!
skik

even niet
17-06-2013 om 14:06
Marriana
Fijn dat je je weer beter voelt, een ontsteking in je kaak is helse pijn, i know...
Nog een paar dagen dan ben je definitief verlost!! Ben echt blij voor je meid!

Marianna
19-06-2013 om 09:06
D-day
Waar ik vorige week blij huppelend naar de tandarts ging zie ik er nu vreselijk tegenop.
Vorige week ging ik half dood van de pijn en was de tandarts mijn verlosser.
Nu dankzij de antibiotica ben ik compleet pijnloos en weet ik dat ze me zo wel pijn gaan doen. Nu ga ik dus zo naar de slachtbank. Het trekken zelf zie ik niet tegenop, wel tegen de verdoving zetten. Dat vind ik dus vreselijk.
Maar de pijn van vorige week staat nog heel vers in mijn geheugen, en met dat in gedachten denk ik nog maar 1 ding "Eruit met dat ding!"
Laterz.

jons
19-06-2013 om 10:06
Alleen maar sterkte!
Ik weet hoe ellendig tandpijn- kiespijn kan zijn en ik ben vreselijk bang voor de tandarts.
Geen enkel advies, wilde je alleen even een hart onder de riem steken en je sterkte wensen!
groetjes,
Jons

Sinilind
20-06-2013 om 08:06
Ik was vroeger bang
en ik heb het geluk dat ik nu een ontzettend lieve, geduldige tandarts heb die ook als angsttandarts werkt. Die man is zo rustig en aardig dat ik tijdens de laatste behandeling (ontstoken kies reinigen, wortelkanaalbehandeling etc...) in SLAAP ben gevallen, met mijn mond open. Uiteindelijk snurkte ik mezelf wakker na iets van 10 mn. Ga als het kan op zoek naar een goede tandarts!
Sinilind

Rafelkap
20-06-2013 om 10:06
Jons
is jouw bekend dat sommige tandarts ook onder narcose behandelen? Google maar eens.
Voor onze jongste zoon is dat een uitkomst want die houdt z'n mond niet open, hij werd gisteren behandeld onder volledige narcose en het ging allemaal heel goed.

Monique D*
20-06-2013 om 14:06
O.t.: is een verwijzing voor een angsttandarts nodig?
Hoe kom je aan een angsttandarts? Moet je aantonen dat je ontzettend bang bent voor een gewone tandarts? Of kan je gewoon bij hem binnenstappen en een afspraak maken?
Sinilind, jouw tandarts verdient een enorme pluim voor zijn werk! Dat hij jou zo rustig kan maken dat je zelfs bij hem in slaap valt... gewèldig!!

Rafelkap
20-06-2013 om 18:06
Monique
Mijn kind werd doorverwezen door zijn eigen tandarts. Maar een huisarts kan dit neem ik aan ook.
Reageer op dit bericht
Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.