Algemeen Ouderschap
U bevindt zich op het algemene (landelijke) CJG-forum.

bengel
18-05-2012 om 09:05
Kinderen gingen zonder toestemming naar een feestje in de buurt.
Ik zal maar meteen met de deur in huis vallen.
Gister was een buurtkindje jarig, waarbij we niet uitgenodigd waren. Geeft niks, onze kinderen spelen weleens samen, maar verder kennen we ze niet. Waar het mij om gaat is, mijn kinderen zijn daar gister met regelmaat naar binnen gelopen, en blijken er ook vanalles gegeten te hebben (zelf lag ik te slapen na een nachtdienst, en manlief vond het wel goed allemaal). Toen ik daar achter kwam, heb ik mijn kinderen gezegd dat ze daar nu niet meer naartoe mochten, want ze zijn niet uitgenodigd, en hebben er ook niks te zoeken nu (gister dan). Ik ben later weer terug naar bed gegaan (moest nog een nacht werken). Nu hoorde ik, dat mijn kinderen daar dus toch weer naartoe geweest zijn, en blijken ze daar nog meer gegeten te hebben. Ik heb vanmorgen m'n kinderen weer tot de orde geroepen, en nu mogen ze een paar dagen niet naar buiten (ik heb ze dus straf gegeven hiervoor). Maar ik schaam me ook kapot tegenover die ouders. Nu mijn vraag aan jullie, wat kan ik nu het beste doen? Die ouders een vergoeding geven, of iets anders?
(ik schrijf mijn kinderen, zodat het duidelijk is om welke kinderen het gaat, het zijn natuurlijk de kinderen van mij en mijn man).
Groetjes

FayW
20-05-2012 om 23:05
Tja koentje
Ik had als regel dat mijn kinderen nooit ergens binnen mochten spelen zonder dat eerst bij ons te melden. Dus zomaar ergens naar binnen gaan mocht niet.
Het probleem is meer dat vader ja zei en moeder nee, en dat de kinderen hebben besloten naar de ouder met het leukste antwoord te luisteren . Vind de "schuld" meer bij de ouders liggen dan bij de kinderen.

Fianna
21-05-2012 om 13:05
Wat is het probleem?
Ik geef ook wel eens feestjes voor vrienden waar kinderen komen waarbij ik de kinderen in de buurt niet uitnodig, domweg omdat mijn kinderen heus wel met die kinderen spelen, maar ik verder niks met de ouders heb. Op zo'n dag mogen de buurtkinderen ook gewoon komen spelen, net als op andere dagen en ook wat meesnaaien. Wel zeg ik altijd dat ze dat even moeten gaan vragen. Gezellig toch! Zie het probleem niet zo.
Waar ik me juist aan erger is als anderen hier in de buurt een feestje hebben de kinderen die op het feestje zijn uitgenodigd gaan buitenspelen en vervolgens andere kinderen in de buurt die niet zijn uitgenodigd verbieden om mee te spelen omdat ze niet op het feestje zijn uitgenodigd.
Kom op, we leven maar eens. Een beetje er van genieten kan geen kwaad;-) Je kan er best van uitgaan dat de buren je kinderen hadden weggestuurd als ze het niet hadden gewild!

Fianna
21-05-2012 om 13:05
Het probleem is meer dat vader ja zei en moeder nee, en dat de kinderen hebben besloten naar de ouder met het leukste antwoord te luisteren . Vind de "schuld" meer bij de ouders liggen dan bij de kinderen.'
Sterker nog, de schuld ligt volledig bij de ouders. Logisch dat je als kind luistert naar de ouder met het leukste antwoord.
Trouwens, ik ga er van uit dat de kinderen niet zo maar naar binnen zijn gelopen, maar dat er voor hen is open gedaan en er iets gezegd is als: kom maar binnen. dan ben je gewoon uitgenodigd. En mensen die uitgenodigd zijn op feestjes mogen gewoon wat van het aangeboden eten en drinken nuttigen.
verbaas me er altijd over dat volwassenen kinderen verbieden wat chippies uit een schaal te pakken zonder aan de gastheer/vrouw te vragen, maar het zelf niet vargen of ze wat mogen pakken.

Margriet*
21-05-2012 om 22:05
Fianna
"ik ga er van uit dat de kinderen niet zo maar naar binnen zijn gelopen, maar dat er voor hen is open gedaan en er iets gezegd is als: kom maar binnen. dan ben je gewoon uitgenodigd. En mensen die uitgenodigd zijn op feestjes mogen gewoon wat van het aangeboden eten en drinken nuttigen."
Dat gesprek vindt niet altijd plaats. Probleem met mooi weer is dat tuinhekken wijdt openstaan. Kinderen lopen dus meestal gewoon de tuin in mee met de andere kinderen. Ik vind het meestal goed maar wij hebben ook een aantal buurkinderen die altijd vooraan staan, inderdaad graai, graai, alles weg maar waar de buurkinderen nooit welkom zijn. Je komt daar de tuin niet in.... Dat geeft verder niets maar hun kinderen gaan wel los in de buurt zonder dat ze daar enig zicht ophouden (wij zien die ouders nooit). En die kinderen zijn oud genoeg om netjes te vragen of ze welkom zijn (ze zijn ook best beleefd) maar met feestjes gaan ze helemaal los...