Algemeen Ouderschap
U bevindt zich op het algemene (landelijke) CJG-forum.

Tango
04-05-2015 om 20:05
Kinderen die buiten spelen tijdens dodenherdenking
Volgens mij was hier vorig jaar ook een draadje over maar vond het zo gauw niet. Toen kwam het me dus ook niet bekend voor maar dit jaar dus wel helaas. Tijdens de dodenherdenking kinderen die lawaaierig buiten spelen. Nederlandse kinderen en niet eens kleintjes hoor. Zo onrespectvol vind ik dat. Onze eigen kinderen vonden dat gelukkig ook, die zeiden na de 2 minuten stilte tegen ons dat ze dat raar vonden. We wonen vlakbij een speelplaatsje, maar kort na de 2 minuten toen ik naar buiten liep, stonden ze net een eindje verderop. Anders had ik ze zeker aangesproken.
Wat vinden jullie ervan?

Barvaux
06-05-2015 om 16:05
sindbad
En nu ga je zeggen dat dat monument pas na de aankoop van je huis is geplaatst? Zo nee: is er geen enkele plek in je huis waar je kunt zitten zonder dat die mensen jou zien? Op zolder? Op je slaapkamer?
En dan nog: doe je gordijnen dicht en accepteer dat kleine uurtje of ga lekker wandelen.

Ginny Twijfelvuur
06-05-2015 om 17:05
Vrijheid is een apart begrip Sinbads wife
Dus jij wil wel de vrijheid hebben om niet te herdenken, maar andere mensen hebben niet de vrijheid om daar het hunne van denken?
Ik denk dat we hier niet uit gaan komen...
Ik blijf wel hangen in de dwang. Is het echt dwang? Zijn die gedachtenwolkjes er ook echt, of ben jij de enige die ze ziet?

Evanlyn
07-05-2015 om 00:05
Precies Ginny
Er is altijd wel iemand die afkeurt wat jij doet of zegt, maar volgens mij zijn de meeste mensen helemaal niet bezig met of Sinbads wife wel of niet in haar tuintje werkt. Die zijn namelijk aan het herdenken, niet aan het kijken of ze een zondaar kunnen spotten. Er kan enige ergernis optreden als Sinbads wife het nodig vindt daarbij een gettoblaster aan te zetten, maar die ergernis zal er dan vast op andere dagen ook zijn, zij het in mindere mate.

Kaaskopje
07-05-2015 om 14:05
Sinbad's vrouw
Vervelend dat jij je zo slecht op je gemak voelt in je eigen huis tijdens een herdenking. Maar persoonlijk vind ik dat je je dat ongemak zélf aandoet. Die denkwolkjes zitten tussen je éigen oren. Als jij stilletjes wat onkruid wilt wieden in je tuin en 2 minuten lang even doet alsof je erg betrokken bent bij die herdenking, is er niemand die vindt dat je uit je tuin had gemoeten en bij die groep had moeten staan. En áls er toch iemand zo denkt heeft diégene iets tussen zijn oren, waar hij dan maar last van moet hebben.
Ik vind het dus vervelend dat jij 'lijdt' onder zo'n herdenking, maar ik heb daar wel onbegrip voor. Als dit al te veel is, dan vraag ik me af wat men wel van je mag vragen. Waaróm wil jij er niet aan blootgesteld worden? Misschien moet ik dat vragen. Heeft het met een trauma te maken, met je familieverleden?

Barvaux
07-05-2015 om 15:05
Kaaskopje
Tja, ik vraag me af waarom je nu echt perse tijdens dat ene uurtje onkruid moet willen wieden in de tuin. Als je je niet op je gemak voelt in je eigen huis ga dan een uurtje wandelen want als het regent vind je het vast opeens niet nodig om te gaan wieden.

Moni
07-05-2015 om 18:05
In je tuin werken kan best, zelfs om 20.00 uur
Maar je hogedrukspuit aanzetten kan niet. Dat verstoort de herdenking teveel.
Net zoiets geldt bij kinderen. Kinderen die buiten spelen maken lawaai. Dat verstoort de herdenking. Zij kunnen niet zoals jij spelen zonder herrie (de meeste kinderen tenminste niet, zolang ze met minimaal twee zijn). Kinderen haal je dus naar binnen. Dat is makkelijker dan erbij te gaan staan om te zorgen dat er geen geluid uitkomt.
Jij hoeft alleen de knop van de hogedrukspuit (of andere herrie) niet aan te zetten.
En degene met een trompet thuis, oefent niet tussen 19.55 en 20.10 uur. Simpel lijkt me.

Herdenkertje
07-05-2015 om 19:05
Moni
Jouw bijdrage komt nogal dwingend over. Wil je een wetswijziging om ervoor te zorgen dat mensen die jij onfatsoenlijk vindt ook maar direct strafbaar worden? Gewoon, omdat jouw idee van hoe het hoort maar direct voor iedereen moet gelden? En hoe belangrijk vind je vrijheid dan?

Moni
07-05-2015 om 19:05
Ik reageer op Sinbads vrouw
Ik dwing helemaal niemand. Een wetsvoorstel zal ik ook niet indienen.
Ik denk wel dat er weinig Nederlanders zijn die het acceptabel vinden om tijdens de herdenking de hogedrukspuit aan te zetten.
Dat leek me een herkenbare algemene waarde, geen wet.

Stoepkrijt
08-05-2015 om 11:05
En deze dan?
Mijn achterburen hebben een nogal luidruchtig hondje. Gelukkig heb ik er weinig last van, want 's avonds gaat het beest naar binnen en dan hoor ik hem niet meer, dus slapen is geen probleem. Maar op 4 mei gooien ze het beest steevast de tuin in, zodat zij binnen ongestoord kunnen herdenken. De rest van de buurt herdenkt al jaren door het geblaf heen. Hun naaste buren vragen ieder jaar of de hond misschien binnen kan blijven, maar nee, dan kunnen zij zelf niet rustig herdenken.
Mijn familie is behoorlijk getroffen door de oorlog, dus ik herdenk niet alleen omdat het hoort.

creabea
08-05-2015 om 13:05
oh jongens, waar gáát het weer over....
laten we 'fuck de koning' er ook nog even bij halen en 'respect' in het algemeen..... beuh. Kleine moeite om even geen lawaai te maken buiten rond 8 uur 's avonds, lijkt me.
Al die moralistische meuk die in de media voorbijkomt (die in de trant van 'like als je voor vrijheid bent', en BN'ers die oproepen tot vanalles en nog wat) vind ik ook erg vermoeiend, maar goed. Dat geldt ook voor bootvluchtelingen, Nepal, zwarte piet, charlie hebdo, orgaandonatie, etc. (dát vind ik pas dwingende reclame, waarin wordt aangedrongen je aan te melden als donor) Ik probeer er gewoon niet naar te luisteren en mijn eigen keus te maken. Hier in de buurt is er ook altijd een grote herdenking rond 4 mei, daar ga ik gewoon niet heen omdat ik er niet zoveel mee heb. Een keer wel gedaan, maar ik heb daar 2 uur lang staan denken 'wanneer mag ik weer weg', dus dan geef ik mijn plekje liever aan iemand die daar meer affiniteiten mee heeft. Mensen die er erg mee te koop lopen dat ze altijd gaan en hun 3-jarige kinderen ermee naartoe slepen omdat het hoort bij de opvoeding, vind ik ook niet zuiver.

Kaaskopje
08-05-2015 om 17:05
Barvaux
Tja, ik vraag me af waarom je nu echt perse tijdens dat ene uurtje onkruid moet willen wieden in de tuin. Als je je niet op je gemak voelt in je eigen huis ga dan een uurtje wandelen want als het regent vind je het vast opeens niet nodig om te gaan wieden.===
Het zou ook niet bij mij opkomen, maar áls je dan zonodig wat te doen wilt hebben om met dat ongemak om te kunnen gaan, dan is stilletjes onkruidwieden naar mijn idee acceptabel. Je kunt niet eisen dat iemand binnen gaat zitten en een uur wandelen door een omgeving met halfstok vlaggen, mensen die wél bij de tv zitten, e.d. kan opnieuw voor onbehagen zorgen. Tijdens de twee minuten stilte zou ik in een open tuin dan wel even netjes stoppen met wieden. Wieden maakt geen lawaai, maar gewoon doorgaan (in het zicht) zou voor mij als ongepast voelen.

Astrid
09-05-2015 om 13:05
vroegah
Als ik in mijn kindertijd voor het raam stond te herdenken stopten er zelfs nog auto's in de straat. Ik weet nog dat ik daar als kind een enorm gevoel van bewondering voor had.
Hier altijd de stilte. Ik wil een ander daar niet toe dwingen, maar 2 minuten van een jaar in je leven voor zoiets belangrijks lijken me niet zo vreselijk om dan even je kwek te houden en je luide werkzaamheden (indien mogelijk)neer te leggen. Als ze in een stadion iemand herdenken kan dat immers ineens ook.
Reageer op dit bericht
Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.