Algemeen Ouderschap Algemeen Ouderschap

Algemeen Ouderschap

U bevindt zich op het algemene (landelijke) CJG-forum.

Jeugdzorg 3

AnneJ

AnneJ

21-05-2019 om 19:05 Topicstarter

Opleiding voor ouders met een kind met ondersteuningsvraag

https://mariskasoek.jimdofree.com/2019/05/20/welkom-bij-de-cursus-ouderschap-met-ondersteuningvragen/

"De kans dat u bij deze cursus bent aangemeld zou wel eens heel goed schoolverzuim kunnen zijn. U bevindt zich in het wetboek van strafrecht. Ik zie u schrikken. Uw kind en u in het strafrecht? Ja. Dus we gaan tempo draaien."

"Onderdelen van de cursus zijn:

* Onderwijsrecht, leerplichtwet, MAS, Variawet en maatwerk mogelijkheden.

* Jeugdwet

* Bestuursrecht ivm je termijnen en opschaal momenten

* Behoorlijk bestuur (wat mag je verwachten en bij uitblijven, waar kun je in het kader van behoorlijk bestuur om vragen)

* Strafrecht: proces verbaal en nu?

* AVG hoe zit het met onze privacy en hoe bewaak ik deze?

* Dossierbouw

* Project Management: Hoe voer ik regie en bewaak ik termijnen

* Drang en dwang bluffen versus gedwongen kader

* overige locaties/instellingen waar u hulp en steun kan vinden."

AnneJ

AnneJ

24-05-2019 om 19:05 Topicstarter

Ziek van school

https://twitter.com/RvdK_minjenv/status/1130367558161522688

En maar naar de ouders wijzen zonder wat voor probleem dan ook pedagogisch of didactisch, of gewoon praktisch, weten op te lossen dan met repressie of nutteloze en escalerende bemoeizorg. De weg weg van echt Passend Onderwijs.
Zelf had ik, vooraf, ook geen idee dat kinderen zo konden lijden onder een niet passende schoolomgeving waar ze niet begrepen werden en gepest, met hun autisme, dat ook al niet erkend werd op school.

De Kinderbescherming:
"Achter schoolverzuim gaat vaak ingewikkelde gezinsproblematiek schuil. De laatste jaren is door intensievere samenwerking tussen de leerplichtambtenaar, het OM en de RvdK meer ingezet op vrijwillige hulpverlening."

"@yoka71
20 mei

Als antwoord op @RvdK_minjenv
Jullie vergeten het schoolverzuim dat veroorzaakt wordt door de schoolgang zelf. Gebrek aan passend onderwijs. Schoolverzuim gaat niet opgelost worden als je dat er niet in meeneemt...

@MirandaWissink
21 mei

Dat wil men niet horen. Dan zeg je iets over het systeem wat niet werkt en is er geen reden het kind te "fixen".

AnneJ

AnneJ

25-05-2019 om 15:05 Topicstarter

Ziek door de omgeving

https://www.nporadio1.nl/argos/onderwerpen/502174-giftige-matrassen-en-een-slapende-overheid

Neurologische problemen, zoals hoofdpijn, uitslag, toevallen en vermoeidheid, door een nieuw matras of schoenen die gifstoffen afgeven.

https://norayorukseven.wordpress.com/about/
Nora en zoon Khan krijgen uitslag door glaswolemissie uit een defecte’ suskast.

Toch handig om te beseffen dat, als de dokters er niet aan denken, dat jij er wel aan denkt en tijdig zelf actie onderneemt.

Uiteraard liefst voor de jeugdbescherming en de leerplicht er mee aan de haal gaan zoals bij Nora Yorukseven wiens zoon Khan nu al jaren uit huis geplaatst is zonder dat er ook maar enige beweging in de zaak zit om beiden weer te verenigen.

AnneJ

AnneJ

02-06-2019 om 16:06 Topicstarter

Dyslexiezorg in Follow The Money

https://tinyurl.com/FTMdyslexie

"Tegen FTM zegt Vernooy hoe absurd hij het vindt dat sommige scholen kinderen die de diagnose dyslexie hebben, tegenwoordig juist minder laten oefenen. ‘Terwijl ze juist méér moeten lezen en schrijven. Er helpt maar één ding: oefenen, oefenen, oefenen. En volhouden, want lezen is een vaardigheid die je langdurig moet onderhouden.’

In 2007 leverde Vernooy bewijs voor zijn stelling met een groot project op 45 scholen in Enschede. Het ging op die scholen zo ‘dramatisch slecht’ dat de gemeente wilde ingrijpen. ‘De leraren hadden allerlei verklaringen,’ vertelt Vernooy in Balans Magazine. ‘Het kwam door dyslexie of adhd, autisme en culturele achtergrond. Maar dat interesseerde me allemaal niet.’ Zijn team zette in op technisch lezen (letters aan klanken koppelen), en begrijpend lezen (betekenis aan woorden koppelen). Hij ging gestructureerd te werk, waarbij kinderen ‘niet zelfstandig hoefden aan te modderen’, maar meer bij de hand werden genomen. Het resultaat: bij de 10.000 leerlingen verdwenen dyslexie en laaggeletterdheid als sneeuw voor de zon. Liefst 98 procent van de leerlingen op deze scholen bereikte het gewenste leesniveau."

AnneJ

AnneJ

09-06-2019 om 16:06 Topicstarter

Ervaringen jeugdhulp en overlijden Noa Pothoven

https://tinyurl.com/yx8ly69s

"Hoe dan..? Als ze binnen de jeugdpsychiatrie niet meer weten wat ze met iemand aanmoeten, dan sturen ze je maar gewoon door naar de jeugdzorg. En één keer ben ik naar de gesloten jeugdzorg gestuurd omdat er een te lange wachttijd was voor de afdeling binnen de jeugdpsychiatrie waar ik wél opgenomen kon worden. Maar de crisisafdeling kon of wilde mij niet zo lang op hun crisisafdeling houden (geld?) en dus ben ik naar de jeugdzorg gestuurd.

En ik ben niet de enige bij wie dat gebeurd is. Ik heb een heleboel vriendinnen en kennissen waarbij ditzelfde is gebeurd. Ook meiden die totaal niet thuishoren in de jeugdzorg, maar daar toch terechtgekomen zijn.

Binnen de jeugdzorg (met uitzondering van één plek, laat ik dat wel even benoemen) ben ik nog meer kapot gemaakt dan dat ik al was. Maandenlang in de isoleercel gezet. Uitgescholden, door groepsleiders.

Groepsleiders die helemaal niets begrepen van mijn problematiek"

Doenja

Doenja

09-06-2019 om 21:06

Hoe herkenbaar

Ook in de volwassen psychische zorg gebeurt dit. Geen zorg of hulp. Geen kennis. Wachtlijsten waar je nooit vanaf komt en aan het einde veranderen ze de diagnose gewoon zodat je weer op n nieuwe wachtlijst komt. En de schuld bij de patient leggen. Hoe herkenbaar is ook dit verhaal.....

AnneJ

AnneJ

12-06-2019 om 15:06 Topicstarter

Geweld in de jeugdzorg

https://nos.nl/nieuwsuur/artikel/2288728-onderzoekscommissie-veel-geweld-in-jeugdzorg-en-het-is-nog-steeds-niet-voorbij.html

"Onderzoekscommissie: veel geweld in jeugdzorg, en het is nog steeds niet voorbij
Het geweld werd gepleegd door leiders en pleegouders, maar ook door andere kinderen. De kinderen werden onvoldoende beschermd."

Wat 'ouderschap' betreft is de overheid geen winnaar. Zou fijn zijn als 'Veilig Thuis' voorlopig zou veranderen in 'Veilig bij de Overheid'. En dan eerst maar eens

AnneJ

AnneJ

12-06-2019 om 15:06 Topicstarter

Zaken

uhm... sprong al weg.

En dan eerst maar eens alle zaken melden waar het recht nog steeds krom is. De cold cases als die van Yunus, Khan (nora Yorukseven) en anderen die dringend met hun ouders verengid moeten worden en uit de klauwen weg van de overheid die daar ernstig aan het onderpresteren is geweest.

AnneJ

AnneJ

13-06-2019 om 00:06 Topicstarter

Hulp nodig?

https://www.logadoptie.nl/artikelen/actueel/50-hulp-nodig.html

Ook de oudervereniging van ouders van gadopteerden heeft ervaring met de schadelijke kanten van de 'hulpverlening'. Ze waarschuwen op hun site:

"U bent de deskundige van uw kind.

Probeer dicht bij uw probleem te blijven. Het gebeurt nogal eens dat u, door tijdsdruk, "hulp van de plank" krijgt i.p.v. de beloofde "hulp op maat". Nadeel van Jeugdhulp van de Gemeente is dat u, als u met hen in conflict raakt, de kans loopt om gedwongen hulp te krijgen (OTS).

Een conflict over de hulp kan snel ontstaan, zeker met mondige ouders die een gelijkwaardige inbreng willen hebben.
Een andere mening hebben is niet zo gek, u kent uw kind immers al lang en bent soms goed op de hoogte van wat er nodig is of wat juist niet nuttig is."

AnneJ

AnneJ

13-06-2019 om 09:06 Topicstarter

Standpunt.nl over jeugdzorg nu op de radio

https://www.nporadio1.nl/live

Reacties op het rapport van Micha de Winter over de jeugdzorg. Je kunt bellen.

mirreke

mirreke

15-06-2019 om 21:06

GIRFEC de nieuwe hype

GIRFEC = getting it right for every child.

Nederland is van plan dit overnemen:
Lees en huiver:

Een Engelstalig artikel, maar het gaat over de Nederlandse situatie. NB: GIRFEC is lijnrecht overgenomen van Schotland, waar het desastreus uitpakt. Een groep ouders heeft geprocedeerd tot het hooggerechtshof van Engeland (wat geldt voor Schotland) en daardoor is het bestempeld als zijnde onwettig, tegen Mensenrechten, Kinderrechten en recht op privacy.

Nederland zou Nederland niet zijn als er niet gedacht wordt: kom we nemen dit eens fijn over.
In het artikel (er staat daar ook een link naar de Nederlandse vertaling) wordt uitgelegd wat GIRFEC is.

https://www.ukcolumn.org/article/dutch-welfare-minister-have-you-got-named-person-your-sleeve

(In Engeland/Schotland wordt met Named Person een soort staatsvoogd bedoeld. Het is de bedoeling dat ELK KIND een dergelijke named person krijgt. In Schotland hebben deze personen OUDERLIJKE MACHT

mirreke

mirreke

Nog niet klaar...

gekregen. Dit houdt in dat zo'n persoon beslissingen door ouders genomen op eigen houtje mag terugdraaien maar ook op eigen houtje zelf beslissingen mag nemen, bijvoorbeeld over behandelingen.
In Schotland is daar enorm veel verzet tegen, en er zijn steeds meer ouders die hun kinderen om die reden van school halen (in het VK is thuisonderwijs toegestaan).

Om dit voor mekaar te krijgen worden alle gegevens van alle kinderen fijn bij voorbaat verzameld en toegankelijk gemaakt voor de autoriteiten en deze named persons.

Dit wil men dus in Nederland ook gaan doen.

Ons eigen Nederlandse Jeugdinstituut geeft er al informatie over.

https://www.nji.nl/nl/Kennis/Dossier/Verbinding-onderwijs-en-jeugdhulp/GIRFEC-Getting-it-right-for-every-child

Maar er staat veel meer:
https://www.sterkhuis.nl/jeugdhulp-in-schotland-getting-it-right-for-every-child/

Wat niemand er daar bij zegt, is dat het dus in het VK door de hoogste rechter is VERBODEN! Net als hier jeugdzorg zich evenmin iets gelegen laat leggen door de rechter is dat bij GIRFEC in Engeland ook het geval.

Dit moet tegengehouden worden. Er moet aandacht worden gevraagd bij de politici, die nu nog denken dat het een geweldig systeem is.

AnneJ

AnneJ

15-06-2019 om 21:06 Topicstarter

O, help

Als ouder kun je maar beter een rechtsbijstandverzekering hebben die voorziet in het soort rechtzaken dat Schotse ouders hebben moeten voeren om ook hier in Nederland door de rechter te laten vaststellen dat zo'n statenanny met ouderlijke macht voor elk kind tegen de rechten van de mens is.

Zo kun je elkaar lekker bezig houden en hulp is het niet!!!!!!!!

Genoeg enge hulpverleners die gaan watertanden bij dit perspectief.
Ik ging ook even over mijn nek bij Een Vandaag vandaag. Zo'n enge kinderarts, kinderredder bij commissie, die vind dat de overheid er voor het kind moet zijn en dat vaccinatie verplicht moet worden.

Genoeg ouders die dan ja ik wil meescanderen, en de volgende stap, die niemand zich realiseert is dat de staat over je kind gaat en dat dat consequenties heeft want de overheid is niet van de liefde.

Lees nog eens het rapport van Micha de Winter over de jeugdzorg.

En toch gaat het maar door? Rare wereld.

mirreke

mirreke

In het artikel wordt

het vermoeden geopperd dat de Nldse overheid wellicht expres Jeugdzorg in Nederland zo uit de hand hebben laten lopen. iedereen is nu wanhopig, veel kamerleden die kamervragen stellen en zorgen krijgen over Jeugdzorg. En dan is daar GIRFEC (dat volgens het NJI ook nog eens zorgt voor ontschotting tussen zorg en onderwijs), als een soort heilige graal...

Voorheen zou niemand akkoord zijn gegaan met de gedachte dat ALLE gegevens van kinderen verzameld worden.

mirreke

mirreke

Sorry

ik ben zo boos dat ik allerlei stomme fouten maak...

AnneJ

AnneJ

16-06-2019 om 22:06 Topicstarter

Heb je al een probleem

https://tinyurl.com/y2nunpek

Leren omgaan met je flippende kind kan betekenen dat anderen voor jou gaan bepalen of het nog wel 'veilig' is. Dat zou toch op zijn minst een gezamenlijke beslissing moeten zijn.

"Geweld gaat volgens Movisie relatief vaak samen met een psychiatrische stoornis, verstandelijke beperking, verslaving of andere gedragsproblemen bij het kind. Het is volgens het rapport ‘een groot taboe’: ‘Ouders die bang zijn voor hun kind komen daar niet snel mee naar buiten. Zij schamen zich en voelen zich schuldig."

Ik vraag me dan af waar die observatie vandaan komt dat ouders zich schamen en schuldig voelen? Dat is toch helemaal niet aan de orde? Ja, de buitenwereld heeft onbegrip en laat dat zien en daarmee kom je soms in een moeilijk parket terecht, maar schamen en schuldig voelen is totaal misplaatst. En ik verdenk hulpverleners ervan dat ze dat etiketje er maar opplakken terwijl ze niet kunnen zien noch bevestigen dat ouders hier in de knel komen vanwege reacties in de buitenwereld en DAAROM zich niet makkelijk uiten over de situaties in hun gezin. En dan kunnen hulpverleners ook weer voor ouders niet helpend reageren.

"In het Lorentzhuis in Haarlem geeft hij de cursus Geweldloos Verzet, een methode voor ouders die geweld van kinderen ervaren. ‘Ouders van een kind met een beperking of een diagnose zeggen meestal: maar hij kan er niks aan doen. Dat is in onze cursus de twist die we proberen te maken. Welke handicap of stoornis je ook hebt, het is geen excuus om iemands schenen blauw te mogen schoppen. Je kunt dat gedrag niet accepteren. Dan kom je op een hellend vlak waar je niet meer uitkomt. "

"De methode Geweldloos Verzet gaat er aan de ene kant om heel duidelijk te maken dat je het ongewenste gedrag niet accepteert en grenzen trekt"

Dan gaan hulpverleners jou als ouder leren hoe je dan 'grenzen' moet stellen. Ik heb er niet echt een 'veilig' gevoel bij helaas.

mirreke

mirreke

17-06-2019 om 01:06

doe mij maar Lives in the balance

De kunst is om uit te vinden waar het gedrag door veroorzaakt wordt, want gedrag is altijd een reactie vanuit frustratie, angst, boosheid enz. en dat heeft een reden. Vind die reden, dan voorkom je het gedrag.

AnneJ

AnneJ

17-06-2019 om 17:06 Topicstarter

Ook op NPO1

https://www.nporadio1.nl/de-nieuws-bv/onderwerpen/504866-wat-als-je-verstandelijk-gehandicapte-kind-agressief-is

Hetzelfde onderwerp. Hier hoor je dat CDA kamerlid Rene Peters snapt waar de schoen wringt: hebben we de keten wel zo ingericht dat mensen goede hulp krijgen en niet te lang te lichte hulp, te snel te zware hulp en het risico dat je al direct in aanraking komt met organisaties als Veilig Thuis waar je hulpvraag gelijk omgetoverd wordt tot iets alsof je je kind ik weet niet wat aandoet.

Er zijn ook adekwate hulpverleners maar de kans dat je zo iemand treft is een tombola.

AnneJ

AnneJ

20-06-2019 om 13:06 Topicstarter

GIRFEC de Engelse rechtzaak

https://www.bbc.com/news/uk-scotland-scotland-politics-36903513

"Judges at the UK's highest court have ruled against the Scottish government's Named Person scheme.

Opponents of the scheme appealed to the Supreme Court in London after their case was dismissed by the Court of Session in Edinburgh last year.

The system would appoint a named person - usually a teacher or health visitor - to ensure the wellbeing of every child.

Judges say some proposals breach rights to privacy and a family life under the European Convention on Human Rights."

Je ziet gewoon voor je hoe zoiets gaat gebeuren. Je gaat met je kind naar het consultatiebureau en gezien je deelname gaat men uit van voortgezette toestemming bij de verregaande bevoegdheden van een daar voorgestelde contactpersoon.

Je weet van niets, van de vergaande gevolgen, en als je problemen krijgt moet je naar de rechter.

En het gaat allemaal weer een hoop geld kosten ten koste van echte voorzieningen en echte deskundige hulp. Je hebt er een ruziezoeker bij in je zoektocht naar fatsoenlijk leven voor je kind.

AnneJ

AnneJ

20-06-2019 om 14:06 Topicstarter

Named Person in 2019

https://www.care.org.uk/news/latest-news/fresh-blow-named-person-scheme

"CARE’s spokesperson James Mildred said: “Surely it’s time the Scottish Government admitted that the writing’s on the wall as far as this scheme is concerned.

How much more tax payers money do they want to spend trying to make it work?

It’s time Mr Swinney accepted the inevitable and instead of wasting more time trying to make this flawed scheme work, invested time and energy in other initiatives to help protect vulnerable children across Scotland.”

Als ik de NJI pagina goed lees dan denk ik dat men nu bezig is om ouders te 'verleiden' tot samenwerking met onderwijs en zorg en daarmee zelf het hoofd in de strop te steken.

"Op verschillende plekken in Nederland gaan jongeren, ouders en professionals met de kansencirkel aan de slag. "

AnneJ

AnneJ

20-06-2019 om 14:06 Topicstarter

Waarschuwing voor gemeenteambtenaren

Je hoopt natuurlijk dat de gemeente daar niet intrapt. Een waarschuwing aan gemeenteambtenaren: 'Kansencirkel' 'GIRFEC' 'Named Person' 'Schotland', doe snel de gemeentelijke portemonnee dicht want het geld loopt weg waar je bijstaat.

"GIRFEC in Schotland werd een drama
Maar was GIRFEC met haar Named Persons en Wellbeing Wheels dan zo'n doorslaand succes in Schotland? Integendeel. Het werd een drama. Want zodra ouders de zware hand van de staat zagen, stapten ze gezamenlijk naar de rechter en uiteindelijk in hoger beroep naar het Hooggerechtshof van het Verenigd Koninkrijk, dat ook (voor civiele zaken) over Schotland gaat. De uitspraak van de hoge rechters was niet mals:
Een totalitair regime zal altijd eerst proberen om voor de kinderen te gaan, om afstand te scheppen van de subversieve en gevarieerde invloed van het gezin, en om ze te indoctrineren in een machtshebbersvisie van de wereld. (blz. 33)

Het was de nekslag voor GIRFEC: hun hondsbrutale inmengingen in gezinnen en de daarmee gepaard gaande ongebreidelde data opslag is door de hoge rechter onrechtmatig en ongeoorloofd verklaard, maar desondanks worden deze praktijken nog steeds voortgezet op Schots gemeentelijk niveau.

Gaan we deze wanpraktijken nu ook in Nederland beleven?"

mirreke

mirreke

23-06-2019 om 14:06

Ondertussen:

Ruim driekwart van de jongeren die de afgelopen decennia in de jeugdzorg of in pleeggezinnen terechtkwamen, werden mishandeld, verwaarloosd of misbruikt. Pedagogisch medewerker Astrid van de Griek zag dit soort misstanden in De Vliethoeve, een instelling voor jongeren met zware gedragsproblemen van jeugdzorgorganisatie Juzt.

Lees en huiver:

https://www.bndestem.nl/breda/astrid-zag-kinderen-onterecht-de-isoleercel-ingaan-je-hoorde-ze-gillen~a70d29d1/?referrer=https://t.co/McTV2CWx2h

mirreke

mirreke

23-06-2019 om 21:06

Bizar

School als verlengstuk van Jeugdzorg, goed idee of niet?
Hans Koppies stelt deze vraag aan een pedagoog, een neuropsycholoog en een ontwikkelingspsycholoog... en ja hoor, de heren (want allemaal mannen) vinden het natuurlijk een prima idee.
https://hkoppies.wordpress.com/2019/06/20/jeugdhulp-in-school-geen-goed-idee/

AnneJ

AnneJ

23-06-2019 om 23:06 Topicstarter

Gedragswetenschapper

Het is een pleidooi voor een gedragswetenschapper in school. Weer een advizeur met meldplicht. Wat heb je er aan? Niets. Kost alleen maar geld.

Mijn kinderen hadden bescherming nodig tegen pesten. Iemand die ze serieus nam als ze aangaven een vraag te hebben. Iemand die in school kon helpen om een rustige plek te vinden als ze overprikkeld waren. Iemand die zag dat mijn dochter dicht bij het bord moet zitten omdat ze geen diepte ziet en iemand die begrijpt dat een kind gestresst kan raken zonder dat je het aan de buitenkant ziet. Je merkt het als je mijn kinderen kent en ze waren steeds beter in staat om dat aan te geven. Ja, bij een vertrouwd iemand.
Iemand die kinderen kan doorgronden en niet verwacht dat ze zelf het initiatief nemen voor wat dan ook dat ze nog niet begrijpen of beheersen, ook al hebben ze een tien voor rekenen.
Iemand die ze hielp om tekst te vinden voor van alles dat ze niet begrepen.

Gaat een gedragswetenschapper niet doen.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.