Algemeen Ouderschap
U bevindt zich op het algemene (landelijke) CJG-forum.

negatieveling
03-01-2012 om 14:01
Hou leer ik positiever te zijn naar mijn kinderen?
Mijn goede voornemen is dat ik de kinderen positiever wil benaderen. Ik merk dat ik nu vooral nadruk leg op wat ze niet goed doen en veel te veel mopper. Doe eens dit, schiet eens op, ruim eens op, laat elkaar met rust etc. Ik weet dat ik dit doe en ik wil het daarom gaan doorbreken en alles wat ze wel goed doen graag positief benoemen. Ik heb gelezen dat dat beter werkt. Maar ik vind het wel heel moeilijk en krijg het idee dat ik dan mezelf niet ben. Hoe leer ik dit toch te doen en hoe maak ik het me echt eigen? Nu lijkt het wel of ik een bepaalde rol speel. Wie heeft tips?

Polly Shearman
07-01-2012 om 16:01
Even nadenken voor ik antwoord geef
Ik geef heel vaak als antwoord op gezeur: Ik denk er even over na en ik kom er zo op terug.
als ik nl. mijn instinct volg zeg ik heel snel NEE, maar bedenk me dan later: ja waarom eigenlijk niet, niemand heeft er last van, niemand raakt gewond, het kan ( gewoon omdat het kan) en het kost niks extra's. dus om te voorkomen dat ik in eerste instantie NEE zeg en later toch toegeef wat natuurlijk opvoedkundig technisch gezien NIET kan.. zeg ik altijd dat ik er even over nadenk. En neem dan ook de tijd om er echt over na te denken, en zeg dan vervolgnes nog wel eens nee omdat het gewoon echt niet kan... maar dan met argumenten, of zeg ik gewoon JA ( gewoon omdat het kan!)
ook veel gehoorde uitspraken hier in huis:
"als je dadelijk huilt troost ik je niet hoor" ( waarna er altijd iemand huilt en ik toch troost)
"doe nou eens gewoon alsof je normaal bent" (iedereen hier weet dat niemand hier normaal is dus we gebruiken deze uitspraak tegen elkaar)
groet, Polly
"de rust zelve"

Ely
07-01-2012 om 18:01
Hahaha polly
Wij zeggen geregeld: doe nou even net alsof we je hebben opgevoed. Zowel tegen hond als kids ;)
Verstuurd met de Ouders Online iPhone app.

Stoepkrijt
12-01-2012 om 17:01
Haha manda
Mijn dochter riep op diezelfde leeftijd tegen haar pop: Zo! En nu ben ik het puug en puugzat! (Ze kon de combinatie sp nog niet goed uitspreken.)

Manda Rijn
12-01-2012 om 21:01
Ja heel grappig
het gvd spreek ik zo min mogelijk geheel uit, meestel weet ik het te beperken tot godver. Vroeger zei ik ook regelmatig k*t maar dat ben ik nu aan het afleren.
Mijn jongste is overdreven streng tegen haar poppen, terwijl wij dat dus helemaal niet tegen haar zijn, ik hoor haar regelmatig straffend zeggen:
"passe op"
"magge niet"
"zo gang toe"
dat "zo gang toe" gebeurt dan met dat ze de pop of knuffel op de gang zet en dan komt ze terug, "godvo" gevolgd met een diepe zucht.
oh op dit moment, zijn ze (mijn kinderen) beneden gekomen en aan het rennen, ze zijn niet moe, komen ik ben wel moe.....
eerst even een sigaretje rustig naar de wolken buiten kijken, dan ben ik wat minder verhit.... voordat ik het volkje naar boven duw.

Serra
14-01-2012 om 11:01
Hoe gaat het negatieveling?
Ben bEnieuwd hoe hoe het gaat met je voornemen?
Verstuurd met de Ouders Online iPhone app.