Algemeen Ouderschap
U bevindt zich op het algemene (landelijke) CJG-forum.

Mammavan2
21-11-2020 om 11:11
Hoe vertellen tegen kinderen en wanneer. Biovader is anonieme donor
Geen idee waar ik dit moet posten, dus ik doe het maar hier....
Ex en ik hebben 2 kinderen samen, 1 van 8 en 1 van bijna 6.
In alle opzichten is mijn ex hun vader alleen biologisch gezien niet, ze zijn namelijk van een onbekende donor.
Mijn ex is onvruchtbaar en destijds hebben we dus deze keuze gemaakt omdat we heel graag kinderen wilden.
We zijn er altijd naar iedereen open en eerlijk over geweest, alleen de kinderen zelf weten het (nog) niet. In eerste instantie waren ze beide te jong om het überhaupt te snappen, toen zou de oudste het snappen, maar we wilden niet dat hij zo'n "geheim" met zich mee moest dragen...
Nu komen we op een punt dat ze het beide zouden snappen (het zijn 2 hele slimme jongens, beide een klas overgeslagen, en ze snappen altijd veel meer dan we denken).
De jongste komt met steeds meer vragen over hoe kinderen gemaakt worden, of gaat dat mij uitleggen 🤣
We weten alleen niet hoe.....
Zoals te lezen in een ander topic van mij, hebben mijn ex en ik op dit moment niet zo'n goeie verstandhouding. Maar het is iets wat we samen moeten vertellen, maar online lees ik alleen tips van ouders die nog bij elkaar zijn. Maar onze situatie is nu gewoon heel anders.
Het moet niet te zwaar beladen zijn, en het hoeft ook niet volgende week al verteld te worden, maar het moet wel. De jongste wordt in januari 6 jaar en daarna vind ik, en mijn ex ook, dat we het ze echt moeten vertellen, maar het moet wel verteld worden voor de oudste te "oud" wordt.
Hebben jullie tips? Of misschien mensen met ervaring?

Yuria
07-12-2020 om 10:12
Donormama
'En om het bovenstaande wil mammavan2 het dus ook graag vertellen! Dat is het punt juist.'
Maar toen de oudste 6 was, zag ze daar de noodzaak niet van in. Dus waarom nu ineens wel, nu ze in scheiding ligt?

Ook donormoeder
07-12-2020 om 11:12
Yuria
In de openingspost staat dat het moment er nooit is geweest. Zo'n moment komt misschien niet spontaan, daar kan ik me wel wat bij voorstellen. Wat je daar ook van vindt, je insinueert nu dat ts nu "een goede reden" heeft om het nu ineens te vertellen om haar ex dwars te zitten. Dat vind ik niet terecht. Die indruk heb ik niet als ik de posts zo lees.

Dees
Yuria
Heel veel ouders zijn heel goed om die reden niet direct te tonen. Hoewel de "quote" van haar moeder wel aangaf hoe ze zelf over haar ex denkt.

tsjor
Omdat
de kinderen nu vragen gaan stellen, wat een redelijk normaal moment is om vragen te gaan beantwoorden. Alleen weten de kinderen niet hoe complex de vragen zouden moeten zijn. Ze beginnen gewoon vooraan, met de eerste, simpele vraag. Die kun je beantwoorden, maar je weet dan zelf wel dat er een ander verhaal achter zit, waar de kinderen niet zelf naar zullen vragen. Dus dat tweede deel van het verhaal moet je zelf gaan initi"eren.
Tsjor

Triva
07-12-2020 om 12:12
Nee tsjor
Je gaat het 'als iedereen het weet' niet pas vertellen als je kind vragen gaat stellen. Mijn kinderen hebben nooit gevraagd of Sinterklaas bestaat. Ik heb het ze toch echt zelf moeten vertellen met 8 jaar. In dit geval 'als iedereen het weet' vertel je dit vanaf het begin als je een boekje voorleest over vader en moeder etc. He Kees, je weet het he, jouw vader is zoals de vader in dit boekje: degene die jou opvoed maar....

Mammavan2
Wauw
Heb nog niet alle reactie na mijn laatste reactie gelezen maar.....
De scheiding is niet nu... we zijn al bijna 3 jaar gescheiden, dus daar zijn de kinderen aan gewend, dat we het opnieuw probeerden weten de kinderen niet.
Ons plan was sowieso al het te vertellen op het moment dat ze bij mijn ex zijn en blijven voor het weekend zodat ze zien dat dat niet veranderd.
Verder weet "iedereen" het in onze nabije omgeving. Het is niet zo dat ik het de bakker of de caissière van de supermarkt vertel. Maar we zijn er wel heel eerlijk in, omdat iedereen ook de reden van onvruchtbaarheid weet.
Er zijn meerdere redenen waarom het "nu" te vertellen.
1 van de redenen is dat ex een paar weken geleden een hartoperatie heeft ondergaan en ik vooral toen ineens besefte dat de kans aanwezig zou zijn dat ik het alleen zou moeten vertellen.
En daarbij heeft de oudste nooit vragen gesteld, ook niet over hoe kindjes überhaupt gemaakt worden.. de jongste komt nu wel met vragen...
We hadden het inderdaad eerder moeten vertellen, maar ja dat kunnen we niet terugdraaien.
En het nog even uitstellen kan prima, ik kreeg als tip het voorjaar omdat dan ook weer overal nieuw leven komt...
Ik ga de rest even doorlezen😊

Donormama
Yuria
Omdat ze ook niet moet wachten tot de puberteit! Nee, het is nu misschien niet het ideale moment en ja, misschien hadden ze dat eerder moeten doen. Maar dingen lopen zoals ze lopen.
Ik vind dat mammavan2 goed bezig is met informeren bij professionals, bij andere ouders. Alleen wil haar ex nog niet echt mee werken. Misschien omdat hij bang is over hoe de kinderen reageren. Maar hoe langer je wacht, hoe vervelender de reactie kan zijn! Ik kan zelf alleen maar het boekje wereldwondertje aanraden, die ken ik. De papa heeft daarin een shirt aan van Superman, word daarin vanaf het begin papa genoemd. Ze hebben het wel over de zaadjes, die ze van de dokter krijgen, over de donor noem maar op. Maar papa blijft de superheld.

tsjor
09-12-2020 om 12:12
Nog een complicatie erbij
' 1 van de redenen is dat ex een paar weken geleden een hartoperatie heeft ondergaan en ik vooral toen ineens besefte dat de kans aanwezig zou zijn dat ik het alleen zou moeten vertellen.'
Dat is inderdaad een extra complicatie erbij, ik had niet eerder begrepen dat dit speelde. Heeft voor jou een bepaalde impact (nu wordt het dringend). Voor hem wellicht ook, maar misschien een andere. Misschien is het goed om jouw gedachte daarover mee te nemen in het gesprek met je ex.
Tsjor
Reageer op dit bericht
Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.