Algemeen Ouderschap Algemeen Ouderschap

Algemeen Ouderschap

U bevindt zich op het algemene (landelijke) CJG-forum.

Moeder

Moeder

21-12-2013 om 21:12

Geen succesverhalen

Moeder

Moeder

27-12-2013 om 23:12

Andere kijk

Andere kijk of niet, ik hoef de pesters van vroeger toch echt niet te zien. Ik begrijp heel goed waarom het zo ging, er stond met koeieletters "pest mij" op m'n voorhoofd geschreven maar toch denk ik dat het zo niet had gemogen en had gemoeten. Ook met dank aan de volwassenen die deels de andere kant opkeken en deels meededen.
En nogmaals, ik denk echt niet dat het andere mensen beter af gaat. Ook daar is ziekte, overlijden, financiële problemen en relatiegedoe. Maar ik ben ook gewoon niet zo handig met andere mensen en ik wil natuurlijk een goede indruk maken en leuk kunnen meepraten.
Ik vind het wel een idee om niet meteen teveel info te geven. Ik ga nog al eens ratelen van de zenuwen maar het is waarschijnlijk handiger om het gesprek op de ander te brengen ;)
Die openingszinnen zijn wel grappig. Ik hou ze in gedachten :)
Over het succes van je kinderen. Ik denk wel dat een succesvol kind iets is waar je als ouder trots op bent. Daaruitvolgend geldt voor mij althans, dat ik niet zo trots ben op wat mijn kinderen qua school presteren. Ik ben wel trots op andere dingen maar met een afgebroken opleiding en doelloos nachten lang computeren, teveel drinken en 15 kg bijkomen vind ik het best moeilijk om dat ene kind positief te bekijken. Ook al heeft dat kind daar redenen voor.
Met de andere kinderen gaat het gelukkig stukken beter maar het is een moeizame weg waar ik en andere mensen veel tijd en energie in moet steken.

katniss

ik snap je reactie wel. Deze kennissen zijn ook heel positief en heel aardig. Ik kwam er alleen echt licht depressief vandaan en het duurde even voor ik er de vinger op kon leggen. Het punt was dat ze altijd vriendelijk informeren hoe het met je gaat, vervolgens vertel je iets over wat je de laatste tijd zoal doet, en die mensen hadden áltijd, echt bij alles een beter verhaal. Zelfs met iets als Sinterklaas; ze horen vriendelijk het verhaal van je kinderen aan, maar zelf hebben ze hun kinderen daar nooit in laten geloven. Het is meer dan trots zijn, als er zoiets als een meerderwaardigheidscomplex zou bestaan, dan hebben zij het. Misschien hebben ze het zelf niet zo door hoor, dat zou kunnen. Maar je kunt je voorstellen dat je het ook niet zo naar je zin hebt met een vriendin die een betere baan heeft, alles beter kan, interessantere vakanties heeft en leukere vrienden heeft dan jezelf, bijvoorbeeld.

Dat verhaal van het kleinkind was even een illustratie, en volgde op een opmerking over mijn kinderen (de oudste mag bijna afzwemmen) - maar hun baby kan nú al zwemmen en is bovendien erg sociaal, dat dus).

Interessant dat je de prestaties van je kinderen geheel kunt zien van wat je daar zelf aan hebt bijgedragen als ouder. Dat zou betekenen dat je ook niet trots bent als je kind iets goeds heeft gepresteerd. Ik denk dat dat voor de meeste mensen niet op gaat, eigenlijk.
Natuurlijk heb je gelijk dat je niets kunt doen als je een gehandicapt kind hebt, maar daarom kun je daar wel ongelukkig door zijn.

Knurf

Knurf

28-12-2013 om 11:12

trots zijn

'Interessant dat je de prestaties van je kinderen geheel los kunt zien van wat je daar zelf aan hebt bijgedragen als ouder. Dat zou betekenen dat je ook niet trots bent als je kind iets goeds heeft gepresteerd.'

Jawel. Maar dan ben je dus trots op je kind, en niet op jezelf. En terecht.

Suze

Suze

28-12-2013 om 11:12

Beginzinnen en positief/negatief

Moeder je schrijft: "Ik vind het wel een idee om niet meteen teveel info te geven. Ik ga nog al eens ratelen van de zenuwen maar het is waarschijnlijk handiger om het gesprek op de ander te brengen ;)"

Dat is inderdaad een hele goede. Wel iets van jezelf (gezin) vertellen, evt. loslaten dat je het soms moeilijk hebt (als je dat wilt), wel een paar positieve dingen noemen (of dingen waar je aan werkt waardoor je het gevoel hebt dat je positief bezig bent) en dan de bal weer naar hen.

Dus bijv: Ik vind het af en toe best wel pittig hoor, dat opvoeden van kinderen met bijbehorende zorgen. Gelukkig gaat het met mijn ... en .... die al ... jaar zijn wel goed (en dan noem je positieve dingen, en even niet je grote zorgen om het ene kind waar het minder goed mee gaat). Ook ben ik nu (bijv.: zelf op zoek naar een baan OF aan het bedenken welke opleiding ik wil gaan doen, want ik wil me wel verder ontwikkelen OF ....). En hoe gaat het met jou?

Dan heb je iets vertelt, mogelijkheden voor hen om door te vragen als ze daadwerkelijk geinteresseerd zijn, maar zijn zij aan bod.

En als je het gesprek langer wilt laten duren, maar het niet over je eigen ellende wilt hebben, luister dan goed naar wat zij vertellen en vraag daarop door! Als je doorvraagt, kom je erg geinteresseerd over, mensen vinden het vaak heerlijk om zelf te vertellen EN je hoeft zelf niets te vertellen .

Maar in zijn algemeenheid denk ik dat je het meest eraan hebt als je vaker probeert je te focussen op positieve dingen in je leven, bij jezelf en je kinderen (ook bij degene met wie het minder gaat of misschien wel JUIST bij diegene!!)en bij alles wat je meemaakt, dan te blijven hangen in alles wat minder goed gaat.

Neemt niet weg, dat als iets niet goed gaat, je natuurlijk kunt uitzoeken hoe dat komt en wat eraan gedaan kan worden om het beter te laten gaan.

Henk

Henk

02-01-2014 om 18:01

pech?

Als ik in het ziekenhuis een kaal persoon met een infuuspaal voorbij zie komen, dan kijk ik niet op die persoon neer. 'wat een loser, hij heeft kanker'.

Waarom denken we dan wel dat mensen dat van ons zullen denken bij andere soorten pech?

Knurf

Knurf

02-01-2014 om 20:01

Henk

'Waarom denken we dan wel dat mensen dat van ons zullen denken bij andere soorten pech?'

Dat komt omdat we opgroeien met het idee dat het leven maakbaar is. Je kunt worden wat je wilt, niet waar? Iedereen kan alles bereiken, als hij of zij maar echt wil en hard genoeg werkt. Het was een zinvol uitgangspunt toen mensen zich nog gevangen voelden in hun sociale omgeving, toen huwelijken zich uitsluitend binnen rangen en standen plaatsvonden en zonen van bakkers altijd bakker werden. Een boer werd nooit een landheer, van die gedachte wilde men af. De mens moest geemancipeerd worden en daarmee gestimuleerd om meer van zijn leven te maken.

Dat is volledig doorgeslagen. Nu denken we dat iedere rijke zakenman per definitie hard gewerkt heeft. De keerzijde is, dat iedereen die niet geslaagd is, DUS een loser is die het aan zichzelf te danken heeft. Want hij kon toch ook worden wat hij maar wilde ...?!?!

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.