Algemeen Ouderschap
U bevindt zich op het algemene (landelijke) CJG-forum.

Half a twin
09-10-2014 om 09:10
Ergeren aan kinderen, een nieuwe hobby voor ouderen?
Ik las in een ander draadje dat mensen geluidsoverlast ervoeren van een basisschool, dat kinderen in de loop van de jaren steeds meer zijn gaan schreeuwen.
Gisteren was ik met mijn jongste naar de bibliotheek, waar het een gezellige drukke boel was. Vanwege kinderboekenweek was er een activiteit georganiseerd voor de onderbouw van de basisschool. Voorlezen, knutselen, muziek.
Toen wij in de rij stonden om de boeken te laten scannen kwamen we bekenden tegen en stonden daar even mee te praten, vanwege de drukte iets harder dan fluistertoon. Begint er een bejaarde tegen ons te zeuren, dat het toch eigenlijk niet kan, zoveel drukte in de bieb met muziek en alles en mensen die dan ook nog hard gaan praten, en een huilend kind! In de bibliotheek hoort het stil en rustig te zijn!
Het lijkt wel een nieuwe hobby voor bejaarden: Je ergeren aan kinderen!
Even een greep uit de confrontaties van de afgelopen twee jaar:
- De bejaarden gaan op woensdagmiddag naar de bieb waar vanwege kinderboekenweek activiteiten zijn en gaan zich dan luidkeels lopen ergeren aan de kinderen.
- Onze kapper heeft 1 keer in de zes weken kindermiddag, met limonade en iets lekkers voor de kinderen en leuk voor ouders, korting op de prijs van het knippen. Vooraf aangekondigd en ook een groot bord bij de deur. Bejaarde komt binnen en wil per se geknipt worden, kapster zegt dat het kindermiddag is en dus druk en soms gehuil. Bejaarde gaat toch door, en zit zich vervolgens luidkeels te irriteren aan de huilende peuters.
- Jongste van mijn vriendin werd gedoopt in een PKN kerk, dus tijdens een reguliere viering. De bejaarde die bij ons in de bank schoof, vond dat al die kinderen maar gauw naar de "kinderkerk" bijeenkomst moesten gaan, want met deze drukte kwam zij niet toe aan haar bezinningsmoment.
- Nieuwe bewoner van een huis naast de school, die vervolgens iedere ouder op hoge poten komt vertellen dat het halen en brengen zoveel overlast veroorzaakt. Koop dan geen huis naast een school denk ik dan.
Natuurlijk ergert iedereen zich wel eens aan kinderen en zal dat, al dan niet bewust, uitspreken. Ook ik maak mij er schuldig aan als kinderen voor de locatie waar ik mij bevind te veel herrie maken, dan stoort mij dat en als het echt veel te gek is dan zeg ik er wat van. Ook erger ik mij wel eens aan bejaarden die vanwege afnemend gehoor te hard praten in een concertzaal, maar ik zal ze daar nooit op aanspreken.
Wat vinden jullie: Heeft een bejaarde die zich willens en wetens in een kinderevenement begeeft, recht om te klagen over de overlast die kinderen veroorzaken?

Flanagan
02-11-2014 om 00:11
Donna
In de eerste drie pagina's zijn er reacties geweest waarin geuit werd dat ouderen beter niet op woensdag naar de kapper bieb gaat. Ook niet winkelen op tijden waarin werkende ouders hun boodschappen. Ze worden geacht uit te wijken naar rustige tijdstippen.
Daarna krijgt het draadje een andere wending; ook de wat jongere mensen ergeren zich. Sommige ouders van luidruchtige kinderen konden dit best begrijpen maar vroegen ook wat begrip.
De groep 'Werkende' slaat op de groep mensen die qua leeftijd op drukke momenten van de dag kunnen winkelen omdat men aanneemt dat deze mensen waarschijnlijk door hun werk, niet in de gelegenheid zijn uit te wijken naar rustige tijdstippen. Dus geen beperkingen aan deze groep al dan niet werkenden beneden de pensioengerechtigde leeftijd, ook al hebben zij klachten over andermans kind.
Werkende stond binnen aanhaaltekens om een groep aan te duiden die qua leeftijd nog niet met pensioen is EN daarbij heb ik even in het midden laten gelaten dat er ook mensen zijn zonder werk. Dus voor mij geen verschil tussen wel of geen werk maar een leefijdsaanduiding.
Met je tekst van af. 'Nou ja ...en de rest ben ik met je eens.
Reageer op dit bericht
Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.