Algemeen Ouderschap
U bevindt zich op het algemene (landelijke) CJG-forum.

Stenna
13-09-2012 om 23:09
Eenheidsworstkinderen, zo maar een gedachte
Ik las net iets in een artikel over onderzoek bij volwassenen met ADHD dat me aan het denken zette. Er stond dat ADHD-ers als volwassenen vaak minder last hebben van hun stoornis dan ze als kind hadden. Niet omdat het over gaat of minder wordt, maar omdat ze een vaak een beroep, leefstijl en omgeving (en partner soms ook) kiezen die bij hen past, en daarin dan redelijk tot goed functioneren. Als kind heb je die vrijheid van keuze niet, je moet passen binnen een leefwereld die anderen voor je bepalen.
Ik wil absoluut geen discussie starten over het wel of niet bestaan van ADHD, al dan niet overgaan bij volwassenen, of het etiketjes plakken, etc. Zeker niet. Dit was maar de aanleiding. Mijn gedachten gaan hierover: Is het niet zo dat wij van kinderen extreem veel eenvormigheid en aanpassing verlangen, veel meer dan van volwassenen? Kinderen moeten allemaal alles kunnen: allemaal even lang stilzitten, opletten, volgens norm x op niveau y zijn met rekenen, avi tig hebben met lezen, sportief zijn, creatief, voor een groep kunnen spreken, goed kunnen samenwerken, sociaal vaardig zijn, noem het maar op. Ze moeten alles even goed, volgens de norm, kunnen. Bij afwijking van een norm, op welk van die gebieden ook, wordt er alarm geslagen of hulp ingezet om ze om te vormen.
Is het niet zo dat wij maar weinig individuele verschillen tussen kinderen tolereren? Dat we van volwassenen veel meer variatie in gedrag en persoonlijkheid accepteren dan van kinderen? Is dat niet vreemd (omdat die kinderen de latere volwassenen zijn, en dus eigenlijk evenveel verschillen?).
Was zo maar een gedachte.

Lowie
28-09-2012 om 15:09
Chippie
De leerkrachten hebben altijd geroepen dat ze denken dat het geen dyslexie is maar 2 jaar geleden heeft ze een soort van subtest gedaan om te kijken of ze in aanmerking kwam voor een test via school. De test gaf als resultaat dat de school het niet nodig vond om op dyslexie te testen. Omdat ik zelf ook dacht dat dit het niet was en we meer moesten zoeken in lage concentratieboog heb ik daar verder ook niet op aangedrongen. Ik ga volgende week even met haar leraar praten en wil ook inzage in die test. HEb dat zo niet meer op het netvlies.